Girona A Fons
Programa on cada setmana s'analitza a fons un tema d'actualitat relacionat amb Girona, a través de debats i entrevistes amb persones expertes en el tema en qüestió. Presentat i dirigit per Oriol Mas.
Subscriu-te al podcast
Girona, capital del ciclisme? Cicloturisme, mobilitat urbana, infraestructures, economia i comunitat (des de la Ciòter)
Programa on s'analitza a fons un tema d'actualitat relacionat amb Girona, a través de debats i entrevistes amb persones expertes en el tema en qüestió. Presentat i dirigit per Oriol Mas
Avui tertúlia especial des de la Sea Otter:
- Mariona Ferrer, delegada de l'Ara a comarques gironines
- Agnes Güell, consultora en turisme esportiu
- Xavier Corominas, president de "Mou-te en bici"
- Laura Martí, ciclista semiprofessional de l'equip UPV
Context i objectiu del debat
Programa especial de Girona FM emès en directe des de la Sea Otter Europe (pavelló de Fontajau), amb una taula rodona sobre la relació entre ciclisme i Girona des de quatre angles: turístic, esportiu, econòmic i mobilitat urbana.
"La bicicleta no és el problema, els cotxes són el problema."
Idees principals del debat
1) Girona com a meca del cicloturisme, però pendent en mobilitat quotidiana
- Girona és una de les grans meques del cicloturisme al sud d’Europa: clima, orografia, estil de vida, rutes icòniques com Rocacorba o Els Àngels, i un ecosistema de serveis i esdeveniments molt potent.
- Alhora, la ciutat no és referent en mobilitat urbana sostenible: xarxa poc connectada, carrils bici amb dissenys problemàtics, i manteniment insuficient.
2) Impacte econòmic i dades
- Comerç ciclista multiplicat per 5 en una dècada (fins a ~40 negocis a la ciutat).
- Despesa mitjana de cicloturistes: EE. UU./Austràlia/Canadà: 5.000–6.000 € per paquet; europeus: 1.800–3.000 € setmanals.
- Falta un indicador fiable del volum de cicloturistes sobre el total de turisme.
- Estacionalitat: menor que el turisme de sol i platja; temporada ciclista cada cop més llarga.
3) Esport, talent i equipaments
- Manca d’aposta local per estructures d’esport base i equips vinculats a la universitat (comparació amb València o EUA).
- Reivindicació d’un velòdrom a Girona (promesa de fa >25 anys) i propostes com tancar Els Àngels un cop al mes per entrenament segur.
- Iniciatives solidàries i participatives (p. ex., Everesting als Àngels).
4) Mobilitat quotidiana i convivència
- Mesures positives: radars, carrers 30, potenciar Girocleta i ampliació d’aparcabicis segurs.
- Problemes: assetjament (pitades) al ciclista, carrils en contradirecció (cas Devesa) i connectivitat escassa en eixos clau (p. ex., Fontajau).
- Tren + bici: normativa favorable a Catalunya, però cal fiabilitat, capacitat i informació clara.
- Famílies: auge de les cargo/longtail (electrificades) com a game changer; cal pacificar entorns escolars i reduir trànsit a l’hora punta.
5) Infraestructures: manteniment i planificació
- Prioritzar manteniment de vies verdes i carrils (ferms, drenatge, poda, pintura, senyalització).
- Bones notícies: passarel·les i connexions (Congost–Salrà; accés no motoritzat a Sant Gregori/Bescanó).
- Crítica al carril-bici “per quota” (per captar fons) i a obres sense coproducció amb usuaris; evitar carrils en voreres sense seguretat per a vianants.
- Urbanisme: plans desfasats (pre-e-bikes/patinets); cal planificació integral i aprendre de models com Vitòria.
6) Comunitat i marca Girona
- Teixit social vibrant: Social Rides, clubs (p. ex. Girona Gravel Girls), World Series de Gravel, Traka, etc.
- Girona com a aparador de marques (ex. l’“Odeon” com a “temple” ciclista).
- Proposta d’una Casa de la Bici pública que integri cicloturisme, mobilitat, formació i serveis.
7) Promoció vs inversió
- Debat obert: reduir promoció per derivar recursos a infraestructura i manteniment vs. via de doble aposta (promoció + infra), aprofitant retorns de taxa turística i impostos.
"Girona es promociona sola" vs. "Cal gestionar bé i invertir en allò estructural".
Conclusions i propostes
- Dades: sistema estable per mesurar el volum i l’impacte del cicloturisme.
- Manteniment: pressupost anual fix per a vies verdes i xarxa urbana (ferm, drenatge, pintura, senyalització).
- Xarxa urbana: connexió d’eixos i eliminació de punts negres (contradireccions, interseccions conflictuoses).
- Escola i famílies: camins escolars segurs, zones 30 reals, suport a cargo bikes.
- Multimodalitat: fiabilitat tren/bus, espai bici garantit i informació clara.
- Equipaments: impuls al velòdrom i a talls mensuals d’Els Àngels.
- Girocleta: estudi d’electrificació parcial i millora d’estacions.
- Governança: decisors que pedalin i coprodueixin projectes amb la comunitat.
- Casa de la Bici: espai públic integrador (mobilitat + turisme + formació + cultura).
"És impossible que Girona sigui top-10 si no té un velòdrom."
Seccions de l'episodi

Girona capital del ciclisme? Diagnosi inicial
Mariona defensa que Girona és meca ciclista per turisme i esdeveniments, però no referent en mobilitat urbana; s’assenyala el repte d’alinear les dues realitats.

Mobilitat urbana: carrers 30, radars, escoles i comparatives
Xavier reivindica radars i carrers 30 per convivència; cal inversió en infra, senyalització i educació (escoles). Laura compara amb Bèlgica i Andorra: xarxes ciclables més segures i completes.

Posicionament internacional i límits locals
Agnès subratlla la projecció global (rutes icòniques, clima, estil de vida) i el lideratge en serveis; mancances en mobilitat urbana i en desenvolupament de talent esportiu.

Dades i impacte: boom comercial i dèficit d’indicadors
El comerç ciclista s’ha multiplicat; manca una dada robusta de volum de cicloturistes vs. turisme total per planificar millor.

Esport de base, integració i equipaments: el velòdrom i Els Àngels
Laura lamenta la manca d’estructures locals (model universitari); Xavier reclama velòdrom i tancaments mensuals d’Els Àngels; es menciona l’Everesting solidari.

Cicloturisme: estacionalitat, despesa i promoció vs. infra
Agnès aporta dades de despesa i temporada més llarga; es debat si cal desviar pressupost de promoció a infra; Euromobility apunta a mobilitat urbana i excedents d’estoc post-pandèmia.

Tipologies de ciclistes i impacte local
Laura diferencia entre cicloturista d’alt spending i professional resident (menor despesa local); assenyala cultura ciclista quotidiana encara limitada entre residents.

Multimodalitat, convivència i consciència viària
Debat sobre tren+bici: normativa favorable però fiabilitat i capacitat irregulars; Xavier defensa que la bici quotidiana ha de ser fàcil; s’al·ludeix a assetjament i necessitat de conscienciació, Girocleta i senyalització.

La revolució de les cargo/longtail i la mobilitat familiar
Creix l’ús de bicicletes familiars electrificades; experiències locals (7.500 km/3 anys) i accions comunitàries per normalitzar-les; comparativa de costos bici vs. cotxe.

Convivència i seguretat viària: comparatives i punts febles
Percepció de millora del respecte (1,5 m) a Catalunya vs. França/Itàlia; Laura normalitza pitades i denuncia absència de connexions segures fins a Fontajau.

Massificació? Percepcions i incivisme
Agnès rebutja parlar de massificació cicloturista; destaca el respecte a carretera i atribueix conflictes a incivisme i discursos simplistes que culpabilitzen el ciclista.

