Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

episodis

85-96 de 226
  • Cinema i amor en sintonia: “Sorda” al Truffaut, 5 llenguatges de l’amor, joc de cartes Danger i l’agenda Estrenes de Girona - episode art
    55'

    Panorama general del programa Data d’emissió: Divendres 4 d’abril de 2025 "Fer memòria vol dir també fer justícia" El programa arrenca amb una editorial sobre memòria històrica i l’actual repunt del proteccionisme, seguida d’una gran secció de cinema, una masterclass relacional sobre els 5 llenguatges de l’amor, la descoberta d’un filler de cartes que promet pique i estratègia, i una agenda cultural de cap de setmana a Girona amb focus en el Festival Estrenes. Cinema: clàssics, novetats i una recomanació imprescindible “Seven”, “Magnum” i el to de les narratives fosques • Conversa inicial sobre l’impacte de “Seven” i com va canviar l’estructura dels thrillers policíacs de l’època. • Recordatori de la sèrie “Magnum” (Tom Selleck) i el seu imaginari pop (Zeus i Apollo, el majordom Higgins), entre nostàlgia i humor. Cartellera setmanal: adaptacions i riscos • Minecraft (film): expectatives baixes; exemple clàssic del repte d’adaptar videojocs amb sentit cinematogràfic. • Guillem Tell: nova versió d’un clàssic que pot resultar prescindible, centrada en la rebel·lió suïssa contra els austríacs. • La vall del mal (adaptació d’una novel·la de Manuel Río San Martín): thriller de crims que imiten delictes de la prehistòria. • Peter Pan: La pesadilla de Nunca Jamás: gir de terror amb personatges de la cultura infantil (en la línia de la versió terrorífica de Winnie the Pooh). Recordatori que el Peter Pan original ja té un fons força fosc. Vida en pausa i el síndrome de resignació a Suècia • Pel·lícula grega que aborda el síndrome de resignació infantil: infants de famílies refugiades que, sota estrès extrem, cauen en estat catatònic. Casos reals i enigmàtics, quasi exclusius de Suècia. • Títol a tenir en compte si aneu a Barcelona: proposta lenta i contemplativa, però impactant pel tema. Estrena de la setmana: “Sorda” (amb presentació a Girona) • Avui, 19:15 h, al Cinema Truffaut, presentació amb la directora i part de l’equip. • Sinopsi: l’Ángela (Míriam Garbo), sorda des de la infància, i l’Héctor (Álvaro Cervantes), oient, afronten l’embaràs i el dilema de la sordesa de la filla. • Recursos cinematogràfics: trams amb silenci absolut per generar empatia sensorial amb la sordesa. Diàlegs en castellà i llengua de signes, amb subtítols. • Temes: maternitat, convivència de mons oients i no oients, pedagogia sobre la sordesa. Proposta necessària i emotiva. Clàssic de dilluns al Truffaut: Kurosawa i el retorn triomfal • Repàs a Dersu Uzala (rodada a Rússia; Òscar de parla no anglesa) i com va propiciar el retorn de confiança al Japó. • Kagemusha (guerres feudals, samurais): superproducció amb posada en escena colossal. • Influència: visites de George Lucas i Francis Ford Coppola al rodatge; l’empremta de Kurosawa en la història del cinema és enorme. Apunts locals • 18:00 h al CaixaForum Girona: xerrada de l’Associació de Bipolars de Girona sobre genètica, tractaments i vida quotidiana amb el trastorn. • Sant Jordi: parada a Plaça Catalunya; es preveu la signatura de Roberto Bravo. Amor en sintonia: els 5 llenguatges de l’amor (Gary Chapman) Els cinc llenguatges i com detectar-los • Paraules d’afirmació: reconeixement explícit de l’esforç i el valor de l’altre, en el dia a dia. • Temps de qualitat: estones sense distraccions (mòbil off), regulars i planificades (p. ex. cita setmanal), no només en vacances. • Regals i detalls (“carícies emocionals”): detalls significatius i personalitzats (entrades al concert preferit, sorpreses pensades per l’altre). • Actes de servei: accions concretes per facilitar la vida a la parella; atenció al llenguatge no verbal i als estats d’ànim (de vegades cal una abraçada abans que preguntes). • Contacte físic: no només sexual; abraçades, mans agafades, proximitat al sofà; sentir-se acompanyat corporalment. Bones pràctiques de parella • Comunicar explícitament quin és el teu llenguatge predominant i com et fa sentir estimat/da. • Cedir i ser flexible quan els llenguatges no coincideixen. No es tracta de canviar l’altre, sinó d’entendre’l i complementar-se. • Entrenar la mirada i l’observació conscient: detectar patrons, expectatives i carències que poden sabotejar la relació. "Les relacions es treballen" i la comunicació és clau per prevenir conflictes. Joc de taula: Danger (Ignasi Ferrer, Brain Picnic) • Filler de cartes de 40 cartes (valors 10/20/30/40) amb mecàniques de joc de bases i draft inicial. • Partides ràpides (2–4 jugadors, també en parelles) i amb molt de pique i take-that. • Mecànica clau: guanyar la mà pot ser un perill; gestiona zona segura i zona de perill, elimina correlatius per optimitzar punts i, de vegades, força que l’altre es quedi cartes dolentes. • Ideal per estiu i trobades: accessible, estratègic i molt rejugable. Agenda Girona (Girona Secreta) Divendres • Yeah! (23:00): Habla de mí en presente – techno-rumba internacional (12 €). • La Planeta: “Cadires” amb Mont Plans i Oriol Genís (teatre sobre la vellesa i l’ofici). • El Foment (18:00): Taller d’iniciació al tast de vins (Gastroclub Girona, família Miquel Sala). Dissabte • Devesa (matí): sessions de cicló per Mambo Studios (format “discoteca sobre bicicleta”). • Montilivi (migdia): Girona FC vs. Deportivo Alavés. • Plaça del Vi (18:30): Judit Jaquet – concert gratuït del Festival Estrenes. Diumenge • Primer diumenge de mes: museus de Girona amb portes obertes. • Vermuts musicals: Jardins Gala amb Fonso Castillo (gratuït) i a Vilablareix amb Ildami (5 €). Festival Estrenes (pagament) • Divendres: DeLaFe y Las Flores Azules (Auditori), Boom Boom Fighters & Koko P + Clase B (La Mirona). • Dissabte: Fredi García (Auditori), Xambau (La Mirona, sold out), Miquel Abras i Maria Jaume (Teatre Municipal). Música per tancar • Selecció d’Arnau Vila: dance en català de principis dels 2000, producció de Mac & Zack amb la veu de Xana Blu. Un xunda-xunda elegant, chill i perfecte per encetar el cap de setmana.

