La tertúlia de Girona FM

Anàlisi i reflexió de l’actualitat de Girona, moderada per Jordi Grau

Horari d'emissió
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
20:00 - 21:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

ExpoJove Girona: orientació acadèmica (batxillerat vs FP), pràctiques i burocràcia, i el repte del gènere a les STEM

Context i participants

  • Emissió especial de la tertúlia de Girona FM des del Palau de Fires, en plena inauguració d’ExpoJove.
  • Participants: Jordi Grau (presentador), Anna Julià (Montessori Girona), Anna Sala (Biblioteca de Sarrià de Ter) i Toni Iglesias (comunicació i empresa). Al tram final, titulars informatius amb Pau Villafany.

"És un moment important com la formació obligatòria s’acaba i els nois i noies han d’aprendre la decisió" (J. Grau)

Decisions educatives: batxillerat vs FP

Orientació i desorientació

  • Molts joves se senten desorientats davant l’ampla oferta (batxillerat, FP, universitat, lloc i modalitat d’estudi), i també hi ha pares desorientats.
  • Consens a la taula: cal desdramatitzar i centrar-se en el que genera il·lusió i motivació, reforçant competències transversals (rigor, pensament crític, tècniques d’estudi).
  • Les escoles treballen l’orientació amb exalumnes i professionals que expliquen itineraris i requisits.

"No estudiar només per a exàmens, sinó per l’aprenentatge i el gaudi d’aprendre" (A. Julià)

Dret a equivocar-se i responsabilitat

  • Els joves tenen dret a equivocar-se en la tria, però han d’assumir responsabilitat: completar el curs, cercar transicions o provar el món laboral si cal.
  • Alhora, cal evitar situacions de ninis: acompanyar i exigir alhora, fomentant autonomia progressiva.

"Tu esculls, però jo t’acompanyo i t’exigeixo" (A. Julià)

Universitat vs FP: prestigi i el buit del grau mitjà

  • Represtigi de l’FP (especialment grau superior), amb bona ocupabilitat i connexions amb la universitat. No obstant, *el grau mitjà encara arrossega menys prestigi* social i cal reforçar-lo.
  • El mercat laboral demana perfils tècnics (operaris de processos, manteniment, hostaleria…) que sovint no requereixen grau universitari.
  • Proposta: fer que el batxillerat incorpori més pràctica i competències per acostar-se a la realitat professional.

Pràctiques i FP dual: valor i burocràcia

  • Les pràctiques són altament valorades per estudiants i empreses, però hi ha manca d’oferta (sobretot en privat) i excés de burocràcia (altes, convenis, terminis, costos) que desincentiva PIME.
  • Experiències internacionals (Suècia) mostren pràctiques primerenques (fins i tot a 12–13 anys) per ajudar a triar millor.
  • Crítica a processos com subvencions condicionades (programa PICE) i a la complexitat administrativa de l’FP dual; risc d’ús indegut d’aprenents per tasques no formatives.

"Esteu frenant que la petita i mitjana empresa pugui acollir pràctiques" (T. Iglesias)

Gènere, referents i STEM

  • A les enginyeries i tecnologies encara hi ha una baixa presència femenina malgrat accions de captació des d’universitats i col·legis professionals.
  • Es denuncia la pressió estètica i la sexualització a xarxes/mitjans que xoca amb l’atracció cap a oficis hands-on i laboratoris.
  • Sectors com medicina i ciències són més feminitzats; tecnològic continua més masculinitzat. Cal referents reals i normalitzar rols creuats (noies a mecànica/informàtica; nois a infermeria, cura, etc.).
  • Debat sobre llenguatge i denominacions professionals: canvis com “Col·legi de l’Arquitectura Tècnica” per reflectir la realitat mixta i evitar biaixos.

"Si no hi ha quota femenina, tot es pensa des d’una visió més…" (T. Iglesias)

"Som una mica hipòcrites: anunciem la cursa de la dona i després un anunci masclista" (A. Julià)

Família i ExpoJove: qui decideix i com acompanyar

  • Han de decidir els joves, amb els pares fent de suport, no d’impositors. Evitar pressió per tradició familiar o per notes (p. ex. forçar Medicina a perfils brillants sense vocació).
  • Sobre visitar ExpoJove: es valora que els joves interactuïn sols als estands; es proposa programar franges o activitats per famílies.

Neurociència i maduresa

  • La maduresa de les funcions executives del cervell es completa aproximadament als 24–25 anys (control inhibitori, planificació, memòria de treball, flexibilitat cognitiva).
  • Aquesta realitat reforça la necessitat d’acompanyament gradual i d’acceptar decisions revisables.

Mitjans, xarxes i llenguatge

  • Crítica a la contradicció mediàtica: campanyes per la igualtat vs. anuncis que la contradiuen.
  • Els adolescents tendeixen a naturalitzar la igualtat, però l’excessiva polarització adulta i alguns frames els poden desorientar. Cal naturalitzar i cuidar els missatges.