Infraestructures: el manteniment com a prioritat i noves connexions
Xavier demana prioritzar manteniment de vies verdes i xarxa; anuncis positius de passarel·les (Congost–Salrà i cap a Sant Gregori/Bescanó); proposta de reduir promoció per invertir en infra.

Planificació i criteri: disseny de carrils i entorns escolars
Mariona critica carrils per quota (vorera/contradirecció) i obres sense coproducció amb usuaris; reclama pacificar escoles i aparcaments dissuasius; menciona disfuncions del BRCAT.

Model Vitòria i el ‘both/and’: promoció i infra van juntes
Agnès posa Vitòria com a exemple de planificació continuada i sostinguda; defensa invertir simultàniament en promoció i infra, gestionant bé els recursos.

Xarxa urbana vs. vies verdes; cas Devesa i Girocleta e-bike
Laura diferencia usos: vies verdes per oci/gravel i xarxa urbana per desplaçaments; es recorda l’accident de la Devesa (problemes de contradirecció) i es proposa electrificar parcialment la Girocleta.

Urbanisme desfasat i nous modes
Els plans urbans actuals provenen d’etapes pre-*e-bike* i patinets; cal actualitzar-los a les tendències reals de mobilitat.

Vies verdes: ús real, mobilitat creixent i manteniment
Estudi del Consorci: ús majoritàriament local i recreatiu, però creix l’ús de comunicació entre municipis; es reforça la crida a manteniment programat.

Comunitat, marques i espais: de les Social Rides a l’Odeon
Girona té un ecosistema comunitari i d’esdeveniments molt actiu; marques usen la ciutat com a aparador; es reclama una ‘Casa de la Bici’ pública.

La comunitat com a producte turístic i activitat econòmica
Pedalar amb locals és part clau de l’atractiu; el ciclisme és activitat econòmica transversal; s’apunta que la mobilitat urbana té menys motor de negoci directe.