  • Sant Jordi ludocriminal i Eleusis; potencial i autonomia infantil; Joina presenta “Entre la mort i el desglàs” - episode art
    55'

    Panorama del programa • Data i programa: Dijous 3 d’abril de 2025, Els Quatre Rius (Girona FM). • Eixos del dia: - La novel·la ludocriminal de Màrius Serra amb el personatge d’Oriol Comas i Coma i el joc Eleusis com a columna vertebral. - Eduquem-nos: el potencial amagat dels infants, l’autonomia i la responsabilitat (amb Anna Julià), en clau Expo Jove. - Música: Joina Canyet i Gato Gasso presenten el nou àlbum “Entre la mort i el desglàs” i la seva posada en directe amb instal·lació lumínica. "La ficció aguanta més que la realitat" — Màrius Serra Sant Jordi, novel·la ludocriminal i el joc Eleusis Què és una novel·la ludocriminal? • Etiqueta creada per Màrius Serra i Oriol Comas i Coma: el misteri el resol un expert en jocs (no pas policia/detectiu). • Sèrie iniciada amb “La novel·la de Sant Jordi” (2018), reeditada el 2025: “una trilogia de quatre” que ja en té quatre títols. • Context editorial: nova edició a Empúries, traduccions (italià, castellà) i coherència de col·lecció. Trama i dispositiu metaficcional • L’acció transcorre el dia de Sant Jordi 2018 (de 5:55 a 24:00), amb ritme trepidant i ambient editorial. • Dins la novel·la, “Mario Serra” (personatge) publica “Eleusis per Sant Jordi” mentre, a la realitat de la ficció, comencen a morir autors de supervendes a les parades. • L’Oriol (com a personatge) dirigeix una gimcana-joc “L’ego” amb estudiants; els Mossos sospiten d’ell i de l’autor per la connexió lúdica amb els crims. • Joc de pistes i sàtira: al·lusions transparentes a autors d’autoajuda i supervendes; humor negre i crítica de l’ecosistema editorial. • Autoreferència agosarada: el Màrius de la novel·la hi mor —decisió irònica i preventiva. "Ens hem d’inventar una etiqueta diferent" — sobre “ludocriminal” El joc Eleusis (clau del llibre) • Eleusis (de Robert Abbott): joc d’inducció amb una regla secreta definida per “Déu” que els jugadors (els “mortals”) han de deduir jugant cartes. • Moments clau: eureka (quan algú intueix la regla) i el profeta (jugador que aplica la regla en nom de Déu i pot triomfar o caure com a fals profeta). • Paralllel editorial: autor, editor i públic com a sistema de regles, validacions i falsos profetes. • A la novel·la, un grup de poetes usa una regla d’Eleusis per decidir a qui matar durant la diada. Presentació amb joc • A les 19:00 a la llibreria 22 (Girona): presentació amb dinàmica de joc per al públic. • Cada presentació és diferent segons el resultat del joc (component lùdic en viu). Eduquem-nos: potencial amagat, autonomia i decisions (Anna Julià) El potencial dels infants i el paper dels adults • Paradoxa: pares i mares coneixen el potencial dels fills, però sovint esdevenen el primer obstacle (sobreprotecció, ajudar massa, decidir per ells). • Desenvolupament motor i lingüístic: respectar l’arrossegament i gateig, deixar-los caminar, parlar-los amb llenguatge ric i específic des de ben aviat. • Clau Montessori: - > "Qualsevol ajuda innecessària és un obstacle pel desenvolupament del nen" - Preparar un entorn que permeti autonomia real i reptes graduats. 0-6 anys: ment absorbent i vocabulari • Entre 0 i 6 anys, plasticitat neuronal màxima i aprenentatge sense esforç. • Enriquir el vocabulari específic (no només “gos”, sinó la raça, el context); els infants fan inducció a partir de dades clares. • Mímica i obediència: els infants imiten i també obeeixen les expectatives adultes; cal transmetre confiança, iniciativa i realisme. Autonomia = autoestima • L’autoestima neix de fer i resoldre: vestir-se, organitzar-se, parlar amb el professor/entrenador, participar a casa (compres, factures, decisions). • Evitar resoldre’ls-ho tot: problemes → creativitat; si no practiquen, de grans costa més. • Front a la queixa, actitud d’ageǹcia: “Què podem fer ara per girar la truita?” Decidir a l’edat adequada i el sistema educatiu • Decidir als 14-16 és possible si abans han practicat decisions ajustades (opcions acotades i pertinents). • Currículum català/espanyol: ampli i transversal; encara que trien itineraris, mantenen moltes matèries (facilita canvis posteriors). • Ambient preparat també a casa: objectes a l’abast segons edat, responsabilitats creixents i possibilitat de rectificar camins sense dramatismes. Música: Joina + Gato Gasso — “Entre la mort i el desglàs” (18/04) Concepte, so i directe • Àlbum concebut com a univers nocturn: somnis, deliris i despertar; incorpora àudios de somnis reals enregistrats per la Joina. • Producció amb capes sonores denses (síntesi, textures, beats) i un directe a duo amb instal·lació de llums sincronitzada: un autèntic “espectacle sonor”. • Repte tècnic: tocar al màxim en viu malgrat ser només dos; sincronització llums-so i exigència instrumental. Col·laboració i cançons • Treball “mano a mano” amb Gato Gasso des de la composició fins a la pre-producció. • “Si amanece” tanca el disc: guitarra i dues veus, homenatge a la bellesa de la senzillesa; lletra bilingüe (castellà/català) coescrita. • Videoclip rodat a la platja de la Rubina (Empordà) a l’alba d’hivern —fred polar—, captat per Irina Cañet i equip. • Altres avançaments: “Vera”, “Flama”, “Este invierno pasará”. Gira i logística • Preestrenes a Barcelona (Empremtes) i Figueres (La Cate); proper gran bolo al Festival Vida (3 de juliol). • Producció amb recursos limitats: estructura de llums autònoma i equip reduït (eficiència i identitat escènica). • Estat d’ànim: “ressaca emocional” prèvia al llançament i metàfora de la massa de pa: "Ara la massa l’has de deixar reposar i que llevi" — cal saber deixar anar el disc. Editorial inicial i tancament • Editorial del presentador: crítica a l’estigmatització dels joves com a via fàcil per eludir responsabilitats col·lectives (xarxes, violències, etc.). • Tancament: pas a butlletí informatiu del migdia.

  • Expo Jove 2025 a Girona: Formació Professional, Esports i Música — Orientació laboral, CatSkills i oportunitats reals - episode art
    55'

