Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Sant Jordi ludocriminal i Eleusis; potencial i autonomia infantil; Joina presenta “Entre la mort i el desglàs”

Panorama del programa

  • Data i programa: Dijous 3 d’abril de 2025, Els Quatre Rius (Girona FM).
  • Eixos del dia:

- La novel·la ludocriminal de Màrius Serra amb el personatge d’Oriol Comas i Coma i el joc Eleusis com a columna vertebral. - Eduquem-nos: el potencial amagat dels infants, l’autonomia i la responsabilitat (amb Anna Julià), en clau Expo Jove. - Música: Joina Canyet i Gato Gasso presenten el nou àlbum “Entre la mort i el desglàs” i la seva posada en directe amb instal·lació lumínica.

"La ficció aguanta més que la realitat" — Màrius Serra

Sant Jordi, novel·la ludocriminal i el joc Eleusis

Què és una novel·la ludocriminal?

  • Etiqueta creada per Màrius Serra i Oriol Comas i Coma: el misteri el resol un expert en jocs (no pas policia/detectiu).
  • Sèrie iniciada amb “La novel·la de Sant Jordi” (2018), reeditada el 2025: “una trilogia de quatre” que ja en té quatre títols.
  • Context editorial: nova edició a Empúries, traduccions (italià, castellà) i coherència de col·lecció.

Trama i dispositiu metaficcional

  • L’acció transcorre el dia de Sant Jordi 2018 (de 5:55 a 24:00), amb ritme trepidant i ambient editorial.
  • Dins la novel·la, “Mario Serra” (personatge) publica “Eleusis per Sant Jordi” mentre, a la realitat de la ficció, comencen a morir autors de supervendes a les parades.
  • L’Oriol (com a personatge) dirigeix una gimcana-joc “L’ego” amb estudiants; els Mossos sospiten d’ell i de l’autor per la connexió lúdica amb els crims.
  • Joc de pistes i sàtira: al·lusions transparentes a autors d’autoajuda i supervendes; humor negre i crítica de l’ecosistema editorial.
  • Autoreferència agosarada: el Màrius de la novel·la hi mor —decisió irònica i preventiva.

"Ens hem d’inventar una etiqueta diferent" — sobre “ludocriminal”

El joc Eleusis (clau del llibre)

  • Eleusis (de Robert Abbott): joc d’inducció amb una regla secreta definida per “Déu” que els jugadors (els “mortals”) han de deduir jugant cartes.
  • Moments clau: eureka (quan algú intueix la regla) i el profeta (jugador que aplica la regla en nom de Déu i pot triomfar o caure com a fals profeta).
  • Paralllel editorial: autor, editor i públic com a sistema de regles, validacions i falsos profetes.
  • A la novel·la, un grup de poetes usa una regla d’Eleusis per decidir a qui matar durant la diada.

Presentació amb joc

  • A les 19:00 a la llibreria 22 (Girona): presentació amb dinàmica de joc per al públic.
  • Cada presentació és diferent segons el resultat del joc (component lùdic en viu).

Eduquem-nos: potencial amagat, autonomia i decisions (Anna Julià)

El potencial dels infants i el paper dels adults

  • Paradoxa: pares i mares coneixen el potencial dels fills, però sovint esdevenen el primer obstacle (sobreprotecció, ajudar massa, decidir per ells).
  • Desenvolupament motor i lingüístic: respectar l’arrossegament i gateig, deixar-los caminar, parlar-los amb llenguatge ric i específic des de ben aviat.
  • Clau Montessori:

- > "Qualsevol ajuda innecessària és un obstacle pel desenvolupament del nen" - Preparar un entorn que permeti autonomia real i reptes graduats.

0-6 anys: ment absorbent i vocabulari

  • Entre 0 i 6 anys, plasticitat neuronal màxima i aprenentatge sense esforç.
  • Enriquir el vocabulari específic (no només “gos”, sinó la raça, el context); els infants fan inducció a partir de dades clares.
  • Mímica i obediència: els infants imiten i també obeeixen les expectatives adultes; cal transmetre confiança, iniciativa i realisme.

Autonomia = autoestima

  • L’autoestima neix de fer i resoldre: vestir-se, organitzar-se, parlar amb el professor/entrenador, participar a casa (compres, factures, decisions).
  • Evitar resoldre’ls-ho tot: problemes → creativitat; si no practiquen, de grans costa més.
  • Front a la queixa, actitud d’ageǹcia: “Què podem fer ara per girar la truita?”

Decidir a l’edat adequada i el sistema educatiu

  • Decidir als 14-16 és possible si abans han practicat decisions ajustades (opcions acotades i pertinents).
  • Currículum català/espanyol: ampli i transversal; encara que trien itineraris, mantenen moltes matèries (facilita canvis posteriors).
  • Ambient preparat també a casa: objectes a l’abast segons edat, responsabilitats creixents i possibilitat de rectificar camins sense dramatismes.

Música: Joina + Gato Gasso — “Entre la mort i el desglàs” (18/04)

Concepte, so i directe

  • Àlbum concebut com a univers nocturn: somnis, deliris i despertar; incorpora àudios de somnis reals enregistrats per la Joina.
  • Producció amb capes sonores denses (síntesi, textures, beats) i un directe a duo amb instal·lació de llums sincronitzada: un autèntic “espectacle sonor”.
  • Repte tècnic: tocar al màxim en viu malgrat ser només dos; sincronització llums-so i exigència instrumental.

Col·laboració i cançons

  • Treball “mano a mano” amb Gato Gasso des de la composició fins a la pre-producció.
  • “Si amanece” tanca el disc: guitarra i dues veus, homenatge a la bellesa de la senzillesa; lletra bilingüe (castellà/català) coescrita.
  • Videoclip rodat a la platja de la Rubina (Empordà) a l’alba d’hivern —fred polar—, captat per Irina Cañet i equip.
  • Altres avançaments: “Vera”, “Flama”, “Este invierno pasará”.

Gira i logística

  • Preestrenes a Barcelona (Empremtes) i Figueres (La Cate); proper gran bolo al Festival Vida (3 de juliol).
  • Producció amb recursos limitats: estructura de llums autònoma i equip reduït (eficiència i identitat escènica).
  • Estat d’ànim: “ressaca emocional” prèvia al llançament i metàfora de la massa de pa:

> "Ara la massa l’has de deixar reposar i que llevi" — cal saber deixar anar el disc.

Editorial inicial i tancament

  • Editorial del presentador: crítica a l’estigmatització dels joves com a via fàcil per eludir responsabilitats col·lectives (xarxes, violències, etc.).
  • Tancament: pas a butlletí informatiu del migdia.

Seccions de l'episodi

Joves

Joves

2:14
UNESCO

UNESCO

3:34
Entrevista Màrius Serra i Oriol Comas i Coma

Entrevista Màrius Serra i Oriol Comas i Coma

5:16

Parlem amb Màrius Serra i Oriol Comas i Coma sobre la reedició de ‘La novel·la de Sant Jordi’ i el concepte de novel·la ludocriminal

Eduquem-nos: Potencial dels nens i nenes

Eduquem-nos: Potencial dels nens i nenes

19:56

Ana Juliá ens parla del potencial que tenen els nens i nenes i el rol que hem de tenir els adults en la seva presa de decisions i autonomia

Temps de música: Joina

Temps de música: Joina

39:21

Joina Canyet i Gatoganso ens presenten el seu projecte musical i el nou àlbum ‘Entre la mort i el desglaç’