Escacs en joc
Josep Serra presenta i dirigeix aquest programa sobre el món dels escacs en clau gironina
Subscriu-te al podcast
Entrevista amb Berta Xico, com superar l’estancament als escacs (objectius SMART, pla i feedback) i resultats del Campionat d’Espanya Sub-14/Sub-16 + agenda d’activitats a Girona
Resum general
Episodi centrat en tres blocs principals: entrevista a Berta Xico (professora i mare que s’inicia als escacs per jugar amb els seus fills), un article-guia sobre les causes de l’estancament amb eines pràctiques (objectius SMART, planificació i feedback), i el resum del Campionat d’Espanya de Seleccions Autonòmiques sub-14 i sub-16. Es complementa amb agenda d’activitats obertes a Girona i la Costa Brava.
Temes principals
- Entrevista a Berta Xico: motivacions, aprenentatges, beneficis dels escacs educatius i experiència comunitària als centres cívics.
- Com superar l’estancament: definir objectius SMART, fer un pla d’entrenament equilibrat i buscar feedback i orientació professional.
- Competició: resultats destacats de Catalunya al Campionat d’Espanya Sub-14/Sub-16 (podis i mencions individuals).
- Agenda: partides obertes i esdeveniments com el 15è Escacs a la Fresca a Girona.
Entrevista a Berta Xico
Perfil i motivacions
- Berta s’inicia als escacs (des d’octubre) arran de les classes al Centre Cívic de Sant Narcís, per compartir joc i aprenentatge amb els seus fills (Marçal, 9; Ferran, 12).
- Valora els escacs educatius més enllà del joc: lectura d’articles del presentador i del llibre de Ramon Pérez.
- Acompanyament del fill gran al Club d’Escacs Gerunda, mantenint el vincle amb la comunitat d’escacs local.
Aprenentatge i pràctica
- Joc sobretot presencial; pendent de provar Lichess o Chess.com per temps i preferència d’ús responsable del mòbil.
- Coneix obertures (catalana, italiana) però encara improvisa a partir de la 3a jugada; proposa fer l’esforç de memorització amb apunts.
- Objectiu personal: mantenir el nivell amb partides esporàdiques en família; no es planteja federar-se ara com ara.
Beneficis percebuts
- Concentració i anticipació; treball de perseverança, paciència i respecte pel contrincant.
- Impacte social: comunitat als centres cívics, espai intergeneracional i de trobada de ciutat.
- Anècdota familiar: el seu avi fuster feia escaquers de fusta; en conserva un d’especial que el seu fill utilitza.
Idees destacades
"Els escacs m’obliguen a estar concentrada i quieta, i això em va molt bé."
"Acceptar el ritme de l’altra persona és també part de l’aprenentatge."
Causes de l’estancament als escacs (article)
Causa 1: manca d’objectius clars i realistes
- Definir objectius SMART: Específics, Mesurables, Assolibles, Rellevants i Temporals.
- Exemple: «Vull millorar el meu joc posicional als finals de torre: estudiaré 10 partides magistrals/mes durant 6 mesos i vull passar del 40% al 60% de victòries en aquest tipus de final».
Causa 2: manca de planificació i organització
- Evitar rutines improvisades i desequilibrades (massa obertures, pocs finals/tàctica, partides ràpides sense anàlisi).
- Components d’un pla d’entrenament:
- Diagnòstic: autoanàlisi de fortaleses/debilitats i àrees prioritàries. - Continguts: materials adequats (llibres, vídeos, cursos, articles, programari). - Mètodes: lectura activa, anàlisi crítica, resolució d’exercicis, pràctica guiada.
Causa 3: manca de feedback i orientació
- Buscar entrenadors/mentors, revisar partides post-torneig, llegir cròniques i anàlisis tècniques.
- Exemple de pauta: demanar revisió de partides a l’entrenador després de cada torneig i consultar obres sobre barreres psicològiques i tècniques.
Conclusions de l’article
- Per progressar: constància, disciplina i passió.