    Panorama general "És immersiu" — la clau de l’Expo Jove 2025 és fer que els joves puguin tocar ofici i viure experiències reals abans de decidir. • Emissió especial des de la Fira de Girona centrada en l’Expo Jove 2025: FP, esports, música i orientació laboral com a eixos. • Missatge transversal: no hi ha camins lineals; cal provar, reconduir i decidir amb informació i acompanyament. • La demanda laboral en oficis i esport creix; hi ha itineraris diversos (FP, certificats, universitat) i inserció elevada en molts àmbits. Formació Professional (FP): boom, prestigi i immersió Punts clau • FP en auge: més interès per l’FP Dual, projectes Erasmus i inserció laboral alta. • Canvi de paradigma: de “què estudiar” a “quin ofici vull fer”. • Experiència immersiva a la fira (tallers, demostracions, moto, etc.) i CatSkills (forneria i pastisseria) amb projecció a SpainSkills, europeus i mundials. • Necessitats del mercat: hostaleria, edificació i obra civil, instal·ladors, llauners, paleteria, etc. • Treball conjunt a la Taula d’Impuls de l’FP (Generalitat, patronals, sindicats, cambres, consells comarcals). • Creixement al territori: +30 grups d’FP a Girona. • Nova Llei d’FP i certificats de professionalitat: passarel·les entre certificats, cicles i accés a universitat. La Fira de Girona: “tocar l’ofici” i carreres no lineals Idees destacades • Any d’alta ocupació i esdeveniments solapats. • Valor diferencial de l’Expo Jove: famílies formatives i oficis en pràctica (mecànica, perruqueria/estètica, música moderna, etc.). • L’esport com a porta d’entrada: convertir hobbies en carreres. • Testimoni de trajectòria: canvis valents, esforç i compromís com a valors clau. • Mite trencat: “feina per tota la vida” ja no existeix; carreres flexibles i internacionalitzades. Joventut i orientació a la fira Novetats i enfoc • 88 instituts presents i estands plens d’activitat. • Espai d’orientació amb cites de 30’ (dijous tarda i dissabte matí). • Entrenament funcional per treballar valors de l’esport i donar a conèixer el FIATE (formació amb alta sortida com a monitor esportiu per a casals d’estiu). • CatSkills de rebosteria a la planta superior. • Estands amb alumnes i exalumnes: parlen “el mateix llenguatge” que els joves. • L’experiència pràctica pesa més que xerrades llargues: els joves volen provar si aquella feina els agrada. Esports: primeres feines i titulacions Claus operatives • Creix la demanda al sector esportiu (més enllà de l’EF). • Escola de Tutors de Joc (rol pedagògic diferenciat de l’àrbitre federat): formació, exàmens i pràctica setmanal. • Itinerari real: del tutor novell al suport de coordinació (exemple d’Iounes). • Dinamitzador poliesportiu (títol reglamentari): - Requisits: 16 anys i ESO. - Blocs: 15 h comú · 35 h joc escolar · 35 h gestió petites entitats · 15 h primers auxilis + 150 h pràctiques. - Dates/lloc: 25/06–14/07, 8:00–15:00, Institut Narcís Xifra (Girona). • Compliment amb el Registre oficial de professionals de l’esport i la Llei de l’Esport. Música moderna i EUMES: producció, DJ i inserció Highlights • EUMES: escola de música avançada i so (producció musical, DJ, mescla i mastering). • Estils i perfils: de Melodic Techno i Afro House a la producció de K-pop. • Inserció real abans d’acabar: treball online amb Corea, Japó i la Xina. • Vocacions no convencionals i hibridació amb carreres tecnològiques (informàtica + música). Musicant de Camp Llong 2025 Avanç i activitats • Avui, taula rodona sobre el panorama musical català (amb Jordi Novell i Xavier Castilló), música en viu amb Ramon Prats i Victòria Vilalta. • Presentació oficial: 12 d’abril, 12 h, Local Social de Camp Llong, amb la Jove Orquestra del Gironès i artistes locals. • Avanç de cartell: Mireia Tarragó (soprano) interpretant música d’Eduard Uldrà, grup Dos Escatarrers i altres propostes (música en català, de diferents formats i públics). Orientació laboral: decidir amb valors i informació Eines i mirada • Servei d’Ocupació Juvenil (16–29) del Consell Comarcal del Gironès: acompanyament per decidir camins formatius i laborals. • La primera decisió no és definitiva; calen eines i autoconeixement. • Factors reals: estereotips de gènere, sou vs motivació, rutina i valors personals (companys, públic, horari, conciliació). • Carreres llargues: millor triar allò que motiva i encaixa amb els valors. • Testimoni (Nora Soler, ambientòloga): retorn post-2020, ús del servei, tranquil·litat i claredat per enfocar el mercat i prioritzar criteris (horari, salari, funcions). Tancament "Vull ser persona" i, per ser feliç, molta salut i poca memòria. • Tancament amb to vitalista: evitar l’angoixa, anar fent camí i aprofitar oportunitats. • Idea final: la felicitat al llarg de carreres canviants passa per salut, actitud i recordar només el necessari.

  • Brunyols de l’Empordà i havaneres amb Miquel Costa Vella + “Pop Bailongo” de Classe B i editorial sobre l’ExpoJove - episode art
    55'

    Panorama general de l’episodi Programa variat amb dos blocs principals: gastronomia i cultura popular amb el pastisser i havaner Miquel Costa Vella, i música emergent amb Classe B presentant el seu primer disc “Pop Bailongo”. L’obertura inclou una editorial sobre l’ExpoJove i la tria vocacional a les portes de Setmana Santa. "No són les nostres habilitats les que ens defineixen, sinó les nostres eleccions." Editorial i obertura Setmana Santa i ExpoJove: triar camí • Context de Setmana Santa tardana i plans diversos de la gent • Focus en l’ExpoJove a Girona: la importància de triAR el futur professional i com això marca el dia a dia adult • To proper i desenfadat amb un missatge de fons sobre elecció i identitat Gastronomia i cultura popular: Miquel Costa Vella Brunyols de l’Empordà: història, secrets i recepta • Orígens: dels romans (farina, mel i aigua fregida) als convents empordanesos (mel, ous, matafaluga, garnatxa i llimona) • Identitat empordanesa: brunyols sense forat; es fa un tel blanc pressionant amb el polze; el gra de matafaluga es posa sencer i es mastega • Recepta orientativa per a casa: - • 500 g farina - • 3 ous - • 200 g de nata (o mantega) - • 100 g sucre - • Sal, 20 g matafaluga, 10 g coriandre • Principi clau: “la pastisseria són matemàtiques pures”; cal pesar-ho tot • Temporada: fer-ne per quaresma; rebuig a tenir brunyols tot l’any Ofici i trajectòria vital • 40 anys a la pastisseria Costa Vella (Salt), negoci compartit amb la seva esposa • Inicis als 13 anys i mig; recorregut per fleques i pastisseries de Riudarenes, Santa Coloma, Torroella, Figueres • Anècdota del nom artístic i comercial: batejat “Costa Vella” per un mossèn director de Ràdio Figueres; el germà manté “Bruguers” • Contactes culturals: coneixença de Carles Fages de Climent i Dalí • Vida al forn: sacrificis d’horaris i relació de proximitat amb el veïnat Havaneres i música • Formació musical (solfeig, harmonia, guitarra) i concursos dels 60 • Guanyador (1972) del primer Festival de Cançó Marinera de Palamós amb una cançó pròpia; actuacions amb Guillermina Motta • Present: duo amb Pep Rodríguez i actuacions a tavernes; analogia creativa: 7 notes i 7 ingredients (farina, sucre, llet, mantega, ous, nata i xocolata) Agenda i cant en directe • Promoció: Setzena Brunyolada Popular – 2 d’abril, 18 h, Centre Cívic de Sant Eugènia (Can Ninetes) • Bonus: Nit poètica l’endemà amb Consol de Crespià • Interpretació a l’antena d’“O Terra Beneïda” per tancar la secció Música emergent: Classe B i el disc “Pop Bailongo” El projecte i el so • Debut discogràfic “Pop Bailongo”: publicat el 20 de març; estil propi per evitar etiquetes rígides • Sonoritats híbrides: pop amb traces 80s, funk i urban; concebut per escoltar a casa i potenciat al directe amb rearanjaments • Identitat: música de festa per fer ballar, amb el directe com a “arma” principal Temes i lletres • Narrativa en primera persona amb molt argot empordanès i referències de territori (Montgrí, cales, viatges a BCN) • Eixos: territori i comunitat, amistats i colla, amors i desamors Procés, reptes i calendari • Cocció a foc lent combinant el grup amb feines de dia; treball amb equip ampli (producció, so, imatge, discogràfica, management) • Pressió i tensions puntuals, però cohesió de colla com a fortalesa • Futur: el disc és la primera pedra per experimentar i publicar molta música • Directes: estrena aquest divendres a La Mirona (Salt) i presentació a La Nau (Barcelona). Nit compartida amb Bombo Fighters i Kugapi "No tenim temps de tenir ressaca: ara venen bolos, presentacions i entrevistes." Altres continguts i publicitat Agenda i anuncis • Promos culturals i comercials: Vivid Costa Brava (enoturisme), Musicant Cultura (El Foment de Girona), Mercat del Lleó, autopromos de Girona FM i gironafm.cat Música en antena • Peces intercalades entre blocs, incloent temes populars i una sàtira musical (“Un tobogán”) abans del tram final Punts clau per emportar-se • Brunyols empordanesos: identitat pròpia (sense forat), matafaluga sencera i respecte per la temporada • Ofici i cultura popular: la pastisseria com a servei de barri i la música (havaneres) com a fil conductor vital • Classe B: proposta fresca, de ball i festa, amb arrel empordanesa i ambició de directe • Triar és central: tant a l’ExpoJove com en la vida creativa i professional dels convidats

