Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

episodis

97-108 de 226
  • Idees silenciades, cos malalt i el nou Mirabet - episode art
    55'

    Visió general Programa amb tres eixos principals: art i activisme a la Fundació Balbi, història del cinema i malaltia al Museu del Cinema, i nova etapa musical de Ramon Mirabet. El conductor obre amb una editorial sobre la pluja i la sequera a Girona. "La sequera és un fet i ha arribat per quedar-se, se’n parli o no." Editorial: pluja i sequera a Girona Context meteorològic: pluges que donen una treva, però la sequera persisteix. Missatge clau: cal inversió en xarxa, reducció de consums i seny; no fer-se trampes al solitari. To del programa: proper i reflexiu, amb tertúlia lleugera de dimecres amb Arnau Vila. Art: “Idees silenciades” a la Fundació Balbi (Quim Massana i Michelle Wilson) Conceptes clau i discurs expositiu Títol i idea-força: idees silenciades com a marc obert per a quatre artistes (vuit mans) amb una mirada militant i crítica. Quim Massana – “Murs silenciats”: sèrie fotogràfica iniciada el 2001 sobre grafitis tapats i la paradoxal generació de “més soroll” visual en el procés d’esborrar missatges. "El fet de tapar uns missatges genera encara més soroll." Michelle Wilson – “El capitalisme deshumanitza”: instal·lació que explora la policrisi (canvi climàtic, auge de l’extrema dreta, desigualtats) i els “escales” de l’èxit: racisme, colonialisme, masclisme, avarícia. "És possible reconnectar amb la part de cura i empatia, però costa temps i consciència." Itinerari expositiu: de la mirada més poètica (murs) cap a un to activista (aigua – peça de Fiona), crítica social (Michelle) i militància (Mike). Procés creatiu i treball en equip Relació fluida entre els artistes; brainstorming catalitzat per la comissària (Maggie/Magui) i fites de treball. Producció intensa els darrers mesos; peces acabades a contrarellotge. Recepció i debat Satisfacció i autocrítica dels autors; voluntat d’itinerar l’exposició. Debat sobre censura/valoració del grafiti: qui decideix què és art i què es tapa, i com s’ofèn l’espai públic amb “tapat” lleig. Cinema: “El cos malalt” a l’origen del cinema (Museu del Cinema) – Àngel Quintana La conferència Títol: sobre el “cos malalt” a les sèries de films Pathé (c. 1905–1915), a càrrec d’Estefany Salmón (arxius de la Fundació Jérôme Seydoux-Pathé, París). Eix temàtic: com la ficció incorpora malalties (neurastènia, hospitals, operacions) en clau còmica, bíblica i dramàtica durant la Belle Époque. Relació ciència–ficció i context històric Innovacions paral·leles: cinematògraf i raigs X; aparició d’arxius fílmics durant la Primera Guerra Mundial (rereguarda, hospitals). Distinció metodològica: ciència busca la veritat; ficció busca la mentida i crea imaginari. "La ficció és molt diferent de la ciència; la ficció busca la mentida." Sessió oberta i gratuïta, amb traducció consecutiva al català. Música: Ramon Mirabet presenta el 5è disc i concert a Girona Nou disc i llengües “cinquè” com a títol conceptual que reivindica trajectòria; cançons en català, castellà i anglès. Honestedat i proximitat: escriure i cantar en la llengua materna per comunicar millor. "Cada disc intento despullar-me una miqueta més." Històries i temes Vivencial i íntim: diàleg amb el pare, estats d’ànim, quotidianitat, pèrdues i enamoraments. Filosofia artística: menys mirada comercial, més visceral i emocional; deixar cuirasses. Orígens i directe Inicis al carrer a París (2005): descobrir la pròpia veu cantant amb artistes de carrer. Concert: 28 de març, Auditori de Girona (Gran), presentació “a casa” de les noves cançons. Altres Franges de promocions i música entre blocs (anuncis locals, promoció de programació, temes musicals).

  • Òpera a Girona, any Garreta i debut de Baladrera - episode art
    55'

    Visió general Episodi magazine d’“Els Quatre Rius” (18/03/2025) amb un fil conductor cultural: òpera a Girona, any Juli Garreta i el llançament del disc Baladrera (Alteranda). El programa obre amb una editorial gastronòmica sobre el Fòrum de Girona i defensa del producte local. "L’òpera no és una cosa del passat; està viva i molt present en el nostre dia a dia cultural" Editorial i context local Fòrum Gastronòmic Girona: èmfasi en la projecció de ciutat i el valor del producte local. • Sopar singular amb 20 estrelles Michelin a l’Espai Roca (Sant Julià de Ramis). • Crida a “saber vendre” el que es fa a casa, a l’estil italià. Pessebrisme i identitat: conversa distesa amb Arnau Vila sobre l’ofici, possibles reconeixements UNESCO i idees creatives (un diorama radiofònic). Amics de l’Òpera de Girona: concurs, joves i futur El concurs i l’experiència dels cantants Mercè Badia (premi categoria menor de 22): • Nervis previs, però el dia del concurs és una festa de compartir l’art i de retrobament amb el talent jove. • La tècnica vocal com a suport per alliberar-se a l’escenari. Organització i participació Amics de l’Òpera + Associació Catalana de Professors de Cant: coorganització tècnica i logística. • Participants d’arreu (Saragossa, Castellterçol, Molins de Rei, Girona) i fins i tot vol exprés des de Berlín. Públic jove i canals digitals Senyals de renovació generacional: més joves a conferències i resposta millor a Instagram. • Web amb ressenyes, compositors, història del Teatre Municipal. Línies mestres: música en viu i finançament Objectiu: potenciar la música en viu tot i el cost elevat. • Primer suport de l’Ajuntament de Girona; recerca de Diputació i esponsorització com a entitat d’interès social. Deselititzar l’òpera: més de 20 xerrades l’últim any per trencar barreres d’accés. Demanda > oferta a Girona Teatre Municipal: només 2 òperes/temporada, aforament ~500; entrades esgotades (Nabucco i Carmen). • Calen fórmules per ampliar l’oferta i canalitzar l’interès creixent. Proper recital premiats 23 de març, 18 h, Auditori de la Mercè (Girona): • Cantants: Álvaro Vasco, Sofia Lana i Arnau Torres. Contingut disponible a YouTube, web i xarxes (Facebook, Instagram). "No sabeu mai quines joies podreu trobar a les sales de concert" Any Juli Garreta: sardanes, literatura i patrimoni Context i agenda Any Garreta: crida a redescobrir el compositor empordanès-gironí. • Recent concert amb la GIO Simfònica a l’Auditori i al Palau. Sardanes: tradició i modernisme Anna Costal destaca dues línies clau: • 5 sardanes inspirades en melodies populars catalanes (La filla del marxant, El cant dels ocells, La donzella de la costa, El ball de la Joana, El testament d’Amèlia). • 5 sardanes amb protagonistes femenines literàries (influències de Santiago Rusiñol, Jaume Massó i Torrents), algunes vistes pel mateix Garreta. Garreta, compositor total De cobles i orquestres de ball a música de cambra i obra simfònica monumental. • Crida a situar-lo al nivell de compositors programats habitualment als auditoris. Conferència “Literatura, cançó i ball: les sardanes de Juli Garreta” • Avui, 19:00, Casa de Cultura (Aula Magna), amb audicions comentades i “secrets” de composició. "És un any per gaudir Juli Garreta" Alteranda presenta “Baladrera”: rap-rock amb ànima crítica El disc i el títol Baladrera: persona que fa soroll, tumult, que alça la veu. • Disc cuinat a foc lent (2 anys de gravació), amb sonoritat rap, rock, funk i flamenc. Procés creatiu i producció Sense filtres d’estil: les influències s’integren orgànicament amb la banda i els productors. • Decisions de producció (p. ex., “scratchos” en un tema) que arrodoneixen l’estètica. Lletres: denúncia i experiència personal Rap com a eina de denúncia i relat personal col·lectivitzat (p. ex., retards de RENFE com a símptoma sistèmic). L’ofici musical: del perfeccionisme al directe Alliberament creatiu en tancar el disc; ara, focus en booking i gestió. Directe en dos formats: • Banda (més canyera, decibels). • Duo amb escenografia i dramaturgia (més teatral i introspectiu). Presentació: 14 de març a Salt. Apunts i transicions Diverses promos i blocs musicals entre segments (identificació de la ràdio, espais culturals i publicitat). Tancament amb titulars informatius de gironafm.cat.

