La tertúlia de Girona FM

Anàlisi i reflexió de l’actualitat de Girona, moderada per Jordi Grau

Horari d'emissió
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
20:00 - 21:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

49 anys després de Franco: transició inacabada, escola i FP, precarietat i populismes; i els projectes de la Fundació Esclerosi Múltiple, amb l’actualitat de Girona

Visió general

Un episodi coral on, a partir dels 49 anys de la mort de Franco (20/11/1975), s’analitzen la Transició i les seves continuïtats, es debat l’estat de l’educació (especialment la Formació Professional i la figura de l’“aprenent”), es parla de precarietat laboral i influencers, i s’alerta sobre el discurs populista. La tertúlia es tanca amb els projectes 2025 de la Fundació Esclerosi Múltiple i un butlletí d’actualitat gironina.

"Franco ha muerto" — l’anunci amb sanglot d’Arias Navarro, símbol d’un final de règim que molts consideren només parcial.

1) 49 anys després de Franco: què va canviar i què no

Records i memòria generacional

  • Records personals del 20-N i del ressò mediàtic del moment (portades amb "Franco ha muerto").
  • Convivència de por i eufòria: alguns obrien ampolles, molts temien el futur; el 23-F reativa la por.

Continuïtats de la Transició

  • De la Llei de Reforma Política (1976) a les primeres eleccions (1977) amb legalitzacions selectives (PCE sí; ERC tard).
  • Substitució del TOP per l’Audiència Nacional (mateix aparell i lògica), exemple de continuïtat institucional.
  • Debat sobre l’Estatut 2006: aprovat i referendat, però retallat pel TC — “l’Estatut vigent no és el votat”.
  • Denúncia de l’Operació Catalunya: col·lusió política-policial que, en una democràcia plena, seria un escàndol majúscul.

Memòria, drets i reconciliació

  • Reivindicació de la memòria històrica: dels afusellaments del 27-S de 1975 a biografies com Josep Pallach.
  • Crítica a la “reconciliació nacional” com a replegament: renúncies simbòliques (bandera, marxisme) i costos pendents.

2) Educació avui: complexitat, bretxes i oportunitats

Escola i secundària: el “forat” i la diversitat

  • Primària molt valorada; secundària percebuda com a forat (massificació, recursos limitats, diversitat i multilingüisme).
  • Immigració i immersió: aules amb alumnes acabats d’arribar (francès/anglès, poc català/castellà) i gestió de la diversitat.
  • Demanda d’educació mediàtica i menys “paperassa”; estabilitat legislativa (lleis educatives que no canviïn cada 2x3).

FP, oficis i aprenentatge

  • Gran desencaix amb el mercat laboral: falten tècnics (electromecànics, matricers, fusters, lampistes) i tanca relleu d’oficis.
  • Estigma de la FP (“hi va qui no vol estudiar”) a desmuntar: salaris d’entrada competitius, carreres sòlides i dignes.
  • Dual i aprenentatge: obstacles legals (menors que no poden fer pràctiques a empresa; FP sota Educació i no Empresa).
  • Exemples d’innovació docent: ràdios i teatres d’institut que orienten vocacions; sovint “a la vora del sistema”.

3) Treball, precarietat i “influencers”

Camins professionals no lineals

  • El periodisme com a ofici (formació + pràctica): com moltes professions, s’aprèn fent.
  • Consell als joves: primer, treballar i descobrir què agrada; el màster ja vindrà (i potser pagat per l’empresa).
  • Formació contínua com a norma: requalificar-se al llarg de la vida.

Treball i pobresa

  • Creix la figura del treballador pobre: treballant, no s’arriba a final de mes.
  • Miratge d’influencers com a via d’enriquiment ràpid; cal realisme i projectes de vida amb ofici i sentit.

4) Context social i política: “som d’aquí” i populismes

  • Docents desbordats en contextos de pobresa i desnonaments: aprendre és difícil sense condicions materials mínimes.
  • Crítica a campanyes identitàries (“som d’aquí”) i al buit de partits en temes incòmodes:
  • Això obre espai a discursos simplistes/populistes amb “un 25–35% de veritat” que fa d’ham.
  • Torna la idea d’una transició inacabada i un present “de dia de la marmota”.

5) Fundació Esclerosi Múltiple (FEM): projectes 2025 i agenda

  • Impuls de la Xarxa Jove (18–35): grups de suport amb treballadora social i autogestió segons etapes i necessitats.
  • Continuïtat de serveis i activitats solidàries (pàdel, tennis taula, fires, esports) i programació 2025 al centre de Salt.
  • Agenda cultural: “El destí de les violetes” (Dones Age):
  • 23/11 Cadaqués
  • 24/11 Bordils
  • 30/11 Centre Cívic Sant Narcís

6) Butlletí i serveis de continuïtat (Girona FM)

  • Diputació de Girona: obertura a augmentar aportació a la Sopa; aprovació de pressupost 2025 (majoria àmplia; CUP en contra).
  • Concert solidari 1/12 per la DANA al País Valencià (Diversiones, Ja T’ho Diré, Amics de les Arts, Borja Penalba, Ll. Llach).
  • Mor l’arquitecte Nadal; casals de Nadal (cultura i esport) amb preinscripcions sobrants.
  • Esports: Uni Girona a Itàlia per tancar classificació Eurocup; Ivan Martín renovat fins 2028.
  • Temps: dia ennubolat, 16 °C màx.
  • Promos i publicitat: Espai Gironès Black Friday, autopromos de la ràdio.

