Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Fires, Lacuesta i Oscars, memòria i extraescolars

Panorama general de l’episodi

Programa especial d’“Els Quatre Rius” amb tres eixos principals: Fires de Sant Narcís i prevenció, cinema amb Isaki Lacuesta (Òscars, procés creatiu i projectes), i educació sobre activitats extraescolars amb Anna Julià i Pep Marí. Entre entrevistes, trobem també una peça de memòria viva amb Isabel Oliva (99 anys) que glossarà les Fires “en primera persona”.

"Hem de canviar el microones pel forn. Foc lent, foc lent." — Pep Marí

"Quan deixes de tenir-les, és quan es comencen a complir [les fantasies]." — Isaki Lacuesta

Obertura: Fires i prevenció

  • Missatge clau: responsabilitat i consentiment en l’oci nocturn; respecte al Punt Lila i crida a posar seny durant les Fires.
  • Ambient previ a l’inici de festa grossa, amb to proper i informatiu.

Cinema amb Isaki Lacuesta

Òscars i “Segundo Premio”

  • Lacuesta anuncia viatge a Los Angeles: projecció a l’Egyptian Theater i ronda de promoció de Segundo Premio.
  • Selecció d’Espanya als Òscars: sorpresa moderada i alegria; la nominació obre distribució als EUA i nous públics.

Procés creatiu, equip i to

  • Defensa que els premis serveixen per visibilitzar obres; incomoditat per l’autoelogi i èmfasi en la feina col·lectiva.
  • Canvi d’“organigrama familiar”: nou equip tècnic i creatiu.
  • Biopic “no oficialista”: evita mausoleus; multiplicitat de mirades (taxista, portera, venedora de discos, versions contradictòries del grup).
  • To i llenguatge: energia anys 90, estructura “de capas” que sorprèn i activa l’espectador.

Arrel local, abast global

  • Girona com a base d’operacions; avui el centre és a tot arreu: exemples d’RCR (Olot) i Bayona.
  • Nou projecte: film autobiogràfic a Banyoles (anys 80), pas de la infància a l’adolescència, amistat i deriva cap al fantàstic.
  • Anècdotes gironines (mani contra la guerra de l’Iraq) i agenda cultural: sessió d’improvisació amb el grup COU (jazz psicodèlic) amb projeccions en directe.

Memòria i Fires amb Isabel Oliva (99 anys)

  • Protagonista de la glossa “Fires en primera persona”. Contacte via Museu d’Història (Sílvia Planas) i Ajuntament.
  • Records d’infantesa i Guerra Civil: bombardejos, fam, restriccions i canvis de professorat durant els anys de guerra.
  • Evolució de les Fires: dels “cavallitos”, nòria i parades senzilles al creixement en qualitat i quantitat (Fira de Mostres, noves ubicacions).
  • Darreres Fires: les viu acompanyant nets i besnets; avui prefereix evitar aglomeracions i opta per logística adaptada (taxi i acompanyament municipal).

Educació: extraescolars amb Anna Julià i Pep Marí

Per què sí a les extraescolars?

  • Necessàries per a famílies i infants: espai de desconnexió, relació i aprenentatge de valors/hàbits.
  • Primera extraescolar: a casa (recollir, preparar motxilla, joc lliure, bici els caps de setmana).

Com escollir i acompanyar

  • Només ens comprometem amb el que triem: que decideixin els infants en la seva mesura.
  • Compromís temporal: si es comença, mantenir fins a Nadal (o temporada) per aprendre responsabilitat; evitar el “canvi per caprici”.
  • Prioritzar passió per sobre de “talent” inicial; l’esforç sostingut construeix autoestima.

Rols familiars i errors comuns

  • Pares: “només pares i mares”, no entrenadors/psicòlegs/cadis; fer pas enrere i donar semillibertat.
  • Evitar sobresaturar agendes i sobreprotegir (si cal que els ho facis tot, potser no és el moment d’externalitzar).
  • No projectar desejos propis (el somni incomplert del pare/mare) sobre els fills; honestedat i coherència personal.

Animar des de la banda: bones pràctiques

  • No confondre ànim amb instruccions tècniques/tàctiques.
  • Animar quan va malament, no només quan tot rutlla (fomentar persistència).
  • Pactar com vol ser animat l’infant (evitar diminutius en públic si el molesten).

Publicitat i serveis

  • Diversos espais promocionals: especial inici de Fires, programes de Girona FM, serveis locals i comerç.

Seccions de l'episodi

Entrevista amb Isaki Lacuesta a Girona FM

Entrevista amb Isaki Lacuesta a Girona FM

2:42

Parlem amb Isaki Lacuesta sobre els seus orígens a Banyoles i Girona, «Segundo Premio», la seva efervescència i nous projectes

Isaki Lacuesta: «Les fantasies infantils de Hollywood i els Oscar, quan les deixes de tenir, es comencen a complir»

Isaki Lacuesta: «Les fantasies infantils de Hollywood i els Oscar, quan les deixes de tenir, es comencen a complir»

3:49

Parlem amb Isaki Lacuesta sobre els seus orígens a Banyoles i Girona, «Segundo Premio», la seva efervescència i nous projectes

Isaki Lacuesta: «Estic preparant una pel·lícula a Banyoles més autobiogràfica»

Isaki Lacuesta: «Estic preparant una pel·lícula a Banyoles més autobiogràfica»

12:53

Parlem amb Isaki Lacuesta sobre els seus orígens a Banyoles i Girona, «Segundo Premio», la seva efervescència i nous projectes

Isaki Lacuesta: «El pas de la infància a l'adolescència em va agafar al moment que vinc a viure a Girona»

Isaki Lacuesta: «El pas de la infància a l'adolescència em va agafar al moment que vinc a viure a Girona»

15:00

Parlem amb Isaki Lacuesta sobre els seus orígens a Banyoles i Girona, «Segundo Premio», la seva efervescència i nous projectes

Anècdotes d'Isaki Lacuesta a Girona

Anècdotes d'Isaki Lacuesta a Girona

16:10

Parlem amb Isaki Lacuesta sobre els seus orígens a Banyoles i Girona, «Segundo Premio», la seva efervescència i nous projectes

Isabel Oliva: Les Fires en primera persona

Isabel Oliva: Les Fires en primera persona

23:01

Parlem amb la poeta Isabel Oliva sobre la seva glossa: Les Fires en primera persona

Eduquem-nos: les activitats extraescolars

Eduquem-nos: les activitats extraescolars

35:16

Parlem amb Pep Marí i Ana Juliá sobre l'adaptació dels infants i tot el món de les activitats extraescolars