L’Entrevista Municipal

L’actualitat política de Girona, a través dels seus protagonistes

Horari d'emissió
Dimarts, Dijous
13:00 - 13:30
Diumenge
17:00 - 17:30
Diumenge
17:30 - 18:00
Dijous
19:30 - 20:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Habitatge i mobilitat a Girona: ZBE, campus i bici

Context i protagonistes

Entrevista a la tenenta d’alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu (Ajuntament de Girona), sobre habitatge i mobilitat: promoció pública, regulacions, campus de salut, pacificacions, ZBE, carrils bici, moto, Girocleta i BRCAT.

Habitatge: objectius, regulacions i noves promocions

Compromís amb el pla dels 50.000 habitatges (Generalitat)

  • El govern català manté l’objectiu (ja plantejat per l’executiu anterior) de 50.000 habitatges fins al 2030.
  • Girona hi vol contribuir amb cooperació «absoluta» amb Generalitat, Incàsòl i tercer sector per assegurar el dret a l’habitatge.

"Vetllem pel dret a l’habitatge dels gironins i gironines."

Regulació de lloguers de temporada i per habitacions

  • Andreu obre la porta a regular aquests formats per prioritzar l’ús residencial principal davant altres usos.
  • Context d’“extrema necessitat” d’habitatge que justifica mesures que, en altres circumstàncies, no caldrien.
  • Reconeix el debat polític (vot contrari de Junts a l’Estat), però subratlla la necessitat de garantir primera residència.

"No és broma. La necessitat de disposar d’una primera llar fa que altres usos quedin en segon ordre."

Promocions a Domeny, Can Gibert i Mas Masó; ampliació del parc públic

  • Reactivació de convenis a Domeny amb Incàsòl; a Mas Masó, l’empresa privada Visorent iniciarà obres entre gener i febrer.
  • Col·laboració amb el tercer sector (Cohabitec).
  • Termini estimat: en ~3 anys, prop de +200 habitatges de protecció oficial (doblar el parc actual).
  • Línies en paral·lel: compra d’habitatge, captació del parc privat a la borsa de mediació i reactivació d’ajuts a fons perdut per rehabilitació i cessió.

Campus de salut i planejament a Parc Jordi i la Mitjana

  • Aprovació inicial de la modificació urbanística per complir el compromís del Campus de Salut Girona-Salt (hospitalari, universitari i de recerca).
  • Projecte d’interès general: resposta sanitària i motor econòmic-urbanístic per a la regió.
  • Fase actual: anàlisi d’al·legacions i diàleg amb veïns, col·legis professionals i entitats; voluntat de millora sense trair l’acord de fons.

Mobilitat: pacificacions, proves tàctiques i ZBE

Plaça Catalunya: prova tàctica i usos ciutadans

  • La ciutadania s’“apropia” de l’espai: més activitats de cap de setmana i afluència; trasllat d’activitats des de Av. Sant Francesc.
  • Activitat escolar “aprendre a anar amb bici” amb ~500 infants.
  • Efectes viaris: lleu increment de trànsit a Sant Francesc, però sense augment significatiu d’embussos; problemes recurrents per mal ús de càrrega/descàrrega.

Carrer de la Creu: proposta imminent

  • El govern presentarà en breu la proposta a veïnat i agents.
  • No es retirarà el carril bici; mesures complementàries com optimitzar l’aparcament (p. ex., al pàrquing de “Miligreit”).

Zona de Baixes Emissions (ZBE): abast i enfoc

  • Missatge clau: la gent de Girona no queda afectada; afectació real a vehicles de fora és percentualment petita.
  • Obligació per decrets estatal i de la Generalitat.
  • Prioritat estratègica: construir un sistema de mobilitat sostenible (bus, tren, Girocleta, carrils bici, aparcaments dissuasius) més que no pas un règim de restriccions.

"L’important és un sistema de mobilitat sostenible, no un sistema de restriccions."

  • Treball supramunicipal: ampliació de carrils bici amb Salt; Pla de Mobilitat Urbana Supramunicipal amb municipis veïns; aparcaments dissuasius fora de Girona.

Fires de Sant Narcís com a banc de proves

  • Expectativa d’aparcament limitat per motius de seguretat i logística.
  • Oportunitat per incentivar alternatives al cotxe i observar patrons de desplaçament de visitants i residents.
  • Canvi generacional: creix l’ús de bus i Girocleta; el perfil d’usuari del bus s’ha diversificat.

Motos, aparcament i criteri homogeni

  • No hi ha dades que confirmin un increment d’ús de motocicletes.
  • Disponibilitat d’aparcament per motos en radis propers a àrees tensionades (ex. Plaça Catalunya) malgrat reduccions puntuals.

"No hem de tenir una política diferent amb la moto que amb el cotxe."

  • Expectativa de caminar uns metres en destinacions de màxima demanda.

Xarxa ciclable, eixos principals i cultura de mobilitat

  • Els nous carrils bici responen a una planificació amb continuïtats i connexions: prioritat a itineraris ciclables coherents.
  • A la Carretera Barcelona hi ha tram existent i es vol ampliar; es valora la transformació cap a zones 30 i plataformes úniques de convivència.
  • Cal un canvi cultural: respecte mutu entre vianants, bici i trànsit, com a models europeus. Procés progressiu que requereix paciència i pedagogia.