  • Girona Gravel Girls: ciclisme, comunitat i solidaritat + Albert Ballesta i “10 anys menys 53 dies”: del balcó d’Interior als 53 dies d’alcalde - episode art
    55'

    Visió general Programa amb dos blocs principals: d’una banda, la comunitat ciclista femenina Girona Gravel Girls (GGG) i el fenomen del gravel a Girona; de l’altra, l’entrevista a Albert Ballesta amb motiu del seu llibre “10 anys menys 53 dies”, on repassa una dècada a Interior i els 53 dies d’alcalde de Girona. "La bicicleta ens uneix, però també és l’excusa perfecta per trobar-nos i parlar de molts altres temes." Temes clau • Empoderament i inclusió a través del gravel femení, teixint comunitat i vincles culturals. • Girona, capital ciclista: oportunitats locals, integració de residents internacionals i retorn social (projecte solidari a l’Índia). • Gestió d’emergències i cooperació transfronterera (incendis, Glòria, 9N/1-O, Covid) en la trajectòria d’Interior. • Autocrítica i “tempesta perfecta” en el pas exprés de Ballesta per l’alcaldia; deure d’explicar-se i memòria cívica. Bloc 1 — Girona Gravel Girls i el fenomen gravel Què és el gravel i per què atrau • Disciplina mixa: bicicleta “de carretera amb rodes de muntanya”, per pistes de grava, corriols i també carril bici. • Percepció de més seguretat que la carretera pura; ritme que afavoreix xerrar i socialitzar. "Com que ens agrada molt xerrar, un carril bici ens permet molt més xerrar que no pas a una carretera." Naixement i creixement de la GGG • Creat el grup fa 4 anys, de 7 participants a gairebé 300 dones (segon diumenge de cada mes). • Sortides inclusives: professionals i novelles comparteixen ruta i aprenentatge. Iniciar-se sense barreres • Començar amb el que tens (roba bàsica, bici prestada) i anar millorant equip progressivament. • Acompanyament entre dones: assessorament de material i rutes, ritmes adaptats i suport mutu. Testimonis i comunitat Mònica Pira: "Girona Gravel Girls és empoderament... m’ha donat il·lusió i ganes de fer una sortida darrere una altra." Júlia Chacín: "Són més que un club: la meva família a Girona; m’han ajudat a trobar pis, entendre el sistema i integrar-me." • Les sortides serveixen també per compartir vida, parlar amb intimitat i crear amistats fortes. • Integració cultural: castanyada, tió, ratafia, xuxos... aprendre tradicions catalanes sobre la bici. Impacte local, xarxes i “model GGG” • Fotos al Pont de Pedra amb 60 ciclistes generen sorpresa i admiració internacional. • Transversalitat: no hi ha un grup masculí equivalent pel component social/relacional. • Participen també homes en sortides mixtes, atrets pel ritme i la cultura del grup. Projecte solidari • Com a club sense ànim de lucre, impulsen un projecte a l’Índia: compra de 65 bicicletes per a infants (accés a escola) i suport a comunitats de dones locals. Crida a l’acció • Tothom convidat: segon diumenge de cada mes, sortida des del Pont de Pedra; més info a Instagram de GGG. Bloc 2 — Albert Ballesta i el llibre “10 anys menys 53 dies” Per què el llibre i com s’ha escrit • Dietari personal nascut com a “teràpia” després de dimitir; revisió “a foc lent” per guanyar perspectiva i treure càrrega emocional. • Dues parts amb pes propi: 10 anys a Interior i 53 dies d’alcalde. • Pròleg de Carles Puigdemont (“A cor obert”). Una dècada a Interior: emergències i cooperació • Grans esdeveniments: incendis de l’Empordà, 9N, 1-O, tempesta Glòria, Covid, assassinat de Jordi Comas, incendi de Llançà (2021). • Impuls del projecte COPAREM (bombers catalans i francesos) i de les franges de protecció. • Crítica a la manca d’autorització estatal per usar mitjans aeris francesos a Llançà: “va allargar l’incendi de hores a tres dies”. 53 dies d’alcalde: autocrítica i “tempesta perfecta” • Arriba cridat per Puigdemont; constata absència de majoria i centra l’esforç a “fer d’alcalde” abans de segellar pactes. • Autocrítica: prioritzar gestió i veïnat abans de cosir una majoria. • Lectura política: va ser baula feble enmig d’una dinàmica superior (emergència de la figura Puigdemont) i objectiu d’Esquerra; se sent “fusible” de la posterior alcaldia de Marta Madrenas. Municipalisme i deure d’explicar-se • Defensa el contacte directe del govern local amb el ciutadà com a essència del servei públic. • Admet moments de solitud, però també suport d’amics i equips. • El llibre cobreix el deute d’explicació amb la ciutadania que no va poder satisfer el dia de la dimissió. Present i agenda • Actualment, cap del Servei de Joc i Espectacles (retorn a la funció pública després de Justícia). • Presentació del llibre: Seu de la Generalitat (Girona), a les 19 h, amb Jordi Grau de presentador. Moments destacats • 300 membres a la GGG i fins a 50 en sortides; espai inclusiu per a nivells diversos. • 65 bicicletes per a infants a l’Índia: impacte social més enllà de la comunitat local. • A Interior: impuls de COPAREM i franges; gestió de crisis majors. • Autocrítica valenta de Ballesta sobre els 53 dies; reivindicació del municipalisme i la transparència.

