Els 4 Rius

El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona

Horari d'emissió
Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
00:00 - 00:55
Dissabte
10:00 - 11:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
11:00 - 12:00
Dissabte, Diumenge
15:00 - 16:00
Dissabte, Diumenge
16:00 - 17:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
17:00 - 18:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Alarmes analògiques, “Radio Free Camaco” amb Edgar Cantero, camió solidari a València i l’art de la ignorància

Visió general

  • Episodi amb quatre blocs clau: editorial sobre dependència tecnològica, entrevista literària amb Edgar Cantero, crònica d’una onada de solidaritat Girona–València i secció filosòfica “L’art de...” dedicada a la ignorància.

"La primera funció que ha de tenir [la literatura] és entretenir." — Edgar Cantero

Editorial: dependència del mòbil i retorn a l’analògic

  • Reflexió irònica sobre com hem delegat massa en els dispositius amb bateria i el mal cos quan fallen.
  • Reivindicació del ràdio-despertador analògic com a luxe modern: menys dependència, més fiabilitat.
  • Broma compartida entre locutor i Arnau Vila sobre posar dos despertadors i el “tornar a l’analògic” com a antídot a l’“eufòria digital”.

Entrevista a Edgar Cantero: Radio Free Camaco

Llibre i context

  • Presentació de la sisena novel·la: “Radio Free Camaco” (novel·la negra), escrita des de Los Angeles però ambientada a Catalunya (comarques fictícies de La Llobera i Vulpenas).
  • Títol com a tribut llunyà a Radio Free Albemuth de Philip K. Dick.

Temes i to

  • Protagonista: un ex-presidiari que viu al cotxe i rep un cadàver “encolomat”, iniciant una fugida pels pobles (Berri i voltants) a la recerca d’aliats per desfer el crim.
  • Vol trencar amb el cinisme típic del gènere: personatge afable, amb humor i fe en la humanitat.
  • To amb humor descarat (escola El Jueves): acudits inesperats fins i tot en moments de tensió.

Estil i indústria

  • Estil ràpid i cinematogràfic: començar amb acció, pocs “entre-escenes”, ritme àgil.
  • Contrast EUA–Catalunya: als Estats Units, l’editorial es veu com a part de l’entertainment; a casa nostra, l’entreteniment literari costa més d’assimilar.
  • Processos creatius: poca documentació (comarques inventades però versemblants) i improvisació metòdica.
  • Exclusiva: està treballant en una seqüela amb el mateix protagonista; ja en té ~80 pàgines.

Idees força

  • Rebuig a l’etiqueta de “promesa literària” (resta valor al fet i sumar pressió).
  • Aprenentatge editorial: ritme, entrada forta i economia narrativa.
  • Funció de la literatura: entretenir primer; la resta és secundari.

Onada de solidaritat: Girona amb el País Valencià (post-DANA)

  • Inici espontani: a partir d’un WhatsApp i d’stories d’Instagram de la Mireia Van Leeuwen; amplificació via Girona Secreta.
  • Punt de recollida a Correus Girona: cues de cotxes, riuada de donacions i ambient d’efervescència ciutadana.
  • Logística: palets plastificats carregats a Viladereig; el camió arriba a Guadesuat (sud de València) amb coordinació municipal per superar controls.
  • Missatge central: confiar en la gent i el veïnatge; la resposta ciutadana supleix l’absència o lentitud política.

L’art de la ignorància (amb Neus Aldeguer i Jana Fontbona)

Definicions i tipologies

  • Ignorar: no saber o no tenir en compte (voluntari o involuntari).
  • Tipus:

- Involuntària: no saps que no saps. - Voluntària: decideixes no assabentar-te per estar més tranquil. - Arrogant: no en saps i fas veure que en saps, menyspreant experts.

Qui és més feliç: el savi o l’ignorant?

  • Tesi: l’ignorant és més feliç perquè no carrega amb el pes del coneixement constant ni la sobresimplificació de matisos.
  • Però es reclama equilibri: la vida és un joc de malabars entre saber i ignorar.

Exemples i aplicacions

  • Sherlock Holmes: ignora dades trivials (p.ex., l’ordre dels planetes) per optimitzar l’atenció en allò rellevant.
  • Àmbits:

- Política: menys indignació, però risc de vots acrítics per influència. - Ciència i salut: menys hipocondria, però perill de no detectar senyals d’alarma. - Relacions humanes: menys gelosia i dramas, però comunicació deficient i senyals ignorades. - Història: > "Qui no coneix la història està condemnat a repetir-la." - Ideologia: ignorància selectiva per evitar conflictes morals; molt perillosa. - Autoignorància: menys crisis, però zero autocrítica i crisis més tard i més fortes.

Cinema que il·lumina el tema

  • The Truman Show: ignorància construïda que sosté una felicitat fràgil.
  • Matrix: la tria entre veritat i ignorància confortable.
  • Don’t Look Up: crítica a l’autoengany col·lectiu davant d’alertes científiques.

Tancament

"Només sé que no sé res." — Sòcrates

  • Ser-ne conscient és clau per aprir-se al coneixement i evitar els perills de l’ignorant arrogant.

Seccions de l'episodi

«Problemes del primer món»

«Problemes del primer món»

0:27
Edgar Cantero: «Soc incapaç d'escriure seriosament; sempre hi haurà el meu humor»

Edgar Cantero: «Soc incapaç d'escriure seriosament; sempre hi haurà el meu humor»

3:39

«Ràdio Free Camaco» és la nova novel·la d'Edgar Cantero parlant d'una petita comarca fictícia de Catalunya i escrita des de la mirada que només la distància fins a Los Angeles (EUA) pot donar.

El camió de solidaritat arriba a Guadassuar (València)

El camió de solidaritat arriba a Guadassuar (València)

26:48

Parlem amb Mireia van Leeuwen, una de les impulsores de la iniciativa solidària gironina per enviar donacions cap al País Valencià

L'art de la ignorància

L'art de la ignorància

31:50

Janna Fontbona i Neus Aldeguer ens parlen sobre la ignorància i totes les seves cares