  • Vázquez Montalbán i Barcelona’92; Fridtjof Nansen i el passaport humanitari; Marina Freixas cap al primer disc - episode art
    55'

    Panorama de l’episodi • Magazine cultural de Girona FM amb tres eixos principals: crítica de l’olimpisme a partir de Vázquez Montalbán, la figura humanitària i exploradora de Fridtjof Nansen i la trajectòria emergent de la cantant Marina Freixas. • Obertura distesa sobre el canvi d’hora, la primavera i el vent a l’Empordà i Banyoles. Converses destacades 1) Vázquez Montalbán, l’olimpisme i Barcelona’92 (amb Jordi Osuà) Idees clau - Vázquez Montalbán aborda l’olimpisme amb mirada crítica: assenyala la bretxa entre ideologia olímpica i realitat dels Jocs. - Repàs històric de Jocs cada cop més polititzats i comercialitzats. - Barcelona’92: balanç amb llums i ombres. - Positiu: obertura de la ciutat al mar; impuls urbanístic llargament pendent. - Negatiu: enderrocs al Raval, transformació del Poblenou/Vila Olímpica i expulsió de veïns (avui en diríem gentrificació). - Lluita política entre Ajuntament (PSC) i Generalitat (CiU) i tensions dins l’Ajuntament (PSC vs. ICV) sobre ciutat per a la ciutadania vs. interessos especulatius. - Debat actual: seus olímpiques, costos públics, model de reaprofitar infraestructures existents i el rol del sportswashing vs. oportunitat de desenvolupament. - Presentació del llibre: “Vázquez Montalbán: d’Olimpia a Barcelona”, amb textos d’orientació sociològica, històrica i filosòfica sobre el sentit de l’esport. “Els déus marxen i només ens deixen el pa i el vi” — Hölderlin, citat per V. Montalbán per denunciar que, sovint, dels Jocs ni el pa ni el vi en resten, sinó deute i instal·lacions de difícil rendibilitat. 2) Marina Freixas: del single al primer disc Trajectòria i identitat artística - Inicis familiars i formació: veu, piano i una mica de guitarra; primer single en castellà als 16 (evolució posterior cap al català). - Punt d’inflexió al batxillerat: “vull tirar per l’art” — decisió de dedicació seriosa al projecte. - Girona com a hub creatiu: xarxa de col·laboradors (producció, ball, melodies); parèntesi a Igualada i reset tornant a Girona. - Reptes: compaginar feina de 40h/setmana amb la carrera musical; el temps és el gran hàndicap. Projecte actual - Canvi d’estratègia: de treure singles a concebre un àlbum per necessitat “vital” i de sentit artístic, més enllà de la lògica de reproduccions. - Procés creatiu intens: moltes hores d’estudi i assaig, treball amb el productor, identitat en construcció/deconstrucció. - Últim llançament: “Sols dels dos”, sobre una relació que no arrenca o s’interromp (els “quasi-alg”). Dates - Concerts: 12 d’abril (1:00h) i 24 d’abril (Festes Majors UdG, Montilivi, 18:30h). 3) Fridtjof Nansen: exploració, imatge i humanitarisme (amb Pere Parramon) Retrat d’un Homo Universalis modern - Explorador polar, científic, diplomàtic i Nobel de la Pau (1922); perfil cartesià i alhora amb alè poètic. - Innovacions d’exploració: expedicions petites i altament preparades, vaixell que es deixa derivar pel gel; robes en capes; logística d’alimentació i un forn dissenyat per expedicions. - Dimensió artística i d’imatge: aprèn a dibuixar per documentar microscòpia; ús estratègic de la fotografia i de la roba per comunicar idees i construir reputació pública. - Carisma personal: serietat en retrat, però proximitat i humor en el tracte; gran capacitat de seducció i lideratge. Humanitarisme i llegat - Context post-Grans Guerres: milions de refugiats i apàtrides sense cobertura legal. - Creació del passaport Nansen: eina documental per facilitar asil i mobilitat; es calcula que va ajudar fins a 50 milions de persones. “Que aquestes persones no tinguin papers no vol dir que no siguin persones.” Defensa d’una ètica que posa la dignitat humana per damunt de la burocràcia. Actualitat i mètode del llibre - Rellevància present: lliçons aplicables als desplaçats climàtics i a la tirania de la burocràcia que deshumanitza. - Llibre de Pere Parramon estructurat com a “finestres”: anàlisi de 17 imatges (retrats, dibuixos) i textos per desplegar facetes del personatge, més enllà d’una biografia clàssica. - Presentació: Casa de Cultura (Aula Magna), 19:00h. Temes transversals Tensió persistent entre projectes urbans i dret a la ciutat (gentrificació, memòria i veïnatge). L’esport com a motor de transformació i com a eina de blanqueig (sportswashing). L’ideal d’Homo Universalis: curiositat, coneixement connectat i aplicada amb ètica (de la teoria a la saviesa). Detalls i dates útils Llibre de Jordi Osuà: presentació a la Llibreria 22, 1 d’abril, 19:00h. Llibre de Pere Parramon (“Fridtjof Nansen. Retratos, impresiones”): Casa de Cultura de Girona (Aula Magna), avui 19:00h. Marina Freixas en concert: 12 d’abril (1:00h) i 24 d’abril (Festes Majors UdG, Montilivi, 18:30h).

  • Cinema, Bipolaritat i Festival Estrenes a Girona - episode art
    55'