  • Girona en clau foodie i tech: 43a Setmana Gastronòmica, robots i IA, el nou disc de Ferran Urriols, jocs familiars i una agenda trepidant - episode art
    55'

    Panorama general Episodi molt complet d’Els Quatre Rius amb focus en la 43a Setmana Gastronòmica de Girona, una mirada cultural-tech a robots i intel·ligència artificial, la presentació del nou disc de Ferran Urriols, un joc de taula familiar recomanat amb el Sac de Jocs, i una agenda cultural carregada per al cap de setmana. Temes principals 1) 43a Setmana Gastronòmica de Girona Convidat: Xavier Manresa (Associació d’Hostaleria de Girona) • Girona porta 43 edicions celebrant la seva gastronomia; la iniciativa va néixer abans del “boom” Michelin i ha acompanyat la maduresa culinària de la ciutat. • Missatge clau: la bona cuina a Girona s’hi troba tot l’any. Aquesta setmana és una reivindicació i un aparador per recordar-ho. • Obert a tots els formats i butxaques: des de tapes i menú del dia fins a menús degustació i alta cuina; inclou bars, restaurants, locals de nit i hotels de més de 200 associats. • Context post-Covid: les terrasses es van convertir en essencials i el sector viu un moment dolç, però amb retos d’inflació (xocolata, cafè, energia, gas) que obliguen a fer les coses molt bé i amb seguretat. • Crida final: descobrir l’oferta a la web de l’Associació i aprofitar per gaudir i donar suport al sector. 2) Robots i IA: de la ficció a la realitat Convidat: Jordi Ojeda (doctor en Enginyeria Industrial) • La paraula robot neix al teatre i es consolida al cinema del segle XX; icones com R2-D2 o Terminator han creat una relació emocional amb els éssers artificials. • El segle XXI “robotitza” la ficció: ja no és un gènere, sinó una presència transversal en qualsevol pel·lícula o sèrie. • Importància de clarificar conceptes: androide, cíborg, exoesquelet, realitat augmentada, etc.; cultura tecnològica bàsica per a tothom. • Continguts de la xerrada: recorregut cronològic de la robòtica, debat sobre geminoides (rèpliques humanes) i actors virtuals en films d’imatge real. • Llibre referència de l’autor: Robots de cine. 3) Ferran Urriols presenta “Darrere els Horts” Convidat: Ferran Urriols (cantautor) • Concert-presentació en format duo (guitarra + percussió/saxos) amb avançament exclusiu de cançons d’un disc que surt al maig. • El disc s’ha gravat en una antiga granja de pollastres a la Torre d’Uristà, literalment darrere els horts, amb la porta oberta: s’hi filtren sons del camp i animals. • Contrapunt creatiu: més obert i ric en col·laboracions i instruments, però encara més íntim en mirada i arrels. Un retorn a l’origen des de la maduresa. 4) Sac de Jocs: ‘Pillado’ (Ludilo) Convidat: Pau Regincós • Joc cooperatiu de detectius per a 5+ anys (2-4 jugadors, 20’), ideal per iniciar famílies en jocs de taula. • Mecànica: daus amb petjades o ulls per moure’s i trobar pistes o revelar sospitosos; s’elimina fins a trobar la guineu-lladre abans que s’escapi. • Clau pedagògica: fomenta memòria, deducció i tensió positiva de “cursa contra el temps”; tots hi juguen alhora, admet diverses edats. 5) Agenda Girona Secreta (cap de setmana) • Rally Costa Brava (73a ed.): final al Pont de Pedret (diumenge), espectacle visual de clàssics. • Fòrum del Formatge Artesà (Devesa): més de 40 expositors, tallers i tastos; també vins DO Empordà i cerveses artesanes. • Carpa Destinos Euskadi (Plaça Catalunya): turisme, degustacions i esports tradicionals (activitat gratuïta). • Teatre Municipal: Tirant lo Blanc amb direcció de Joan Arqué, adaptació de Màrius Serra i música en directe de Judit Neddermann. • El Foment: Ferran Urriols presenta el disc (vespre). • La Mirona: Boos (sold out). Alternativa: Ojos Pardos al Yeah! • Botiga al carrer (eix comercial Girona): promocions, comerç local. • La Volta #52 (Plaça de l’Assumpció, Sant Narcís): art i artesania, concert Black Music Festival, tallers, espais de joc. • Hip hop al parc (Estació Espai Jove): 4 actuacions + tallers de breakdance i grafit. • Girona FC – València CF (futbol), doble concert d’Ara Malikian (Auditori). • Pujada a peu als Àngels (61a ed.): 9 km, mítica de la ciutat. • Vermut al jardí del Gala (diumenge): clàssic per tancar el cap de setmana. Moments destacats i cites Per ser feliç només calen dues coses: bona salut i mala memòria. Record a Pepe Domingo Castaño, esmentat a l’obertura del programa com a lliçó vital. Interlocutors de l’episodi • Said Esbai (presentació i conducció) • Arnau Vila (co-conducció i comentaris) • Xavier Manresa (Associació d’Hostaleria de Girona) • Jordi Ojeda (enginyer i divulgador) • Ferran Urriols (cantautor) • Pau Regincós (Sac de Jocs) • Carles Pintià (Girona Secreta, agenda)

  • Memòria de l’Hospici de Girona (“Entre quatre parets”), el Recòndit amb DePedro i Blaumut, i novetats musicals de Leiva, Amaia i Samurai - episode art
    55'

