Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Temporada Alta, mobilitat a Girona i El Claustre

Vista general

Episodi amb tres blocs principals:

  • Temporada Alta 2024 amb Salvador Sunyer: model flexible, relació amb administracions, transparència d’ocupació i programació destacada.
  • Mobilitat a Girona: 15 anys de la Girocleta, aparcament difícil i reptes de la ZBE 2025.
  • El Claustre (galeria d’art): 42 anys d’història, accés democratitzat a l’art i internacionalització.

Temporada Alta: model, gestió i programació

Identitat i format del festival

  • 32a edició: consolidació com a referent europeu d’arts escèniques.
  • Model elàstic en temps i espai: arrencada avançada amb el “vermut” Carmina Burana (La Fura dels Baus) i programació repartida entre Girona, Salt i altres municipis.
  • Limitacions tècniques a Girona (escenaris grans) resoltes amb descentralització puntual cap a altres teatres.

"Ens hem d’acostumar que el temps i l’espai són més dúctils."

Relació amb les administracions i logística

  • Filosofia d’adaptar-se al que hi ha en espais i pressupostos, sense imposar condicions a les institucions.
  • Gestió d’imprevistos (pluja, espais naturals, espectacles de 7 hores) amb capacitat d’improvisació i servei al públic.

"No som cirurgians... amb cultura tenim l’obligació d’arriscar."

Programació i criteris

  • Arriben centenars/milers de propostes; el festival "cobra per dir que no" i selecciona amb tres condicions: dates, espais i economia.
  • Principi de no regateig de caixets: respecte als artistes i al valor dels espectacles.
  • Prestigi internacional: de "qui sou?" a marca reconeguda en l’escena global.

"Anar a lo segur és molt fàcil i no serveix per res amb cultura."

Transparència i públic

  • Semàfors d’ocupació en temps real a la web i balanç final detallat per espectacle.
  • Eina per orientar el públic i evitar números inflats en cultura.

Cartell destacat i accent local

  • Música: Guillem Gisbert, Sílvia Pérez Cruz, Sopa de Cabra (nou disc), Postmodern Jukebox, Marisa Monte, contemporània amb GIO + Steve Reich, electrònica amb Jeff Mills i propostes joves com La Moixca.
  • Teatre: La Poncia amb Lolita (data única, complet), clown Slava Polunin i Mimirichi (Ucraïna).
  • Accent gironí: 28 de 110 espectacles amb creadors locals; projecte europeu Landscape (7 peces en boscos/prats a Sarrià/Salrà) i estrenes a la comarca.

"Tothom hi ha de trobar alguna cosa del seu gust."

Mobilitat a Girona: 15 anys de Girocleta i ZBE

Diagnosi ciutadana i reptes

  • Aparcament difícil i necessitat d’alternatives reals entre Girona i Salt.
  • 15 anys de Girocleta: bona acollida històrica, però problemes que persisteixen (ús desigual, xarxa centrada al centre, intermodalitat limitada).
  • Arribada de la ZBE 2025: cal corresponsabilitat ciutadana i, sobretot, paper actiu de les administracions en millorar el transport públic i la connexió metropolitana.

"És més fàcil veure un unicorn per Jaume I que trobar aparcament."

El Claustre: una galeria que obre portes i mercats

Història i missió

  • 42 anys a Girona i 25 a Figueres: continuïtat i adaptació com a clau d’èxit.
  • Galeria com a espai obert: portes sempre obertes, experiència museística gratuïta i conversa amb públic i col·leccionistes.

Democratització de l’art

  • Venda amb pagament a terminis (fins a 20 mesos) des dels inicis: trencar l’etiqueta elitista i acostar l’art a tothom.
  • Educació del públic: entrar a mirar no obliga a comprar, però fomenta gaudi i cultura.

Adaptació, scouting i talent local

  • L’art i el mercat canvien: cal ajustar ritmes d’exposicions i incorporar nous artistes.
  • Visites constants a artistes (2-3 per setmana) i fitxatges selectius (2-3 l’any).
  • Compromís amb joves (exposicions a partir dels 18 anys) i autoria gironina (encara hi ha marge per créixer).

Internacionalització i mercat

  • Ara 1-2 enviaments setmanals a l’estranger; focus americà: percepció de bona relació qualitat/preu.
  • Anecdota LA: un comprador confon originals amb litografies pel preu – prova del gap de mercat amb EUA.
  • Valor artístic vs preu: producció limitada i equilibri entre el que val i el que el mercat està disposat a pagar.

"El mercat de l’art és selectiu; l’equilibri és entre preu i valor."

Frases destacades

"Nosaltres cobrem per dir que no." "Anar a lo segur no serveix per res amb cultura." "Ens hem d’adaptar al que tenim." "Semàfors d’ocupació" per transparència real. "Acostar l’art a tothom" amb pagaments a terminis.

Conclusions clau

  • Temporada Alta consolida un model flexible, arriscat i transparent, amb programació diversa i arrel local.
  • Girona afronta la mobilitat amb hàbits a canviar i infraestructures a reforçar abans de la ZBE.
  • El Claustre exemplifica democratització, adaptació i obertura internacional en el mercat de l’art.

Seccions de l'episodi

«El problema no és el problema, sinó l'actitud que tenim davant el problema»

«El problema no és el problema, sinó l'actitud que tenim davant el problema»

0:27

Avui fa quinze anys de l'arribada de la Girocleta a la ciutat. Abans hem pogut escoltar què en pensava la gent en aquell moment i ha sorprès que destacaven alguns problemes que continuen avui dia, fins i tot pitjors. No ens enganyem, és més senzill creuar-te amb un unicorn per Jaume I que trobar aparcament. Sumem-hi la zona de baixes emissions que arriba; completament necessària, no ho negaré. Això sí l'esforç s'ha de fer entre tots, ja sabem quin paper ens toca a nosaltres, i voldré veure el paper que assumeixen les administracions. El problema no és el problema, sinó l'actitud que tenim davant el problema.

Cotxe o moto?

Cotxe o moto?

1:11
Salvador Sunyer: «Al Temporada Alta sempre hi ha algun espai per a tothom»

Salvador Sunyer: «Al Temporada Alta sempre hi ha algun espai per a tothom»

2:45

Parlem amb Salvador Sunyer poc abans que comenci la programació del Temporada Alta

15è aniversari de la Girocleta

15è aniversari de la Girocleta

24:28
Marià Mascort: «L'art és un món difícil, però molt gratificant»

Marià Mascort: «L'art és un món difícil, però molt gratificant»

28:41

Parlem amb el director d'El Claustre de Girona, una emblemàtica galeria d'art que suma més de quatre dècades a la ciutat