"Si tens aquestes tres qualitats, podràs assolir les teves fites i gaudir d’aquest meravellós esport."
Competició: Campionat d’Espanya de Seleccions Autonòmiques (Sub-14 i Sub-16)
- Lloc i dates: Saragossa, 19–22 de juny. 6 rondes; ritme: 90’ + 30’’/jugada.
Sub-14
- Catalunya: resultats per rondes destacats; tanca amb podium: 3r lloc amb 8 punts.
- Podi final: 1a Comunitat Valenciana (10 pts), 2n Madrid (8 pts), 3a Catalunya (8 pts).
- Menció: Mauro Alonso (CE Gerunda), 4 punts en 4 partides.
Sub-16
- Catalunya: resultats sòlids (empats i victòries), i subcampionat.
- Podi final: 1r Madrid (10 pts), 2a Catalunya (10 pts), 3a Astúries (8 pts).
Agenda i convocatòries
- Sant Antoni de Calonge: dijous 26/06, 18:00–21:00 – Partides obertes (CE Colonja Sant Antoni).
- Girona – Can Ninetes: divendres 27/06, 17:00–20:00 – Partides obertes (CE Santa Eugènia).
- Girona – Pla de Palau: dissabte 28/06, 17:00–19:00 – Partides obertes (CE Gerunda).
- Girona – Plaça de la Independència: dijous 26/06, 18:00 – 15è Escacs a la Fresca (CE Gerunda).
- No cal estar federat.
Crèdits i tancament
- Missatge final: Endavant amb els escacs; les activitats no paren i la comunitat creix.
"Els escacs mai acaben... bones partides i a gaudir dels escacs i de la vida."
Seccions de l'episodi

Repàs d’activitats recents (Girona i Costa Brava)
Activitats obertes i tornejos: sessions a Colonja Sant Antoni, Girona (Can Ninetes i Pla de Palau), Memorial a Platja d’Aro i final del 3r Circuit d’Escacs Júnior Costa Brava amb suport de diversos clubs.

Entrevista a Berta Xico
Trajecte d’iniciació als escacs per jugar amb els fills, experiència als centres cívics, beneficis cognitius i socials, pràctica sobretot presencial, obertures i consells de concentració i respecte al contrincant.

Causes de l’estancament i com superar-lo
Article-guia: definir objectius SMART, planificar l’entrenament (diagnòstic, continguts i mètodes) i buscar feedback professional. Conclusions: constància, disciplina i passió.

Campionat d’Espanya de Seleccions Autonòmiques (Sub-14 i Sub-16)
Saragossa, 19–22 de juny; 6 rondes, 90’+30’’. Podis: Sub-14 (1a Comunitat Valenciana, 2n Madrid, 3a Catalunya). Sub-16 (1r Madrid, 2a Catalunya, 3a Astúries). Menció a Mauro Alonso (4/4).

Agenda propera i comiat
Convocatòries d’escacs obertes a Girona i Sant Antoni de Calonge; 15è Escacs a la Fresca a la Plaça de la Independència. Tancament amb missatge motivador.
