Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Papers en ordre, Marina Freixas i 'Aquest tros de vida'

Resum de l’episodi

Editorial i sumari

  • Renfe/Adif, caos matinal a Figueres: tren anunciat tard i a via equivocada, portes que es tanquen amb gent a dins i a fora, i el comboi marxa a les 7:11 amb prop de 200 persones a l’andana. Crítica a la gestió i a la puntualitat.
  • Sumari del dia: entrevista amb l’advocada Judit Lucas sobre el llibre “On són els papers”, conversa amb Marina Freixas (artista emergent), i Estel Soler presentant el Premi Ramon Llull “Aquest tros de vida”.

On són els papers (Judit Lucas)

El problema i la mentalitat

  • Cultura del “calaix dels papers”: infraestimem la importància de la documentació bàsica i arribem tard als tràmits.
  • Quan falta documentació, els resultats legals es ressenten: “apagar focs” a última hora no funciona.

Què guardar i què llençar; còpia digital

  • Factures: conservar-les com a màxim durant el període de reclamació (orientativament, 3 anys) i evitar muntanyes innecessàries.
  • Fer un “maletí d’urgència” amb documents clau i, sobretot, tenir còpia digital al núvol per a imprevistos.

“Tots els papers són reemplaçables. Però la còpia digital et salva la vida.”

Certificat digital i seguretat

  • El certificat ve al DNI però és poc amigable (claus llargues, recuperacions feixugues).
  • Verificacions múltiples: no és “passada de frenada” si protegim dades sensibles; cal vigilar on verifiquem i què compartim (risc de suplantació d’identitat).

Mètode pas a pas per ordenar

  • Treure-ho tot i fer pilons; després, carpetes i etiquetes clares.
  • Paper vs núvol: flexibilitat segons perfil (gent gran, reticències digitals) però sempre amb un sistema que doni tranquil·litat.

Burocràcia i imprescindibles

  • Administració exigent (originals, cites llargues): agilitzar tenint-ho tot localitzat i digitalitzat.
  • Imprescindibles a mà:

- Pòlisses d’assegurances (casa, cotxe) amb dades i telèfons actualitzats. - Contracte de lloguer signat a tots els fulls. - Escriptures i hipoteca (recuperables a notaria/registre) i llibre de família (duplicats costosos).

Agenda i on trobar el llibre

  • Presentacions a Bescanó (16/04), Girona (Llibreria 22), Olot (Drac), i properament més punts. E-book: de moment, reticència de l’autora.

Música: Marina Freixas

Inicis i evolució

  • Vocació des de petita, família d’artistes; piano i guitarra com a eines de composició i directe.
  • Primer single (en castellà, “Seguir”) amb aprenentatges de producció i lletra; posterior viratge al català.
  • D’Igualada a Girona (Arts Escèniques), xarxa creativa i reset a l’octubre: guanya un concurs d’emergents (19/10) i actuarà a les Festes de Gràcia.

Identitat, procés i temps

  • Artista experimental en construcció constant. Treballa en el primer disc (objectiu: abans d’acabar l’any).
  • Procés intens (estudi, assajos, producció) mentre compatibilitza una feina de 40 h setmanals: el temps és el gran hàndicap.

“Si em donen dos dies de festa a la feina, només a l’estudi.”

Singles vs àlbum i concerts

  • Els singles funcionen, però l’àlbum és una necessitat vital per donar sentit al relat artístic.
  • Nova peça: “Sols els dos” (relació que no arrenca per falta de moment vital compartit).
  • Agenda: 12 d’abril (concert de matinada) i 24 d’abril a les Festes de la UdG (Montilivi).

Literatura: Estel Soler — “Aquest tros de vida” (Premi Ramon Llull)

Context i to

  • Oficis de cultura i precarització; la passió sosté la decisió setmanal de no abandonar.
  • Portada serena vs contingut cru: la recepció depèn molt de l’estat emocional del lector.

Trama i temes

  • Protagonista: Helena (científica, mare a la quarantena). Coprotagonista: Abel (venedor de vins, 60+). Road movie fins a Occitània.
  • Relacions no monògames en parelles veteranes: trencar patrons edatistes.
  • Temes: avortament i dols silenciats, conciliació, privilegis masculins, crítica al capitalisme i a l’ansietat productivista, dignitat de dir “no”.

“Crec que ho ets perquè jo he deixat de ser-ho.”

“La vida em fa nosa.”

Impacte i estil

  • Lectors homes confessen revisió de privilegis i mirades noves cap a la parella.
  • Hiperrealisme domèstic i veu honesta; escriptura visceral que deixa ressaca emocional a l’autora.

Moments destacats

“Tots els papers són reemplaçables. Però la còpia digital et salva la vida.” — Judit Lucas

“Si em donen dos dies de festa a la feina, només a l’estudi.” — Marina Freixas

“Crec que ho ets perquè jo he deixat de ser-ho.” — Aquest tros de vida

“La vida em fa nosa.” — Aquest tros de vida

Seccions de l'episodi

Vaga encoberta de Renfe

Vaga encoberta de Renfe

0:21
El Tren Pinxo

El Tren Pinxo

1:40
“On són els papers?” amb Judith Lucas

“On són els papers?” amb Judith Lucas

3:15

Parlem amb l’advocada Judith Lucas sobre el seu llibre “On són els papers?” per saber com ordenar i tenir disponibles la documentació essencial de la nostra vida

Temps de música: Marina Freixas

Temps de música: Marina Freixas

16:40

Parlem amb la jove artista Marina Freixas sobre els seus orígens en el món de la música i els projectes que té en marxa per aquest 2025

Estel Solé: “Cal deixar d’enyorar per començar a viure”

Estel Solé: “Cal deixar d’enyorar per començar a viure”

29:30

Parlem amb Estel Solé sobre la seva nova novel·la “Aquest tros de vida”