    Editorial d’obertura • Crida a la reflexió després d’aldarulls i condemna de tota violència, amb èmfasi en abordar les causes estructurals. • Punts clau que el conductor subratlla: - Desigualtat creixent i crisi d’habitatge que afecta tothom - Cost de la vida a l’alça i sous estancats des de fa anys - Prevenció davant discursos que desvien el focus cap a l’“origen” o la multiculturalitat "Que l’origen i la multiculturalitat no desviïn l’atenció d’uns problemes que patim tots en el nostre dia a dia." Exposició “Entre quatre parets” — L’Hospici de Girona (1769–1963) Context i orígens • Amb la comissària i historiadora Céline Mutos Chicola, es reconstrueix la memòria d’un edifici amb més de 250 anys d’història que avui és la Casa de Cultura. • L’espai neix cap al 1769 no pas com a hospici infantil, sinó com a Misericòrdia per a dones: control/protecció de dones considerades fora de la moral del segle XVIII. • Girona tenia límits físics (muralla) i molts convents: es crea un complex de dos edificis diferenciats: Misericòrdia (dones) i Hospici (ampliació posterior), amb dos patis (el de dones, molt més petit). Funcions i vida interna • L’hospici fou sobretot una entitat econòmica: espais de treball i conreu, i la primera fàbrica cotonera de Girona dins l’edifici. • Al llarg del temps hi conviuen dones, homes, nens, però també demens i invàlids: un autèntic “calaix de sastre” per a persones fora del circuit hospitalari. • 1803: per la desamortització i la manca de recursos de l’Hospital de Santa Caterina, els nadons abandonats passen a l’hospici (cost elevat de dides). És el punt d’inflexió per a l’entrada sistemàtica de nens. Treball, tallers i impremta • Tallers d’aprenentatge per a nois (fusteria, sabateria, cistelleria, lampisteria, taona del pa…). Mà d’obra barata de 12–13 anys per empreses locals. • Gran impremta (1868–1962): imprimeix “Los Sitios” i el Butlletí Oficial de la província; forma generacions d’impressors. Educació i règims polítics • Innovació pedagògica amb el mètode Montessori durant la Mancomunitat i la República, amb coeducació i obertura a escoles de la ciutat. L’artista Domènec Fita s’hi forma i hi descobreix la seva vocació. • Amb el franquisme: separació estricta de nens i nenes i educació interna (especialment limitada per a les nenes). El discurs assistencial canvia i retrocedeix. Eixos de l’exposició i dimensió humana • Tres eixos temàtics: - Treball (fàbriques, tallers, impremta) - Abandonament (història dels nadons i el seu trasllat a l’hospici) - Històries personals (cartes, objectes, veus de residents) • Peça emotiva: cartes de mares i objectes que acompanyaven els nadons (medalles, records). "Hi havia un torn, una mena de caixa giratòria, per posar-hi un nadó amb una carta, tancar-ho i a la fortuna…" • Denúncia de sexismes i patriarcat històrics reflectits en expedients; necessitat de recuperar i compartir la memòria abans que desapareguin els testimonis. El Recòndit — Música de primer nivell en escenaris recòndits Essència del festival • Amb Pau Planas (director artístic), es presenta un festival que porta grans artistes a pobles petits i espais naturals poc coneguts. • DePedro obre a Esponellà; Blaumut actua a Sant Mer (Vilademuls) amb un directe adaptat a l’entorn. Formats íntims i de proximitat. Territori, sostenibilitat i patrimoni • El festival promou descobrir el Pla de l’Estany: Ruïnes de Vilauba, Castell d’Esponellà, Castell i Pou del Glas a Palol… • Aforaments dimensionats (300–400) per reduir l’impacte i evitar tensions logístiques; creixement controlat. Talent emergent i arrelament • Compromís amb artistes emergents (p. ex. Foresta, Marina Escoda, Ernest Prana, Rita Pallés, Miki Núñez), perquè el cartell no sigui només grans noms. • Neix el Tast Recòndit: maridatge amb productors locals (formatges artesans, ous, mel, oli) i visites guiades — música com a excusa per viure el territori. Reptes • Suport decidit d’ajuntaments, però costos d’explicar el model a administracions supramunicipals que prioritzen xifres. El festival defensa qualitat i impacte local per sobre de la massificació. Recomanacions musicals amb Adrià Giné Leiva + Robe Iniesta • Tema nou amb Robe Iniesta (col·laboracions escasses): cançó escrita per ajudar un amic en depressió. • Producció i pont de connexió de Carlos Raya (Fito & Fitipaldis, M-Clan, Calamaro, Sabina…). • Leiva consolida el seu rol de rockstar i compositor refinat, lluny del tòpic de l’era Pereza. Amaia • Post-OT, s’allunya del mainstream i sedueix públic jove amb pop d’autor i sensibilitat indie. • Ha tocat al Primavera Sound i ha exhaurit Sant Jordi Club i Movistar Arena. • Discurs artístic coherent, sense “prostituir” el projecte: autenticitat i connexió emocional. Samurai • Veu emergent madrilenya de pop-rock amb guitarres distorsionades i to melancòlic (influències punk/indie). • Talla escollida d’avui, més íntima, mostra la versatilitat de la proposta.

  • Emprendre en femení, cultura italiana a Girona, Jornada de Química a Montilivi i el nou disc Baladrera d’Alteranda - episode art
    53'

    Resum general Dimecres 12 de març de 2025, Els Quatre Rius (Girona FM) condueix una emissió variada amb quatre grans blocs: emprenedoria femenina (programa formatiu gratuït a Salt), cultura italiana (Roma Sense Papa), formació professional i indústria química (Institut Montilivi) i música (presentació del disc Baladrera d’Alteranda). "Que tot plegat se solucioni de pressa, sense incidents i de la millor manera possible" —obertura marcada pels aldarulls arran d’un desnonament la nit anterior. Emprendre en femení (amb Neus Vila) Què és i per a qui • Programa gratuït (60 h) per a dones que vulguin impulsar un projecte personal o professional. • Segona edició, abril–maig (dl. i dc., 15–20 h), a Salt (Viver i Factoria Cultural Coma-Cros), amb suport de la Cambra de Comerç de Girona. • Objectiu: empoderament, lideratge i passar del somni a l’acció equilibrant energia masculina i femenina. "Busquem 20 dones" i és "una formació amb molta ànima". Continguts i equips • Marc de lideratge i autoconeixement (Neus Vila): comunicació intrapersonal, límits i valors. • Aspectes legals (Cecilia Pitzar), creativitat i pensament lateral (Roser Martínez), educació financera (Elisabet Valentí) i competències transversals —top ten— (Georgina Duran). • Connexió amb AGE (associació de dones emprenedores de les comarques gironines); crida a més dones liderant projectes i organitzacions. Com inscriure’s • Contacte via Instagram (neusvf) o web de la Cambra de Comerç de Girona. Cultura italiana a Girona: Roma Sense Papa (amb Nicola Ferretti) Missió i oferta • Associació que promou idioma i cultura italiana a Girona/Catalunya: cursos trimestrals de llengua (tots els nivells) i cursos de cultura (història, història de l’art) en català i italià. • Temàtiques recents: Magna Grècia, etruscos, Mussolini, Renaixement; paral·lelismes paisatgístics i culturals amb Catalunya. "Menjar i vi són cultura" —activitats experiencials com tastos de vi, clubs de lectura i conferències. Comunitat i visió • Col·laboracions amb entitats locals (p. ex. Museu del Cinema–Truffaut) i divulgació via Instagram. • Somni a 10 anys: petit segell editorial, traduccions i biblioteca pròpia, amb arrelament al territori. II Jornada Tècnica de la Família Professional de Química (Institut Montilivi) — amb Glòria Villalonga Objectiu i format • 13 de març, 9.30 h: trobada per connectar alumnat–empresa i alinear competències amb necessitats reals. • Sessions en grups petits, presentacions breus i diàleg; participació d’exalumnes perquè comparteixin experiència i itineraris professionals. "No hi ha res millor que acabar de formar-se a una empresa"; a l’aula, 70–75% del temps és de laboratori. Empreses i estudis • Participen: HIPRA, Nestlé, Esteve Química, CECAM (producció i laboratori). • Oferta a Montilivi: Grau Mitjà de Laboratori i dos Grau Superior (Producció i Laboratori/Anàlisi); alta inserció laboral a la demarcació. Música: Alteranda presenta ‘Baladrera’ (amb Anna Rodrigo) El disc • Presentació: 14 de març a la Factoria Cultural Coma-Cros (Salt). • Producció a foc lent durant dos anys; títol: ‘Baladrera’ —persona que fa merder, que fa tumult. • Sonoritat híbrida: rap–rock–funk–flamenc sense filtres; treball de producció amb detalls com escratxos a "Aiguaball". Temes i directe • Lletres de denúncia social i vivències personals amb mirada col·lectiva i crítica. • Formats de directe: quartet (Pol Pruneda, Nil Verdú, Jordi Arbat; col·labs d’Aran Figueres i Xevi Caraltó) i duet amb Laudal Figueres (enfoc teatral/escènic per sales). • Radiografia del sector: booking i gestió auto-produïda, limitacions pressupostàries i adaptació de formats. "Ara vull fer coses mecàniques..." —descompressió creativa després de tancar el disc. Idees clau • Empoderament femení i eines pràctiques per emprendre. • Cultura italiana a Girona més enllà de la llengua: art, història i viure l’experiència. • FP Química amb forta orientació pràctica i ponts reals amb la indústria. • Música d’autoria que barreja gèneres per dir les coses en veu alta —una autèntica baladrera.