El peor sempre va endavant Hola, bona tarda a tots i a totes. Avui és dimarts i ja hi tornem a ser. Es van fer partides d'escacs obertes a tothom el divendres 19 de juny de les 6 a les 9 del vespre a Colonja organitzades pel Club d'Escacs Colonja Sant Antoni. També se'n van fer el divendres 20 de juny de les 5 a les 8 de la tarda a Girona en el Centre Cívic Can Ninetes organitzat pel Club d'Escacs Santa Eugènia. I també se'n van fer el dissabte 21 de juny a partir de les 5 de la tarda a Girona en el Centre Cívic Pla de Palau organitzat pel Club d'Escacs Geronda. També el dissabte 21 de juny es va jugar el Torneig Platja d'Aro Memorial al Verba d'Osa a Castell d'Aro amb 8 rondes organitzat per la Delegació de Girona de la Federació Catalana d'Escacs i el Club d'Escacs Platja d'Aro. I el diumenge 22 de juny es va jugar la gran final del tercer circuit d'Escacs Junior Costa Brava a Platja d'Aro a l'espai Escoles Velles de Castell d'Aro organitzat per l'Escola d'Escacs Costa Brava i l'Anatoli Karpov Chess Academy amb la col·laboració del Club d'Escacs Balanes, del Club d'Escacs Guixolenc, del Club d'Escacs Colonge Sant Antoni, del Club d'Escacs Mongri i del Club d'Escacs Platja d'Aro, que és un honor tot plegat. Per tant, com podem veure, les activitats es van desenvolupant, cosa que ens fa contents. Endavant amb els escacs, ànim i com sempre anem dient, l'objectiu és clar, animeu-vos. I ara el guió. De què parlarem avui? Avui entrevistarem a la Berta Xico, després parlarem de les causes de l'estancament, informarem després del Campionat d'Espanya de Seleccions Autonòmiques Sub-14 i Sub-16 i ens acomiadarem. I ara entrevistarem a la Berta Xico, que la Berta és professora de secundària i actualment treballa a l'IC, l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Girona. Berta, bona tarda. Bona tarda. I gràcies per acceptar la invitació. Gràcies per convidar-me. Oh, un plaer. Doncs va, comencem. Endavant. Des de quan jugues a escacs? Doncs des de l'octubre passat, arran de les teves classes al Centre Cívic de Sant Narcís. Per tant, soc molt novella. Ah, ja està bé. I què t'ha motivat a jugar-hi? Bé, a veure, tinc dos nens, un d'en Marçal de 9 anys i en Ferran de 12, i a l'escola ells fan escacs. Llavors el meu fill gran, en Ferran, té prou talent, considero que té prou talent. Va estar molt motivat per en Ramon Pérez, que ja el coneixes, professor de l'escola FEDAC, i jo no en sabia gens de jugar a escacs, gens vol dir zero. No sabia ni moure les peces, és a dir, no en sabia un borrall. I la motivació va ser, doncs, aprendre'n per poder jugar amb els meus fills. I per veure, posar en valor també, no només la tasca educativa, sinó l'esforç que fan ells per aprendre'n. I per anar millorant. Exacte, i per anar millorant. Clar, clar, està molt bé això. I quines activitats relacionades amb els escacs fas? Doncs, les classes que vaig fer al centre cívic, n'he sortit d'aquí, no he fet cap més activitat relacionada, però sí que és veritat que, arran d'això que comentava abans, que els meus fills em van aprendre a l'escola, doncs he acabat llegint algun article, algun document, alguns escrits per tu mateix, Josep, i un llibre recent també d'en Ramon Pérez, que el vaig poder comprar, i vaig llegir una mica tot el que seria més el tema dels escacs educatius, que el trobo superinteressant, és a dir, més enllà del que seria el joc. Però he de reconèixer que jo, com a activitat relacionada només a l'activitat que vaig fer al centre cívic, que va ser superenriquidora, i després el que puc jugar amb els meus fills. I també l'acompanyament que faig amb ells, perquè en Ferran, com comentava, ell havia fet l'extraescolar a l'escola mateix, i ara, com que ja fa ESO, allà ja no oferien l'extraescolar d'escacs. I li vaig dir que hauríem de buscar