    Introducció i editorial Obrim programa amb una mirada crítica a la desinformació arran d’un debat sobre la maçoneria celebrat a la Fundació Balbí. Es desmunten mites i s’aborda la idea de la posveritat. "La veritat és una; repetir una mentida mil vegades no l’hi converteix." • Tema clau: veritat vs. fake news i com contrastar informació. Cinema: novetats, gèneres i un clàssic Banyoles al cinema (pròleg de secció) • Conversa sobre el potencial cinematogràfic de l’Estany de Banyoles i el projecte autobiogràfic d’Isaki Lacuesta. Thriller costumista: “Tierra de Nadie” (Albert Pintó) • Ambientada a Cadis: xoc entre la vella “connivència” local (Guàrdia Civil, petits narcos) i l’arribada de màfies internacionals (Rússia, etc.). • To: thriller amb mirada costumista i social, més de ritme que no d’acció desbocada. • Repartiment: Luis Zahera, Karra Elejalde i Jesús Carroza. Acció pura i dura: “Working Man” (Jason Statham) • Direcció de David Ayer. Acció directa: honor, revenja, cops i trets, amb aroma de nostàlgia del cinema d’acció clàssic. • Notes: reivindicació del llegat d’Statham/Schwarzenegger/Stallone per al gènere. Comèdia dramàtica musical: “Por todo lo alto” (Emmanuel Courcol) • A Sant Sebastià va guanyar el Premi del Públic amb la nota més alta de la història. • Argument: un director d’orquestra descobreix un germà que desconeixia (xoc de caràcters i estrats socials). • To: humor + emoció + missatge; tradició del millor cinema francès. • Del mateix director d’“El triomf” (2020) amb Kad Merad. Clàssic imprescindible: “Derzu Uzala (El caçador)” d’Akira Kurosawa • Odissea a les estepes siberianes: amistat entre un capità rus i el caçador Derzu que els guia i els salva. • Curiositat: gran coproducció amb la Unió Soviètica després de tensions de Kurosawa amb Toho. • Considerada una obra mestra humanista i d’aventures. Salut mental: Dia Mundial del Trastorn Bipolar (AVI Girona) Per què i per a qui • Augment de consultes de famílies i afectats a AVI Girona; cal visibilitzar i informar. • Recordatori: 30 de març, dia de naixement de Vincent van Gogh (icònic per al tema). 30 de març (10:00–14:00) – Plaça Catalunya (Girona) • Carpa informativa amb jocs interactius “veritat o fals” per desmuntar estigmes i prejudicis. • Actuació musical cap a les 11:45 (Fundació SGAE). 31 de març – 3 d’abril: carpes itinerants • 31/03: Hospital Trueta (10–14 h) • 01/04: Facultat de Medicina i Infermeria (10–14 h) • 02/04: Hospital Santa Caterina (Salt) (10–14 h) • 03/04: Facultat d’Educació i Psicologia (UdG) (13–15 h) 4 d’abril (18:00) – CaixaForum Girona: Taula rodona • Dra. Elisabeth Vilella (IIS Pere Virgili): estudi Vipogen sobre factors genètics i desencadenants vitals. • Dr. Rafael Malagón (IAS Salt): novetats en tractaments, personalització terapèutica. • Testimoni d’un membre d’AVI Girona. • Entrada lliure (sense inscripció). Claus per entendre el trastorn • La malaltia té base biològica, amb predisposició familiar possible, però no és linealment hereditària. • L’ambient i els estressors poden actuar com a desencadenants; la informació rigorosa és l’antídot a l’estigma. Joc de taula (Sac de jocs): “joc de cartes viking” • Guardonat amb l’As d’Or (França); format petit, molt portable i ràpid (10–15’). • Mecàniques clau: - Cartes numerades (1–9) en 6 colors; es reparteixen 9 cartes per jugador. - Cal superar el valor jugat anteriorment; si no pots, passes però pots tornar a entrar després. - Pots jugar combinacions del mateix color o número (ex.: 9-8 del mateix color) per pujar de cop. - Mecànica “recupera una carta de la taula” en superar, per reconfigurar la mà estratègicament. - Final de ronda: cartes a la mà = punts negatius; es juga a un llindar (10–15 punts). Festival Estrenes (Girona) Avui (Plaça Independència, gratuït) i altres sales • 18:30: Minibús Intergalàctic; després Galgo Lento i Alèrgiques al Polen. • Ramon Mirabet a l’Auditori (presenta nou disc). Demà i properes cites • Plaça Independència (gratuït): L’Arenà, Rosarona, Sandra Monfort. • De pagament: Rosario (Auditori) i Estan Estil (La Mirona). • Línia Talent gironí: avui Minibús Intergalàctic, demà L’Arenà i el 26/04 Laura West. • Altres propostes Km 0 (Places del Vi): Judit Jaquet (05/04) i Anna Reig (12/04). Entrades i destacats • Ja s’han venut 13.000+ entrades. Exhaurits: Rosario (fa setmanes) i Els Catarres (doble sessió 04/05). • Últimes entrades: Miquel Abras, Sidonie, Albert Pla, i d’altres. • Recs personals: Albert Pla, Els Tiets (presentació absolutament nova), Mishima, Sidonie, i emergents com Bombo Fighters, Flashy i Sexenni. Agenda Girona Secreta (caps de setmana a Girona) • Estrenes: reforç dels concerts gratuïts a Plaça Independència; a part, Javi Medina avui a La Mirona (22:00). • Festa Jove al Camp de Bèlid (Sant Narcís, dissabte): 10:00 Bèlid; 12:00 vermut musical; 14:00 barbacoa; DJs (Rise Up), sopar popular i música fins cap a les 22–23 h. • Sound Park al Parc Jordi Vilamitjana (dissabte, tot el dia). • Esports: Spar Girona – Casademont Saragossa (ds, 18:45); Cursa d’Esports Parra (dg matí, recorreguts de 5 i 10 km, sortida c/ Migdia). • Vermut musical als Jardins Gala (dg migdia).

  • Vicenç Lozano, Premis COAC i el nou EP del Minibús - episode art
    55'

    Panorama del programa • Obertura amb condol per un accident laboral mortal a Girona i recordatori de tenir cura de la vida quotidiana. • Tres blocs principals: literatura i història (amb Vicenç Lozano), arquitectura i ciutat (Premis COAC), i música emergent gironina (Minibús Intergalàctic). Novel·la i història: Vicenç Lozano presenta “Potser no hi va haver mai primavera” Idea central • Novel·la d’espionatge històric ambientada a la Segona República (1931-1936), amb un fil conductor detectivesc que revela un complot contra la República. • El títol remet a la possible inexistència d’una veritable “Primavera Republicana”. Trama i context • Punt de partida: una gran taca de sang a un llit de l’Hotel Ritz que destapa una xarxa conspirativa. • Actors del complot: militars, dreta i ultradreta, altes finances i Església Catòlica. Paper clau del Vaticà i la seva xarxa d’espionatge (Santa Aliança). • Barcelona anys 30: retrat coral de la burgesia i el món obrer i anarquista, vida nocturna al Paral·lel, cabarets (La Criolla), personatges reals (p.ex. García Lorca, Margarida Xirgu, Carlos Gardel). Periodisme i mètode • Documentació de 4 anys: hemeroteques, tesis inèdites, testimonis de l’època i assessorament d’historiadors. • Narrador periodista que segueix l’estela de Josep Maria Planes, pare del periodisme modern a Catalunya. Parallels amb l’actualitat • Lozano alerta de patrons que es repeteixen: conspiracions contra la democràcia i l’ascens de neofeixismes i neoliberalisme. “Les democràcies no se saben defensar a si mateixes.” “Si això ha passat, ningú ens assegura que no pugui tornar a passar.” — Primo Levi • Defensa del papa Francesc com a veu ètica global i resistència de sectors reaccionaris. Apunts finals • Presentació del llibre a la Casa de Cultura de Girona (19h), amb la Llibreria 22 i Jordi Grau. Arquitectura i ciutat: 27a edició dels Premis d’Arquitectura de Girona (COAC) Categories i participació • 77 obres presentades: Arquitectura (46), Interiors (12), Paisatge (7), Efímers (12). • Jurat: María José Aranguren (presidenta), Joan Viader i Juan Sánchez (vocals). Premi d’Opinió i exposició • Vot obert a la ciutadania fins al 23 d’abril (Sant Jordi) a premisarquitecturagirona.cat. • Exposició a la Sala Pia Almoina (COAC Girona), amb obres en display físic. Calendari clau • 24 d’abril: obres seleccionades pel jurat. • 4 de maig: fi del primer període d’exposició; pausa per Temps de Flors i reobertura. • Fins al 13 de juny: exposició de seleccionades i gala final amb anunci de guardons (acte obert a la ciutat). Escena musical: Minibús Intergalàctic presenta l’EP “Música Humana Talassa” El projecte • EP pont entre el debut “Miratges Mercúrics” i el segon disc (previst inici 2026). • Origen: premi del concurs “Salta la Fama” que incloïa la gravació d’un EP (peces descartades o revisades del període del primer disc). Cançons i títol • “No tinc temps”: revisió d’un tema de maqueta, sobre l’estrès quotidià i la manca de temps. • “Música Humana Talassa”: intro inspirada en el programa “Talassa” i peça de caràcter exploratori; títol com a calaix de sastre del conjunt. Directe i creixement • Evolució de colla d’amics a projecte més exigent: més bolos, planificació a 6 mesos i millora d’escena. • Acompanyament: Cases de la Música i Beca de La Marfà; treball de directe a El Generador (Sarrià). • Identitat escènica: banda de rock amb espontaneïtat, evitant coreografies rígides. Agenda i fites • Presentació a La Mirona (amb Remei de Calafresca i Fetos): gran acollida del públic. • Plaça Independència (Girona), concert gratuït a les 18:30. • Cruïlla (12 de juliol): debut al festival; orgull de compartir cartell amb artistes de referència. • Altres dates: La Capsa (El Prat) amb Carrots, La Cellera de Ter, i més per xarxes. Darrere l’escenari • Reconeguda la tasca de mànager (Ona) i segell Neu (Girona) en la projecció del grup. • Conciliació amb feines i vida personal; capacitat de dir que no per sostenibilitat del projecte.