  • Josep Pallac: política i pedagogia; “Retrobant Garreta”; “La dona i el color” — cultura i música en viu als Quatre Rius - episode art
    55'

    Panorama general del programa Dimarts, 11 de març de 2025, als Quatre Rius (Girona FM) combina cultura i memòria amb tres eixos principals: la figura de Josep Pallac (política i pedagogia), el cicle Retrobant Garreta pels 150 anys del naixement de Juli Garreta, i l’exposició fotogràfica La dona i el color en clau 8M. El programa s’obre amb una breu conversa sobre música en viu i l’inici de temporada de concerts. Música en viu: temporada que arrenca Conversa amb Arnau Vila • El març marca l’arrencada de gires i programacions: concerts a La Mirona, trenes a la cantonada, acústica de Figueres, i programació com Sons del Món a Roses. • Referències concretes: Julieta a Sons del Món; Blaumut presentant “Abisme”; sold-out a La Mirona; l’“acústica” de Figueres com a record recent. • Idea central: el valor insubstituïble de l’experiència de concert respecte a l’escolta amb auriculars. “...veure i viure un concert des de la pista... sempre serà millor.” Josep Pallac: política i pedagogia, un sol compromís Entrevista amb Joan Safont sobre el llibre “Josep Pallac. Política i Pedagogia” • Biografia essencial: nascut el 1920 a Figueres; adolescència durant la República, joventut a la Guerra Civil; exili i postguerra a França; retorn a Catalunya i participació en la transició. Mor el 1977, amb 56 anys. • Arrel empordanesa i gironina: formació a l’Institut Ramon Muntaner (Figueres) i docència al Jaume Vicens Vives (Girona) amb un COU experimental (1969-70) que va marcar alumnat per la seva innovació pedagògica. • Dues facetes inseparables: pedagog i polític. Docent fins i tot sent secretari general de partit; l’endemà d’un congrés torna a fer classe a Girona. “La pedagogia servia per fer ciutadans més lliures, més cultes i més implicats en la societat.” • Experiència política complexa: militància al POUM i vivència del “foc amic” durant la Guerra Civil; posteriorment, tensions per la seva defensa de la socialdemocràcia (acusacions de ser “agent” i gestor del capitalisme, que el temps va desmentir per la via dels fets dels seus adversaris). • Aportacions clau: - A la pedagogia: influències de les reformes franceses; innovació i experimentació educativa. - A la política: articulació d’un projecte socialdemòcrata connectat a l’Europa del moment, capacitat de pacte i de teixir acords. • Mort i llegat: mor d’un atac de cor en un context sanitari amb limitacions (sense unitat coronària al Trueta). Deixa una orfandat política i la pregunta oberta sobre quin paper hauria tingut a la Catalunya postfranquista. “Un historiador no pot fer de futuròleg ni de novel·lista.” • Controvèrsies i memòria local: oposició de sectors de dreta a que una escola de Figueres portés el seu nom, malgrat ser pedagog, figuerenc i símbol idoni per a un centre educatiu. • Actualitat del pensament: recuperar Pallac pot inspirar la crisi de valors de la socialdemocràcia actual; mirar el passat per extreure lliçons de futur. Retrobant Garreta: més enllà de les sardanes Cicle a la Casa de Cultura (Diputació de Girona) amb Joaquim Rabaceda • Efemèride: 150 anys del naixement de Juli Garreta; el cicle busca ampliar la mirada més enllà de la seva fama com a compositor de sardanes. • Eixos del cicle: - Concert inaugural: integral per a piano (sense sardanes) i estrenes públiques d’obres mai tocades. - Conferències: música de cambra; sardanes (incloses les simfòniques i per ser escoltades a casa, al piano); i música orquestral, el repte major de Garreta al final de la seva vida. • Objectiu: redescobrir un Garreta polièdric (piano, cambra, simfònic) i sorprendre el públic amb la qualitat i abast de la seva obra. La dona i el color: fotografia en clau 8M Conversa amb el Dr. Josep Maria Sirvent (Espai Cívic Mercadal) • Exposició col·lectiva fins al 31 de març: resultat del curs de fotografia amb mòbil (professora Paula Fernández). Grup paritari (3 dones i 3 homes), muntatge i textos a càrrec de l’alumnat. • Temàtica: la dona i el color a través d’oficis, quotidianitat i mirades creatives. • Peces i motius destacats: - Paisatges hivernals a Cadaqués; - Esport femení de força (aixecament de pesos); - Teletreball en clau directiva; - Dones fent ràdio; - Retrats creatius amb miralls i reflexos; - Llevadora escoltant una embarassada; - Perruqueria i joc de miralls; - Retrat infantil amb nas de pallasso; - Talladora de pernil en escena vermell i negre; - Bombera en acció; - El “cor del Mercat del Lleó” (peixateria) en blaus i grisos. • Memòria i homenatge sanitari: peça “Guardianes de la vida” dedicada a les infermeres d’UCI en el 5è aniversari del primer ingrés per Covid-19 a Girona; reconeixement a l’“escut invisible” que va sostenir vides en un context incert. “...la mascareta trenca la monotonia, simbolitzant la fortalesa i la sororitat... sostenint la vida a les seves mans.” • Missatge final: viure amb optimisme, valorar les petites coses, i el poder de l’art (fotografia, poesia) per fixar memòria i gratitud col·lectiva. Idees clau • Pallac encarna la síntesi de pedagogia i política amb una mirada europea i socialdemòcrata avançada. • Juli Garreta és molt més que sardanes: piano, cambra i simfònic demostren la seva ambició artística. • La dona i el color posa el focus en mirades femenines i oficis invisibilitzats, amb memòria de la pandèmia i reconeixement a la infermeria. • La música en viu torna amb força al març, recordant el valor insubstituïble del directe.

