Girona entre Bastidors

Alexandra Cantos et posa al dia de tots els esdeveniments de la Fira de Girona

Horari d'emissió
Dimecres
12:00 - 12:30
Dissabte
13:00 - 13:55
Dilluns, Dissabte
13:00 - 13:30
Divendres
13:00 - 14:00
Dijous
15:00 - 15:30
Dijous
21:00 - 22:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Temporada Alta al Firal: música, joves i debat

Panorama general

Episodi centrat en la 34a edició del festival Temporada Alta i la seva petjada al Palau Firal de la Fira de Girona. Conversem amb el director artístic, Narcís Puig, i la directora de la Fira, Coralí Cunyat, sobre:

  • Concerts de gran format al Firal (Moixca, Rigoberta Bandini, 31 Fam) per connectar amb públic jove.
  • L’encaix de temes socials i polítics (feminisme, gènere, geopolítica) en la programació teatral i musical.
  • La consolidació del Palau Firal com a espai cultural i la seva continuïtat dins del festival.
  • Propostes que generen debat i arrisquen escènicament (exemples internacionals com “La Haia” i “IOUP”).
  • Tendències d’assistència postpandèmia i estratègies de formació de públic (projectes Artèria i A Tempo).

"La gent va al teatre per això: per després parlar del que han vist i debatre-ho." — Narcís Puig

Programació musical i públic jove

Concerts al Firal per obrir el festival a noves generacions

  • El festival, tot i ser d’arts escèniques, aposta també per música: Moixca, Rigoberta Bandini i 31 Fam.
  • Objectiu: eixamplar l’abast i captar públic jove que potser no se sent interpel·lat pel teatre del festival.
  • Els concerts de caps de cartell femenins (Moixca i Rigoberta) aporten mirades generacionals i estètiques diferents.

Projecte Artèria i hàbits juvenils

  • Artèria: iniciativa del festival per facilitar l’accés dels joves sobretot a les propostes teatrals.
  • Canvi d’hàbits: la música en directe s’ha consolidat com a oci juvenil i com a via clau de sostenibilitat econòmica per als artistes (ingressos per concerts més que per plataformes).

Temes i mirades escèniques

Feminisme, gènere i política a l’escena

  • El festival actua com a pont entre artistes i públic: els temes els proposen els creadors.
  • Feminisme i qüestions de gènere/maternitat apareixen tant en música (Rigoberta Bandini, Moixca) com en teatre.
  • Exemple teatral: peça de Conxi Leon (Mèxic) sobre abusos familiars amb to irònic.

Estètiques generacionals

  • Diferències clares en la posada en escena i en la manera d’adreçar-se al públic entre artistes de vint-i-tants i de la trentena.

El Palau Firal com a espai cultural

  • La Fira de Girona s’ha consolidat com a espai de concerts de gran aforament: inici amb Antònia Font (postpandèmia).
  • Promotors i artistes hi treballen a gust; l’experiència a peu dret és diferent de l’auditori i acostarà més públic local.
  • Temporada Alta vol mantenir el Firal com un espai recurrent, segons disponibilitat d’artistes i encaix de calendari.

Propostes que generen debat

  • Programació 2024: 92 espectacles (octubre-desembre), amb una franja per a propostes més arriscades dins la setmana Big Bang.
  • La Haia (The Hague)”: text ucraïnès sobre el somni de jutjar Putin al Tribunal Penal Internacional; tema d’alta actualitat.
  • IOUP” (Marina Otero, Argentina): visió del conflicte Israel-Palestina a través d’un personatge marroquí; mirada no europea que pot obrir debat.
  • Criteri clau: més enllà del tema, la qualitat i mirada escènica pròpia.

Tendències d’assistència i públic

  • Rècord històric d’espectadors a Barcelona l’últim any; a Girona, prop del 19% de la població va al teatre anualment (mitjana estatal ~12–13%).
  • Després de la pandèmia, hi ha ganes de retrobar-se i de consum cultural presencial.