Cloenda des de la Ciòter: llegendes, fira i crida al velòdrom
Es destaca l’atractiu de la fira (visita d’Indurain) i es tanca amb la idea força: impulsar un velòdrom i no deixar de pedalar mai.
Bon dia, benvinguts aquí a Girona FM, a aquest programa especial que estem fent des de la Ciòter, des d'aquí davant del pavelló de Fontejeu, que això ara a les 10 és quan s'han obert portes i ara estem ben bé aquí a l'entrada i està passant molta gent que ja va entrant per veure estants, per veure aquí tot el que hi ha d'exposicions dedicats al món de la bicicleta i com sempre que fem, que a Girona FM sortim a fora de l'estudi, doncs dediquem, fem un programa especial sobre allò, sobre el fet allà on estem. Per tant, avui fem un Girona a fons, mantenim el format tertúlia d'aquesta franja horària de 10 a 11, avui sense Sant Jordi Grau, però sí que ha destinat, doncs, això, al tema concret del ciclisme a Girona. Per tant, tenim avui una taula rodona que partint de la Ciòter, volem plantejar la relació entre ciclisme i Girona en diferents punts de vista i també des de diferents nivells. De fet, ja la temporada passada un dia vam dedicar un programa en aquesta relació entre Girona i ciclisme, però és evident que en un any les coses també canvien, evolucionen i tot això, aquest continua sent encara un dels temes que més discussió genera a la ciutat avui, el tema de la bicicleta i Girona, des de, com dèiem, des de molts punts de vista. Per tant, avui parlarem de ciclisme des de la vessant turística, des de la vessant esportiva, des de la vessant econòmica i també, evidentment, des de la vessant més estricta de la mobilitat, que també ens interessa especialment. Per fer-ho tenim amb nosaltres, a quatre persones que hi entenen, i el més important és que també totes quatre els uneix això del ciclisme, això de les dues rodes. Comencem amb en Xavier Coromines, president de Molten Bici, des de fa molts anys que defenses l'ús de la bicicleta. Bon dia, Xavier. Al seu costat hi tenim la Laura Martí, que és ciclista semiprofessional, és corredora de l'equip ciclista femení UPB, de l'Universitat Politècnica de València, i ha corregut, per exemple, la darrera volta a Catalunya, dient semiprofessional, perquè també és treballadora de l'Ajuntament de Girona, en aquest cas. Laura, benvinguda. Bon dia. I aquí, presencialment, tanca a la taula la Mariona Ferrer, que és la delegada territorial de Comarques Giroïnes del diari Ara, i també és de Girona, i també defensora de les dues rodes a nivell d'iniciatives d'impuls de la bicicleta a nivell familiar, diversos nivells també. Mariona, benvinguda. Gràcies. I tanca a la taula, via telemàtica, tenim l'Agnès Güell, que és consultora i especialitzada en temes de turisme esportiu, especialment també de temes de bicicleta, i aficionada també al ciclisme, també en el seu temps lliure. Agnès, benvinguda. Gràcies, gràcies per convidar-me, bon dia. Doncs ho dèiem, estem aquí davant del pavelló de Fontes Jaus, espera, dèiem, unes 79 persones, aquests dies, aquests tres dies que passin per aquí, amb la Ciòter, per tant, la pregunta és, ara mateix Girona és capital del ciclisme real, més enllà d'aquests tres dies, però també més enllà, podem considerar-ho així? Mariona. Jo crec que ara mateix, sens dubte, sí que ho és, no vol dir que d'aquí cinc anys ho segueixi sent, perquè les tendències sempre en turisme van canviant, d'un any per l'altre. Jo crec que Girona no és capital del ciclisme per la Ciòter i Europe, però la Ciòter i Europe, d'alguna manera, ha contribuït a aquest fenomen. Quan parlem de fenomen, sobretot ciclista, en cap cas som referents en mobilitat sostenible i en mobilitat urbana. Jo crec que aquest és el gran repte que té la ciutat. Podem ser capital del ciclisme europeu? Sí, això mou diners, això bàsicament mou turisme, igual que som capitalitat a nivell de turisme a nivell europeu. Però en cap cas això està tinguent una translació, tristament, en el que fa la mobilitat urbana en el dia a dia de Girona. Ja aquí ja ens has posat diversos temes, eh, Xavier? Bé, hem de dir, diríem que els darrers 10 anys hem crescut els ciclistes que anem amb bicicleta per l'àrea metropolitana, això ja és una realitat. Que s'han fet coses, també. Que s'han fet algunes de malament, també. Però, efectivament, també estaria d'acord amb que convé un esforç seriós, diríem, que vol dir també seriós vol dir pressupostari, no? Amb inversions, amb temes d'infraestructures, de senyalització, de conscienciació, també, perquè ara, per exemple, Girona acaba de posar tres ràders, no? Bastant criticats pels automobilistes, però, en canvi, nosaltres hi estem totalment d'acord, perquè estem reduint la velocitat a la ciutat. Per què? Perquè després potser no faran falta gaires infraestructures per la bici, perquè podrem anar junts. Si fem carrers 30, podem anar pels carrers 30. Ara, podem millorar manteniments, podem millorar promoció, promoció de l'ús de la bicicleta. Un tema pendent, les escoles. Tenim països que els 12 anys els nens surten de l'escola amb un carnet, diríem, per anar amb bicicleta a l'escola per la ciutat. Bé, hem d'avançar en aquest tema, i vol dir també, i en aquest cas nosaltres exigim, més inversió en aquestes qüestions. Laura. Sí, estic molt d'acord amb el que comenten. Bàsicament, des del meu punt de vista com a esportista, sí que és cert que és la ciutat de referència, hi ha a nivell amateur i a nivell professional, però sí que és cert que hauríem d'aprendre potser una mica més de referència respecte a països com Bèlgica, o sense anar més lluny a Andorra, que hi ha tants carrils bicis com carrils de conducció, i al final això genera tant una seguretat com pel ciutadà, com pel ciclista en general. Ernest, tanquem aquesta primera ronda amb tu. Mireu, jo, l'experiència que tinc, estic bastant posada en el món de la promoció turística, i molt centrada en el que és el producte de cicloturisme. He estat treballant amb el patronat de turisme a Costa Brava durant vuit anys, fent tasca d'això, doncs de promoció internacional, i realment vas a esdeveniments arreu del món, i la gent sap on és Roca Corba, la gent sap on és la Mare de Déu del món, i et poden dir el temps dels àngels estrava, d'acord? Aleshores, a nivell de posicionament en cicloturisme, Girona ara mateix és una de les meques del sud d'Europa. N'hi ha d'altres, però és una de les millors posicionades. Tenim molts bons esdeveniments, tenim bon clima, tenim un estil de vida espectacular, que la gent que ve de fora aprecia i valora molt, i en aquest aspecte podria dir que som bastant líders, d'acord? Estic d'acord amb les companyes. No som referent pel que fa a la mobilitat, òbviament, i no som referent pel que fa a la inversió en talent i en desenvolupament esportiu, que caldria perquè aquest país brillés pel nombre de practicants de ciclisme que té, d'acord? Aleshores, som molt bons en serveis, en serveis turístics, i en això la majoria de destinacions ens envegen, però no ho som en això, en el foment de la mobilitat sostenible, per una banda, i en el tema del desenvolupament esportiu. Sí, volia pontificar, posar una miqueta de dades. Al diari Ara, quan vaig incorporar-me al 2022, vam fer una radiografia, perquè parlem molt de boom del ciclisme, de crítiques, potser d'alguns gironins, que veiem molts ciclistes tan professionals com cicloturisme, al final la crítica és sobretot el turisme, i vam voler posar dades a quin era aquest boom que havia experimentat. Llavors, quantificàvem des del 2014, ara ja podríem quantificar des de llavors, també parlant d'una dècada, i en vuit anys dèiem que s'havien multiplicat per quatre, els comerços ciclistes vinculats al ciclisme a la ciutat, de passant de vuit, que va ser en el moment del naixement de la fàbrica, com a cafè ciclista, a 30 i a 29. I avui en dia ja podríem dir que s'ha multiplicat per cinc, i tenim 40 comerços vinculats al ciclisme, sense parlar dels hotels, a la ciutat. Ara bé, crec que hi ha una dada, quan parlem de boom i de meca, que és impossible, impossible de tenir, i mira que hi ha estudis fets des de part del Patronat, des de fets des de l'UDG, des de fets de l'Ajuntament, i és quants cicloturistes trepitgen Girona. No ho podem saber, ni les comarques gironines. És a dir, quin és el percentatge de cicloturistes que hi ha respecte al turisme total. Jo crec que seria necessari per veure en quin sentit està evolucionant aquest sector a casa nostra. I no entenc la dificultat, o potser les poques ganes, de tenir aquesta dada. Des del nivell esportiu, d'això que dèiem, que és difícil també, que no s'està traslladant, hi ha una miqueta, com una certa dificultat per fer casar aquest cicloturisme, aquest impacte econòmic del ciclisme ara mateix a Girona, amb la mobilitat sostenible. Quan ella deia que és difícil que hi hagi gent que competeixi, gent que s'hi