  • Ocell de bosc, Dante i Caro Diario a Girona FM - episode art
    55'

    Panorama general • Data i lloc: Dimecres 26 de març de 2025, programa “Els Quatre Rius” a Girona FM (92.7) • Temes centrals del dia: 1) Presentació i conversa amb Antoni (Toni) Puigbert sobre el seu llibre “Ocell de bosc: mirar, pensar-hi, explicar-se, coure, recordar”; 2) Avanç de la conferència sobre Dante amb Josep Brugada; 3) Entrevista musical amb Rosarona, que presenta el seu segon àlbum “Caro Diario” i el directe al Festival Strenes. • Editorial inicial: reflexió sobre la Volta a Catalunya, la dignitat de l’esport i la competició “saludable”. Conversa amb Antoni Puigbert — “Ocell de bosc” Concepte i estructura del llibre • L’eix del llibre és el menjar entès com a “excusa” per lligar memòries personals, lectures, paisatges i sobretaules amb figures polítiques. És un dietari temàtic, no cronològic. • El títol “Ocell de bosc” el defineix com a esperit lliure, “no engaviable” en cap partit o estol. • Escriure com a acte de “coure” idees amb el temps: periodisme d’opinió reflexiu, no reactiu. “La veritat és… un mirall trencat: cadascú en té un trosset, i cal ajuntar-los per recuperar el mirall.” Pensament, polarització i ponts • Crítica a la “futbolització” de la política: blocs irreconciliables i reaccions viscerals. • Defensa d’una posició que escolta i entén arguments aliens, tot assumint la pròpia parcialitat. • Cost personal d’intentar “fer de pont” durant el Procés, amb crítiques des de tots els costats. Homenot de Puigdemont i revelacions • Retrat extens de Carles Puigdemont: relació professional antiga, dinars al Palau el 2017 i consultes en moments decisius. • Després, ruptura personal: “Tanca el calaix de la nostra amistat.” • Debat sobre la “deshumanització” de Puigdemont en certs relats mediàtics i vida difícil a l’exili. • Revelacions del llibre poc recollides a Girona però destacades a Madrid (mediació del cardenal Omella amb el Papa; conversa amb Rajoy sobre l’Estatut; seguiment periodístic de Laura Fàbregas a ‘The Objective’). Llengua i política: Soraya S. de Santamaría • Soraya el sorprèn positivament: empatia amb la situació del català per la seva experiència familiar portuguesa. • Límits de la política de partit: organitzacions massa jeràrquiques, poc obertes a la discrepància productiva. Dante amb Josep Brugada (avanç de conferència) Tòpics desmuntats i claus biogràfiques • Beatrice va existir però va morir jove; Dante la mitifica i converteix en veu de consciència al Paradiso. • Joventut “entremaliada”: a la Vita nuova hi ha poemes a altres dones, no només a Beatrice. • Exili i identitat florentina: Dante mor a Ravenna, i Florència encara lamenta no tenir-ne les restes. “Nel mezzo del cammin di nostra vita…” — el vers com a punt d’inflexió vital i polític. Rosarona presenta “Caro Diario” (Festival Strenes) So, temes i directe • So minimalista i íntim: la veu al centre, pocs elements al servei del relat. • Temàtica: amor, cura i autoacceptació; cançons com a procés de reconciliació artística. • Directe a Girona: format reduït (veu + guitarra), amb pinzellades performatives; concert gratuït a la Plaça Independència (29 de març) dins el Festival Estrenes. “La veu és el principal… i tot acompanya la veu.” Editorial i transicions • Obertura amb la Volta (talls de trànsit, interès ciutadà) i defensa de la competició “sana”. • Promocions culturals (Vivid, Musicant, Mercat del Lleó) i espais musicals entre segments.

  • Esport municipal, Tremendo i decreixement a Girona - episode art
    55'

    Panorama general del programa • Programa magazine amb tres blocs principals: política esportiva municipal, entrevista musical a Tremendo i art i ecologia política amb la Fundació Balbi. • Obertura amb l’actualitat local: vandalisme al cementiri vell, clima rúfol i pluges, i debat espontani sobre gestió d’embassaments i la sequera. "Ens han venut un concesionari sencer" — crítica irònica sobre el relat de la sequera i la gestió de l’aigua. Obertura i context local (min 1:00) • Editorial contundent sobre actes vandàlics a una vintena de tombes del cementiri vell i la sensació de fatiga col·lectiva després d’aldarulls recents. • Conversa amb Arnau Vila: previsió de pluges, preocupació per l’ús dels embassaments i l’energia; to crític amb el relat de la sequera i l’"alliberament" d’aigua. COPLEF i polítiques esportives municipals (min 4:46) Punts clau • Amb Juan de Dios Ramírez (FMC i Aj. d’Esplugues): paper del món local en l’activitat física i l’esport. • Projectes en marxa: - Participació municipal en la nova llei de l’esport a Catalunya. - Treball tècnic sobre el nou decret de piscines: seguretat, salut i complexitat d’instal·lacions aquàtiques. - Formació per a tècnics i càrrecs electes: compartir coneixement i aterrar normes a realitats locals. • Defensa d’un model de baix a dalt: els ajuntaments, per proximitat, assumeixen competències i han de tenir reconeixement al marc legal. • Visió transversal: esport vinculat a salut, educació, mobilitat i cohesió social per construir territoris actius. Temps de Música: Tremendo (min 20:52) “A mig camí”: viatge, ritmes i producció • Tremendo (Dani Rifà) presenta el segon disc, nascut d’un viatge de dos mesos a Sud-amèrica (influències de la xacarera i ritmes llatins) i produït amb Marcel Lázara. • Objectiu artístic: trencar amb el 4/4 occidental, buscar groove, lemes memorables i lletres treballades. • Directe en format solo amb loop station (eficiència i mobilitat), amb col·laboracions puntuals (ex. Marcel Lázara a Ribes de Freser). • Gira: una vintena de concerts per Catalunya, obertura a València i Balears; voluntat de portar el disc a Sud-amèrica a la tardor. "No ha sigut el millor, però ha sigut el primer" — sobre l’inici de gira i el rodatge d’un nou directe. Temps d’Art: Fundació Balbi — “Idees silenciades” (min 37:09) Eixos de l’exposició (Fiona Morris i Mike Duff) • Tema central: decreixement, colonialisme d’extracció i límits materials del planeta. • Fiona Morris: instal·lació participativa sobre aigua dolça (gerres de gres i porcellana). L’usuari redistribueix l’aigua per equilibrar nivells, prenent consciència de la fragilitat del cicle i de l’horitzó 2030. • Mike Duff: peça sobre panells solars i la escassetat dels 28–30 elements químics necessaris; crítica a la ficció del creixement infinit amb una simple substitució tecnològica. Missatge: renovables sí, però cal consumir menys (aigua, energia, materials). • Debat sobre decreixement (inspirat per Jason Hickel, “Menys és Més”): reordenar l’economia per al benestar humà i planetari. "Una versió renovable del món que tenim ara és impossible" — cal reduir usos materials i energètics, no només canviar la font. Agenda i activisme • Visites guiades amb els quatre artistes: 5 i 10 d’abril (web de la Fundació Balbi; el dia 10, performance de Michelle i taula rodona). • Possible itinerància a Girona i connexió amb el projecte postcreixentista de l’Ajuntament de Girona. • Reivindicació de l’art militant/activista com a altaveu d’idees silenciades i urgents. Moments destacats • Editorial inicial sobre vandalisme i malestar cívic a Girona. • FMC: municipis al centre de la política esportiva, amb especial atenció al decret de piscines i a la nova llei. • Tremendo: disc com a diari de viatge; format minimalista per viatjar i fer viable la gira. • Fundació Balbi: art com a dispositiu de consciència sobre aigua, materials i decreixement.

