Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Hospici de Girona i Recòndit: memòria i música

Panorama general de l’episodi

"Una mateixa història pot mostrar-ne moltes a la vegada."

Episodi amb dos blocs principals: una immersió històrica i humana a l’Hospici de Girona a propòsit de l’exposició “Entre quatre parets”, i una conversa musical sobre el festival Recòndit, que porta artistes de primer nivell a espais recòndits del Pla de l’Estany.

Exposició “Entre quatre parets” (Hospici de Girona)

Context i objectiu

  • L’exposició s’inaugura el 13 de març i és visitable fins al 18 de maig a la Casa de Cultura de la Diputació de Girona (antic hospici).
  • Vol trencar tòpics: darrere la paraula hospici hi ha una realitat complexa que canvia al llarg de 1769–1963.

De la Misericòrdia a l’Hospici

  • Origen (1769): l’edifici s’obre com a Misericòrdia per a dones, un espai de control/protecció segons la moral del s. XVIII.
  • Limitacions urbanes de Girona (muralles, convents) porten a ampliar i crear un segon cos: l’hospici (homes) i, més endavant, nens.

Funció econòmica i de treball

  • Els hospicis eren llocs de treball: tallers i primeres indústries.
  • A Girona, el primer treball del cotó i una gran impremta (1868–1962) dins l’hospici; hi van imprimir Los Sitios i el Butlletí Oficial.

Qui hi entrava? Un “calaix de sastre” social

  • Al llarg dels segles: dones, homes, nens, dements, invàlids… Un instrument per treure de carrer col·lectius vulnerables.
  • 1803: per manca de recursos a l’Hospital de Santa Caterina (desamortitzacions, guerres), s’hi traslladen els nadons abandonats.
  • Casos de discriminació (fi s. XIX): dones mulates derivades a l’hospici.

Educació i canvis pedagògics

  • S. XX: educació reglada; primer centre Montessori de Girona a l’hospici; alumnes il·lustres com Domènec Fita hi descobreixen vocacions.
  • República: integració, coeducació parcial i canvi de nom a Casa d’Ensenyament i Assistència; primeres embranzides d’estat del benestar.
  • Franquisme: separació estricta de sexes, educació interna i limitada per a nenes.

Eixos temàtics de l’exposició

  • Treball: tallers, impremta, economia pròpia de l’hospici.
  • Abandó: històries de nens abandonats; el torn (caixa giratòria) per deixar-hi nadons anònimament.
  • Relats personals: cartes de mares i objectes (medalles, records) amb més de 100 anys que emocionen i posen rostre humà al passat.

"M’ha colpit llegir les cartes de mares desesperades que deixaven el seu fill al torn."

Per què cal recordar?

  • Memòria col·lectiva per entendre patriarcat, beneficència, control social i la dignitat de qui ho va viure.
  • L’exposició recupera microhistòries que expliquen la gran història.

Publicitat i música

  • Espais promocionals (Girona FM), VIVID (mes enoturístic DO Empordà), Mercat del Lleó i una peça musical que fa de pont cap al segon bloc.

Recòndit: música de primer nivell en espais únics

Essència del festival

  • Portar grans artistes a pobles petits i espais recòndits del Pla de l’Estany. Concerts amb màgia de proximitat i identitat territorial.

"La música és l’excusa perquè la gent descobreixi el territori."

Programació destacada

  • DePedro a Esponellà (referent indie; escàs a Girona en els últims anys).
  • Blaumut a Sant Mer (Vilademuls), format “Blaumut íntim”, adaptat a l’entorn.
  • Emergents i Km 0: Foresta, Marina Escoda, Ernest Prana, Rita Pallés, Miqui Núñez, entre d’altres.
  • Recomanacions del director: Clara Peya (Gira Corsé) i Amparanoia (referent del mestissatge; influència per grups com Xarango).

Cultura, patrimoni i gastronomia

  • Escenaris amb valor: Ruïnes de Vilauba, Castell d’Esponellà, Castell de Palol, Pou del Glas.
  • Novetat: Tast Recòndit – tapa amb producte local i artesanal (formatges, nous, mel, oli) de petits productors.
  • Visites guiades per conèixer el territori més enllà de l’Estany de Banyoles.

Reptes i logística

  • Aforaments reduïts (300–400), localitzacions difícils d’arribar (venir amb temps).
  • Administracions: bon suport municipal; més costós convèncer estructures que busquen “xifres grosses”, tot i el valor cultural i arrelament del projecte.

Seccions de l'episodi

Introducció i sumari del programa

Introducció i sumari del programa

0:00

Banter inicial i presentació dels continguts del dia: exposició “Entre quatre parets” sobre l’Hospici de Girona, conversa amb Pau Planes (Recòndit), i mencions prèvies a Blaumut i l’ambient musical del programa.

Exposició “Entre quatre parets” (Hospici de Girona)

Exposició “Entre quatre parets” (Hospici de Girona)

1:29

Entrevista amb la comissària Salín Mutos-Chicola: evolució històrica (1769–1963), de la Misericòrdia per a dones a l’hospici ampliat; funció econòmica (cotó, impremta), arribada de nadons abandonats (1803), “calaix de sastre” de col·lectius vulnerables, educació (Montessori, República, franquisme), i els 3 eixos de l’exposició (treball, abandó, relats personals) amb cartes i objectes emocionants. Dates: 13 de març–18 de maig.

Franges promocionals i música

Franges promocionals i música

17:22

Cortinetes de la ràdio, anuncis (VIVID – mes enoturístic DO Empordà; Mercat del Lleó), recordatoris web de Girona FM i una peça musical abans del segon bloc.

Recòndit: artistes de primer nivell en espais recòndits

Recòndit: artistes de primer nivell en espais recòndits

22:42

Entrevista amb Pau Planes: essència del festival (grans artistes en pobles petits), DePedro a Esponellà i Blaumut a Sant Mer; aposta per emergents i Km 0 (Foresta, Marina Escoda, Ernest Prana, Rita Pallés, Miqui Núñez); recomanacions (Clara Peya, Amparanoia); novetat del Tast Recòndit amb producte local; visites guiades; llocs singulars (Vilauba, Castell d’Esponellà, Palol, Pou del Glas); reptes d’aforament i suport institucional.