pugui dedicar, tu, Laura, aquí... Jo estic molt d'acord amb el que ha comentat la companya. Mira, justament jo estic amb un equip de València que el nom és Universitat Politécnica València. O sigui, bàsicament, la universitat ha apostat per un equip femení, tant semiprofessional com d'escola. Vull dir, això... mal en pes i que Girona a dia d'avui no hi és, no? També dir que és una universitat on no només potencia el ciclisme, sinó que potencia absolutament tots els esports. La qual cosa... Bueno, és una mica el que fan els Estats Units, no? De potenciar els esportistes del país i sobretot de la ciutat. Sempre he dit, no? M'encantaria que Girona fes... Poder córrer per l'UDG en lloc de l'UPB, no? I que aquesta universitat fes un equip professional amb natius de la ciutat. Perquè sí que és cert que... Bé, jo soc de Girona, jo visc a Girona. La meva parella és d'Estats Units, porta un any i mig aquí i ha fet una integració absoluta a la ciutat. Coneix la cultura, parla el català com nosaltres l'estem parlant ara. i sí que penso que, bueno, el ciclisme a nivell internacional... Girona, en general, ha portat molts ciclistes internacionals des d'amater fins a professional, absolutament tots els nivells, però sí que crec que hi ha molt poca integració a la ciutat, mal entès-hi, perquè tinc molts amics professionals que porten molts anys visquent aquí i és com una ciutat d'estada, no? D'interès propi pel propi professional o pel propi ciclista, però hi ha poca integració a la ciutat. el que això també comporta a vegades una mica, doncs, que no hi hagi aquesta adaptació a la cultura i això em pot doldre. Sí, evidentment falta ni... A veure, el ciclisme, el ciclisme, quin és el lloc on es practica? A les carreteres, als camins, a les pistes, eh? Els velòdroms, valgui dir aquí que Diputació, Ajuntaments i Generalitat, el velòdrom de Girona, se n'ha parlat, ara no us vull enganyar, però fa més de 25 anys. Tinc moltes peticions al respecte, eh? Respecte al velòdrom, o sigui, això hauria de ser... És una aposta molt interessant, eh? De fet, hi havia hagut un moment que s'havia incorporat dins un pla d'equipaments esportius municipals la construcció del velòdrom. Fixeu-vos en un detall. Nosaltres considerem que els àngels és un carrer de la ciutat, val? Hem demanat un dia al mes que es tanqui els àngels. Per què? Entre altres coses, perquè els pares puguin dir als nens vés a pedalar amb sèrie o en trena, puja als àngels i baixa que no tindràs cap problema. Doncs això, de moment, és impossible. Saps com és possible? Doncs mira, dissabte que ve es fa l'Everesting, que el fem nosaltres amb la Federació Catalana de Ciclisme i la Fundació Sergi, que és una pedalada solidària. Com que tanquem la carretera, allà no... aquest, de 8 a 12 només, eh? No podrà pujar ningú que no participi en l'Everesting, perquè la carretera això té uns costos també, no? Què vol dir? Què vol dir? Que ens hem de posar les botes, l'administració sobretot, en tenir infraestructures perquè es pugui entrenar i perquè es pugui pedalar amb seguretat. I aquesta reivindicació dels àngels, nosaltres, que vam presentar 3.000 signatures, no l'hem abandonada, la mantenim. Estem parlant d'un cop al mes, per tant vol dir 12 vegades l'any, no? A veure. Aviam, veurem. És una cosa que ja fa temps que es va reclamant. Agnès, que tenim aquí a la pantalla. Mireu, sí, una miqueta per afegir-hi una miqueta de llum, el tema de les dades que comentava l'Anna és molt interessant, eh? hem vist diversos estudis, estudis sobretot de demanda, però no sabem mai exactament quin és el número final. Aleshores, apuntar dues coses. El cicloturisme és totalment estacional. Cada vegada l'estacionalitat de la temporada ciclista és més llarga, la qual cosa, això és bo per la ciutat, perquè al final s'esponja també l'arribada de visitants. i parlant amb hotelers, que això no vol dir que tots els ciclistes s'allotgin en hotels, hi ha en apartaments turístics, hi ha en cases rurals, hi ha escampats per la Costa Brava i acaben venint a Girona, però si en hotels de Girona et comenten que l'evolució des de l'any 2008 que els cicloturistes es comptabilitzaven a l'entorn són d'un 2-3%, avui, l'any 2025, ara són un 20% del total de la seva clientela. Hi ha hagut un augment bastant considerable d'un tipus de client cicloturista que se li identifica ràpidament, que fa una despesa a la ciutat elevada, sobretot nacionalitats allunyades com són Estats Units, Austràlia, Canadà, s'estan més dies a la ciutat i gasten un promig amb paquets turístics a l'entorn de 5-6.000 euros. D'acord? Amb ciclistes de procedència europea aquest promig se'n va entre els 1.800 a 3.000 euros setmanals. D'acord? Per tant, deixen uns ingressos no només als hotelers sinó a la restauració, al comerç i, en general, a la societat gironina pel que comentava la companya de l'equip de València. Al final, quanta més gent tens entrenant o disfrutant de carreteres, d'accenders, etcètera, més coneixement s'aporta també a altres maneres d'entrenar, etcètera, etcètera. Mariola. No, aquí volia fer un apunt amb el tema del cicloturisme que comentava la companya que no és estacional com la resta de turisme. Ai, que volia justament dir que és estacional sí, en grans termes, però igualment el cicloturisme és molt menys estacional que el que tenim a la Costa Brava. Vull dir, el turisme de sol i platja realment és d'estiu i el cicloturisme és una cosa molt extesa. Per tant, jo crec que parlem de models diferents i pel que fa al turisme, un apunt que reincideix amb el d'abans que és quants diners s'ha gastat Girona, la Diputació de Girona, l'Ajuntament, en promoció turística. Si aquests diners, perquè igualment la gent ha vingut, independentment de la promoció que s'ha fet, si aquests diners s'haguessin destinat a infraestructures, quina realitat tindríem avui, quina conscienciació potser diferent tindríem dels Gironins respecte a la bicicleta, perquè per mi és una gran tristesa que la bicicleta s'associï a un cert estatus de vida, a portar tants diners a la butxaca i el fet de pedalar d'una mobilitat sostenible, de moure's d'una forma diferent per la ciutat, estigui sent estigmatitzat per culpa d'aquesta gestió del turisme, el turisme ve, sí, jo personalment no hi estic en contra i crec que també ha portat cert oberturisme a la ciutat de Girona i conec moltíssims casos de gran integració de gent, altres no, fristament no, i també és una forma de comunitat, per exemple, jo formo part d'un club que es diu Girona Gravel Girls que van començar fa 5 anys reunint-se al Pont de Pedra unes quantes noies que anaven en modalitat de gravel i aquesta setmana potser han entrat ja entre les últimes dues setmanes 50 persones al grup de Whatsapp i som 300 dones, és un grup terapèutic perquè l'esport també és terapèutic, però tot aquest vessant ens n'oblidem, no, i centrem turisme, turisme, turisme, i pensaven que la necessitat de conscienciar i que la mobilitat es posi d'alguna manera en el centre, que la bicicleta no és només oci, i crec que estem en aquestes, no, que és oci o bé pugem als Àngels o pugem a Racacorba sinó que és molt més, no, veure-ho d'una forma molt més global i no tan compartimentat. Aquí tenim avui el Cioter però qui sabrà que hi ha una part del festival que es diu Euromobility Festival que és on hi ha mou-te amb bici i aquesta intenció de les marques, no, d'apropar-se més a la mobilitat sostenible i el moure's per ciutat perquè ara mateix no es diu massa alt però aquesta gent té massos bicis d'estoc, no es poden vendre més bicis de ciclisme, vull dir, ja està arribat a un punt que amb la pandèmia tothom va comprar bicis però la gent ja no té diners o com a molt se la repara, no, però aquest salt cap a la mobilitat sostenible s'ha de fer amb ajut públic i aquest ajut públic no el trobem en una setmana de la mobilitat sostenible en què tenim un gran festival com el Cioter però poques iniciatives a peu de ciutat més que uns quants timbres que s'han esgotat als centres cívics. Sí, jo estic una mica d'acord amb, crec que tinc dos punts de vista interessants en aquest aspecte perquè sí que hi ha el típic turista que diguem-ne que seria més amateur, aquell americà que ve dues setmanes o una setmana a Girona perquè és la ciutat de referència per trobar tant muntanya com platja per entrenar, el que vindria a ser els training camps de gent que s'ho pot permetre de venir a Girona i gastar-se molts diners per fer turisme aquí a entrenar aquí a Girona i aquests són els que sí que és cert que porten molts diners a la ciutat no sé si a la ciutat però sí als seus propis negocis és a dir aquests són els que venen expressament per anar a la fàbrica expressa o màfia a totes aquestes cafeteries que han obert a Girona encarades al ciclisme del estànding des del meu punt de vista i a les mateixes botigues que també són