Idees clau

  • Transició amb llums i ombres: avenços reals, però continuïtats (institucions, doctrines) i dèficits de garanties.
  • Educació: secundària tensionada; FP essencial per a l’economia i la cohesió social.
  • Treball: combatre la precarietat i dignificar oficis; apostar per formació al llarg de la vida.
  • Democràcia: vigilar el populisme i recuperar el debat honest sobre problemes complexos.
  • Tercer sector: xarxes de suport com la FEM aporten comunitat, salut i oportunitats.

Seccions de l'episodi

Cortinetes i publicitat inicial

Cortinetes i publicitat inicial

0:00

Promos de programes (Cocodril Club, Voluntaris.cat), campanya de recollida selectiva de l’Ajuntament de Girona, encesa de llums de Nadal a l’Espai Gironès i promoció de la Tertúlia de Girona FM.

Obertura: 49 anys de la mort de Franco i sentit de la Transició

Obertura: 49 anys de la mort de Franco i sentit de la Transició

1:55

Marc inicial de la tertúlia: record del 20-N, debat sobre si el franquisme va morir i si la Transició continua.

Records personals, premsa de l’època i l’Estatut retallat

Records personals, premsa de l’època i l’Estatut retallat

3:34

Testimonis generacionals, l’anunci d’Arias Navarro i portades; deliri i por. Debat sobre l’Estatut 2006 i la seva retallada pel TC, amb la idea que el text vigent no és el referendat.

Llibertat, amnistia i el “dia de la marmota”

Llibertat, amnistia i el “dia de la marmota”

8:13

Repassa les consignes històriques (llibertat, amnistia, estatut) i la sensació d’haver de defensar conquestes bàsiques una i altra vegada; por i eufòria a la Transició.

Continuïtats i episodis clau: Reforma del 76, TOP→AN, Operació Catalunya i 23-F

Continuïtats i episodis clau: Reforma del 76, TOP→AN, Operació Catalunya i 23-F

11:24

Legalitzacions selectives; substitució del Tribunal d’Ordre Públic per l’Audiència Nacional; denúncia de l’Operació Catalunya; lectura crítica del 23-F.

Memòria, víctimes i partits: del 27-S a Pallach

Memòria, víctimes i partits: del 27-S a Pallach

13:57

Afusellaments del 27 de setembre de 1975; renúncies simbòliques (PCE i PSOE); debat sobre Josep Pallach i tradicions polítiques.

Escola avui: primària forta, secundària tensionada i diversitat

Escola avui: primària forta, secundària tensionada i diversitat

19:33

Percepció positiva de primària, dificultats a secundària (massificació, horaris, diversitat lingüística i cultural). Demanda d’educació mediàtica i estabilitat normativa.

Valors, voluntariat i experiències d’aula

Valors, voluntariat i experiències d’aula

24:28

Xerrades a 4t d’ESO sobre esclerosi múltiple i voluntariat; evidència que els joves responen a propostes de valors i comunitat.

El forat de la secundària i la FP: oficis, estigma i necessitat

El forat de la secundària i la FP: oficis, estigma i necessitat

28:45

Crítica a horaris i models; dèficit d’educació professional de qualitat; dignificació d’oficis i oportunitats reals de feina i salari.

Aprenentatge i FP dual: traves legals i governança

Aprenentatge i FP dual: traves legals i governança

34:27

Problemes per a menors en pràctiques a empresa per normativa de seguretat; reclam que la FP depengui d’Empresa i no d’Educació.

El periodisme com a ofici i paral·lels amb l’empresa

El periodisme com a ofici i paral·lels amb l’empresa

36:00

El valor de la pràctica: formacions útils però l’ofici s’aprèn fent; camins professionals que no sempre passen per la titulació específica.

Orientació, vocacions i innovació des de la trinxera

Orientació, vocacions i innovació des de la trinxera

38:39

“Primer treballa, el màster després”; tutors i projectes (ràdio, teatre) que revelen talents; rigidesa curricular i professors que fan un plus.

Formació al llarg de la vida, precarietat i miratge influencer

Formació al llarg de la vida, precarietat i miratge influencer

45:35

Recomanació de començar a treballar i formar-se contínuament; creixement del treballador pobre; atracció pels influencers com a falsa sortida.

Pobresa, identitarisme de “som d’aquí” i populismes

Pobresa, identitarisme de “som d’aquí” i populismes

49:56

Docència en contextos de precarietat material; crítica a missatges identitaris i buit de debat que alimenta discursos simplistes i extremistes.

Fundació Esclerosi Múltiple: Xarxa Jove i agenda 2025

Fundació Esclerosi Múltiple: Xarxa Jove i agenda 2025

52:53

Projecte per a joves (18–35) amb EM; continuïtat d’activitats solidàries i serveis; dates de l’obra “El destí de les violetes” (Dones Age).

Butlletí informatiu de Girona FM

Butlletí informatiu de Girona FM

55:30

Diputació i finançament de la Sopa; pressupost 2025; concert solidari per la DANA; casals de Nadal; esports (Uni Girona, Ivan Martín); temps.

Promos i tancament d’antena

Promos i tancament d’antena

58:44

Espots de l’Espai Gironès (Black Friday Week) i autopromocions de continguts de Girona FM.