Resuming podcast
Entrevista a Isaac Sánchez, regidor de Mobilitat i Espai Públic
08/05/2025

AI Girona en moviment: ZBE, radars, carrils i aparcaments

L’Entrevista Municipal

AI

Resum general

Entrevista a Isaac Sánchez, regidor de Mobilitat i Espai Públic de Girona, centrada en els principals projectes de mobilitat urbana i metropolitana: zona de baixes emissions, proves pilot al carrer de la Creu, radars de velocitat, aparcaments dissuasius, evolució del BRCAT, xarxa de carrils bici i ampliació de la girocleta.

"Ens situarà al voltant de setembre" — sobre l’entrada en funcionament de la ZBE

"És millor tenir-lo que no tenir-lo" — sobre el carril bici central del BRCAT

Idees clau

  • Carrer de la Creu: procés participatiu intens amb escoles, veïnat, comerç, entitats ciclistes i accessibilitat; prova pilot en 2-3 trams i avaluació a mitjans d’octubre abans d’escalar.
  • ZBE: ordenança aprovada; el reglament va a ple dilluns i s’instal·len càmeres; conveni amb ATM per a base de dades comuna; posada en marxa prevista al setembre.
  • Radars i soroll: 4 radars previstos (c. Barcelona i c. Güell); campanyes policials específiques per soroll de motocicletes abans de l’estiu.
  • Plaça Catalunya: voluntat de pacificar l’espai; cal reordenar serveis (càrrega i descàrrega, girocleta) als carrers adjacents.
  • Aparcaments dissuasius: Mas Grí (200 places) amb projecte aprovat inicialment i obres en pocs mesos; Domeny en planejament; s’estudien serveis complementaris (girocleta, bus i opcions de carril bus a c. Barcelona) i continuïtat ciclista.
  • Aparcament ADIF (AVE): negociacions Ajuntament–Generalitat–Adif per recuperar l’aparcament sota l’estació; útil com a reforç per Sant Narcís i Sant Eugènia.
  • Habitatge vs aparcament: alguns solars-aparcament (p. ex. davant El Corte Inglés) es destinen a habitatge assequible amb aparcament soterrat per als veïns. Prioritat de govern: l’habitatge assequible.
  • BRCAT Salt–Girona: augment de freqüències i carril bici central; tot i crítiques d’entitats ciclistes, es valora positivament l’existència del carril; obra competència de la Generalitat.
  • Xarxa pedalable: "Calen més carrils bici" i sobretot continuïtat entre trams; connexions en marxa: Nestlé–Sant Gregori, pendent Campdorà–Sarrià; més complex connexió amb Fornells (C-63, possible pont).
  • Girocleta: 10 noves estacions en 1,5 anys (darrera a pl. Joan Brossa, enllaç amb BRCAT); expansió a Salt amb 3 estacions, en tràmit legal i jurídic.
  • Pla supramunicipal de mobilitat: primera fase remesa a la Generalitat per acord estratègic; objectiu d’aprovar-lo abans d’acabar l’any; radiografia i full de ruta 6–10 anys, amb enfoc en mobilitat sostenible, accessibilitat, eixos bus i continuïtats ciclistes.
  • Aparcament tancat de bicicletes (Parc Central): ús creixent (~50% d’ocupació); de moment sense segon equipament.

Temes principals

1) Carrer de la Creu: procés i pilotatge

  • • Sessions per àmbits: escola i AFA, veïnat, entitats ciclistes (Mou-te en bici), comerç (Cambra, Girona Centre), accessibilitat (MIFES, Multicapacitats, ONCE), taxi i empresarials (AC Trans, PIMEC).
  • Trobada ciutadana el 21 de maig; es presenten propostes viables recollides.
  • Pilot en 2–3 trams; avaluació a mitjans d’octubre per dades representatives post-estiu; si funciona, escalat i futura urbanització.

2) ZBE: calendari i desplegament

  • • Ordenança aprovada; reglament a ple dilluns.
  • Càmeres perimetrals en desplegament; conveni ATM per interconnexió de dades.
  • • Objectiu d’entrada en vigor al setembre.

3) Seguretat viària i soroll

  • 4 radars per excés de velocitat en punts d’accidentalitat: c. Barcelona (1) i c. Güell (2: sobre i sota pg. d’Olot).
  • Campanyes de policia contra soroll de vehicles (especialment motocicletes), amb sancions; nova campanya abans de l’estiu.

4) Reordenació d’espais i aparcaments

  • Plaça Catalunya: línia de pacificació; cal reubicar serveis (càrrega i descàrrega, girocleta) als carrers propers amb espai limitat.
  • Aparcaments dissuasius:
  • Mas Grí: 200 places, projecte aprovat inicialment; obres en pocs mesos.
  • Domeny: en planejament.
  • Serveis: integració de girocleta, bus i estudi de carril bus a c. Barcelona; reforç de carril bici fins a l’Hipercor.
  • Aparcament ADIF (AVE): negociacions per reobrir-lo; peça clau per descongestió i suport als barris adjacents.
  • Habitatge: substitució d’esplanades d’aparcament per habitatge assequible (amb aparcament soterrat per residents) prioritzada pel govern.
  • Esplanada Trueta: opció d’aparcament gratuït per personal i ciutadania, però no prioritària ara mateix.