del estànding perquè se n'han obert moltíssimes al barri vell barri vell actualment per mi és més estranger que català perquè es parla més l'anglès que el català i després hi ha l'altre tipus de ciclista que és el professional que crec que aquest no genera al final una despesa important a la ciutat aquest ve aquí compra perquè té els diners per comprar l'apartament bueno el seu apartament la seva casa i aquest realment no genera massa massa despesa com la que comentava la companya aquell turista que ve aquí 15 setmanes ai 15 setmanes perdó dues setmanes a realment a fer una despesa econòmica molt interessant i aquí el ciutadà de Girona és el que queda una mica penjant del fil de dir bueno jo treballo a l'Ajuntament i són poques els companys de l'Ajuntament que venen amb vici amb l'Ajuntament enteneu-me la cultura aquesta potser falta imposar-se més a la ciutat en aquest aspecte Ernest Mireu un apunt ahir estava a les jornades de Cioter Connect que es feien just aquí davant al pavelló de Fontajau i hi van haver dues aportacions que donen a pensar es parlava molt de la transmodalitat és a dir de poder-se moure per la ciutat amb tren i bicicleta i deien sobretot posant l'èmfasi en de poder pujar la bicicleta al tren i això doncs poder-te moure de forma molt més eficient molt més sostenible però jo pensava és que aquí anem tres tres episodis enrere o sigui primer entrar en un tren i que sigui a l'hora que tu esperaves per poder arribar a un destí a l'hora que tu esperaves aquest és el nostre problema en infraestructures llavors hi posem la capa del ciclisme no saber mai si Renfe aquell tren està adaptat per pujar-hi bicicleta si la pots pujar si no jo treballo en turisme i no ho sé o sigui no ho he acabat d'entendre mai d'acord Ferrocarrils en aquest aspecte funciona una miqueta més bé això per una banda i per l'altra banda una altra reflexió moltes vegades posem la bicicleta com el centre del problema no, no, no perdoneu la bicicleta no és el problema els cotxes són el problema és això i entendre això és donar-li la volta a tot l'argument el problema és que hi ha massa cotxes no hi ha massa bicicletes la bicicletes Xavier no primer de tot un apunt del tema dels trens tren bici bueno a Catalunya es pot pujar la bicicleta a tots els trens no parlem de l'alta velocitat a tots els trens i a tots els busos val a més a més gratuït això és un tema que ja ho sap la gent que va treballar i que utilitza la bicicleta per l'última milla com es diu o sigui que fa tren bici sobretot la gent la gent que no té gaire capacitat però en els trens de mitja distància o en els regionals està ple de bicicletes Renfe sempre va darrere ara sembla ser que els nous vagons que han de posar no se sap quan ja hauran pensat en això però ja arribaran malament o sigui arribaran que se superarà l'oferta quedarà superada immediatament bueno és el tema si voleu vell del centralisme però nosaltres efectivament el que s'està dient aquí és que el que defensem és que la bicicleta d'ús quotidià ha de ser molt fàcil de fer i molt fàcil d'arribar a tot arreu i fins i tot es va fer una mica vull dir la paraula d'amagògia de prohibir que les bicicletes poguessin pujar al carrer de la força però resulta que hi pugen cotxes i les furgoneses de repartiment vol dir la gent jo veig algunes cares quan vaig a peu pujant la força amb la bicicleta al costat i passa una furgoneta que no podem passar ni vianants ni ningú és un tema pendent que té la ciutat que és el tema de la càrrega i descàrrega que no hi entrarem ara però vull dir que s'ha de pensar amb els que no tenim cotxe per exemple jo en soc un cas amb el ciclisme quotidià i per tant s'han de posar totes les avantatges possibles a l'ús de la bicicleta a mi jo que soc una persona que no que vaig amb bici ben bé en família per entendre'ns és una activitat lúdica familiar i para de comptar em sorprèn una vegada aquesta aquesta dicotomia que es fa entre la mobilitat diària per entendre'ns i el turista que ve amb bici o el ciclista o no turista o la persona d'aquí que li agrada anar amb bici de manera molt més que vindrà aquí als estants i buscarà mallots buscarà buscarà bicicleta rosa etc ara mateves tu el cas jo vull fer un petit apunt només un petit apunt que curiosament l'augment d'usuaris de la bicicleta ha generat un fenomen que no existia abans pràcticament que és l'assetjament o sigui ara ens trobem podríem dir amb un percentatge no m'atreveixo a dir gran però suficient que per exemple et piden et piden quan vas a darrere per exemple pel carrer de la Rulla que és un carrer de 30 i et piden perquè t'abartis a mi m'han insultat en fi hi ha hi ha molta gent vull dir això ho hem de guanyar ho hem de guanyar i es guanya amb campanyes de conscienciació es guanya per exemple creixent la girocleta la girocleta és un bon exemple perquè la gent deixa el cotxe i vagi amb bicicleta normalment de la girocleta la gent passa a la seva pròpia bicicleta si es busca llocs per aparcaments aparcaments segurs també i si convé i si convé carrils bici més segurs també per exemple nosaltres hem denunciat que no pot ser que es faci un carril bici pel mig a la plaça Marquès de Camps que és un lloc de vianants i aleshores això s'hauria de modificar per tant Ajuntament Diputació infraestructura sisplau en tots els sentits Mira justament parlant del ciclisme quotidià i aquest assetjament que vivim jo fa molts anys que em moc amb bicicleta m'he mogut per Barcelona per Madrid per Alemanya quan he estat vivint fora i d'ençà que vivim a Girona jo tinc dos nens petits i ens movem amb bicicleta i tenim aquest fenomen que jo considero que és una revolució que són aquestes bicicletes de cua llarga també hi ha qui els diu Cargo que pots portar les dues criatures normalment una bicicleta veiem un nen a darrere però jo crec que segurament si heu passejat per Girona darrerament heu vist més bicicletes d'aquest tipus no existien abans i el motor elèctric ha canviat molt la perspectiva i cada cop som més vas amb nens i és habitual que et pitin igualment és més et jutgen per circular amb dues criatures no? que és com ostres i nosaltres d'ençà que tenim aquesta bicicleta ara fa 3 anys la vam haver de comprar fora de Girona ara actualment ja se'n venen a Girona llavors no hi havia mercat encara per una banda potser llavors érem 3 bicis a Girona ara ja potser n'hi ha 20 d'aquest tipus per tant és una tendència creixent i per l'altra i per l'altra hem fet només a Girona ciutat més de 7.500 quilòmetres no necessitem cotxe vull dir et permet fer qualsevol cosa ara bé conduir aquest tipus de transport t'empodera d'alguna manera però et converteix en activista no? i jo és això que fa cosa d'uns mesos vaig entrar a la junta de Mouta en Bici i per aquest diumenge perquè ho sàpiguen també les famílies hem organitzat la primera pedalada d'un grup que volem justament famílies que volem promocionar aquest tipus de transport a Girona a qui li interessi a dos quarts d'11 al matí sortirem d'aquí de Mouta en Bici dintre del Cioter i farem un recorregut de 6 quilòmetres es pot venir amb la bicicleta normal amb la bicicleta dels infants però l'objectiu és cedir les bicicletes que estan de Demo Bikes aquí en el Cioter com també les que tenim els usuaris de Girona perquè la gent els aconegui i vegi que hi ha una manera molt més còmode davant de cada escola com que no s'han pacificat les escoles hi ha cada matí una quantitat de cotxes i diran ets una privilegiada són molt cares aquestes bicicletes què val un cotxe? què val mantenir un cotxe? és una barbaritat en comparació el que és mantenir una bicicleta que no és segur perquè és coses que hem d'anar millorant i per això aquest grup per enxerxar-nos a millorar molts aspectes de la mobilitat només criant comunitat i d'una forma amable també podrem fer una miqueta de transició una miqueta el que sorprèn a vegades és que sembla incompatible això aquest ús de la bicicleta diari aquest ús de mobilitat estricte pur i dur amb l'ús més professional esportiu econòmic també podem dir-ho així no? de la bicicleta dels expats clar jo no vaig a fer cafès no me llotjut no és un negoci és com veu al final tots aneu amb bicicleta però hi ha hagut una cosa no sé si la companya ens ho pot ratificar perquè ell entrena per les carreteres però l'altre dia vam venir uns a televisió francesa i ens a fer una mena de reportatge a França aquí a Itàlia sobre com es comporten els automobilistes a l'avançar la bicicleta i pels mateixos francesos era una sorpresa que aquí aquí sigui segurament per l'ús que és la teoria que jo dic o sigui com més bicicletes més seguretat aquí no té res a veure per exemple amb França aquí el metro i mig es respecta bastant la gent frena quan veu una bicicleta ha millorat tot i que hem tingut algun accident greu però ha millorat Laura sí bueno és que hem tocat temes molt interessants