Resuming podcast
La tertúlia de Girona FM del dimecres 15/1/2025
15/01/2025

AI Educació en debat a Girona: Montessori, intervencionisme i formació docent, amb Blue Monday, consum i context de ciutat

La tertúlia de Girona FM

AI

Panorama general

• Episodi centrat sobretot en educació: mètode Montessori, intervencionisme i canvis de política educativa, formació del professorat, i el rol de les famílies i la tria d’escola.

• Obertura amb el context de fred intens a Girona i serveis socials activats, i una conversa inicial sobre Blue Monday com a mite publicitari i el consumisme postnadalenc.

• Mirada crítica al sistema: excessiva politització, canvis continus i poca autonomia de centre; alhora, reconeixement de bones pràctiques i de la vigència de Montessori avalada per la neurociència.

Temes principals

Blue Monday, fred i consum

• Es desmunta el “Blue Monday” com a campanya publicitària i s’analitza com el cicle Black Friday-Nadal-Rebaixes condiciona l’estat d’ànim via màrqueting i psicologia del consum.

• El fred i la possible llevantada serveixen de context local i record del temporal Glòria.

Montessori: principis i aplicació

• Montessori es presenta com a model pedagògic complet (no un recurs puntual): defineix currículum, formació docent, rol del guia, entorn preparat i plans de desenvolupament.

• Validació actual per la neurociència (p. ex. funcions executives, atenció, moviment). L’alumne aprèn amb llibertat amb estructura, i el mestre actua com a guia.

• Testimonis de pràctica d’aula: observació sistemàtica, ajustos personalitzats i protagonisme de l’alumne; teoria posada en pràctica real.

Sistema educatiu: intervencionisme, canvis i formació docent

• Diagnòstic: intervencionisme de dalt a baix que estreny l’autonomia i desincentiva la iniciativa; proves i indicadors tracten l’educació com una empresa i obvien el context.

Canvis normatius constants provoquen desgast i inestabilitat d’equips.

Formació docent: la universitat sovint és allunyada de l’escola; l’actualització contínua recau massa en el docent. Es reclama responsabilitat del sistema per la formació permanent.

Politització: alts nivells de rotació de càrrecs en canvis de govern vs. models més tècnics (comparativa internacional).

Competències vs coneixements

• Crítica a la pendulació: en nom de les competències s’ha arribat a buidar continguts. Es defensa un equilibri: per pensar críticament cal saber (base de coneixement) i saber fer (competència).

Famílies i tria d’escola

Paper clau de les famílies: foment de la lectura (biblioteques), criteri crític, i gestió de pantalles.

Criteris de tria: prioritzar l’escola del barri per cohesió social; ponderar logística (horaris, menjador, extraescolars, transport) i, sobretot, confiar i implicar-se amb l’escola escollida.

• Aclariment: llengua vehicular no és un model pedagògic; evitar confusions en la tria.

Girona: oportunitats i deures

• Girona és “ciutat educadora”, però persisteixen bretxes (p. ex. el sector Est) malgrat dècades de diagnòstic. Es reclamen idees clares, recursos i estabilitat per avançar.

Cites destacades

"El sistema educatiu és un sistema intervencionista."

"La teoria et parla d’un nen que a la pràctica no existeix."

"Vagin a l’escola que vagin, que hi creguin, que hi confiïn, que la reforcin i que exigeixin."

Conclusions en 5 punts

Montessori manté plena actualitat com a model coherent i complet, alineat amb la neurociència.

• El sistema pateix politització i canvis erràtics, que desgasten equips i limiten l’autonomia.

• Cal professionalitzar la formació contínua i reconnectar la universitat amb la pràctica d’aula.

Competències i coneixements s’han de combinar: no hi ha pensament crític sense base sòlida de sabers.

• Les famílies són palanca clau: tria informada, confiança crítica i hàbits (lectura) que reforcin l’escola.

Marcadors

Benvinguda, fred i serveis socials activats a Girona
Compartir

Context inicial: fred intens, temperatures sota zero i obertura de recursos municipals per a persones sense llar.

