Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Vázquez Montalbán i Barcelona’92; Fridtjof Nansen i el passaport humanitari; Marina Freixas cap al primer disc

Panorama de l’episodi

  • Magazine cultural de Girona FM amb tres eixos principals: crítica de l’olimpisme a partir de Vázquez Montalbán, la figura humanitària i exploradora de Fridtjof Nansen i la trajectòria emergent de la cantant Marina Freixas.
  • Obertura distesa sobre el canvi d’hora, la primavera i el vent a l’Empordà i Banyoles.

Converses destacades

1) Vázquez Montalbán, l’olimpisme i Barcelona’92 (amb Jordi Osuà)

Idees clau

  • Vázquez Montalbán aborda l’olimpisme amb mirada crítica: assenyala la bretxa entre ideologia olímpica i realitat dels Jocs.
  • Repàs històric de Jocs cada cop més polititzats i comercialitzats.
  • Barcelona’92: balanç amb llums i ombres.

- Positiu: obertura de la ciutat al mar; impuls urbanístic llargament pendent. - Negatiu: enderrocs al Raval, transformació del Poblenou/Vila Olímpica i expulsió de veïns (avui en diríem gentrificació). - Lluita política entre Ajuntament (PSC) i Generalitat (CiU) i tensions dins l’Ajuntament (PSC vs. ICV) sobre ciutat per a la ciutadania vs. interessos especulatius.

  • Debat actual: seus olímpiques, costos públics, model de reaprofitar infraestructures existents i el rol del sportswashing vs. oportunitat de desenvolupament.
  • Presentació del llibre: “Vázquez Montalbán: d’Olimpia a Barcelona”, amb textos d’orientació sociològica, històrica i filosòfica sobre el sentit de l’esport.

“Els déus marxen i només ens deixen el pa i el vi” — Hölderlin, citat per V. Montalbán per denunciar que, sovint, dels Jocs ni el pa ni el vi en resten, sinó deute i instal·lacions de difícil rendibilitat.

2) Marina Freixas: del single al primer disc

Trajectòria i identitat artística

  • Inicis familiars i formació: veu, piano i una mica de guitarra; primer single en castellà als 16 (evolució posterior cap al català).
  • Punt d’inflexió al batxillerat: “vull tirar per l’art” — decisió de dedicació seriosa al projecte.
  • Girona com a hub creatiu: xarxa de col·laboradors (producció, ball, melodies); parèntesi a Igualada i reset tornant a Girona.
  • Reptes: compaginar feina de 40h/setmana amb la carrera musical; el temps és el gran hàndicap.

Projecte actual

  • Canvi d’estratègia: de treure singles a concebre un àlbum per necessitat “vital” i de sentit artístic, més enllà de la lògica de reproduccions.
  • Procés creatiu intens: moltes hores d’estudi i assaig, treball amb el productor, identitat en construcció/deconstrucció.
  • Últim llançament: “Sols dels dos”, sobre una relació que no arrenca o s’interromp (els “quasi-alg”).

Dates

  • Concerts: 12 d’abril (1:00h) i 24 d’abril (Festes Majors UdG, Montilivi, 18:30h).

3) Fridtjof Nansen: exploració, imatge i humanitarisme (amb Pere Parramon)

Retrat d’un Homo Universalis modern

  • Explorador polar, científic, diplomàtic i Nobel de la Pau (1922); perfil cartesià i alhora amb alè poètic.
  • Innovacions d’exploració: expedicions petites i altament preparades, vaixell que es deixa derivar pel gel; robes en capes; logística d’alimentació i un forn dissenyat per expedicions.
  • Dimensió artística i d’imatge: aprèn a dibuixar per documentar microscòpia; ús estratègic de la fotografia i de la roba per comunicar idees i construir reputació pública.
  • Carisma personal: serietat en retrat, però proximitat i humor en el tracte; gran capacitat de seducció i lideratge.

Humanitarisme i llegat

  • Context post-Grans Guerres: milions de refugiats i apàtrides sense cobertura legal.
  • Creació del passaport Nansen: eina documental per facilitar asil i mobilitat; es calcula que va ajudar fins a 50 milions de persones.

“Que aquestes persones no tinguin papers no vol dir que no siguin persones.” Defensa d’una ètica que posa la dignitat humana per damunt de la burocràcia.

Actualitat i mètode del llibre

  • Rellevància present: lliçons aplicables als desplaçats climàtics i a la tirania de la burocràcia que deshumanitza.
  • Llibre de Pere Parramon estructurat com a “finestres”: anàlisi de 17 imatges (retrats, dibuixos) i textos per desplegar facetes del personatge, més enllà d’una biografia clàssica.
  • Presentació: Casa de Cultura (Aula Magna), 19:00h.

Temes transversals

  • Tensió persistent entre projectes urbans i dret a la ciutat (gentrificació, memòria i veïnatge).
  • L’esport com a motor de transformació i com a eina de blanqueig (sportswashing).
  • L’ideal d’Homo Universalis: curiositat, coneixement connectat i aplicada amb ètica (de la teoria a la saviesa).

Detalls i dates útils

  • Llibre de Jordi Osuà: presentació a la Llibreria 22, 1 d’abril, 19:00h.
  • Llibre de Pere Parramon (“Fridtjof Nansen. Retratos, impresiones”): Casa de Cultura de Girona (Aula Magna), avui 19:00h.
  • Marina Freixas en concert: 12 d’abril (1:00h) i 24 d’abril (Festes Majors UdG, Montilivi, 18:30h).

Seccions de l'episodi

Primavera

Primavera

1:14
De dilluns

De dilluns

2:33
COPLEFC: Jordi Osúa

COPLEFC: Jordi Osúa

5:09

Parlem amb Jordi Osúa sobre el seu nou llibre ‘Vázquez Montalbán d'Olímpia a Barcelona’ sobre l'olimpisme

Pere Parramon: “Nansen és un personatge polièdric en tots els sentits”

Pere Parramon: “Nansen és un personatge polièdric en tots els sentits”

29:20

Parlem amb Pere Parramon que presenta el seu nou llibre ‘Fridtjof Nansen: Retratos, impresiones’ sobre un personatge incommensurable que va arribar a ser Nobel de la Pau l’any 1922