  • Ocells i salut, El Cinquè Riu i 'Fàcil' - episode art
    55'

    Resum general Episodi amb tres eixos clau: • Context local (rècord de pluja i tertúlia cívica) • “Sabies que?” sobre l’observació d’ocells i els seus beneficis per a la salut mental (amb dades, experts i recursos) • Cultura: llançament del podcast gironí El Cinquè Riu (Girona Secreta) i entrevista musical a Joan Jovosc pel seu nou disc “Fàcil”. "Viure plenament el moment present" és un dels grans beneficis que s’associen a observar ocells, segons els experts. Obertura i tertúlia Pluja rècord i impacte positiu • Girona i Salt acumulen 18 dies seguits de pluja (xifra més alta des de 1884/1999) • Alleujament de la sequera, prevenció d’incendis i suport al sector primari • Reflexió sobre la tendència a «queixar-nos per vici» malgrat els beneficis Civisme i cap de setmana • Conversa sobre tocades de cotxe i honestedat: deixar una nota i gestionar-ho via asseguradora • Hàbits: matinar per aprofitar el cap de setmana, rutines de plaer local Sabies que? Observació d’ocells i salut Per què observar ocells? • La periodista Bàrbara Julbé explica l’interès personal i periodístic arran d’escoles que en fan registre diari • Beneficis físics i mentals avalats per estudis Beneficis i evidència científica • Estudi (Bioscience, 2017): més ocells al barri s’associa a menys depressió, ansietat i estrès • Journal of Environmental Psychology: el cant d’ocells és el so natural més lligat a recuperar l’estrès i restaurar l’atenció Conceptes clau: biofília • Biofília: connexió innata amb altres formes de vida (terme d’Edward O. Wilson) • Reconnectar amb estacions, moviments i sons naturals reforça el benestar “Ens reconnecta amb el nostre bioritme intern… i ens sentim part d’un tot” — Inés Fernández (psicòloga, mindfulness i compassió) Catalunya, paradís per als ocells • Anglaterra: ~200 espècies/any; Catalunya: fins a 334 espècies/any (≈+60%) • Factors clau: ruta migratòria, clima mediterrani i gran diversitat d’hàbitats en pocs quilòmetres (Pirineu–Delta) Ciència ciutadana i salut • Plataforma Ornito.cat (ICO): la ciutadania introdueix observacions (trams ~30 min) • Cas real: recomanació terapèutica d’observar ocells per ansietat; hàbit d’«aixecar el cap» i registrar dades com a rutina reparadora Biodiversitat en declivi: dades i causes • A Europa s’haurien perdut ~550 milions d’ocells en 40 anys (ICO) • Causes: pèrdua d’hàbitat, espècies invasores, canvi climàtic, i col·lapse d’invertebrats (menys aliment; ús d’insecticides) • Canvi de distribució: espècies pugen en latitud/altitud; límit per a espècies àrtiques • Riscos: fins a 10% d’espècies podrien perdre’s en 10 anys; al catàleg català (2022): 25 en perill i 35 vulnerables Idees per sortir a observar • Persecució d’un falcó pelegrí a 300 km/h • Nius en bossa dels teixidors mascle • Flamencs al Delta de l’Ebre • El cant del duc a la llum de la lluna • Aiguamolls de l’Empordà com a clàssic imprescindible Cultura i ciutat: el podcast El Cinquè Riu (Girona Secreta) Orígens i format • Naixement a proposta de la sala on graven; periodicitat mensual • Format dinàmic amb seccions: agenda del mes, “Quesco a Girona” (restaurants nous), entrevistes, joc “Gironi o Pixapí”, i pregunta del mes (Instagram + carrer amb la Berta) Producció i equip • Videopodcast per maximitzar contingut en xarxes (YouTube, Spotify i píndoles socials) • Càsting amb >50 aspirants; trident jove de presentadors (Martí, Niol, Judit) • Calendari: temporada fins al desembre, probable aturada a l’agost “Més val fer-ne una al mes i ben feta que no pas cremar-se” Estratègia digital i aprenentatges • Girona Secreta ha crescut per constància (plans setmanals) i reels útils • Viralitat imprevisible: els algorismes premien formats simplicíssims si són rellevants • Participació del públic: formulari per assistir-hi i proposar convidats com a contraprestació Música: Joan Jovosc — nou disc “Fàcil” Sonoritat i temes • Disc acústic i essencial: guitarres (6/12 cordes), mandolina, harmònica • ADN anys 60 amb manera de fer 90s; cançó d’autor amb textos personals i un punt de mala llet “He intentat no fer-ho més difícil del que ja és” — Joan Jovosc Col·laboració i versió • Produït i co-creat amb Albert Serrano (procés molt cooperatiu) • Inclou versió en castellà: “Décima de segunda” d’Antonio Vega Gira i dates clau • Presentació a Girona: 5 d’abril, El Foment (cicle BarnaSants) • 10 de maig — Castell de la Bisbal • 22 de maig — Harlem Jazz Club (Barcelona) • A la tardor: CATE (Figueres); estiu amb dates per l’Empordà i Pirineu Cloenda en directe • Interpretació de “Recorda’m de vida” en acústic per tancar el programa

  • Poesia, estrenes de cinema, Spotlight i Mel 'INRI' - episode art
    55'