Girocleta i BRCAT: ampliacions i calendari

  • 2025: nova estació de Girocleta vinculada al BRCAT a la Plaça Joan Brossa.
  • Cooperació amb Salt i Generalitat per expandir Girocleta a escala interurbana; noves estacions condicionades al pressupost 2025.
  • Obres del BRCAT: informació veïnal el 30 de novembre (Centre Cívic Sant Narcís); inici just després de Fires.
  • Intervenció a Av. Sant Narcís (de la rotonda a Passeig Olot): millora d’espais de vianants i reducció temporal d’un carril com a prova d’eventuals canvis de mobilitat.

Claus a endur-se

  • Habitatge: cooperació multiactor i combinació de promoció pública, compra i captació del parc privat per assolir +200 HPO en 3 anys.
  • Mobilitat: aposta per pacificacions, xarxa ciclable connectada, ZBE amb focus en alternatives reals i coordinació supramunicipal.
  • Projectes estratègics: Campus de Salut Girona-Salt com a eix sanitari, acadèmic i econòmic; BRCAT com a vector de canvi modal.

Seccions de l'episodi

Pla de 50.000 habitatges i rol de Girona

Pla de 50.000 habitatges i rol de Girona

0:38

Andreu avala l’objectiu de la Generalitat (50.000 habitatges fins al 2030) i reafirma la cooperació Ajuntament–Generalitat–Incàsòl–tercer sector per garantir el dret a l’habitatge a Girona.

Regulació de lloguers temporals i per habitacions

Regulació de lloguers temporals i per habitacions

1:59

Obertura a regular usos de temporada i per habitacions per prioritzar la primera residència en un context d’escassetat; reconeixement del debat polític i de la urgència social.

Promocions a Domeny, Mas Masó i captació del parc privat

Promocions a Domeny, Mas Masó i captació del parc privat

3:56

Reactivació de convenis (Domeny–Incàsòl), inici d’obres de Visorent a Mas Masó, col·laboració amb Cohabitec; objectiu d’uns +200 HPO en ~3 anys i reactivació d’ajuts per captar habitatge privat a la borsa.

Campus de Salut a Parc Jordi i la Mitjana: interès general i al·legacions

Campus de Salut a Parc Jordi i la Mitjana: interès general i al·legacions

6:14

El campus (hospitalari, universitari i de recerca) es defensa com a projecte d’interès general i motor econòmic; s’avaluen al·legacions amb diàleg veïnal i opcions de millora sense trair l’acord Girona–Salt.

Plaça Catalunya: prova tàctica, usos i impacte en trànsit

Plaça Catalunya: prova tàctica, usos i impacte en trànsit

8:44

La prova incrementa l’ús ciutadà i activitats (incloent-hi formació ciclista escolar). Efectes viaris moderats a Av. Sant Francesc; la pacificació s’alinea amb l’acord de govern.

Carrer de la Creu: proposta imminent sense retirar el carril bici

Carrer de la Creu: proposta imminent sense retirar el carril bici

11:04

El govern presentarà una proposta als actors locals: es manté el carril bici i s’inclouen mesures de suport (p. ex., aparcament alternatiu al ‘Miligreit’).

ZBE: abast real, obligacions i alternatives de mobilitat

ZBE: abast real, obligacions i alternatives de mobilitat

12:48

Residents de Girona no afectats; afectació de vehicles de fora és petita. Compliment de decrets estatal i autonòmic. Enfoc en alternatives: bus, Girocleta, carrils bici i Pla de Mobilitat Supramunicipal amb aparcaments dissuasius.

Fires de Sant Narcís com a prova de mobilitat i canvi d’hàbits

Fires de Sant Narcís com a prova de mobilitat i canvi d’hàbits

16:08

Es preveuen limitacions d’aparcament i es promou l’ús del transport públic. Creix l’ús de bus i Girocleta, amb canvi del perfil d’usuari i major consciència climàtica.

Motocicletes: dades, aparcament i criteri equiparable al cotxe

Motocicletes: dades, aparcament i criteri equiparable al cotxe

18:18

Sense dades que confirmin l’augment de motos. Hi ha places disponibles en radis propers; es defensa un tracte coherent amb el cotxe i la possibilitat de caminar uns metres fins a destinacions cèntriques.

Xarxa ciclable: eixos principals, zones 30 i canvi cultural

Xarxa ciclable: eixos principals, zones 30 i canvi cultural

20:24

Els nous carrils bici seguiran una planificació de continuïtat (ampliació a Carretera Barcelona). Impuls de zones 30 i espais compartits amb un necessari canvi cultural inspirat en models europeus.

Girocleta: noves estacions i expansió cap a Salt

Girocleta: noves estacions i expansió cap a Salt

24:37

Nova estació vinculada al BRCAT a Plaça Joan Brossa el 2025. Coordinació amb Salt i Generalitat; possibles ampliacions addicionals condicionades al pressupost 2025.

BRCAT: calendari d’obres i afectacions a Sant Narcís

BRCAT: calendari d’obres i afectacions a Sant Narcís

25:55

Obres després de Fires a Av. Sant Narcís (rotonda–Passeig Olot), amb reducció temporal d’un carril. Reunió informativa veïnal el 30 de novembre al Centre Cívic de Sant Narcís.