La tertúlia de Girona FM

Anàlisi i reflexió de l’actualitat de Girona, moderada per Jordi Grau

Horari d'emissió
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
20:00 - 21:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Apagada elèctrica a Girona: resposta local, dependència tecnològica i impacte en transport i comerç

Context i obertura

  • Tema central: una apagada elèctrica massiva amb afectacions desiguals a Girona i rodalia.
  • Tò: crònica en primera persona, debat sobre dependència tecnològica i el valor de la proximitat, i connexions amb autoritats i sectors afectats.

"Tornem a la proximitat."

Com es va viure als barris

Relats de primera mà

  • Sant Narcís (Carme): llum parcial al centre a les 15h; al barri, retorn cap a les 20:45.

- Xarxes veïnals actives: WhatsApp va funcionar i es va coordinar ajuda (carregar mòbils, allotjar congelats, etc.). - Comerç local: ferreteries exhaurint llanternes, ràdios de piles i fogonets; alguns establiments tancats per impossibilitat d’operar.

  • Altres zones (Concepció): "apagón total" (ni mòbil ni dades); cues als supermercats i pagaments adaptats amb foto del preu i calculadora.
  • Universitat (Isabel): parada sobtada; validació de l’abast per ràdio a piles; classes suspeses; retorn de llum irregular per carrers.

Dependència tecnològica i resiliència

  • Punts clau:

- Dependència crítica de mòbil, datàfons i mapes; manca d’efectiu en joves; dificultat d’adaptació immediata. - Efectiu i plans B: necessitat d’efectiu, ràdios a piles, bateries externes, claus manuals a persianes, i protocols domèstics (pàrquings, ascensors). - Comunitat i civisme: ús de grups veïnals, places plenes i ajuda mútua; el to general a Girona va ser de calma i cooperació.

"Hem de retornar el sentit comú."

Resposta institucional i de proximitat

  • Ajuntament de Girona (24h): activació del comitè de crisi en 25 minuts, punts d’informació físics, obertura del Palau Firal i activació de Protecció Civil i policia local.
  • Comunicació: proximitat i canals locals clau; en les primeres hores, informació de dalt dificultosa fins estabilitzar emergències; posterior coordinació amb Generalitat.
  • Serveis crítics: hospitals operatius amb generadors; semàfors i enllumenat restablerts progressivament; telefonia fixa amb incidències puntuals.

Transport i mobilitat

  • Trens: Rodalies suspeses i AVE intermitent; recomanació de no desplaçar-se si no és imprescindible.
  • Busos: flexibilitat recomanada quan datàfons no funcionaven; petició expressa de no deixar ningú a terra per manca d’efectiu o targeta.
  • Gasolineres: sortidors aturats (dependents d’electricitat), generant estrès afegit.

Comerç local i serveis

  • Datàfons i connexions: funcionament aleatori per carrers; a Santa Clara alguns datàfons no rutllaven mentre a Plaça Independència sí.
  • Farmàcies: incidències amb sistemes connectats a SAT i a la recepta electrònica; alguns equips informàtics no reiniciaven.
  • Seguretat i persianes: existeixen modes manuals, però sovint no coneguts pels dependents.

Model energètic i debat tècnic

  • Fragilitat de la xarxa: dependència de la molt alta tensió (MAT); interconnexió amb França va ajudar a reenergitzar.
  • Proximitat energètica: crida a reforçar xarxes locals (ex. reactivar la central del Molí) per reduir vulnerabilitats.
  • Mercat i regulació: esment a anàlisi d’Expansion que vincula l’episodi a dinàmiques de mercat/preus a més de l’element de xarxa.

Paper dels mitjans i de la informació

  • Responsabilitat informativa: evitar alarmisme i contrastar; la ràdio de proximitat va ser un far d’informació per a qui no tenia dades.

"No hi ha res pitjor que la desinformació."

Lliçons i recomanacions pràctiques

  • Preparació domèstica:

- Ràdio a piles, bateries externes, llanternes i efectiu. - Conèixer l’operativa manual de persianes/portes i pàrquings. - No obrir el congelador: en general, si no s’obre pot aguantar 24-48h depenent d’aïllament i càrrega.

  • Comunitat: estar associat a l’associació de veïns i mantenir xarxes de suport.
  • Mobilitat: si els serveis fallen, no desplaçar-se i prioritzar la seguretat.

Idea-força final

  • Girona va respondre amb civisme i proximitat. L’episodi evidencia la necessitat d’ecosistemes locals resilients (energia, informació i comunitat) i plans B tecnològics i socials ben difosos.

Seccions de l'episodi

Entrevista Especial Apagada - Lluc Salellas, Alcalde de Girona

Entrevista Especial Apagada - Lluc Salellas, Alcalde de Girona

20:37

Parlem amb l’alcalde de Girona, Lluc Salellas, per recollir la seva valoració sobre l’apagada d’ahir i saber com es va viure i gestionar des de l’Ajuntament

Entrevista Especial Apagada - Mercè Ramírez de Cartagena, presidenta de l'Associació de Comerciants Girona Centre Eix Comercial

Entrevista Especial Apagada - Mercè Ramírez de Cartagena, presidenta de l'Associació de Comerciants Girona Centre Eix Comercial

40:24

Hem parlat amb Mercè Ramírez de Cartagena, presidenta de l'Associació de Comerciants Girona Centre Eix Comercial, sobre com va afectar l'apagada d'ahir al teixit comercial de la ciutat