potenciar aquest talent, aprendre'n una mica més, i ara des d'aquest curs escolar va al Club Gerunda, que està al centre cívic de Palau, i va als divendres, i per tant l'acompanyo. I el fet d'acompanyar-lo, doncs sempre tens aquella interacció amb els seus mestres, sempre et veig per allà, Josep, en algun torneig que hi acabem anant, per tant, no és una activitat que faci jo directament, sinó més indirectament de cares als meus fills. Sí, però està molt lògic, clar que l'acompanyo és fiscal. I és que has parlat que ells fan escacs a l'escola, i tu pares fer escacs a l'escola? No, jo vinc d'una època, ja tinc una edat, no ho direm, però a la meva època no es feien escacs a l'escola, jo també vaig estudiar en un poble, en una escola clàssica, i no s'ho farien als escacs. De fet, no s'ho faria cap tipus de joc de taula més simple, perquè els escacs és un joc molt complex, de fet es considera un esport, no? És un joc molt complex, i penso que per gent molt intel·ligent, i que a més a més ajuda a potenciar moltes habilitats, més enllà del que és el joc en si, no? Doncs no vaig tenir aquesta oportunitat. Llavors els escacs també estaven com molt estereotipats, el veies a jugar als casinos dels pobles, podríem dir que més homes jubilats, perquè eren els que tenien més temps, o aquell temps que ells es dedicaven a fer el cafè i la tertúlia, a part de jugar a la botifarra, al dòmino, doncs també hi havia els escacs. I el meu avi, justament era d'aquests que anaven a fer el cafè i jugar als escacs, però no me n'havia ensenyat mai. Les dames crec que me n'havia ensenyat alguna vegada, però aquí tinc una anècdota molt curiosa, i és que el meu avi era de fuster, que era un dels fusters del poble, d'Arbúcies, i quan es va jubilar, malgrat que ell no era un fuster artesà de fer artesania, sinó de fer mobles, o el típic fuster més d'arreglar cases, les portes, les vestimentes de les cases, llavors es va dedicar a fer escaquers de fusta, i els regalava, els regalava al seu metge, a gent coneguda, i en conservo un amb molt d'amor, que el meu fill hi juga, i és un escaquer molt únic i molt estimat. I de fusta. I tant. Veus? I tant. Està molt bé. Són curioses, això. I per millorar el teu nivell d'escacs, fas alguna cosa? Sincerament no, perquè no tinc gaire temps, Josep. A veure què em passa, això que dèiem, no? Mare, treballadora, dos fills, costa molt trobar el moment, i sí que és veritat que tinc l'oportunitat just a casa, amb els meus fills, però clar, ells diuen que sóc molt lenta jugant, llavors trobar el moment, i que ells tinguin ganes de jugar amb mi, això és el més complicat de tots. A vegades faig alguna partida amb el meu home, de dir, va, ajuda'm una mica a mantenir el nivell, a no perdre-ho més que res, perquè de nivell no en tinc gaire, però a no perdre-ho, i a vegades els meus fills cedeixen, de dir, bueno, va, mama, juguem amb tu, però no faig gaire res per practicar. Però vas a classe, eh? Sí, sí, sí, sí, clar, he anat a classe, això és important. També és veritat que tinc pendent de baixar-me les aplicacions, o el litches, o el chess.com, que penso, va, algun dia, a veure, me les posaré al mòbil i potser jugaré, però no sóc gaire de tenir el mòbil, intento també evitar-lo pels meus fills, llavors hauria de fer-ho més a l'ordinador, no sé, he de buscar el moment. Està bé, està bé, està bé. Per tant, esclar, ara actualment jugues presencial, però per internet dius que no... No, no he provat. Que no, que no. Bé, per tant, sí, és interessant, eh?, conèixer-ho, jugar per internet, amb el litches, amb el chess.com, per exemple, i tal, però ho provo, ja ho provaràs. Ho farem, va. I quan comences una partida, sempre la comences igual, quan jugues en blanc? A veure, he de dir que des del teu ensenyament, Josep, des del Centre