Presentació de la taula i propòsits d’inici d’any
Compartir

Presentació dels tertulians i breu conversa sobre l’inici d’any, salut i actitud per encarar el curs.

Blue Monday i consum: entre el mite publicitari i la psicologia del màrqueting
Compartir

Es desmitifica el Blue Monday com a campanya; anàlisi del cicle de consum i de com publicitat i rebaixes impacten l’estat d’ànim.

Rebaixes: experiència de compra i ‘caça del xollo’
Compartir

Comentari sobre com es disposa el producte en rebaixes i el plaer de ‘trobar l’oferta’.

Meteorologia local i memòria del Glòria
Compartir

Fred a les Gavarres, possible llevantada i record del temporal Glòria i els seus impactes a Girona.

Montessori avui: neurociència, llibertat amb estructura i rol del guia
Compartir

Principis clau: validació neurocientífica (atenció, moviment, funcions executives), entorn preparat, currículum estructurat i decisions de l’alumne amb acompanyament del guia.

De la teoria a la pràctica: observació d’aula i protagonisme de l’alumne
Compartir

Experiències d’aula Montessori: observació contínua, ajustos personalitzats i aprenentatge centrat en l’alumne amb resultats tangibles.

Aplicar idees Montessori a la pública: recursos, formació i estabilitat
Compartir

Reflexió des de la maternitat i la gestió: intencions bones però manca de recursos, formació i estabilitat d’equips per sostenir canvis reals.

Intervencionisme i poca autonomia: efectes sobre centres i docents
Compartir

Crítica al model de directives ‘en cascada’, avaluacions estandarditzades i traves a projectes innovadors per horaris i recursos rígids.

Desgast per canvis constants i el ‘nen prototip’ inexistent
Compartir

Els viratges normatius cremen equips; la teoria sovint descriu un alumne que no existeix, sense considerar contextos i realitats d’aula.

Montessori com a model complet: currículum, guiatge i entorn preparat
Compartir

Distinció entre ‘bon disseny’ d’aula i fonament pedagògic: el model defineix què, com i amb quina intervenció adulta a cada etapa.

Politització i rotació de càrrecs vs models tècnics
Compartir

Comparativa amb països on predomina estabilitat tècnica; aquí, canvis massius de càrrecs en cada govern afecten la continuïtat.

Preparació docent i universitat: bretxa teoria-pràctica i formació permanent
Compartir

S’aprèn ‘fent’ després de la universitat; professorat universitari poc connectat amb escoles; cal un marc robust de formació contínua.

Qui assumeix la formació continuada? Deure del sistema, no només del docent
Compartir

Es demana que l’Administració lideri i financi la formació, evitant deixar-la a la iniciativa individual o a modes internes.

Rumb i coherència de les reformes: el cas del Batxillerat
Compartir

Crítica a propostes erràtiques (hores de ciències, literatura) i a la manca de justificació amb indicadors; cal estabilitat per millorar.

Ecosistema educatiu: paper de la concertada, llengua i necessitats STEM
Compartir

Es reconeix la concertada com a peça de sistema; preocupació per l’ús social del català i la coherència entre hores lectives i demanda d’enginyeries.

Competències vs coneixements: cap a l’equilibri
Compartir

Es denuncia el buidatge de continguts en nom de competències; es defensa combinar sabers i habilitats per a un pensament crític real.

Famílies com a palanca: lectura, pantalles i criteri
Compartir

Reforç familiar via biblioteques, hàbits lectors i gestió de pantalles; exigència ciutadana d’estabilitat educativa.

Canvis de línia pedagògica i confusió entre llengua i model
Compartir

Direccions canviants alteren línies d’escola; es distingeix clarament entre llengua vehicular i model pedagògic per evitar triar per confusions.

Com triar escola: proximitat, logística i ‘confiança crítica’
Compartir

Criteris: escola de barri per cohesió, compatibilitat horària/serveis i, sobretot, creure-hi, implicar-s’hi i exigir amb confiança.

Tancament: bretxes a Girona i deures pendents
Compartir

Es constata persistència de desigualtats (sector Est) i es reclama un ‘revulsiu’ amb idees clares, recursos i continuïtat; comiat i agraïments.