    Resum general Programa marcat pel Dia Mundial de la Poesia, amb conversa distesa sobre poetes i el vincle entre poesia i cinema; una cartellera amb quatre estrenes destacades per franges d’edat; un clàssic imprescindible de Kurosawa; secció de jocs amb el títol Spotlight; una entrevista en profunditat a Mel sobre el seu primer EP conceptual, INRI, i una completa agenda de cap de setmana a Girona. "Jo la poesia no l’entenc" — Jep Soler "No em puc permetre gairebé tenir un mal dia… al final, sobreviu el més fort" — Mel Dia Mundial de la Poesia i arrencada • Girona bull amb el Festival MOT i activitats malgrat la pluja; to d’optimisme i cultura al centre de la conversa. • Xerrada amb Arnau Vila sobre poetes preferits i referents clàssics (William Blake), en clau propera i desenfadada. Cinema: poesia a la pantalla i estrenes Poesia i cinema • Reconeixement a la pel·lícula més "poètica": Paterson (Jim Jarmusch), amb un Adam Driver magnètic. • Referència mainstream: El club dels poetes morts com a porta d’entrada popular a l’univers poètic. Estrenes per franges d’edat • Infantil/familiar: Blancaneus (Disney, live-action/CGI) — nova lectura amb princesa més empoderada; nans digitals; direcció de Mark Webb; Gal Gadot com a Reina Malvada. Ambient Disney clàssic, però actualitzat. • Nostàlgia vuitantera: Los Aitas (Borja Cobeaga) — road movie de pares aturats que acompanyen nenes gimnastes al viatge País Basc–Alemanya; humor blanc amb un toc de comentari social. • Drama d’autor: La noia de l’agulla (Dinamarca, final de la I Guerra Mundial) — tragèdia social d’una jove obrera; versió original subtitulada al català al Truffaut. Dramó intens que convida a la catarsi. • Crim i llegat mafiós: The Alto Knights (Barry Levinson) — Robert De Niro en doble paper; primera meitat més introspectiva, segona amb més acció; mirada al declivi de la màfia nord-americana. Clàssic de la setmana • Dilluns al Truffaut: L’Infierno de l’Odio (Akira Kurosawa) — thriller policial dels 60 sobre segrest i dilemes morals, amb un famós ús del blanc-i-negre i tocs puntuals de color; posterior “pizza Kurosawa” al Bartali. Jocs de taula: Spotlight • Proposta familiar d’investigació visual amb efecte llanterna: fulls foscos i una “rodona blanca” que revela detalls. • Modes: cooperatiu o competitiu (1–5 jugadors), amb límit de temps i comptatge precís per quadrants. • Idees clau: - Mecànica tipus Busca-Wally amb gir lúdic i pressió del temps. - Dificultat escalable; penalitzacions quan “la nit” avança més ràpid que el grup. Entrevista a Mel: EP conceptual “INRI” Concepte i narrativa • EP en 6 capítols, cadascun lligat a un element natural i a una etapa d’una relació tòxica. Introducció narrada per un personatge anomenat “Luna”. • INRI juga amb un doble sentit: una lectura filosòfica (sigles associades als elements en hebreu, en la visió creativa de l’artista) i la referència cristiana clàssica. • Exemple: capítol “Aire” = inici de la relació, “papallones”, llibertat. Temes i identificació • Amor, desamor i emocions universals: ira, rancor i venjança a “Jeremías”. • Objectiu: relat personal que qualsevol pugui fer-se seu. Reptes d’artista emergent • Indústria molt competitiva i condicionada per les xarxes: els seguidors influeixen en contractacions i oportunitats. • Estratègia: treball constant, equip implicat i resiliència. "Tinc un projecte d’un artista nacional/internacional amb el pressupost d’emergent." Directe i posada en escena • Xou conceptual amb visuals narratius, sis ballarins i canvis de vestuari. Influències d’artistes com Indigo i Emilia Mernes en la posada en escena. • Objectiu: que el directe expliqui la història del disc d’inici a fi. Mini actuació • Tancament amb interpretació en directe i avanç del so de l’EP. Agenda Girona: plans del cap de setmana • Black Music Festival: cancel·lat el picnic de diumenge, però cloenda al Centre Cívic Sant Narcís amb Coco Gin & The Tonics i Dani Nelo. • La Mirona (divendres): triple concert — Fetus (Cantir nou fa aigua fresca), Remei de Cala Fresca (L’am de la pregunta) i Minibús Intergalàctic (nou EP). • Concert de Dani Flaco (L’Hospitalet) al LLea, davant de Correus. • Dissabte al matí: Concurs Mundial del Xuxo (Rosaleda, Parc de la Devesa) amb història, xux-cooking i xuxada popular. • Esport: Bàsquet Girona vs Dreamland Gran Canària (18.00 h). • Auditori: Naís Vila; i a La Mirona, Pellucas en concert solidari per Creu Roja (Projecte Joguina Educativa). • Diumenge: Calçotada popular a Vistalegre; Vermut als Jardins Gala amb Ari Martín. Tancament • Bon humor, música de comiat (Justin Timberlake: Can’t Stop the Feeling) i recordatoris de programació i titulars. • Missatge final: cultura, resistència i mirada poètica fins i tot en dies de pluja.

  • Papers en ordre, Marina Freixas i 'Aquest tros de vida' - episode art
    55'

    Resum de l’episodi Editorial i sumari • Renfe/Adif, caos matinal a Figueres: tren anunciat tard i a via equivocada, portes que es tanquen amb gent a dins i a fora, i el comboi marxa a les 7:11 amb prop de 200 persones a l’andana. Crítica a la gestió i a la puntualitat. • Sumari del dia: entrevista amb l’advocada Judit Lucas sobre el llibre “On són els papers”, conversa amb Marina Freixas (artista emergent), i Estel Soler presentant el Premi Ramon Llull “Aquest tros de vida”. On són els papers (Judit Lucas) El problema i la mentalitat • Cultura del “calaix dels papers”: infraestimem la importància de la documentació bàsica i arribem tard als tràmits. • Quan falta documentació, els resultats legals es ressenten: “apagar focs” a última hora no funciona. Què guardar i què llençar; còpia digital • Factures: conservar-les com a màxim durant el període de reclamació (orientativament, 3 anys) i evitar muntanyes innecessàries. • Fer un “maletí d’urgència” amb documents clau i, sobretot, tenir còpia digital al núvol per a imprevistos. “Tots els papers són reemplaçables. Però la còpia digital et salva la vida.” Certificat digital i seguretat • El certificat ve al DNI però és poc amigable (claus llargues, recuperacions feixugues). • Verificacions múltiples: no és “passada de frenada” si protegim dades sensibles; cal vigilar on verifiquem i què compartim (risc de suplantació d’identitat). Mètode pas a pas per ordenar • Treure-ho tot i fer pilons; després, carpetes i etiquetes clares. • Paper vs núvol: flexibilitat segons perfil (gent gran, reticències digitals) però sempre amb un sistema que doni tranquil·litat. Burocràcia i imprescindibles • Administració exigent (originals, cites llargues): agilitzar tenint-ho tot localitzat i digitalitzat. • Imprescindibles a mà: - Pòlisses d’assegurances (casa, cotxe) amb dades i telèfons actualitzats. - Contracte de lloguer signat a tots els fulls. - Escriptures i hipoteca (recuperables a notaria/registre) i llibre de família (duplicats costosos). Agenda i on trobar el llibre • Presentacions a Bescanó (16/04), Girona (Llibreria 22), Olot (Drac), i properament més punts. E-book: de moment, reticència de l’autora. Música: Marina Freixas Inicis i evolució • Vocació des de petita, família d’artistes; piano i guitarra com a eines de composició i directe. • Primer single (en castellà, “Seguir”) amb aprenentatges de producció i lletra; posterior viratge al català. • D’Igualada a Girona (Arts Escèniques), xarxa creativa i reset a l’octubre: guanya un concurs d’emergents (19/10) i actuarà a les Festes de Gràcia. Identitat, procés i temps • Artista experimental en construcció constant. Treballa en el primer disc (objectiu: abans d’acabar l’any). • Procés intens (estudi, assajos, producció) mentre compatibilitza una feina de 40 h setmanals: el temps és el gran hàndicap. “Si em donen dos dies de festa a la feina, només a l’estudi.” Singles vs àlbum i concerts • Els singles funcionen, però l’àlbum és una necessitat vital per donar sentit al relat artístic. • Nova peça: “Sols els dos” (relació que no arrenca per falta de moment vital compartit). • Agenda: 12 d’abril (concert de matinada) i 24 d’abril a les Festes de la UdG (Montilivi). Literatura: Estel Soler — “Aquest tros de vida” (Premi Ramon Llull) Context i to • Oficis de cultura i precarització; la passió sosté la decisió setmanal de no abandonar. • Portada serena vs contingut cru: la recepció depèn molt de l’estat emocional del lector. Trama i temes • Protagonista: Helena (científica, mare a la quarantena). Coprotagonista: Abel (venedor de vins, 60+). Road movie fins a Occitània. • Relacions no monògames en parelles veteranes: trencar patrons edatistes. • Temes: avortament i dols silenciats, conciliació, privilegis masculins, crítica al capitalisme i a l’ansietat productivista, dignitat de dir “no”. “Crec que ho ets perquè jo he deixat de ser-ho.” “La vida em fa nosa.” Impacte i estil • Lectors homes confessen revisió de privilegis i mirades noves cap a la parella. • Hiperrealisme domèstic i veu honesta; escriptura visceral que deixa ressaca emocional a l’autora. Moments destacats “Tots els papers són reemplaçables. Però la còpia digital et salva la vida.” — Judit Lucas “Si em donen dos dies de festa a la feina, només a l’estudi.” — Marina Freixas “Crec que ho ets perquè jo he deixat de ser-ho.” — Aquest tros de vida “La vida em fa nosa.” — Aquest tros de vida