Cívic de Sant Narcís, ens vau ensenyar, doncs, moltes obertures. Intento començar diferent. El que passa, com que no les he memoritzat, no he fet l'esforç de dir, va, intento memoritzar l'obertura catalana, l'obertura italiana, no he fet aquest esforç. Llavors, a la que estic a la tercera tirada, jo crec que ja no segueixo l'obertura correctament, sinó que ja me'n vaig a improvisar. Una mica així, la veritat. Però sí, jo crec que és interessant conèixer-les i fer l'esforç, perquè és un esforç cognitiu, jo crec que molt important, fer l'esforç de, va, fins i tot amb els apunts al costat, de dir, va, amb els apunts vaig fent l'obertura que m'he proposat, malgrat que potser la persona contrincant no et segueix i, per tant, llavors sí que has d'improvisar, no? Però fer l'esforç aquest és important. Ja ho faré. Per tant, millores de mica en mica el teu nivell. Els meus fills dirien que no. Jo vull pensar que sí, però faig el que puc. Però ja fas coses per millorar. Sí, sí, sí. Això que dius, d'anar mirant. Per tant, està molt bé. I veus avantatges a jugar als cacs? I tant, moltes. Primera, això que deia, aquest esforç cognitiu que s'acaba fent, aquesta concentració. Jo sóc una persona molt inquieta i de seguida, doncs, bueno, me'n vaig una mica, ja ho veieu ara a l'entrevista, no? Com me'n vaig una mica per les branques, doncs la meva vida és una mica així. Llavors, els cacs primer em permeten concentrar-me, dir, estic aquí i m'he de concentrar absolutament en la partida. Això a mi requereix un esforç molt gran ja, perquè no tinc aquesta joventut que comentàvem dels meus fills, som com esponges, no? A mi em costa més. Llavors, he de fer aquest esforç de concentració i, a més a més, de dir, eps, m'he d'anticipar a la jugada o anticipar-me el que farà l'altra persona quan juga amb mi. Llavors, això requereix un esforç de concentració molt gran i és un àrea aquí i he d'estar quieta d'aquí fent això. Les que són culs inquiets que sempre volem moure'ns, els escacs no, requereixen estar sentat, concentrat, i, en el fons, també és un exercici de concentració, ai, de concentració, de relaxació, volia dir. Sí, sí, sí, sí, totalment d'acord. I després, això que dèiem, no?, t'ajuda a l'anticipació, a la perseverança, a la paciència i al respecte a la persona que està jugant amb tu. Perquè, de la mateixa manera que jo soc lenta jugant, que els meus fills em diuen que ets lenta, doncs potser l'altra persona de davant, bueno, potser la seva inquietud, per exemple, el meu fill, per exemple, està tota l'estona així movent, seguint, posa una mica en arrullós. Llavors, he de fer un esforç de concentració, de dir, l'altra persona és com és, per tant, aquesta acceptació del contrincant, no? Clar, clar, clar, clar, sí, que sí, està clar, està clar. I has estat federada alguna vegada? No, Josep, això ja és per... Són palabres mayores, no?, que diuen, no, ni m'ho proposo, sincerament. A veure, tenia apuntat, aprens coses amb els escacs? Evidentment, això ho comentava ara, no? Exactament. I també posar en valor les persones que han après. Jo, quan em parlen del millor del món, bueno, ara ja no és en Magnus Carlsen, no? Sí, encara ho és, encara ho és. Perquè hi havia aquell noi de la Índia, que no recordo el nom, que li va guanyar una partida important. Doncs, quan sinto això, penso, mare meva, a darrere hi ha una persona amb un esforç molt gran, amb una perseverança molt gran i superintel·ligent. Jo penso que és un joc que no està fet per tothom, evidentment, vull dir que... No, sí que està fet per tothom, per jugar. Ah, per jugar, sí. Sí, sí, no, clar. A veure, per guanyar tornejos, això ja és una altra història. No, no, evidentment, està obert a tothom, perquè té moltes fases, no? I, a més a més, una relació tan gran amb altres disciplines, com les