Resuming podcast
La tertúlia de Girona FM del dilluns 15/9/2025 amb Neus Vila, Joan Ventura i Narcís Genís
15/09/2025

#180 - La tertúlia de Girona FM del dilluns 15/9/2025 amb Neus Vila, Joan Ventura i Narcís Genís

La tertúlia de Girona FM

AI

Visió general

Taula rodona on els tertulians aborden un estiu “diferent”: des de l’experiència de viatge a Albània fins a la massificació turística a l’Empordà, el paper de la Gran Jonquera en el comerç de Figueres, el model d’èxit de Girona (del llegat urbanístic de l’era Nadal a l’atracció de festivals), i un debat a fons sobre la presència d’expats, la integració i la defensa de la llengua catalana en l’espai públic, l’escola i el comerç.

Temes principals

Albània, turisme i urbanització

Costa massificada i pràctica de platges privatitzades amb tombones i ombrel·les de pagament, gairebé sense espais lliures.

Infraestructura en auge (túnel >7 km, carreteres noves) i Tirana amb gratacels de qualitat, tot i el contrast amb carrers adjacents desordenats.

Estiu a l’Empordà: calor i massificació

Calor extrema i overbooking gairebé tot l’any; els dies de mal temps Figueres s’omple (especialment públic francès).

La Gran Jonquera i l’impacte a Figueres

Atracció del públic francès cap al centre comercial i fuga de marques (ex. Zara) de Figueres cap a la frontera.

• Debat: culpa de l’empresariat o de la planificació municipal? Consens que Figueres ha perdut oportunitats i cal “reinventar-se”.

Girona: model de ciutat, festivals i retorn social

L’era Joaquim Nadal: renovació del Barri Vell, serveis i equipaments; després, estratègia de festivals (ex. Girona10) amb l’era Puigdemont.

Urbanisme de conveni (ex. Hipercor) per captar inversions; dubtes sobre com el turisme reverteix en finances municipals (taxa turística, impostos) i serveis.

Expats, Sea Otter Europe i integració

Gran presència d’expats a Girona; no són turistes sinó residents, amb realitats molt diverses d’integració.

Sea Otter Europe dona gran visibilitat ciclista internacional i impacte econòmic.

• Missatge clau: el turisme ha d’integrar-se amb la població local i la llengua és eina central d’integració.

Mobilitat i fronteres: Jonquera i analogia amb Andorra

Caps de setmana col·lapse per restriccions de camions a França i flux massiu de compradors; la Jonquera actua de barrera que sovint evita que el flux arribi a Figueres/Girona.

Espai públic i qualitat de vida

Terrasses desbordades ocupant places com plaça Independència, minvant l’encant i l’ús ciutadà.

Demografia, universitat i serveis

• Girona ha passat de 50.000 hab. (any 1970) a >100.000; la UdG ha estat clau. Serveis (sanitat, carreteres) no han crescut al mateix ritme.

Llengua i política

• Denúncia de dificultat de “viure en català”: al comerç i als patis escolars predomina el castellà en molts casos.

• Crítica a la inaplicació històrica de les lleis de normalització lingüística i a l’ofensiva judicial/política contra el català.

Desunió post 1-O i governs locals independentistes amb poc reflex en el dia a dia; episodis simbòlics (ex. foto del rei al saló de plens).

Comerç i noves comunitats

Transformació del teixit comercial: descens d’alguns negocis xinesos, auge de supermercats regentats per pakistanesos/indians i serveis d’estètica vietnamites; repte d’integració lingüística en aquests sectors.

Debat sobre el bilingüisme

• Memòria d’atacs al català (ex. Fòrum Babel) i sectors del PSC.

• Idea contundent: el bilingüisme sovint el defensen qui és monolingüe; risc d’erosió de la llengua minoritzada.

Cites destacades

“Només tenim gent quan fa mal temps.”

“No es pot viure en català al teu país… és una lluita constant.”

“El bilingüisme el defensen bàsicament els que són monolingües.”