  • Parc Vilamitjana, veïns i Black Music Big Band - episode art
    55'

    Resum general Programa marcat per tres grans focus: el conflicte urbanístic del Parc Jordi Vilamitjana vinculat al nou Campus/Parc de Salut, el paper i el relleu de les associacions de veïns a Girona, i la música en directe amb la Black Music Big Band. 1) Parc Jordi Vilamitjana i Campus de Salut • Manifestació i moció al ple: avui a les 17 h, sortida de Can Ninetes cap a la Plaça del Vi per acompanyar la moció de l’Assemblea d’Entitats en defensa del parc. • Què demana la moció (tres punts de mínims): - Reconèixer l’especificitat urbana i social de Santa Eugènia i Can Gibert (alta densitat, història i teixit propi). - Preservar el Parc Jordi Vilamitjana i trobar alternatives per construir l’hospital sense sacrificar-lo. - Participació veïnal des de l’inici en projectes d’aquest impacte. • Crítica al planejament actual: es denuncia un “nyap urbanístic” assumit per urgència, amb un problema de fons financer (compensacions i urbanització al voltant d’11 M€ sobre un projecte d’uns 700 M€, ~3%). • Alternatives verdes, insuficients: la suma de petites zones al voltant de Mas Marroc i fins a tocar Vilablareig és fragmentada i separada per vies i rotondes; no substitueix un parc compacte i pròxim. • Risc de judicialització: si la moció es perd i segueix el projecte actual, no es descarta la via judicial (tant per part veïnal com de propietaris), amb possibles sentències futures que obliguin a compensar amb diners. “El que no es pot demanar és que els veïns de Santa Eugènia i Can Gibert paguin la factura d’aquest hospital a través del sacrifici d’un parc.” 2) Associacionisme veïnal i relleu • Pep Fortià (AV Vistalegre–El Carme) deixa la presidència després de 7 anys; Lluís Pí assumeix el relleu temporal mentre s’acompanya l’entrada de gent jove. • Èxits i vida de barri: nou local social i agenda d’activitats (tai-chi, club de lectura, tonificació), Revetlla de Sant Joan referent a la ciutat, i el centenari del primer camp del Girona (avui Parc de Vistalegre), amb exposició i documental. • Assignatures pendents: soroll al carrer Sorollós i el calendari de passeres/ponts (Font del Rei es desencalla aquest any; Areny i Montilivi, amb retard i problemes tècnics). • Relleu generacional, un repte: manca de temps de les noves generacions i càrrega burocràtica de la gestió d’entitats i subvencions. “En el món cada vegada més individualista, costa fer teixit de barri, però quan algú lidera, la gent s’hi apunta.” 3) Black Music Big Band • Berta Rossell explica un cap de setmana intens: estrena a Viladecans i concert gairebé sold out a l’Auditori de Girona amb el show “Fever” (resum disco-dance dels 70s). • Projecte i família artística: gran cohesió entre cantants, base i vents (prop de 50 músics), i connexió amb la Junior, Música de l’Est i la Choir. • Novetats: col·laboració sorpresa amb Lil Dami (gravació 100% gironina). • Calendari: Black Music Picnic el 23 de març al Parc Migdia (ambient familiar, food trucks i concerts). “Som família; hi ha una cohesió i un nivell artístic increïble per l’edat que tenim.” 4) Obertura i to del programa • Retorn del conductor després d’una grip forta i agraïment als sanitaris. Xerinola amb Arnau Vila: “ningú és imprescindible”, però sí, es troba a faltar el micro. Dades i punts clau • Manifestació: 17:00, sortida Can Ninetes → Plaça del Vi (parlaments i votació de la moció dins el ple). • Costos: projecte global ~700 M€; compensacions/urbanització del parc ~11 M€ (~3%). • Reclam veïnal: no sacrificar el parc i obrir la participació des de l’inici; les “derivades complexes” no poden invisibilitzar el conflicte central.

  • Fòrum Gastronòmic, Enderroc i narcisisme de Trump - episode art
    55'

    Resum general Programa especial d’Els Quatre Rius amb tres blocs principals: Fòrum Gastronòmic Girona 2025: novetats, connexió amb l’Any Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia, el nou congrés-intern “A la Brasa”, concursos, barra gastronòmica i espais de vi i oli. Premis Enderroc: format de la gala, actuacions exclusives, noves categories (Rock) i estat de la música en català. Salut mental: anàlisi del possible trastorn narcisista en Donald Trump i els riscos socials i polítics d’aquest perfil. "Volem convertir aquesta festa anual de la música en una mena de gran espectacle" (Enderroc) Fòrum Gastronòmic Girona 2025 Any de la Gastronomia i focus en cuina catalana Catalunya, Regió Mundial de la Gastronomia 2025: el fòrum hi dedica part del congrés a la cuina catalana tradicional i clàssica. Objectiu: aprofitar el moment d’efervescència gastronòmica a Girona i al país. "Catalunya celebra l’any de la gastronomia... dedicarem part del Congrés a la cuina catalana" Novetats i cicles Territori d’estrelles a la barra gastronòmica (places limitades): restaurants gironins amb estrella expliquen el seu plat icònic amb proximitat i interacció. Concursos: Millor steak tàrtar de l’Estat; concurs de tajín; demostracions de cuina de referents com el Celler de Can Roca, Les Cols, Paco Pérez, etc. Obertura al públic i perfil “foodie” Tot i ser un esdeveniment professional, els aficionats són benvinguts; les xarxes dels “foodies” ajuden a difondre tendències i continguts. Espais de producte Espai Vi: DO Empordà (promotora) + DO convidada (Montsant), amb tast de 60 referències. Espai Oli: unes 20 referències d’olis, majoritàriament catalans. “Cinquena gamma”: desmitificació La cinquena gamma (plats precuinats per regenerar) té qualitat equiparable i pot ser de proximitat; sessions específiques el dimecres. "La cinquena gamma pot tenir producte de proximitat i la mateixa qualitat que el producte fet a casa" Xerrades clau “Números 1”: diàleg sobre procés creatiu amb Joan Roca i Eduard Xatruch (Disfrutar). Projecte “A la Brasa” (congrés dins del congrés) Origen i objectius Iniciativa col·lectiva de professionals de la brasa (foc a la terra + Brasa) per ordenar, formar i dignificar l’ofici de greller. Metes: cultura del foc, gastronomia, formació i futura acreditació de greller (aquesta edició és showcase, no certificació). Tècnica i seguretat El temps és el factor més important; decisió entre llenya vs carbó de qualitat; evitar espurneig i llenyes resinoses (ex.: pi). Valorar alzina, ametller, olivera ben assecades. "El més important de la brasa és el temps" Show, ambaixadors i ecosistema Demostracions d’estris i mètodes: graelles, forns (tancats i de llenya), asts, fumadors, parrilles obertes/tancades. Ambaixadors de la brasa: Rafa Peña, Pere Arpa, Jordi Garrido (rossos), Santi Colomí (peix), Jordi Roca (postres i cafè a la brasa), grup Sagardi (Miquel López de Viñaspre), Imanol Jaca (xuleta/xuletón), i una escudella i carn d’olla a la brasa. Patrocinadors d’estris, matèria primera i utensilis; bloc congressual sobre llenya, carbó, cendra i per què d’un certificat de greller. Premis Enderroc Format i atractius de la gala Gran espectacle radio-televisiu amb molta música: 14 artistes a l’escenari i sorpreses. Estrenes: Els Tiets presenten en exclusiva un nou senzill. DJ Trapella filant els temes en directe. Premis i categories Premis de la crítica (ja coneguts) + 12 premis de votació popular + 3 premis especials. Nova categoria de Rock per visibilitzar guitarres, heavy, punk i derivats; el 2024 es van publicar 170-175 discos de rock. Estat de la música en català Producció multiplicada (més de 40.000 cançons en 5 anys): escena homologable al top 10 europeu. La música és eina de cohesió, llengua i identitat. "La música és la fotografia de cada moment" "Sense música en català no existim com a país" Girona com a seu 15 anys de gala a Girona; l’Auditori s’ha quedat petit (llista d’espera > 300 persones). Voluntat de futur a la ciutat. Salut mental: narcisime i política (cas Trump) Perfil narcisista Exhibició de prepotència, necessitat d’adulació, manca d’autocrítica i funcionament capriciós. Risc màxim quan assoleixen poder: pèrdua de contacte amb la realitat i decisions emocionals més que racionals. Adhesions, espectacle i manipulació Carisma sense filtre que atrau en l’ecosistema de missatges curts i petardades mediàtiques. Possibilitat de guions a l’ombra (manipulació, fakes, operacions d’influència) que amplifiquen el fenomen. Sostenibilitat del personatge La successió de polèmiques es manté pel ritme i l’oblit, però pot esgotar el públic pel límit de “dir-la més grossa”. Xoc d’egos: friccions amb altres perfils similars (p. ex. Elon Musk) i tendència a eliminar rivals al mateix espai. Autoimatge i grandiloqüència Normalització d’estàtues i símbols personals; contrast amb democràcies on l’opacitat sosté imatges de poder, però la luz n’exhibeix els “peus de fang”.