matemàtiques... De fet, a l'escola, quan fan els escacs educatius, no? No només hi ha el que és el joc en si, sinó totes les habilitats i disciplines que es poden treballar al darrere. Coses de geometria... Exacte. Per exemple. I què t'ha portat jugar escacs? Què m'ha portat a mi? Sí, com a persona. Sí. Doncs, una cosa molt important, a part dels escacs, és el fet de conèixer les... Jo no havia fet mai cap extraescolar als centres cívics de Girona i de veure l'oferta educativa, lúdica que hi ha per totes les edats en tots els centres cívics de la ciutat. Això m'ha obert un món. De dir, mare meva, quantes possibilitats i quantes coses que es fan. Ja dic, per totes les edats. és ameïnada fins a gent jubilada, no? Llavors, també el fet de conèixer l'ambient que hi ha en el centre cívic en aquest cas de Sant Narcís, que és el barri on visc jo, però m'imagino que és el mateix ambient que hi ha en els diferents centres cívics, doncs, de companyonia, del fet que hi hagi tantes persones de tantes edats fent el cafè, la tertúlia, socialitzant-se a nivell de ciutat, és un lloc de trobada. Això ho he trobat molt important. La gent que he conegut a les classes d'escacs, la Mercè, la Carme, la Mainada també, Marcim, l'Adam, a tu, Josep, evidentment. i això és el que m'ha portat, sobretot aquesta interacció social, el bon ambient que hi ha a la ciutat. I després, per altra banda, m'ha portat a estar concentrada i quieta en una hora que per mi ja són hores baixes. Jo m'aixecum molt aviat al matí per mainada, per anar a treballar, i a partir de les sis a la tarda jo ja vaig cap avall i vaig haver de fer un esforç a dir doncs no, ara és despertar l'ament i fer un esforç per fer la partida amb dignitat, no? Sí, sí. I aplicant els aprenentatges que vam fer. I m'ha portat tot això. Però ho fas, sí. Sí, sí, intento. Per tant, aconselles jugar-hi a escacs? I tant, i tant, que ho aconsello. I tant, tothom que tingui la possibilitat que hi vagi perquè s'atobra un món. Exactament. Ja dic, per mi, com que era tan desconegut, i no soc gaire de jocs de taula, és a dir que sí que tinc un fill que li encanta, l'altre no, l'altre és més, com dic jo, ànima libre, de jugar a joc més creatiu, i jo reconec que no soc pas de les que li agrada estar quieta fent un joc de taula. I, bueno, és que no es pot comparar amb cap altre més joc, això està claríssim, però se m'ha obert un món molt gran. Perfecte, perfecte. Doncs va, a continuar. I tant. Molt bé. Doncs va, ho deixem aquí, a veure-te. Gràcies per haver acceptat. Gràcies a vosaltres. I d'aquí uns mesos te'n tornaré a convidar. Doncs va. Te'n va bé? Aquí estaré. Perfecte. Molt bé, gràcies. Drà, cap tennis, Torra, cavall i al fil Torra, cavall i al fil Torra, cavall i al fil Torra, cavall i al fil I ara parlarem de les causes de l'estancament que és un article que es va publicar el 26 de juliol de 2023 per un equip de mentors Comencem Després de molts anys d'entrenament amb alumnes hem observat que molts jugadors avançats i no tan avançats es troben amb un problema comú que és l'estancament És a dir, arriben a un punt en què no aconsegueixen millorar el seu nivell de joc per més que estudien, practiquin i competeixin Et sona familiar aquesta situació? T'agradaria saber quines són les causes del teu estancament i com superar-ho? Aleshores, segueix llegint aquest article on t'explicarem els principals factors que impedeixen el teu progrés i et donaré alguns consells perquè puguis seguir avançant en els teus escars I comencem La causa 1 La titulen Manca d'objectius clars i realistes Una de les causes més freqüents de l'estancament és la manca d'objectius clars i realistes Molts jugadors avançats es conformen a mantenir el seu nivell de joc sense plantejar-se metes específiques que els motivin i els orientin al seu