
Panorama general La tertúlia aborda, des d’una mirada local i cívica, els grans temes que travessen Girona i el país: governança municipal i paràlisi per pactes, mobilitat i espai públic (amb el cas del carrer de la Creu), ZBE, transport públic i tren-tram, aparcaments i normativa, burocràcia i atenció al ciutadà, educació (estrès docent i resultats), sanitat (fortaleses i riscos de privatització), i habitatge i desigualtats en un context d’auge de l’extrema dreta. Govern i ciutat: pactes, paràlisi i el cas del carrer de la Creu Coalició heterogènia (Guanyem/CUP, Junts, ERC): percepció que encoixina decisions i encalla projectes. Carrer de la Creu (cas paradigmàtic): convivència problemàtica entre carril bici bidireccional i aparcament al mig; riscos de seguretat i disfuncions d’ús. Fons europeus dificulten desmuntar l’obra; s’apunten solucions intermèdies (p. ex., retirar la “fila del mig” d’aparcament) per millorar la visibilitat i la seguretat. Debat de fons: consensos lents vs lideratge valent per executar transformacions impopulars al principi però beneficioses a mig termini. "Mai estem contents: quan pactem, perquè ningú decideix; i quan hi ha polarització, tampoc serveix." Mobilitat i espai públic: menys cotxe, més salut i coherència Aprenentatges històrics a Girona: peatonalitzacions (Barri Vell, Santa Clara, carrer Nou) abans polèmiques i ara consensuades i aplaudides. Objectiu compartit: reduir cotxes per salut i qualitat de vida (contaminació i malalties associades). Repte clau: com fer-ho sense bon transport públic en horaris clau i per fluxos comarcals. ZBE i alternatives de transport Inquietud per la ZBE: com afectarà residents de fora (p. ex. vehicles antics) que venen a feina, mercat o cultura? Necessitat d’un “exèrcit” de transport públic: més freqüència, millors horaris, intermodalitat. Propostes i somnis realistes: Tren-tram Costa–Girona–Olot via Banyoles: descongestionar i donar opció atractiva (fins i tot turística). Tancar l’anella de les Gavarres (connectivitat viària pendent) i repensar antics corredors (ex-carrilet), si cal, amb traçats nous. Aparcaments i normativa: ergonomia i accessibilitat Places massa estretes per a cotxes actuals; dificultats per baixar, sobretot amb mobilitat reduïda. Proposta: actualitzar normativa i repintar per guanyar espai útil (cost assumible) als pàrquings municipals i privats. Burocràcia i atenció al ciutadà: del sentit comú a la cita prèvia Diagnosi: por a signar i comissions eternes que dilueixen responsabilitats. Crítica a la cita prèvia generalitzada (més enllà de la pandèmia) que dificulta denúncies i tràmits urgents. Despersonalització dels serveis (paral·lel amb bancs), guions rígids i màquines que no entenen casuístiques. Cal reforçar la formació en atenció i recuperar l’orientació al servei públic. "Sembla que hi ha serveis pensats per atendre’t on, en realitat, el ciutadà molesta." Educació: estrès, prestigi i resultats Augment de baixes a l’inici de curs: símptoma d’estrès i desbordament. Factors: Desprestigi de la figura docent i sobreprotecció familiar. Ràtios altes, improvisació en reforços, manca de docents en especialitats (informàtica, llatí, mates...). Resultats PISA a la cua; barracons crònics (casos de 16 anys) i infrafinançament. Sanitat: excel·lència tensionada i risc de privatització Elogi unànime al Trueta i Santa Caterina: professionalitat i calidesa. Risc: tensionar el sistema i incentivar convenis privats que poden erosionar l’equitat. "Tenim una sanitat molt bona; el risc és que ens la carreguem per tensió i externalitzacions." Habitatge, desigualtats i clima polític Habitatge: jovent sense emancipació, lloguers de temporada sense regulació efectiva, grans tenidors i fons voltor. Fiscalitat desigual: grans corporacions amb enginyeria fiscal vs treballadors que suporten el pes. Frustració social que alimenta l’auge de l’extrema dreta (alerta amb símils històrics a Europa). Cites destacades "S’ha muntat un Cristo." (sobre el carrer de la Creu) "Pa ben gota." (impacte de les columnes d’opinió) "N’hi ha que som més iguals que altres." (igualtat davant la llei, en dubte) "Hi ha barracons fa 16 anys; amb 16 anys no hem pogut construir una escola." Conclusions clau Cal decidir: sense lideratge, els pactes es converteixen en paràlisi. Mobilitat: menys cotxe requereix transport públic fort, ZBE ben dissenyada i coherència urbana. Serveis públics: recuperar sentit comú i proximitat; la cita prèvia no pot bloquejar drets. Educació i sanitat: són pilar; cal finançament, respecte i plans estables. Habitatge i desigualtat: sense mesures valentes, creix la desafecció i el risc extremista.