  • Maria Barbal: Peripècies, dones i emprenedoria - episode art
    55'

    Panorama general de l’episodi Programa especial amb protagonisme femení, a les portes del 8M. Tres blocs principals: • Entrevista a Maria Barbal sobre la nova novel·la Peripècies, l’ofici d’escriure i el sector editorial en català. • Conversa amb Helena Tolosa sobre la cançó-tribut "Quan els grans arbres cauen", les cures i la poesia en context. • Testimoni de Sílvia Castelló sobre emprenedoria i maternitat amb mirada pràctica i de conciliació real. 1) Maria Barbal — “Peripècies” i l’ofici d’escriure Sobre la novel·la • Protagonista: Anton Ballart, un autor que descobreix la vocació i afronta les llums i ombres de l’ofici: equilibri entre creació i vida, relació amb el món editorial i amb el públic. • Llibre amb escenes de presentacions, llibreries (inclosa la Llibreria 22), ràdio i Sant Jordi. "És tot el món que fem els escriptors quan no escrivim." Autobiografia vs. ficció • Barbal utilitza experiència i reflexions pròpies, però el personatge s’allunya d’ella (home, barceloní, classe mitjana). • Dificultat central: compatibilitzar la solitud i el temps que reclama l’escriptura amb família i amistats. "La vida de l’escriptura vol solitud, concentració i temps..." El sector editorial i el lector • Mirada crítica (mesurada) al món editorial: el llibre és també producte i empresa. • Aprendre a distribuir el temps entre “ser escriptor” i “fer d’escriptor”. "Has de distribuir millor el teu temps entre el ser escriptor i el fer d’escriptor." • La lectura com a segona part del llibre: escriure amb vocació de comunicació amb els lectors. Estat del català i l’ecosistema editorial • Convivència de grans grups i petites editorials (especialitzades, amb catàlegs cuidats). • Context del català: baixada d’ús en àrees urbanes però bon moment per a l’edició en català, recuperacions de clàssics i moltes traduccions. Procés creatiu de “Peripècies” • Inici el 2012, períodes de repòs i reescriptures; fins i tot canvia el final. • Reprendre després d’anys ajuda a llegir-se com un “lector nou” i millorar l’estil. Temes de fons a l’obra de Barbal • Del Pallars i la ruralitat a entorns urbans; eixos: guerres i postguerres, migracions muntanya-ciutat. • Temes universals que tornen a ser candents avui. 2) Helena Tolosa — Dones invisibles, cures i poesia La cançó i el videoclip • "Quan els grans arbres cauen": musicació d’un poema d’Àngels Gregori. Arranjaments de Gonzal Vallès. • Videoclip col·lectiu d’homenatge a dones invisibilitzades: àvies, mares, amigues i referents (p. ex. Montserrat Roig, Maya Angelou). "Les dones del dia a dia no surten als anals de la història." Cures, reconeixement i polítiques • Reivindicació de la feina de cures: sovint no remunerada i poc valorada. "Si una feina no està pagada, no està reconeguda." • Defensa d’avenços reals: cotització/remuneració de cures, decisions pensades en clau de bé superior de l’infant. Poesia en context i directe • Metodologia de càpsules temàtiques que faciliten l’escolta i la comprensió emocional. • Concert a La Mercè (21 de març): cinc peces sobre Josep Maria Llompart (totes cantades) dins un acte col·lectiu del Dia Mundial de la Poesia. 3) Sílvia Castelló — Emprendre i maternar sense culpa Conciliar de debò • Missatge clau: no cal triar entre ser mare i emprenedora; cal xarxa de suport (parella, avis, amistats, altres emprenedores) i horaris flexibles. • Desmuntar la culpa: el repartiment de rols amb el pare és positiu i educatiu per als fills. "Si no vas a buscar tu els nens al col·le... ets mala mare? Doncs no." Comunitat i polítiques • Necessitat de conciliació real també des de les polítiques públiques. • Xerrada dins el cicle La Dona Activa (Espai Cívic Mercadal): conversa oberta per compartir experiències i eines pràctiques. Apunts musicals i transicions • Maria Barbal tria "Bridge Over Troubled Water" (Simon & Garfunkel), cançó que escolta l’Anton Ballart a l’inici de Peripècies, com a pont cap al bloc musical de l’episodi.

  • Llibres amb premi, esport femení i teatre LGTBIQ+ - episode art
    55'