entrenament Altres, per contra, es fixen objectius massa ambiciosos o irreals que els generen frustració i ansietat quan no els aconsegueixen Per exemple, pretendre guanyar un torneig molt fort o pujar 100 punts d'elo en un any o dominar totes les obertures existents Per exemple, per evitar aquest problema cal que definiu els vostres objectius de forma smart és a dir, que siguin, per una banda, específics és a dir, has de concretar què vols aconseguir en quins aspectes vols millorar i com mesuraràs el teu progrés Un altre, mesurables Has d'establir criteris quantitatius o qualitatius per avaluar-ne el rendiment i l'evolució Un altre aspecte, assolibles Has de tenir en compte els teus recursos limitacions i nivell actual per fixar-te objectius que siguin possibles d'assolir amb el teu esforç i dedicació Un altre, rellevants Has de triar objectius que siguin significatius per a tu que t'aportin valor i satisfacció personal i que estiguin alineats amb la teva visió a llarg termini I el darrer que diuen, temporals Has d'assignar un termini determinat per complir els teus objectius Així com establir fites intermèdies que t'ajudin a mantenir el focus i la motivació I seguim Un exemple d'objectiu smart podria ser Vull millorar el meu joc posicional Els finals de torre Per això estudiaré Teniu partides magistrals al mes Durant els propers sis mesos Analitzant les idees estratègiques I els plans típics de cada posició La meva meta és augmentar el meu percentatge El meu percentatge de victòries I aquest tipus de final del 40 al 60% I anem a la causa 2 Que titulen Manca de planificació i organització De l'entrenament Una altra causa habitual de l'estancament És la manca de planificació i organització De l'entrenament Molts jugadors avançats No tenen una rutina establerta D'estudi i pràctica dels escacs Sinó que ho fan De forma improvisada Irregular O desequilibrada Per exemple Dediquen massa temps A una sola àrea del joc Com les obertures En descuiden d'altres Com els finals o la tàctica O es limiten a jugar partides ràpides Sense analitzar-les Ni aprendre dels seus errors Per evitar aquest problema Cal que elaboris Un pla d'entrenament personalitzat Que contempli els aspectes següents I anem al primer aspecte que citen Que és diagnòstic Has de fer una autoanàlisi Unes i objectiu De les teves fortaleses i debilitats Com a jugador Així com Identificar Les àrees de millora Prioritàries Per a tu Un altre aspecte Continguts Has de seleccionar Els materials adequats Per al teu nivell I els teus objectius Com ara Llibres Vídeos Cursos Articles O programes informàtics Un altre aspecte Mètodes Has d'escollir Les tècniques Mètodes Més efectives Per assimilar Els coneixements I desenvolupar Les habilitats Que necessites Com ara La lectura activa L'anàlisi crítica La resolució D'exercicis Milo Brilliant Ways To Checkmate Cursos Articles O programes informàtics No esperis Que t'ho donin Tot fet Sinó que Investiga Explora I experimenta Per tu mateix Un exemple De feedback I orientació Professional Podria ser Després De cada torneig Demanaré Al meu entrenador Que revisi Les meves partides I em doni La seva opinió Sobre el meu joc També llegiré Les cròniques I les anàlisi Que es publiquin En els mitjans especialitzats Sobre el torneig A més Consultaré El llibre De Rod Touchès Barreres psicològiques I tècniques Que impedeixen El progrés En escacs I anem A la conclusió De l'article La conclusió és En aquest article Us hem explicat Les tres causes Principals Dels vostres Tancaments Per progressar En escacs La manca D'objectius Clas i realistes La manca De planificació I organització De l'entrenament I la manca De feedback I orientació Professional També t'he donat Alguns consells Per superar Aquests obstacles I continuar Avançant Al teu nivell De joc