Educació i formació de públic

Projecte A Tempo (Temporada Alta a l’aula)

  • Impulsat per la Fundació La Ciutat Invisible amb el festival: espectacles a dins d’escoles i instituts (alta participació a Salt i Girona).
  • Objectius:
  • Donar a conèixer el teatre a tots els contextos culturals i socials.
  • Visites als teatres per entendre l’experiència escènica completa.
  • Pedagogia i possible despertar de vocacions (escenografia, tècnica, producció…).

Direcció artística i llegat

  • Primer any de Narcís Puig com a director artístic, després de 15 anys al costat de Salvador Sunyer.
  • Assumeix el llegat d’un gran festival europeu amb continuïtat d’equip i petits canvis progressius.

Mirant endavant i recomanacions

  • Desitjos de cartell per al Firal: Oques Grasses i Marlena.
  • Recomanació final: el festival té propostes per a totes les edats; combinar visita a Girona amb concert al Firal és un pla rodó.

Seccions de l'episodi

Introducció i convidats

Introducció i convidats

0:28

Presentació del programa, del festival Temporada Alta (34a edició) i dels convidats: Narcís Puig (direcció artística) i Coralí Cunyat (Fira de Girona).

Línia musical al festival: Moixca, Rigoberta Bandini i 31 Fam

Línia musical al festival: Moixca, Rigoberta Bandini i 31 Fam

0:58

Per què la música dins d’un festival d’arts escèniques: obrir l’esperit del festival, sumar generacions i estètiques; caps de cartell femenins i públic molt jove.

Captació de públic jove: projecte Artèria i hàbits de consum

Captació de públic jove: projecte Artèria i hàbits de consum

2:42

Com acostar els joves al teatre; el paper d’Artèria. Canvis del sector musical: els concerts com a principal font d’ingressos i com a oci juvenil central.

Discurs social i estètiques generacionals

Discurs social i estètiques generacionals

4:40

Feminisme, maternitat i gènere com a temes recurrents en música i teatre. Exemple de la peça de Conxi Leon (Mèxic). Diferències d’estètica entre generacions a l’escenari.

El Palau Firal com a espai cultural

El Palau Firal com a espai cultural

7:26

Consolidació de la Fira de Girona com a sala de concerts de gran aforament; balanç positiu d’artistes i promotors; voluntat de continuïtat de Temporada Alta condicionada per les gires.

Pausa musical: Rigoberta Bandini — "Ai Mamá"

Pausa musical: Rigoberta Bandini — "Ai Mamá"

10:43

Tall musical com a separador abans del bloc de propostes que generen debat.

Propostes que arrisquen i generen debat

Propostes que arrisquen i generen debat

11:15

Panorama de 92 espectacles. Exemples: “La Haia (The Hague)”, distopia/utopia sobre jutjar Putin; “IOUP” (Marina Otero) amb mirada marroquina sobre Israel-Palestina. Importància de la qualitat escènica i del debat posterior.

Tendències d’assistència i públic

Tendències d’assistència i públic

14:38

Rècord d’espectadors a Barcelona; a Girona, ~19% de població al teatre anualment. Desig de trobada postpandèmia impulsa l’assistència.

Projecte A Tempo: teatre a l’aula i vocacions

Projecte A Tempo: teatre a l’aula i vocacions

16:23

Espectacles dins escoles i instituts (Salt i Girona) i sortides als teatres. Objectius pedagògics i de descoberta de rols escènics; impacte en vocacions.

Narcís Puig: primer any al capdavant i llegat

Narcís Puig: primer any al capdavant i llegat

18:48

Transició natural després de 15 anys al costat de Sunyer. Continuïtat del model amb ajustos i un equip experimentat.

Desitjos de cartell per al Firal

Desitjos de cartell per al Firal

20:07

Coralí suggereix possibles noms per a futurs concerts: Oques Grasses i Marlena.

Recomanació final i crida a l’acció

Recomanació final i crida a l’acció

21:00

El festival és per a tothom; proposta de pla: visita a Girona + concert al Firal. Invitació a explorar la programació.

Tancament de l’episodi

Tancament de l’episodi

21:56

Acomiadament, recordatori de compra d’entrades i menció d’esdeveniments locals propers.

Promo i inici d’un altre programa (La Cultura Cura)

Promo i inici d’un altre programa (La Cultura Cura)

23:53

Falca promocional i obertura d’un nou espai radiofònic aliè al tema principal de l’episodi.