Conclusions i idees clau

Figueres necessita un projecte atractiu propi que retingui el flux que ara s’atura a la Jonquera.

Girona ha d’actualitzar el seu model: equilibrar turisme i vida veïnal, ordenar terrasses i garantir retorn social dels ingressos turístics.

Integra l’expat i el resident nouvingut amb la llengua com a vector i programes d’inclusió efectius.

Planificació a 20 anys: demografia a l’alça exigeix més serveis i governança menys burocràtica.

Contraofensiva lingüística: complir la normativa, promoure l’ús del català en escola, comerç i administració, i reforçar el consens social al voltant de la llengua.

Marcadors

Albània: turisme intensiu, platges privatitzades i contrastos urbans
Compartir

Joan relata un viatge a Albània: bellesa natural i costa sotmesa a urbanització accelerada amb platges pràcticament privatitzades; grans inversions en infraestructures i un centre de Tirana amb arquitectura cuidada, però amb degradació a carrers adjacents.

Empordà en ple estiu: calor, overbooking i Figueres plena quan plou
Compartir

Narcís explica un estiu marcat per la calor i la massificació; Figueres s’omple en dies de mal temps, amb gran presència de visitants francesos.

La Gran Jonquera i el declivi comercial de Figueres
Compartir

Debat sobre com el centre comercial de la Jonquera ha absorbit marques i flux de compradors, afeblint el comerç figuerenc i obrint el repte de reinventar la ciutat.

Girona vs Figueres: model econòmic i terme municipal (cas Nestlé)
Compartir

Discussió sobre els límits i canvis de terme (Sant Gregori, Domeny), la poca cabuda industrial de Girona i decisions passades que han condicionat l’atracció d’empreses.

Turisme, Dalí i Sea Otter Europe: atracció, retenció i integració
Compartir

Neus repassa el pes històric de Dalí i la dificultat de retenir visitants a Figueres; a Girona, la Sea Otter Europe consolida la marca ciclista. Focus en la integració del turisme amb la població i el paper clau de la llengua.

Frontera i compres: congestió a la Jonquera i analogia amb Andorra
Compartir

Caps de setmana de cues per restriccions de camions a França i avalanxes de compradors; la Jonquera actua de “tap” que sovint impedeix que el flux baixi fins a Figueres/Girona. Comparació amb les compres d’un dia a Andorra.

El model Girona: herència Nadal, festivals i retorn del turisme
Compartir

De la gran transformació del Barri Vell a l’estratègia de festivals (Girona10) i l’urbanisme de conveni (Hipercor). Pregunta clau: com reverteix l’èxit turístic en els serveis i finances municipals?

Crecements i espai públic: saturació i terrasses
Compartir

Girona ha crescut demogràficament i la ciutat mostra signes de saturació; es denuncia l’ocupació intensiva de places per terrasses i la pèrdua d’encant i d’ús ciutadà en alguns espais.

Expats i llengua: integració desigual i percepcions mediàtiques
Compartir

Definició i matisos dels expats: alguns molt integrats, d’altres en bombolles angloparlants. Crítica a retrats mediàtics que no entenen la realitat local; exemples personals (Tom Sharpe, veïnat que no parla català/castellà).

Responsabilitat col·lectiva: parlar en català i aprenentatge
Compartir

Crida a mantenir el català en la interacció quotidiana per facilitar-ne l’aprenentatge. Exemple d’estudiants de fora que veuen el català com a repte però assumible amb voluntat i immersió.

El català com a eix polític i social: pressions i incompliments
Compartir

Percepció de retrocés: és difícil viure plenament en català; s’assenyala la manca d’aplicació efectiva de la normalització a l’escola i al comerç, i pressions judicials/polítiques (post 1-O) contra la llengua.

Noves dinàmiques comercials i el debat sobre el bilingüisme
Compartir

Canvis en el comerç regentat per noves comunitats i reptes d’integració lingüística. Record dels atacs al català (Fòrum Babel) i tesi final: el “bilingüisme” sovint serveix per perpetuar el monolingüisme dominant.