• Conversa amb l’alcalde de Girona, Lluc Salellas, a l’inici de temporada. Retorn a la rutina institucional després de l’estiu i reactivació dels plens municipals.
Punt clau: L’Ajuntament defensa la col·locació d’un «retrat» alternatiu del rei com a fórmula lícita i simbòlica que evita sancions i reivindica valors republicans.
• L’alcalde subratlla que la mesura és defensable legalment perquè és un “retrat” tal com exigeix la llei. • Reconeix la càrrega simbòlica: 1 d’Octubre, dret a l’autodeterminació i valors republicans, en contraposició a la monarquia. • Suport ciutadà i crides a la coordinació amb altres municipis, tot i que ara per ara Girona actua sola.
"Aquests valors republicans s’allunyen d’una monarquia corrupta i opressora."
Punt clau: Inici de moviments visibles aquesta tardor a l’entrada sud; prioritat de desbloquejar l’Institut Armazenda i actuacions vinculades.
• Planejament aprovat i primera concreció al polígon 117 (antiga fàbrica Simón) per cedir terrenys a la Generalitat per a l’Institut. • Accions públiques subsidiàries si la part privada no mou fitxa; “aquesta tardor hi passaran coses”. • Projectes en marxa o calendaritzats: obres a la plaça Espanya (inici previst a principis de 2026), Casa de la Tecnologia, aparcament dissuasiu del Mas Grí.
• L’Ajuntament defensa que la Generalitat no ha acabat la feina; l’encàrrec de redacció del projecte està en curs i el calendari és de la conselleria. • Crítica al relat del PSC que atribueix retards al consistori.
Punt clau: Dos focus d’inseguretat prioritaris amb actuacions coordinades de Serveis Socials i Policia.
• Naus de la carretera de Barcelona (entrada sud): previstes intervencions estructurals aquesta tardor. • Triangle Tomàs Mieres–Ferran Puig (entre l’Eixample i l’Avesa): abordatge específic i recerca de solucions ràpides.
"L’objectiu número 1 és que els gironins i les gironines es puguin passejar tranquil·lament per la ciutat."
Punt clau: La ZBE s’implanta sense col·lapse i amb mesures complementàries de transport públic i aparcament dissuasiu.
• Després de 4 dies: trànsit lleugerament reduït i funcionament normal; missatge de calma a la ciutadania.
"No era la fi del món l’entrada de la zona de baixes emissions."
• Mesures de suport: aparcament dissuasiu del Mas Grí i reforç del bus. • A partir de 2026: línies 7 i 11 circularan també en diumenge (compromís de mobilitat sostenible). • Treball conjunt amb la Generalitat per millorar freqüències de línies interurbanes (Sant Gregori–Vall del Llemena; Vilablareix, Aiguaviva i Fornells).
• Dignificació de la plaça Joan Brossa i millora de la velocitat del bus entre Girona i Salt. • Millores per a la bicicleta i treball per integrar la Girocleta entre municipis.
Punt clau: La nova taxa d’escombraries es vol lligar a l’ús real dels contenidors tancats, premiant el bon comportament.
• S’ha de tancar abans de Fires; càlculs basats en el cost/tona recentment aprovat. • Objectiu: incentivar qui fa bé la separació amb rebaixes i penalitzar l’ús incorrecte.
• Carta informativa a totes les llars: estat actual (incorporació de vidre, més dies d’abocament) i com funcionarà el model a partir de 2026. • Balanç: lleugera millora des d’inicis d’any; marge de millora reconegut.
Punt clau: Pressupost contingut per restriccions legals i increment general de costos, amb millores concretes visibles.
• Limitacions de l’Estat i l’augment de costos (llum, aigua, contractes) dificulten grans canvis. • Prioritats: finalitzar inversions compromeses i millores tangibles (p. ex., ampliació del servei d’autobús en diumenge).
Punt clau: CATSA proposarà tarifes més progressives, penalitzant consums elevats.
• Enfocament doble: criteri social i ambiental; qui consumeix més, paga més. • Context de canvi climàtic: cal moderar el consum malgrat episodis de pluja.
Punt clau: Crida perquè l’Estat aporti recursos i agilitat administrativa per atendre persones amb dret d’asil que arriben a Girona.
• El municipi activa serveis per evitar pernoctacions a la intempèrie, però no pot assumir sol tot el dispositiu. • Es reclama finançament i agilitat per evitar que les persones passin mesos dormint al carrer.
Punt clau: Pla de Mobilitat d’Àrea Urbana previst per al primer trimestre de 2026; pressió a l’Estat per millorar Rodalies i AVE.
• Pla gairebé enllestit pendent d’últims retocs de la Generalitat i base per exigir inversions. • Contactes amb usuaris i peticions de reunió al Ministeri; queixa per manca de resposta.
Punt clau: Increment d’habitatge protegit i públic via obres en curs, compra de pisos i mobilització del parc de la SAREB.
• Promocions públiques en execució (finalització durant 2026) i posada a disposició de pisos comprats. • Pressió a la SAREB per activar centenars d’habitatges a Girona (via estatals, Generalitat o municipi). • Compra de nous solars i canvis de planejament per convertir antics usos (p. ex., religiosos) en habitatge dotacional i protegit.
• Preferència municipal per Montilivi; el club ha de liderar la inversió. • Converses en marxa però encara sense projecte formal sobre la taula.
• Concessió en fase de concreció final; autorització imminent per a grades no permanents (clau per créixer en massa social). • Ajustos a Fontajau per al curs 25-26 i voluntat de tancar la concessió abans d’acabar el mandat.