"Ells no són res encara; fem com que no ho hem sentit i reconduïm amb models i criteri" (A. Julià)

Titulars finals de Girona FM (resum)

  • Incendi en un pis a Girona: 6 persones ateses per fum, totes d’alta in situ.
  • Borsa de lloguer social: mediació municipal amb garanties i gestió d’impagaments.
  • Policia municipal integra el seu sistema amb la gestió d’expedients del consistori (més eficàcia i mobilitat).
  • Cultura 2024 a l’alça: més assistència a Auditori i Cinema Truffaut; objectiu d’arribar a tota la ciutat.
  • Institut Narcís Xifra: doble titulació Batxillerat + Ensenyaments Esportius (bàsquet, handbol, futbol, salvament i socorrisme).
  • Comunitat energètica a Sant Julià de Ramis (35,2 kW fotovoltaics al pavelló).
  • Esports: el Girona prioritzarà la lliga i viatjarà a la Copa Catalunya amb filial i juvenil.
  • Temps: dia ennuvolat, sense pertorbacions; màxima de 16 ºC.

Seccions de l'episodi

Àudio previ/ambiental fora de context

Àudio previ/ambiental fora de context

0:00

Breu fragment de carrer/ambient no relacionat amb la tertúlia (veus i comentaris desestructurats).

Cortineta i identificació del programa

Cortineta i identificació del programa

1:17

Presentació de La tertúlia de Girona FM i franja horària del programa.

Obertura en directe des d’ExpoJove i presentació

Obertura en directe des d’ExpoJove i presentació

1:59

Jordi Grau obre la tertúlia des del Palau de Fires, explica l’ambient i presenta els convidats (Anna Julià, Anna Sala i Toni Iglesias).

El moment de triar: batxillerat o FP i la continuïtat d’estudis

El moment de triar: batxillerat o FP i la continuïtat d’estudis

4:03

Debat inicial sobre la decisió postobligatòria, importància de seguir estudiant, i orientació basada en interessos i competències.

Desorientació, paper de les famílies i orientació a 3r/4t d’ESO

Desorientació, paper de les famílies i orientació a 3r/4t d’ESO

7:09

Pares i joves davant l’amplitud d’oferta; com acompanyar sense pressionar; triar per il·lusió i acceptar canvis d’itinerari.

Qui decideix i pressions externes (exemple Medicina)

Qui decideix i pressions externes (exemple Medicina)

14:13

Consens que han de decidir els joves; alerta sobre pressions per carreres ‘d’èxit’; preferir vocació a notes altes sense encaix.

Universitat vs FP: prestigi, grau mitjà i batxillerat més competencial

Universitat vs FP: prestigi, grau mitjà i batxillerat més competencial

18:20

Represtigi de l’FP (sobretot grau superior); pendent dignificar el grau mitjà; proposta d’un batxillerat amb pràctiques i competències.

Pràctiques i FP dual: valor formatiu vs. burocràcia

Pràctiques i FP dual: valor formatiu vs. burocràcia

25:14

Alt interès per pràctiques, però manca d’oferta privada i excés de tràmits; casos de subvencions complexes (PICE) i dificultats per a PIME.

Dret a equivocar-se i exigència responsable

Dret a equivocar-se i exigència responsable

33:31

Reconeixement de l’error com a part de l’aprenentatge; evitar ‘ninis’; combinar autonomia i exigència fins a completar transicions.

Neurociència de la maduresa (24–25 anys)

Neurociència de la maduresa (24–25 anys)

38:26

La maduració de funcions executives (planificació, control inhibitori, memòria de treball) arriba cap als 24–25 anys; cal acompanyament progressiu.

ExpoJove: cal que hi vagin els pares?

ExpoJove: cal que hi vagin els pares?

40:02

Debat sobre visites amb família; es valora que els joves interactuïn sols als estands; proposta d’activitats específiques per a famílies.

Gènere i STEM: referents, pressió estètica i llenguatge professional

Gènere i STEM: referents, pressió estètica i llenguatge professional

42:54

Baixa presència femenina a tecnològiques; impacte de referents i xarxes; exemples de canvi de denominacions per neutralitat i inclusió.

Mitjans, xarxes i naturalitzar la igualtat

Mitjans, xarxes i naturalitzar la igualtat

51:17

Crítica a contradiccions mediàtiques; adolescents que tendeixen a la normalitat de la igualtat; evitar polarització i excessos retòrics.

No etiquetar adolescents; rol educador de l’adult

No etiquetar adolescents; rol educador de l’adult

54:07

Rebuig a etiquetes (masclistes/extrema dreta) a edats immadures; oferir models i reconduir amb criteri adult.

Tancament de la tertúlia

Tancament de la tertúlia

55:23

Agradiments i cloenda; anunci de la propera emissió.

Butlletí de notícies i el temps

Butlletí de notícies i el temps

56:10

Titulars: incendi amb 6 atesos; borsa de lloguer social; integració informàtica policia-consistori; cultura 2024 a l’alça; doble titulació a Narcís Xifra; comunitat energètica a St. Julià de Ramis; esport (Copa Catalunya); previsió meteorològica.