
Resum general Episodi especial de Quatre Rius centrat en un Nadal viscut sense perfeccions impostades i amb esperit de gaudi a l’estil Cruyff: “Sortiu i disfruteu”. El programa es vertebra en tres blocs principals: Passebristes de Banyoles (60 anys): l’associació celebra una efemèride amb una de les exposicions de pessebres més grans de Catalunya, innovació, escola pròpia i molta participació. Rotary Club Girona: prèvia dels Premis Manuel Bonmatí de periodisme, nou Premi de la Joventut, governança a tres bandes, resposta a emergències i un projecte de reforestació per al 2025. Pastisseria Trias (1908): tradició centenària, productes estrella de Nadal i reptes del sector (grans superfícies, canvis de gustos, captació de talent) amb novetats i memòria emocional. To de l’episodi Defensa d’un Nadal autèntic i divers. Valor de la comunitat, l’ofici i la innovació. Mirada a la sostenibilitat i a la responsabilitat social. Temes principals Passebristes de Banyoles (60 anys d’història) Exposició al monestir amb rècord de producció: 80 pessebres (objectiu inicial: 60). Inauguració multitudinària (prop de 400 persones) amb el president del Parlament i espectacle de llum com a novetat. Públic: al pont de la Puríssima, majoritàriament visitants de fora (sobretot Barcelona); per Nadal, més local. Escola de pessebrisme (des de 2000): el 60% dels pessebres exposats provenen d’alumnes; clau per renovar talent i incorporar noves idees. Equilibri entre tradició i innovació, i fort increment de dones pessebristes; destacada l’exposició “pessebre amb ulls de dona” al Barri Gòtic. Viralitat: un pessebre de guerra i refugiats va superar les 160.000 visualitzacions a YouTube en hores. Logística invisible però essencial: muntatges, transport i suport d’equip. Preparació anual des del maig i col·laboració 2025 amb el Club Natació Banyoles (centenari), amb creativitat temàtica. “Vaig sortir del monestir amb una sensació de pau i serenitat que no havia viscut des de la meva infantesa.” — Matthew Tree Rotary Club Girona i Premis Bon Matí 43a edició dels Premis Manuel Bonmatí de periodisme (una de les dotacions més altes de la seva categoria). Repte: millorar la difusió per augmentar participació. Governança en trams de 3 anys (president passat-present-futur) per donar continuïtat als projectes. Nou Premi de la Joventut (batxillerat): reconeix valors humans i ofereix camps d’estiu a Europa (voluntariat o lúdic). Impuls a la membresia corporativa per connectar empresa i RSC a través del Rotary. Resposta a la DANA: actuació de proximitat (grues a la “zona zero”), aportacions materials i econòmiques, i canalització garantida via clubs locals. Projecte Rotary Forest (2025): reforestació per compensar petjada de carboni amb empreses; aliances amb Plan for the Planet, Cambra de Comerç i Fòrum Carlemany. Desitjos 2025: més membres i més notorietat a Girona. Pastisseria Trias (Santa Coloma de Farners, 1908) Quarta generació al capdavant; desembre-Reis és el període més intens. Impacte de grans superfícies en diades (Reis, Sant Joan), però posada en valor de l’artesania i l’elaboració diària. Canvi de gustos i estigma del sucre: defensa de la moderació i d’ingredients de qualitat (farines, sucres menys refinats). Productes estrella: torró de Sant Jordi (massapà i crema de mantega cremada), neules i tronc de Nadal. Coca de ratafia (30 anys): origen compartit amb restaurant Can Pinxo; avui, producte diari. Tendències: panettone consolida presència; novetat 2024: torró de pa amb oli i xocolata (gust de berenar clàssic). Reptes de l’ofici: captar personal, horaris exigents i adaptar-se a noves celebracions. Record d’infantesa: olor de mel cuita fent el torró de mel i avellana al costat del menjador dels avis. Nadal en família després del 24; desig: un món més generós i menys envejós. Cites destacades “Sortiu i disfruteu.” — Johan Cruyff “Vaig sortir del monestir amb una sensació de pau i serenitat que no havia viscut des de la meva infantesa.” — Matthew Tree Conclusions i punts clau Tradició + innovació com a fil conductor tant en pessebrisme com en pastisseria. Comunitat i valors (Rotary) que es tradueixen en projectes concrets: joventut, emergències, reforestació. Defensa del comerç local i l’ofici artesà davant la massificació industrial. Talent pipeline: escola de pessebrisme i necessitat de personal en pastisseria. Mirada sostenible i col·laborativa entre entitats, empreses i societat.