Espero que t'hagin Estat útils I que els posis En pràctica Com més aviat Millor Recorda Que els escacs Són un joc Que requereix Constància Disciplina I passió Si teniu Aquestes tres qualitats Estic segur Que podreu assolir Les vostres fites I gaudir Al màxim D'aquest meravellós Esport I com a recurs Adicional Et recomanem El llibre Coaches Intel·ligència dels escacs Per al teu Desenvolupament Personal I professional Al costat De la dama De la dama I ara parlarem del Campionat d'Espanya de Seleccions Autonòmiques sub-14 i sub-16, que del 19 al 22 de juny passat s'ha jugat aquest campionat a Saragossa, que ha constat de 6 rondes amb partides de 90 minuts amb increment de 30 segons per a moviment. El dijous, dia 19, es van jugar les rondes 1 i 2, una al matí a les 10 i l'altra a la tarda a les 4. El divendres 20 es va jugar la ronda 3, al matí a les 10. El dissabte 21 es van jugar les rondes 4 i 5, una al matí a les 10 i l'altra a la tarda a les 4. I el diumenge passat es va jugar la sisena i darrera ronda al matí a les 10. A la categoria sub-14 hi van participar 17 comunitats autònomes i a la de Catalunya hi van participar 6 jugadors, 3 nois i 3 noies, entre ells en Mauro Alonso del Club d'Escagirunda. I la selecció catalana, i estem parlant del sub-14, va jugar i fer els següents resultats. La ronda 1, Galícia 1, Catalunya 3. La ronda 2, Catalunya 1, Aragó 3. A la ronda 3, Castella i Lleó mig, Catalunya 3 i mig. A la ronda 4, Catalunya 2, Castella la Manxa 2. A la ronda 5, Comunitat Valenciana 2, Catalunya 2. i a la ronda 6, Catalunya 2 i mig, Extremadura 1 i mig. I el podi de la classificació final ha sigut. Ha quedat primer la Comunitat Valenciana amb 10 punts, segon Madrid amb 8 punts, i tercer Catalunya també amb 8 punts. Felicitem a la nostra selecció, i en particular en Mauro Alonso, que ha fet 4 punts després de jugar 4 partides. Per tant, molt bé. I a la categoria sub-16 hi van participar 16 comunitats autònomes, i a la de Catalunya també hi van participar 6 jugadors, 3 nois i 3 noies. I la selecció catalana va jugar i fer els següents resultats. La ronda 1, Catalunya 2, Comunitat Valenciana 2. A la ronda 2, Cantàbria 1, Catalunya 3. A la ronda 3, Catalunya 3 i mig, Andalusia mig. A la ronda 4, Madrid 2, Catalunya 2. A la ronda 5, Catalunya 2 i mig, Astúries 1 i mig. I a la ronda 6, Murcia 1, Catalunya 3. I el podi de la classificació final ha sigut primer Madrid amb 10 punts, segon Catalunya també amb 10 punts, i tercer Astúries amb 8 punts. I també felicitem a la nostra selecció. Molt bé. I ara ens acomiadarem. Com podem veure, les activitats es van desenvolupant, cosa que ens fa contents, com diem sempre. El dijous 26 de juny, és i demà passat, es faran partides d'escacs obertes a tothom de les 6 a les 9 del vespre a Sant Antoni de Calonja, organitzades pel Club d'Escacs Colonja Sant Antoni. El divendres, 27 de juny, també es faran partides d'escacs obertes a tothom de les 5 a les 8 de la tarda, a Girona, en el centre civic Can Ninetes, organitzat pel Club d'Escacs Santa Eugènia. El dissabte, 28 de juny, es faran també partides d'escacs obertes a tothom de les 5 a les 7 de la tarda, a Girona, en el centre civic Pla de Palau, organitzat pel Club d'Escacs Gerunda. I el dijous, 26 de juny, és i demà passat, tindrà lloc el 15è Escacs a la Fresca, a les 6 de la tarda, a Girona, a la plaça de la Independència, organitzat pel Club d'Escacs Gerunda, on hi poden participar totes les persones que vulguin, ja que no cal estar federat per participar-hi. Nosaltres tornarem el proper dimarts i seguirem informant. Endavant amb els escacs, ànim i els escacs mai acaben, ha quedat clar quina sort, bona setmana, bones partides i a gaudir dels escacs i de la vida. al peó, si arriba el cas, aquí estás distré, un mantable... Gràcies.