5) Transport públic i bicicleta

  • BRCAT: millora de freqüències Salt–Girona; carril bici central discutit, però operatiu; obra de la Generalitat.
  • Xarxa ciclista: cal més capil·laritat i, sobretot, continuïtat entre trams; noves connexions intermunicipals en marxa i d’altres pendents (p. ex. pont a la C-63 per arribar a Fornells).
  • Girocleta: 10 noves estacions a Girona; darrera a pl. Joan Brossa per enllaç amb el BRCAT; desplegament a Salt (3 estacions) en tràmit.

6) Governança metropolitana

  • Pla supramunicipal de mobilitat: en validació per la Generalitat; preveu eixos bus, continuïtats ciclistes, accessibilitat de voreres i criteris comuns per a tota l’àrea urbana; aprovació prevista enguany.

7) Infraestructura ciclista segura

  • Aparcament tancat de bicicletes (Parc Central): ús a l’alça (≈50%); sense noves ubicacions immediates.

Frases destacades

  • "Ens situarà al voltant de setembre."

  • "És millor tenir-lo que no tenir-lo."

  • "Calen més carrils bici."

Prioritat immediata

  • Carrer de la Creu: culminar el procés participatiu, executar la prova pilot i pactar la configuració definitiva amb veïnat i entitats.

Marcadors

Introducció i presentació del regidor
Compartir

Aterratge d’Isaac Sánchez a Mobilitat i Espai Públic; la mobilitat com a tema central i sensible per a la ciutadania.

Carrer de la Creu: sessions, propostes i prova pilot
Compartir

Procés per àmbits amb escoles, veïnat, comerç, entitats i accessibilitat; trobada ciutadana el 21/5; pilot en 2–3 trams i avaluació a mitjans d’octubre abans d’escalar i urbanitzar.

Zona de Baixes Emissions (ZBE): passos finals i calendari
Compartir

Reglament al ple de dilluns; instal·lació de càmeres; conveni amb ATM per a base de dades; activació prevista al setembre.

Radars i lluita contra el soroll viari
Compartir

Quatre radars (c. Barcelona i c. Güell); campanyes de policia contra soroll de vehicles, especialment motocicletes, amb sancions abans de l’estiu.

Plaça Catalunya: cap a una pacificació permanent
Compartir

Voluntat de fer permanent la pacificació; estudi per reubicar càrrega/descàrrega, girocleta i altres serveis als carrers adjacents.

Aparcaments dissuasius: Mas Grí, Domeny i serveis associats
Compartir

Mas Grí (200 places) amb projecte aprovat inicialment; Domeny en planejament; integració de girocleta i bus; calendaris i operativa en estudi.

C. Barcelona: carril bus i continuïtat ciclista
Compartir

Estudi d’un carril bus tipus BRCAT on sigui viable; connexió del carril bici des de Mas Grí fins l’entorn d’Hipercor, buscant continuïtat.

Aparcament sota l’estació AVE i transformacions per habitatge
Compartir

Negociacions amb Adif per reobrir l’aparcament central; pèrdua d’esplanades d’aparcament per destinar-les a habitatge assequible amb pàrquing soterrat per residents.

Esplanada del Trueta: opció d’aparcament gratuït
Compartir

Possibilitat d’ús com a aparcament obert i gratuït per a personal i ciutadania; projecte present però no prioritari en l’agenda immediata.

Obres del BRCAT i carril bici central
Compartir

Millora de la mobilitat Salt–Girona amb més freqüència de bus; carril bici central discutit per entitats però valorat com a positiu; obra de la Generalitat.

Xarxa pedalable: més carrils i, sobretot, continuïtat
Compartir

Creixement notable de carrils bici des de 2012; necessitat d’unir trams i fer la ciutat pedalable; connexions metropolitanes (Nestlé–Sant Gregori, Campdorà–Sarrià) i el repte Fornells (C-63, possible pont).

Girocleta: noves estacions i extensió a Salt
Compartir

10 noves estacions a Girona (última a pl. Joan Brossa); tramitació legal per desplegar 3 estacions a Salt i integració amb BRCAT.

Pla supramunicipal de mobilitat: estat i objectius
Compartir

Primera fase enviada a la Generalitat per acord estratègic; previsió d’aprovació enguany; marc per eixos de bus, continuïtats ciclistes i accessibilitat a 6–10 anys.

Aparcament tancat de bicicletes (Parc Central)
Compartir

Ús i ocupació a l’alça (entorn del 50%); es valora positivament l’intercanvi tren-bici; de moment no hi ha segon equipament previst.

Prioritat immediata i cloenda
Compartir

Focus en el carrer de la Creu: culminar el procés participatiu, pilotar i definir la configuració definitiva.

Comiat
Compartir

Tancament de l’entrevista i agraïments a Girona FM.