aquí sí des del meu punt de vista França no és gaire bon exemple perquè jo crec que respecta més bé aquí el ciclista que França sí sí sí per això bàsicament jo quan he estat competint amb un equip francès també i les carreteres i quan surto a entrenar per França pateixo bastant més que el que pateixo aquí però com comentava la Mariona sí que i l'Agnès em sembla que amb això estem totes d'acord que hi ha bastant el ciutadà Girona és mal en pes i és una mica reaci amb el ciclista en general evidentment hi ha ciclistes que respecten molt bé la normativa hi ha ciclistes que no no ho fan tant jo per desgràcia he normalitzat les pitades he normalitzat per molt que sigui 100% legal perquè jo soc una persona 100% legal he normalitzat les pitades o he normalitzat el que no el mirar el que et mirin malament no per anar per un tram a 10 per hora però és que no tinc més opció sense anar més enllà per venir avui a la Ciòter he anat de l'Ajuntament fins aquí amb bici i he tingut que anar per la carretera perquè no hi ha carril bici adaptat per això i he anat sense casco de la qual cosa és una cosa que a mi no m'agrada perquè al final acaba sent perillós jo crec que sí que és cert que Girona és una ciutat de referència des del meu punt de vista supersubjectiu a nivell esportiu a nivell turístic però a nivell de natius crec que hem de prendre referència sobretot a països com Holanda que les famílies han normalitzat completament passejar i moure's amb bici i jo és que això aquí a Girona personalment no ho veig i no ho veig ara entrem en tot el tema aquest de les infraestructures i ja de la mobilitat més normal però en tot cas Agnès això pot ser aquestes pitades aquesta actitud una miqueta més intolerant respecte del ciclista que estem veient pot ser una conseqüència també de la massificació que s'ha viscut en el barri vell o que hi ha gent que diu hi ha gent que diu que no però que hi ha en el barri vell d'aquest turisme dedicat a la bicicleta a veure d'entrada la paraula massificació en cicloturisme en un país com Catalunya o en una com ja ardoneu m'he sentit bé ara? sí, sí et sentim et sentim en un país com Catalunya o una província com Girona penso que parlar de massificació és una mica d'agosarat d'acord amb cicloturisme vull dir aquí hi ha una capacitat de càrrega bastant més elevada i sí que hi ha un problema puntual de gestió de la mobilitat en un punt molt concret que és el barri vell d'acord? això no ho negarem és un problema que ve d'una falta de gestió i d'anticipar-se del problema d'acord? per tant és un problema que és subentable això per una banda per altra banda un dels punts forts que ens diuen els cicloturistes que ens visiten del nostre país i diria que no només de Catalunya sinó de la resta d'estat espanyol és que en aquest país a les carreteres en els ciclistes al respecte com comentava la Laura tu te'n vas a Dolomites el mes de juliol o te'n vas a fer Pirineus o Alps i com condueixen els italians i com condueixen els francesos no té res a veure amb com conduïm els catalans o com es condueix la resta d'estat espanyol i això jo soc de carretera principalment m'agrada molt fer ciclisme a carretera i us ho puc assegurar que ho he viscut en els pròpies camps però és una cosa que la gent que ve a gaudir de les nostres carreteres del ciclisme aquí ho aprecia i marxen sorpresos de dir ostres soc molt del sud però conduïu molt bé i conduïu amb respecte al cicloturista aleshores això no treu que hi ha gent que jo penso que això és una manca d'educació que és una persona incívica que increpa o que dona pressa o que insulta jo crec que aquí és un problema de base al final també s'ha generat un corrent d'opinió i un estat una miqueta d'agressivitat o d'això d'intrapar el ciclista perquè és el culpable de tot quan a veure que pugin preus a nivell d'immobles o que la vida cada vegada sigui més cara també passa a Barcelona i a Barcelona no tenen pas cicloturistes oi aleshores bueno penso que és sí generar estats d'opinió que a vegades interessen en tot cas ara si voleu també podem entrar en temes més d'infraestructura ja que també ha anat sortint amb diverses amb diverses bàsiques al llarg del debat falten infraestructures dieu i això és no el més important el més important en aquests moments i ho vam dir l'altre dia a l'assemblea del Consorci de les Vies Verdes és manteniment o sigui ara ja tenim tenim ha augmentat molt la xarxa de Carril Smith i Giron els últims anys a les comarques sí i Vies Verdes també que es diuen Vies Verdes coses que diríem no ho són però existeixen existeixen diríem trams trams per per ciclistes però ens hem oblidat una mica del manteniment i jo sempre dic la promoció la promoció la promoció ara ja és a la boca orella a tot el món jo deia abans la Mariona ens coneixen a tot el món doncs va no gastem tant en promoció i fem plans plans seriosos fem plans seriosos per fer carreteres els bascos amb això ens passen la mà per la cara per exemple diríem d'alternatives pot ser en forma d'alternatives per l'ús de la bicicleta perquè tenim ara tenim carreteres que haurien de ser podríem dir l'usuari principal és ja la bicicleta però s'hauria de plasmar en papers m'explico tema d'horaris fins i tot si hi ha d'haver una càrrega i descàrrega qui sigui però després sàpigues tu que determinats horaris no doncs és és exclusiu o prioritari per l'ús de la bicicleta o i però sobretot per exemple tenim un problema de fondo que valdrà diners què és hem fet moltes vies verdes els hem fet amb terra amb un solor que que es converteix en sorra de seguida i amb aquestes pluges com que vam estar dos anys en sequera no vam veure això però ara ara per exemple hi ha trams que ja no s'hi pot passar hi ha trams que la gent a vegades cau no sé les del gravel si vosaltres com que elles passen volant sobre el gravel ja quasi no aquest problema no el tenen però la gent que va passejar diríem en aquests en aquests vies verdes entre cometes que s'han fet diríem necessita un manteniment seriós i deixa'm dir una bona notícia i una finalment una felicitació finalment es fa i s'està fent el pont o la passarel·la per anar del Congost a Salrà o sigui que podrem anar de Girona Sarrià a Sant Julià a Salrà i tot el baix a Empordó a darrere bé perquè ja hi ha carreteres diríem de poca circulació i l'altre és el pont Passarel·la només per bicicletes que això sí que és una obra sostenible si tu fas una passarel·la només per bicicletes i vianants estàs dient a la gent de Sant Gregori a la gent de Bescanó i tots els voltants que per si volen no han d'anar a passar pel pont de Fontejau o per pont de Bonmatí amb la bicicleta en faran més a via per anar a Bescanó a Canet etcètera aquestes dues obres és per dir finalment gràcies ja era hora però falten molta més inversió del manteniment diríem diari a Girona a Salt pintura s'han de pintar repintar els carrils bici s'han de senyalitzar millor s'han de posar prioritats jo diria va estiguem dos anys sense gastar-nos diners en promoció no cal anar a les fires ja hi hem anat a tantes poder fins i tot podem fer un any de vacances al Ciòter i els diners del Ciòter poden anar poden anar per infraestructures que són bastants doncs li donem la paraula a l'Agnès que això també l'afecta en vella però Mariona no, en el terreny de les infraestructures jo crec que tenim un problema que al carril bici se n'han fet molts però com s'han fet? un, primer qüestionar el carril bici no tota la vida és anar amb carril bici hi ha tot aquest model de ser calcedista i de ser pedagògic en el sentit de podem anar per la calçada perquè som un mitjà de transport sempre i quan especifiqui el trànsit el carril bici ha sigut una quota per cobrar en molts casos fons europeus soc un municipi faig tants quilòmetres de carril bici però és igual com el facis és igual després en quin estat el tinguis i crec que en mobilitat ens passa molt tristament com en l'educació o després en el terreny sanitari qui pren les decisions no va amb bicicleta igual que qui pren les decisions en educació no és a les aules per tant trobem a faltar que si realment tens un cos de gent prenent decisions sobre carril bici que cada dia utilitza la bicicleta la xarxa de carrils bicis no seria aquest amalgama que no té cap mena de sentit moltes vegades no és ni accessible després en un poble arriba la fibra òptica i el primer que es foreda és el carril bici per tant tenim un ferm per al que no es pot passar i després que tampoc no és que siguin segurs per a molts vianants perquè aquesta tendència de posar sempre el carril bici a la vorera fa que justament aquesta estigmatització d'equip a dala vagi en contra i no millorem en aquesta consciència col·lectiva i després la pacificació la inversió en pacificació d'entorns escolars que la bicicleta hauria de ser un element més però també tenir en compte que quan parlem de