Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Entrades polèmiques a Montilivi, educació en crisi i música

Resum general

Episodi amb diversos blocs clarament diferenciats: un inici d’actualitat internacional amb to crític, la polèmica de les entrades nominals de Champions a Montilivi explicada per un soci veterà, una entrevista extensa a Damià Bardera sobre el seu llibre i el que qualifica com a desgavell del sistema educatiu, i el retorn de la secció musical d’Adrià Giné amb tres recomanacions destacades.

Temes principals

  • Geopolítica: reflexió del locutor sobre l’escalada Iran–Israel i la responsabilitat de parlar-ne.
  • Girona FC – Champions: cas real d’un soci (núm. 1022) que no pot entrar per la nominalitat de les entrades i la resposta del club (al·legada normativa UEFA).
  • Educació: Damià Bardera presenta “Les incompetències bàsiques” i denuncia un despropòsit sostingut en l’educació pública catalana; proposa mesures radicals i valentes.
  • Música: retorn d’Adrià Giné amb tres peces: Arde Bogotá “Torre Picasso”, Valeria Castro “El borde del mundo” (pel·lícula “El 47”) i Siloé “Todos los besos”.

Idees clau

Cas Girona FC: entrades nominals i tracte al soci

  • Soci de 75 anys, núm. 1022, guanya entrada pel debut de Champions a Montilivi.
  • La seva dona compra l’entrada mentre ell és de viatge; el tiquet surt al seu nom, i no es permet el canvi de titular per ser entrades nominals.
  • El club al·lega “normativa UEFA” i no ofereix solució malgrat tractar-se d’un únic accés i d’un soci històric.
  • El soci lamenta “perdre 61 € no és el problema; és el tracte després de dècades recolzant el club”.

"No vull arribar al camp i tornar cap a casa. El que em sap greu és que el Girona no ha tingut ni un detall amb nosaltres."

Educació: Damià Bardera i el “desgavell” del sistema

  • El llibre neix d’una mirada literària i en actiu (professor en servei) més que no pas acadèmica; connecta perquè verbalitza un “secret a veus”.

"És un desastre sostingut en el temps. Si altres sectors funcionessin com educació, el país s’hauria ensorrat."

  • Símptomes del desordre:

- Competència entre escoles públiques i jornades de portes obertes com a operació de maquillatge. - Etiquetes pedagògiques sense rigor: fals Montessori amb poca formació i sense acreditació. - Concentració de poder: decret de plantilles, direccions que generen dinàmiques tòxiques i places perfilades opaces. - Infantilització i formacions humiliants (p. ex. “embenar els ulls i abraçar companys”). - Oposicions desvirtuades: situacions d’aprenentatge que “ni tribunals ni opositors saben definir”, però s’avaluen igual.

"El sistema és pervers: o et talla les ales si vols ensenyar, o fa de ‘colador’ per a qui no és apte."

  • Abdicació d’ensenyar: preval l’“animació” i certa educació emocional deslligada de continguts, cultura i tradició.
  • Preparació per la vida: manca de conseqüències (retards, aprovats automàtics) que no reflecteix el món laboral.
  • Propostes:

- “Foc nou”: intervenció externa (p. ex. model Estònia) durant 5–6 anys, preservant el català. - Neteja de burocràcia al Departament (Via Augusta): fora càrrecs per quota, només tècnics; revisar si els tràmits aporten valor.

"Ens hem de deixar intervenir: una comissió que implementi el model i després relleu amb gent formada."

Secció musical d’Adrià Giné

  • Presenta la playlist setmanal “Seven Tracks” i comparteix 3 peces amb fil temàtic de resistència i recerca de llibertat:

- Arde Bogotá – “Torre Picasso”: rock amb ambició (8 min), producció de Carlos Raya, metàfora del capitalisme opressiu i el desig de “veure el sol” enderrocant símbols que ens asfixien. - Valeria Castro – “El borde del mundo”: tema per a la pel·lícula “El 47”; nostàlgia i empoderament, convidant a mirar més enllà i a guanyar-se els somnis. - Siloé – “Todos los besos”: creixement de la banda; cançó sobre l’amor i els seus símbols senzills però profunds (petons) que marquen la connexió emocional.

Obertura geopolítica

  • Reflexió sobre els límits de la indiferència davant l’escalada Iran–Jerusalem/Tel Aviv i la responsabilitat dels mitjans de no mirar cap a una altra banda.

"Quan tothom va en contra teva, alguna cosa fas malament… i ara què?"

Seccions de l'episodi

«Que es matin, no? Total, agafa lluny»

«Que es matin, no? Total, agafa lluny»

0:27
Ramon Ribes: «Ja tinc 75 anys, no vull arribar a Montilivi i que em diguin que no puc entrar»

Ramon Ribes: «Ja tinc 75 anys, no vull arribar a Montilivi i que em diguin que no puc entrar»

2:09

Ramon Ribes, soci 1022 del Girona FC, explica la seva situació davant el fet de no poder canviar el nom de l'entrada nominal per a la Champions que li va comprar la seva dona quan ell estava de viatge

Damià Bardera: «L'única opció és que ens intervinguin l'educació amb un model que funcioni de veritat»

Damià Bardera: «L'única opció és que ens intervinguin l'educació amb un model que funcioni de veritat»

8:42

L'autor d'«Incompetències bàsiques» desgrana el que podem trobar en aquest llibre que ha aixecat polseguera en ple inici de curs. Bardera parla sobre el sistema educatiu amb coneixement de causa, des de la seva experiència com a professor dins el sistema

Adrià Giner: «La cançó de l'any: La Torre Picasso, que és el nou senzill d'Arde Bogotá»

Adrià Giner: «La cançó de l'any: La Torre Picasso, que és el nou senzill d'Arde Bogotá»

39:34

Adrià Giner ens porta de viatge per la música d'Arde Bogotá, Valeria Castro i Siloé