Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Llibreria 22-Abacus i la revolta Image als còmics

Punts clau

  • Acord estratègic: la Llibreria 22 incorpora Abacus com a soci per impulsar un projecte de país que protegeixi les llibreries independents i el seu relleu generacional.
  • Objectiu cultural: dignificar l’ofici de llibreter, evitar tancaments i reforçar la xarxa cultural local sense model de compra agressiva ni pèrdua de singularitats.
  • Mercat del còmic: repàs a l’era dels autors estrella de Marvel/DC i al naixement d’Image Comics (control creatiu i drets d’autor), amb l’impacte de títols com Spawn, X-Force i X-Men.
  • Icones immortals: Batman, Superman i Spider-Man continuen al capdavant per pes cultural generacional, malgrat intents de sacsejar canons i línies temporals.

Contingut destacat

Dia internacional contra la Mutilació Genital Femenina (MGF)

  • Record de la conversa recent amb la Mariana (associació Jokere Endam) i crida a trencar el tabú i acompanyar víctimes.
  • Missatge d’esperança: “costa, però hi ha llum al final del túnel”.

Entrevista: Llibreria 22 x Abacus — projecte per blindar llibreries independents

  • L’operació: Abacus entra com a soci de la societat de la 22 (aportació de capital) per engegar un projecte que no és una compra, sinó una aliança per enfortir llibreries independents.
  • Per què ara?

- Risc de futur: hàbits de consum canviants i pressió de plataformes (a Catalunya, menor quota que a Europa gràcies a la xarxa de llibreries, però cal mantenir l’ecosistema). - Relleu generacional: moltes llibreries nascudes als 70-80 tanquen per jubilació i manca de relleu; es vol preservar ànimes locals i clubs de lectura.

  • Com funcionarà

- Intervencions a mida i des de la 22 com a nucli: cada cas és local i singular; el nom i el caràcter de la llibreria es manté. - No a la concentració: no es busca comprar cadenes ni uniformitzar. - Formació i prestigi: impulsar formació de llibreters i fins i tot un congrés de llibreters independents. - Paraigua i xopluc: donar suport logístic, financer i de contingut perquè no tanquin.

  • Governança i identitat

- El dia a dia de la 22 no canvia; és “innegociable” mantenir la seva manera de fer. - Abacus entén que el projecte és de país i complementari (no canibalitza els seus altres negocis).

  • Reacció del sector

- Feedback positiu de gremis i llibreries; ja hi ha converses obertes.

“Una ciutat amb llibreries és un pol de la societat… les llibreries no es poden perdre.”

Pausa de falques i música

  • Bloc de promocions de programes de la casa i peces musicals fins a la tornada amb la secció de còmics.

Còmics: autors estrella, naixement d’Image i el futur dels herois

  • Onada d’autors estrella (finals 80 — inicis 90)

- Todd McFarlane a Spider-Man (~2,5 M còpies), Rob Liefeld a X-Force (~5 M), Jim Lee a X-Men (~8 M): vendes rècord i factor “rockstar”. - Tensions: poc retorn econòmic i poc control creatiu sobre personatges clàssics.

  • Néix Image Comics (1992)

- Fundada per McFarlane, Liefeld, Jim Lee i altres (Erik Larsen, etc.). - Model: control total de les creacions, segells propis, transparència i qualitat d’edició (paper setinat, color saturat). - Èxits: Spawn (sèrie llarga, animació a HBO Max), estructura que evita que un èxit subvencioni col·leccions que no funcionen.

  • Maduresa i reptes

- Retards d’entrega i “vida de rockstar” d’alguns autors van erosionar la regularitat; McFarlane diversifica amb McFarlane Toys (referent en figures). - Image avui: tercera editorial als EUA, ampli catàleg (terror, sci-fi, romanç, superherois) i segells com Skybound de Robert Kirkman (The Walking Dead, Invincible).

  • DC/Marvel: el duet immutable

- El top 1/2 s’alterna, però Batman, Superman i Spider-Man dominen per iconografia global i dècades de continuïtat. - Experiments (morts, universos alternatius, crossovers) no desplacen el cànon central.

“Veus el ratpenat o la S i ja saps qui són: són icones populars.”

Frases destacades

“La unió fa la força… però sense perdre les singularitats.”

“No volem comprar llibreries: volem que no tanquin.”

Glossari

  • Relleu generacional: continuïtat d’un negoci quan els fundadors es jubilen.
  • Segell editorial: marca o línia dins d’una editorial amb identitat pròpia.
  • Crossover: història que barreja personatges de diferents sèries o editorials.
  • Spin-off: sèrie derivada d’un personatge o trama secundària d’una obra principal.
  • Canon/Línia principal: continuïtat “oficial” d’un personatge, a diferència d’universos alternatius.

Seccions de l'episodi

Associació Jokkere Endam

Associació Jokkere Endam

0:50
Llibreria 22

Llibreria 22

3:53

Entrevista amb Jordi Gispert de la Llibreria 22 després de l'acord anunciat amb l'Abacus

Temps de còmics: Batalla editorial

Temps de còmics: Batalla editorial

33:24

Albert Tarrés i Sergi Giró «Filiprim» ens presenten la batalla editorial en el món del còmic