mobilitat sostenible anar a peu és molt important i la seguretat per això tenim una cultura girona que ens movem molt a peu però després el cotxe és molt present a la vida de molta gent i no s'ha fet aquest pas cap als aparcaments dissuasoris que sempre es van dient de fet hi ha un acord polític brutal en aquest aspecte però no s'avança en part per la infrafinançació dels ajuntaments també s'ha de dir i després quan hi ha iniciatives que venen també de fons europens com el BRCAT a través de la Generalitat es fan carrils bicis llarguíssims el sentit d'aquests carrils bicis és un altre tenim unes pèrgoles que no serveixen per res s'ha invertit en unes pèrgoles que almenys fossin els semàfors però qui ha pensat això? s'ha consultat a qui va amb bicicleta? qui va amb bicicleta al Consorci de les Vies Verdes? per poder veure que hi ha trams que són impracticables i no es poden considerar via verda no? doncs jo crec que són preguntes que cal fer des de que hem de fer pressió a l'administració en aquest aspecte Agnès que havies aixecat la mà i després donar la paraula a Laura Agnès Sí, d'entrada Mireu, jo treballo per diverses destinacions una d'elles és a Euskadi i a Vitòria per exemple hi ha un bon exemple de planificació de ciutat pensada per ser ciclable és espectacular a veure, realment les conduccions orogràfiques de Vitòria és la llanora a la Bessa és molt fàcil anar amb bicicleta però és fàcil anar amb bicicleta és fàcil aparcar és fàcil moure't pels carrers és fàcil tot aleshores això respon a una voluntat política òbviament i a una bona planificació urbanística i això és una cosa que va començar fa aproximadament 30 anys no és d'avui que ho hagin decidit per tant això diguéssim que és una voluntat que ha anat passant de govern en govern fos del color que fos perquè això avui encara sigui una realitat i de fet a Vitòria se la coneix com la capital verde o sigui parlen d'això de mobilitat sostenible i Vitòria d'acord això per una banda i per altra banda és incompatible promocionar-nos com a destinació turística a nivell de cicloturisme i invertir en infraestructures ostres jo crec que no jo crec que en el millor dels casos hem d'apostar per les dues per les dues vessants no oblidem que al final el turisme també és una font d'ingressos a través de la taxa turística a través dels impostos que estan pagant els turistes quan són aquí per poder invertir en infraestructures jo penso que a més de triar una cosa o l'altra és triar uns polítics que ens gestionin bé els impostos per una banda i que apostin decididament per la mobilitat sostenible i per les infraestructures que facin possible la mobilitat sostenible Laura Bueno, sí anant una mica en la línia del que anem comentant jo crec des del meu punt de vista sempre és una mica és completament subjectiu crec que Girona es promociona sol és una ciutat que arrel d'Europa i arrel mundial se la coneix pel ciclisme però ja em reitero a dir que des del meu punt de vista se la coneix a nivell de cicloturisme i a nivell d'equips professionals i professionals que van en bici perquè és bàsicament la ciutat perfecta per entrenar perfecta pel que dèiem tens la platja tens la muntanya a prop i tens les millors mòtiques i les millors cafeteries fins aquí estem d'acord el que sí que penso després que hem trucat un altre tema una cosa són les vies verdes i l'altra cosa són els carrils ciclables que pugui connectar tot Girona crec que o jo personalment una via verda no la faré amb la meva bici de carretera la faré més amb una bici de gravel en canvi sí que em podria moure per tota la ciutat si hi haguéssim carrils bici connectats per tot arreu amb la meva bici de gravel la meva bici de carretera o amb la girocleta jo crec que aquí hi ha dues coses molt diferents crec que sí que Girona amb tema de vies verdes ho portem molt bé vull dir jo puc anar a tot arreu per la via verda i quan dic a tot arreu em refereixo bueno via verda o el camí de gravel puc anar des de Girona fins a Can de Bano com de Girona fins a l'Escala o a l'Empordà o a la Costa Brava en general per tant jo crec que amb tema de via verda anem bastant bé sí que trobo potser una mica a faltar això el fet que ens m'agradaria més que Girona sigui com Andorra que al final Andorra pot sortir de l'apartament i pots anar al supermercat només trepitjant el carril bici i el carril bici és un carril de carretera més per sor o per desgràcia jo no em sento tan segura anant per la carretera quan em moc de casa Girona amb bici però bueno pel més o menys respecte que es pugui tenir el ciclista no? De fet fa pocs dies es va commemorar l'any d'aquell trist accident que va haver a la Devesa que va provocar la mort d'una noia que anava en bicicleta per un cotxe que es va saltar un stop i evidentment on se diu el pas ara és un stop ara s'ha transformat en stop s'ha transformat en stop però allà hi ha un problema greu que són aquests carrils bici en contradirecció que això és una cosa barran tenir un carril bici en contradirecció genera una situació d'inferioritat total com a ciclista la gent no hi està la gent no hi està acostumada i et miren al costat d'on vénen els cotxes però no fan l'altra mirada al costat d'on vénen les bicis i tot això és bueno però estaria en un moment on és més fàcil es podria anar de Girona a Can de Banu o de Girona a Rocacorba que anar per entendre'ns de la Coma Cross de Sau per entendre'ns clar està més adaptat al final no la mobilitat urbana jo penso que si la girocleta tingués motoret la gent agafaria més la girocleta també t'ho he de dir que a vegades amb en Biel fem broma d'això i sempre li dic hosti Biel la girocleta ha de ser una mica amb motoret una mica perquè pesa una mica i clar potser i no falten propostes ja hi ha qui ho ha proposat Barcelona i Madrid ja ho tenen sí sí bueno jo al final ja et dic que soc ciclista i visc allà els químics i dic tu però que de l'Ajuntament els químics fa pujada i no ho sembla i arrossegar la girocleta a l'estiu suos però és una broma però que estaria estaria realment bé la veritat objectius dos per promocionar-los de la bicicleta hi ha més a nivell del dia a dia deia exemples per exemple el que més comentava el cas de Vitòria ara aquí esteu dient per exemple temes de microurbanisme cal una planificació totalment més integral per què no s'ha fet si som capital del ciclisme però perquè vivim d'un pla urbanístic que veu de previ la crisi és que és molt heavy que les ciutats que vivim avui en dia van ser dissenyades fa 20 anys i això moltes vegades no en som conscients el pla urbanístic del Trueta de quina època ve? com es vivia llavors? estem parlant de prepandèmia quina bombolla teníem al d'abunt? per tant va tan tard l'urbanisme que no s'adapta a les tendències fa 20 anys la gent no anava amb bicicleta elèctrica la bicicleta elèctrica els patinets que no els hem nombrat però han canviat han canviat la forma en què ens movim per les ciutats i això no s'ha tingut en compte de cares a la planificació Agnès Sí, torno al tema de la via verda realment la via verda és una infraestructura van presentar de fet el Consorci va presentar un estudi a principis d'any on es calculava l'impacte econòmic i inclús en salut de les vies verdes de Girona i els resultats eren molt bons amb un increment d'usuaris bastant notable i una dada que a mi em va sorprendre és que l'ús principalment és de residents és a dir de persones de tots els territoris confluents de via verda però l'ús no era mobilitat l'ús era per oci recreatiu és a dir a la tarda tinc una horeta i me'n vaig a fer una volteta en bici o me'n vaig a córrer per la via verda però no era o sigui el percentatge d'ús de via verda per mobilitat era molt, molt, molt reduït dada que també fa reflexionar no amb les vies verdes bé, s'ha de veure les enquestes com estava fet no, a veure, a veure cada mes el consorci passa unes dades d'ús de la bicicleta a peu a peu i amb bicicleta i són espectaculars i amb creixement sí que sí que tu vols dir per exemple que una part molt important d'usuaris són gent que va a peu són veïns no, no però no necessàriament a passejar molts hi van perquè el metge els hi ha de dir que caminin correcte oci recreatiu i salut sí, sí ah, cuidado i després també de comunicació hi ha cada cop més gent que viu a Bescanó diríem a quart a Sant Gregori que ja utilitzen la bicicleta per arribar a Girona i això també era impensable es pensaven que s'havia d'anar a cotxe com més millorem aquestes infraestructures i ara ho farem amb aquests ponts i aquestes passarel·les això també millorarà i insisteixo s'han de posar partides de manteniment anuals perquè si no tot de cop vas per una infraestructura i et trobes un arbre nosaltres per exemple motembici portem sex pedalem amb sex cada setmana i convido tothom a venir a veure però a vegades hem d'anar alerta que hi ha algun tronc d'algun arbre