L’Entrevista Municipal

L’actualitat política de Girona, a través dels seus protagonistes

Horari d'emissió
Dimarts, Dijous
13:00 - 13:30
Diumenge
17:00 - 17:30
Diumenge
17:30 - 18:00
Dijous
19:30 - 20:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Girona: habitatge assequible, ZBE i mobilitat

Panorama de l’episodi

  • Entrevista a Cristina Andreu (3a tinenta d’alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana de Girona) en el que sembla ser la seva darrera entrevista d’aquesta etapa.
  • Temes clau: habitatge assequible, cooperatives, ZBE (Zona de Baixes Emissions), mobilitat supramunicipal i projectes estratègics (Carrer de la Creu, entrada sud, aparcaments dissuasoris).

"Les persones passem; són els projectes el que queden."

Habitatge: objectius, vies i calendaris

Objectius i realisme

  • 789 habitatges fins al 2027 i 1.580 en 10 anys (2034). Al 2044, el Pla preveu 4.786 habitatges assequibles (i 5.890 en clau d’àrea urbana).
  • Andreu admet que els objectius més ambiciosos són difícils amb l’actual capacitat de creixement i finançament municipal; la xifra ~800 a curt termini és la que té base real en reserves i desenvolupaments actius.

Vies de producció

  • Activació de reserves de sòl protegit i reserva del 30% en nous desenvolupaments (amb possibilitat d’increment segons el pla sectorial).
  • Cessions de dret de superfície (75 anys) a entitats/tercer sector/administracions per promoure habitatge protegit.
  • Compres per dret de tanteig i retracte.

Promocions en marxa (~200 habitatges)

  • Can Givert (Mas Masó): obres a partir de febrer; 55 habitatges de lloguer.
  • Domeny: convenis amb la Fundació Sales i amb Incasol (fins a tres promocions).
  • Operacions de tanteig en curs; tramitacions de llicències per a inici d’obres durant el mandat.

Distribució territorial

  • Pabordia (sud), Montjuïc, Montilivi, Carretera de Barcelona, Sant Eugènia i Can Givert.

Mirada d’àrea urbana

  • L’increment a Girona s’ha d’entendre amb la dinàmica metropolitana: molts joves es queden per estudis/feina però no troben lloguer. Cal coordinar habitatge i mobilitat per ampliar opcions assequibles a tota l’àrea urbana.

Cooperatives d’habitatge

  • Model de dret d’ús gestionat per una cooperativa; propietat cooperativa, no privada, amb cessió de superfície (75 anys).
  • Beneficis: estabilitat d’ús, control de criteris socials i de renda, i preservació del caràcter assequible.
  • El 2025 es liciten dos solars municipals per als primers blocs cooperatius a Girona.

Governança i recursos

  • Per assolir les fites 2044 cal impuls d’altres administracions (sobretot Generalitat i Estat):
  • Possibles modificacions de planejament i/o Àrees Residencials Estratègiques (ARE).
  • Cessió i gestió del parc de la SAREB als ajuntaments (pendents de concreció via el nou Institut Nacional de la Vivienda).

Mobilitat i ZBE

Zona de Baixes Emissions (ZBE)

  • Aprovació definitiva de l’ordenança al proper ple: delimita l’àmbit, horaris i vehicles autoritzats.
  • El reglament operatiu s’elaborarà després, coordinat amb el registre únic de vehicles de la Generalitat i amb exempcions per vulnerabilitat.
  • Posada en marxa plena prevista a partir del 2n semestre de 2025.

Mobilitat supramunicipal (àrea urbana)

  • Cooperació intensa amb municipis veïns (àrea urbana ampliada per necessitats compartides).
  • PMUS supramunicipal en redacció; ja s’identifiquen primeres actuacions per al 2025:
  • Millorar la freqüència de bus amb Vilablareix.
  • Connectar la Girocleta amb Salt.
  • Aparcaments dissuasoris i reforç de busos (incloent nocturns).
  • Reunió demanada al conseller Nadal: cal cofinançament de la Generalitat en pressupost 2025; TMG pot assumir un creixement limitat sense desatendre la ciutat.