    Visió general Programa magazine amb tres blocs principals: una entrevista literària amb Cristina Canamasses i dos títols premiats, la Jornada de l’Esport Femení a Girona, i el teatre social “Metamorfòsics” sobre temàtiques LGTBIQ+ per a instituts. "Alguna cosa bona havia de tenir la Renfe." — sobre escriure novel·les aprofitant els trajectes diaris sense cobertura 1) Entrevista literària: Cristina Canamasses Les obres i els premis • Els dos últims Fabergé (febrer): ficció històrica amb els ous de Fabergé com a fil conductor. Premi: 26è Premi Literari Vila d’Ascó. • Aigües de Llibertat (març): sobre esclavatge i indians, amb tres protagonistes en el triangle Atlàntic (Àfrica–Cuba–Catalunya). Premi: 14è Premi de Narrativa Marítima Josep Lluís Savall. Trama i context • Fabergé: arrenca a la Revolució Russa de 1905, passa per la Primera Guerra Mundial i la Guerra Civil Espanyola. Protagonista: Olga, de Sant Petersburg a Girona en un periple dur, principalment en tren i a peu. • Aigües de Llibertat: tres veus — un africà esclavitzat cap a Cuba, un bagurenc que emigra a les Amèriques i la Rosa, cubana hereva d’un ingeni (plantació de sucre). Conflictes ètics, identitat i llibertat. Procés creatiu i la Renfe com a catalitzador • L’autora, traductora i coneixedora del rus, es va enamorar del món Fabergé vivint a Rússia. • Va redactar bona part al tren (Girona–Barcelona) sense cobertura: - Escriure en trajecte; investigació feta fora de línia - Inspiració també del paisatge humà dels combois • Sensació d’“efervescència” per la doble estrena i doble premi; humilitat i motivació per continuar. Presentacions destacades • Els dos últims Fabergé: 5 de març, 18:30, Llibreria Empúries; 22 de març, Cassà de la Selva; presentació a Ascó vinculada al premi. • Aigües de Llibertat: 2 d’abril, Cambrils; 16 d’abril, 18:30, Llibreria 22 (Girona). 2) Jornada de l’Esport Femení (9 de març) Objectius clau • Visibilitzar i normalitzar l’esport femení. • Combat del sedentarisme adolescent (alerta de l’OMS). • Trencar estereotips de gènere a l’esport i evitar l’abandonament. Format i espais • Activitat al centre de Girona (Plaça del Lleó, Plaça Catalunya, Riu Onyar...) el diumenge 9 de març. • Públic: nenes, adolescents, dones i àvies; obert a tothom. Programa i disciplines • Més de 23-25 disciplines entre iniciació i exhibició: hoquei patins, tenis taula, gimnàstica, voleibol, piragüisme, atletisme, rugby, bàsquet, futbol, activitats subaquàtiques, escacs, judo, skate, marxa nòrdica, paleotraining, triatló, trialbike i gravelbike (sortides amb les Gravel Girls). • Circuits de marxa nòrdica amb estiraments i hipopressius; córrer i caminades (9:30); sessions de pilates, estiraments, paleotraining i hipopressius durant el matí. Tallers i formació • Prevenció de lesions (EUSES Alumnis, Col·legi de Fisioteràpia, i Laura Moisset – COPLEF). • Psicologia esportiva i nutrició esportiva (Codi Nucat). • Debats i xerrades als instituts (més de 70) sobre rols, llibertat d’elecció i pressions socials. "De veritat creiem que som lliures a l’hora d’escollir l’esport que fem?" Ambaixadores 2025 • Emma Feliu (natació paralímpica, bronze en relleus) • Laia Pelacs (natació, objectiu mínimes olímpiques) • Berta Ribas (bàsquet, promesa gironina) • Teresa Massó (referent com a docent, directiva, entrenadora; visibilitza rols no estrictament de jugadora) 3) Teatre: “Metamorfòsics” (LGTBIQ+) L’obra i el context • Producció del Galliner (grup Galls Molière). Estrenada a Blanes i com a taller a La Planeta; ara al Teatre Municipal de Girona. • Funcions per a escoles: 19 de març a les 10:30 i 12:15 (entrada gratuïta; reserva via Agenda Ajuntament o SEM). Primera sessió exhaurida; segona amb poques entrades en el moment del programa. Temes tractats • Realitats LGTBIQ+: bullying, sortida de l’armari, identitat de gènere, violències i desigualtats aquí i arreu del món. • Treball amb associacions locals per rigor i tractament respectuós del tema. Experiència escènica • Repartiment jove (Dani i Lola) que subratlla una peça emocional i pedagògica per a adolescents i comunitat educativa. • Vol fer pensar i aprendre des de l’empatia i la vivència teatral. 4) Altres • Minutatge amb falques promocionals i interludis musicals entre blocs principals. • Editorial inicial: salutació i celebració del naixement de l’editorial gironina Gatamaula.

  • Llibres, teatre i INRI: Scarlett, FITAC i Mel - episode art
    53'

    Panorama general Programa magazine de Girona FM amb tres blocs principals: literatura (amb Scarlett Palacios), teatre amateur (FITAC 2025) i música (presentació de l’EP INRI de Mel), entre falques i blocs musicals. Entrevista — Scarlett Palacios: “Un año en coma” i “Siempre Atulado” Trama i temes clau • “Un año en coma”: adolescent pateix un accident, roman en coma i, en despertar, afronta la readaptació a una vida que ha continuat sense ella. • Temes: canvi, identitat dual (part bona/dolenta), amistats que evolucionen, i romanç latent de “tota la vida”. • “Siempre Atulado”: continuació amb to de dark romance i eròtica explícita (autoetiquetada 99% eròtic, 1% història), amb focus en una relació tòxica i les seves dinàmiques. “Compte, aquest llibre és inflamable. Ja que estàs aquí, crema’t.” Procés creatiu i evolució • Va començar a escriure amb 14 anys; va acabar i estructurar el primer llibre als 16. • Escriure en tercera persona i gestionar molts personatges ha estat el repte tècnic més gran. • Part d’experiència personal (estades a França i Irlanda; separació d’una relació tòxica) es ficciona en diàlegs i situacions. • Escriptura de matinada: moment de màxima inspiració. Estat de la saga i on trobar-la • Saga tancada en dos volums; nous projectes psicològics en marxa (no romàntics/eròtics). • Disponibles a Casa del Libro, Amazon i Loto Editorial. • Instagram: pseudònim @Primavera14. FITAC 2025 — 25a edició del Festival de Teatre Amateur de Girona Convocatòria i criteris • Inscripcions obertes fins a finals d’abril. • Criteri: espectacles amb valors humans i intenció ètica, tant en drama com comèdia. • Objectiu: oferir al públic de Girona una experiència teatral estimada i pensada. Tradició i trajectòria • Catalunya té un teixit amateur molt potent; molts professionals s’han format en aquest àmbit. • El FITAC vol ser aparador i pont, sense perdre l’essència amateur. 25è aniversari (bodes de plata) • Sense gran ampliació de pressupost, però amb imaginació: mirada endavant i retrospectiva als muntatges i equips dels anys anteriors, amb possibles retroba-tes i recuperacions d’obres emblemàtiques. Música i entrevista — Mel presenta l’EP conceptual “INRI” Concepte i narrativa • EP de sis cançons com a capítols; cada tema s’associa a un element natural i a una etapa d’una relació tòxica. • “INRI” juga amb el sentit filosòfic (sigles d’elements transliterats a l’hebreu) i el cristià (inscripció de la creu). • Personatge-veu “Luna” introdueix la història; cançons amb personalitat pròpia com “Lala”. Universalitat i catarsi • Relat personal però transferible: amor, desamor, ira i venjança (p. ex., “Jeremías”). • Escriure-ho ha servit per ordenar i tancar etapes. Reptes d’una artista emergent • Industria competitiva condicionada per xarxes socials i mètriques. • Cal persistir: “Sobreviu el més fort.” Directe i posada en escena • Show conceptual amb visuals narratius, coreografies, canvis de vestuari i sis ballarins (+ Mel = 7 a l’escenari). • Referents d’escena: artistes com Emilia Mernes i Indigo; amb pressupost d’emergent però ambiciosa en idees i execució. Blocs musicals i falques • Emissió de diverses peces en antena abans i entre entrevistes (inclosa “Lala” de Mel), i falques/autopromocions de la graella de Girona FM i anuncis locals (Mercat del Lleó).