que no l'han podat a hora i el pots tocar els vidents el veiem però el que ve darrere no el veu li he de dir abaixa el cap que si no es quedarà el casco penjat allà a la branca per tant insisteixo en el tema del manteniment programat o sigui no de dir bueno ara posarem això ara farem això no no cada any s'han de dedicar si tu fas si tu fas infraestructures has de posar diners per mantenir-les cada any i s'ha acabat és així en el cas aquí estem parlant també de molts de molts temes ara estàvem derivant més en el tema de la mobilitat també en surtin moltes iniciatives moltes amb vici n'heu dit unes quantes i d'anar a Gravel Girls bueno a la Ciotern si no m'equivoco demà se celebrarà la World Series de Gravel vull dir i no només se n'anirà per les Gavarres sinó també per moltes vies verdes de la ciutat per tant no sé des del meu punt de vista les vies verdes que connecten tots els pobles de prop de Girona i inclús els llunyans crec que està bé i crec que l'Ajuntament està fent bastants esforços per millorar en aquest aspecte i hi ha també cada vegada també més associacionisme al voltant de la bicicleta tu Mariona ara ens deies també el diumenge aprofiteu per fer una bicicleta clar associacionisme jo crec que això són iniciatives no vol dir activisme perquè activisme pel que fa a la mobilitat crec que encara queda hi ha recorregut per fer però costa tirar endavant i mou també si porta pedalant mira l'any que ve farà 30 anys no? en aquest aspecte però sí que hi ha moltes iniciatives d'oci com la cursa de la dona s'ha convertit en un fenomen però Girona Gara Belguers jo crec que també és un fenomen en aquest sentit i després hi ha molts rancolèctifs igual que bé sortides socials Girona és una ciutat que si tu vols començar amb bicicleta tindràs mil iniciatives gratuïtes no sé demà hi ha mil raids aquesta tarda gratuïts i que et farceixen de regals i de berenar i de la cervesa que vulguis i del cafè que vulguis això sí però és marketing no vol dir que sigui veus això amb el running sí que s'ha fet molt a Girona és a dir es fan i també de botigues d'estrangers setmanalment fan dos dies a la setmana per sortides de running també és igual eh també Castelli organitza també cada setmana Ita Sleep Cycle té les seves sortides es van fent iniciatives i creen grupets de tots els nivells que padrina una marca no sé el dissabte anem amb Castelli i acabarem fent una paella no sé anem cap a la zona de Canet i són raids gratuïts que els padrina una marca que també és una forma de crear aquí les marques a Girona no estan per vendre és així eh sobretot el que estan és un aparador perquè si et passa el millor del millor a nivell de ciclisme tant pros com de turisme doncs tu vols tenir la teva marca jo crec que l'exemple que no ho hem mencionat és tenir un temple ciclista com l'Odeon en quin lloc del món vull dir quan hi havia la fira no el Cioter però d'altres fires de ciclisme a Alemanya doncs estaven ostres què està passant a Girona que un antic teatre s'ha convertit en una botiga ciclista jo crec que és una botiga ciclista perquè el fenomen ara mateix és aquest si no hauria sigut una altra cosa i qui pot pagar per tenir al final és un cort inglès de les marques que volen ser a Girona si vens a Girona com a cicloturisme com a Pro aniràs a un lloc en què les millors marques es paguen per ser-hi i vols associar la teva marca a Girona qualsevol marca es vol associar a Girona o a Rocacorba però això és més conegut no, això és un tema que s'ha de reconèixer que dona un plus i pots estar en contra o no però és com no sé quan es va fer quan es va fer ara deia la Mariona doncs això l'hipercor o els centres comercials van dir ai quan tenim un de la bici nosaltres l'altre dia vam venir aquí 130 persones d'ecologistes en acció amb bicicleta que es van manifestar a Vilabareig contra l'ampliació de la zona esportiva del Girona perquè no podem anar així d'aquesta manera però jo vaig veure vaig sentir que els havia d'acompanyar a veure encara que no sigui ben bé l'odeon perquè és una cosa que quasi podríem dir única al món i per tant era una cosa de dir ostres us ensenyo això que potser no durarà molts anys no ho sabem és el museu de la bici sí és un museu però tristament des de l'U públic no existeix una casa de la bici som la meca del ciclisme del sud d'Europa i des de l'U públic no tenim un gran espai que uneixi tota la promoció del cicloturisme que uneixi la mobilitat urbana la girocleta ha d'anar a sota de l'estació que com hi arribes a l'estació allà sota amb la bicicleta per anar a treure-te el carnet o fer qualsevol gestió com s'entén això que no hi hagi un espai públic que reivindiqui l'ús de la mobilitat urbana en bicicleta i del cicloturisme tot juro el bikepacking perquè és un fenomen el tema bikepacking a Girona també Agnès Mireu la comunitat ciclista l'ambient que hi ha aquests dies a Girona l'ambient que hi ha els dies de Traca per exemple o les totes les social rights que estàveu comentant són part del producte i part de l'atractiu perquè Girona sigui el que és avui en dia és a dir que hi hagi ciclistes pedalant junts i passant-s'ho bé és part de la gràcia jo suposo que tu Maria o no o tu Laura quan aneu amb bicicleta de vacances en un altre país les coses que vols fer és pedalar amb la comunitat local és el que ve de gust que algú d'allà t'ho ensenyi puguis descobrir la destinació de la mà d'un local aquesta és la gràcia llavors al voltant de tot això hi ha un negoci clar que sí el ciclisme al final també és activitat econòmica com estem veient avui aquí quantes marques hi han representades 500 marques per exemple són marques que darrere hi ha empreses de gent que es guanya la vida perquè som uns quants que anem amb bicicleta no ho perdem de vista no ho perdem de vista és activitat econòmica també i per què dius per què no per què no tenim aquest fenomen en temes de mobilitat doncs probablement perquè potser no hi ha un negoci tan clar darrere penso com ho veieu sí jo crec que és aquest en tot cas sí que ja com que estem arribant ja al final al final de la taula rodona d'aquest Girona de Fons aquí especial des de la Ciòter sí que aquí per qui ho vulgui venir sàpiga que es pot venir a la Ciòter es pot passejar és gratuït és una fira clàssica per entendre'ns dedicada al món de la bicicleta és espectacular els estancs que hi ha i això no hi entén d'aquest tema però els bicicletes que hi ha bueno espectacular els estancs espectacular la gent que vindrà que al final per exemple avui a la tarda he vist ara per Instagram que vindrà l'Indurany que el seu l'Indurany és com l'Amstrong pels ciclistes que dius hosti realment aquesta fira t'ofereix estar molt molt molt a prop de de les llegendes del ciclisme a nivell professional parlo jo i al final una mica de la sensació després de tot el que heu parlat al final tampoc tampoc s'està tan lluny entre el ciclista més professional o més turístic per dir-ho així amb les necessitats que tenen amb les necessitats que hi ha amb la gent del dia a dia que agafa la bicicleta per anar a treballar per anar amb allò però al final aneu tots en bici la Maria va a fer així que no en vol cap jo sempre m'acosta molt perquè quan tot mou del dia a dia ara ja ho he anat entenent fent gravel però dius per què necessito tantes martingales per fer una volta el culot bueno però si portes un bon sillín no cal un culot vull dir perquè també ens hem inventat uns sillins que no pesen i jo entenc a la Laura per exemple que ella és prou i que necessiten roba molt molt això és molt destinat i a vegades ens confonem no cal tenir la millor equipació per començar a pedalar totalment d'acord amb això en tot cas jo us agraeixo tots quatre Agnès Güell que és d'aquí via telemàtica Mariona Ferrer Laura Martí Xavier Coromines que heu estat aquí que heu vingut fins a la Ciòter fins a Girona i fèiem per fer aquest debat especial molt amb bici sobre la bicicleta i el volòdrom la idea del volòdrom m'encanta de veritat no la botiga no no la botiga un volòdrom un volòdrom un volòdrom un altre dia parlem només del volòdrom amb els desports de la Diputació la Generalitat sisplau a veure si ho munta Girona FM aviam va posarem el nom de Girona FM el volòdrom i ho posem sobre la taula el oficial del volòdrom o sigui podríem dir és impossible que Girona sigui top 10 si no té un volòdrom exactament doncs i no deixar de pedalar mai queda dit doncs va nosaltres també aquí continuem pedalant ara amb en Seït Esvall als Quatre Rius tindrem aquí gent d'estants d'empreses gent també d'iniciatives solidàries que també n'hi ha aquí a la Ciòter de mobilitat urbana que com dèiem també n'hi ha molta no tot és la bicicleta semiprofessional per entendre'ns per tant continuem aquí a la Ciòter parlant de bicicletes de Girona FM i nosaltres a la tertúlia d'Illons amb en Jordi Grau moltes gràcies moltes gràcies Gràcies