Carrer de la Creu

  • Presentació al veïnat finals 2024/inicis 2025; desplegament d’actuacions tàctiques amb visió de barri (Eixample), coordinades amb la futura ZBE.

Entrada sud i carril bus ràpid

  • Estudi d’alternatives en curs; implementació tàctica a partir de 2025.
  • Peça clau: aparcament dissuasori de Masgrí i bus llançadora.
  • Millores intermèdies a Carretera de Barcelona: prioritat semafòrica i trams de carril bus per augmentar la velocitat comercial del bus.

Comiat i continuïtat

"Serà el mentrestant, sense la Cristina Andreu... Són els projectes el que queden."

  • Relleu: Isaac Sánchez assumirà la responsabilitat; Andreu expressa confiança plena en l’equip i en la continuïtat de l’acord de govern i els projectes en marxa.

Seccions de l'episodi

Falques i autopromos de la ràdio

Falques i autopromos de la ràdio

0:00

Promocions de programes de Girona FM i peces musicals d’entrada.

Presentació i context de l’entrevista

Presentació i context de l’entrevista

2:06

Inici de l’entrevista amb Cristina Andreu; es destaca que podria ser la darrera d’aquesta etapa i s’avancen temes (habitatge i mobilitat).

Pla Local d’Habitatge: objectius i mecanismes

Pla Local d’Habitatge: objectius i mecanismes

3:27

Debat sobre la viabilitat dels objectius (789 fins 2027; 1.580 fins 2034) i vies de producció: reserves, 30% protegit, dret de superfície (75 anys), tanteig i retracte; ~200 habitatges ja en tràmit.

On s’ubicaran els nous habitatges

On s’ubicaran els nous habitatges

6:51

Distribució territorial: Pabordia (sud), Montjuïc, Montilivi, Carretera de Barcelona, Sant Eugènia i Can Givert.

Habitatge en clau d’àrea urbana

Habitatge en clau d’àrea urbana

7:55

La pressió residencial té escala metropolitana; cal coordinar habitatge i mobilitat per retenir joves i oferir opcions assequibles als municipis veïns.

Blocs cooperatius: què són i com funcionen

Blocs cooperatius: què són i com funcionen

9:15

Definició del model cooperatiu amb dret d’ús i cessió de superfície (75 anys); control de criteris socials i de renda; anunci de licitar dos solars el 2025.

Fites 2044 i rol d’altres administracions

Fites 2044 i rol d’altres administracions

11:22

Assolir 4.786 habitatges assequibles requereix suport de Generalitat i Estat: canvis de planejament, possibles ARE i cessió del parc SAREB (pendent de concreció).

Zona de Baixes Emissions: ordenança i calendari

Zona de Baixes Emissions: ordenança i calendari

13:20

Aprovació definitiva de l’ordenança; reglament posterior coordinat amb registre únic de la Generalitat i exempcions per vulnerabilitat; entrada en funcionament plena al 2n semestre de 2025.

Carrer de la Creu: projecte i primeres actuacions

Carrer de la Creu: projecte i primeres actuacions

15:59

Presentació al veïnat a finals de 2024 o inicis de 2025; actuacions tàctiques amb mirada de barri i coordinació amb la ZBE.

Mobilitat supramunicipal: PMUS i primeres millores

Mobilitat supramunicipal: PMUS i primeres millores

17:01

Cooperació amb municipis de l’àrea urbana; PMUS supramunicipal en marxa; millores 2025: més freqüència cap a Vilablareix, connexió de la Girocleta amb Salt i aparcaments dissuasoris; demanda de cofinançament a la Generalitat (reunió amb el conseller Nadal).

Entrada sud i bus ràpid

Entrada sud i bus ràpid

21:01

Estudi d’alternatives en curs i desplegament tàctic el 2025; peça clau: aparcament dissuasori de Masgrí i bus llançadora; millores de prioritat semafòrica i trams de carril bus a Carretera de Barcelona.

Comiat de Cristina Andreu i relleu

Comiat de Cristina Andreu i relleu

23:09

Andreu s’emociona en anunciar la seva marxa; subratlla la continuïtat dels projectes i confia en el relleu d’Isaac Sánchez.

Tancament i falques finals

Tancament i falques finals

24:47

Agraïments, autopromos i música de tancament de l’emissora.