Els 4 Rius
El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona
Subscriu-te al podcast
Els 4 Rius Dimarts 16/9/2025
Panorama del programa
Avui, als Quatre Rius (Girona FM)
- Música en majúscules amb la presentació de Maremundi, el nou espectacle de la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya (SCCC)
- Actualitat: canvi legal clau al servei domèstic (Reial decret 893/2024)
- Escena urbana gironina: entrevista a Roger Fortuny “Fortu”, entre el trap i noves sonoritats
"El que pretenem per damunt de tot és que la gent, quan surti del concert, surti més feliç de com hi ha entrat." — Francesc Casú
Maremundi: la SCCC posa el mar al centre (214–1237)
Concepte i repertori
- Espectacle coral de la SCCC amb una cinquantena de peces al voltant del mar i l’aigua: de l’himne de Mar i Cel i clàssics com My Heart Will Go On, a perles de la tradició i sorpreses com El tiburón per aportar espurna i obertura a públics diversos.
- Selecció nascuda d’una pluja d’idees democràtica: llistat inicial d’uns 200 temes i depuració fins a un “sudoku” final equilibrat.
- Obertura amb Vistes al mar d’Eduard Toldrà (síntesi d’arrel i excel·lència catalana).
Artistes, orquestra i procés creatiu
- Veus convidades molt contrastades (p. ex. Bet, Samantha, i el grup d’havaneres Arjau) per sumar colors tímbrics i caràcters.
- Formació híbrida i intrínsecament catalana: la cobla integrada dins l’orquestra substitueix fustes i metalls sinfònics, amb la corda i percussió de l’Orquestra Jove de les comarques gironines i la veterania de La Principal de la Bisbal; suport coral de la Polifònica.
- Assignació de temes als solistes: combinació de proposta artística i adaptació per part dels arranjadors per a la veu adequada.
- Treball de producció amb fins a 150 pistes: enregistrament previ, assajos i mescla per situar cada element “al seu lloc”.
Missatge i dates
- Eix reivindicatiu: sostenibilitat i cura del mar, nascut en context de sequera.
- Estrena a finals de novembre a l’Auditori de Girona (tradicionalment 3 concerts i demanda altíssima; possibilitat d’un 4t). 13a edició del projecte, impulsat i patrocinat per Metalquimia. Ruta al Palau de la Música al juny.
"Sinfonia vol dir unió de sons; aquesta orquestra se’n surt de la norma, però és una unió de sons amb identitat pròpia." — Francesc Casú
Canvi legal al servei domèstic: Reial decret 893/2024 (1590–1831)
Què canvia i a qui afecta
- Les famílies ocupadores hauran de garantir seguretat i salut laboral al personal de la llar amb la mateixa exigència que qualsevol empresa.
- Objectiu: equiparar drets d’un col·lectiu majoritàriament feminitzat, històricament infra-protegit.
Obligacions clau de la família ocupadora
- Avaluació de riscos inicial i actualització periòdica a la llar.
- Mesures preventives i EPIs (p. ex., per jardineria: màscara, guants, calçat de seguretat, etc.).
- Termini i eines: entra en vigor el 14 de novembre de 2024; suport a la plataforma pública prevencion10.es.
- Com complir-ho: fer-ho la pròpia família, delegar-ho a un familiar/treballador, o contractar serveis de prevenció externs.
Sancions i transició
- S’espera una aplicació pedagògica inicial d’Inspecció de Treball (fase de transició), tot i que hi haurà règim sancionador per incompliment.
"Totes les famílies que contracten personal de la llar hauran de garantir la seguretat i salut laboral igual que qualsevol empresa." — Albert Lleal
Fortu: trap des de Girona i nova fornada (2253–2851)
Orígens i evolució
- Inicis en freestyle amb amics i impuls durant la pandèmia; publicació casolana fins a professionalitzar el flux amb el segell SRGB.
- Directes recents: Fontajau (abans del Bàsquet Girona), Barraques (concert interromput per pluja i reprès), i festes majors.
So i plans
- Exploració d’estils: trap com a base, amb derivades cap a funk brasileiro, dancehall i noves tendències.
- Llançaments: àlbum 42 (8 temes), EP (6 temes) a l’abril; treballant un llarga durada (+12 cançons) de cara a 2026.
- Identitat artística: passar de “què agradarà” a “el que m’agrada a mi”; prioritzar confort i coherència creativa.
Girona com a escena
- Reivindicació d’una escena gironina: col·labos com “Des de Girona pel món” i “Flow Mediterrani” (amb Quimo, Quillocat, Kit Campi, prod. McEnroe).
- Crítica a la homogeneïtzació de cartells de festivals i desaparició de la classe mitjana d’artistes; reclam d’espais per a emergents.
- Xarxes socials com a arma de doble tall:
- Necessàries per visibilitzar i “vendre” la música - Risc que pesi més el màrqueting que la qualitat musical
"Ara la gent no només ha de fer la música, sinó fer-la i vendre-la." — Fortu
Idees clau transversals
- La música com a canal emocional i social: entretén, cohesiona i pot conscienciar (sostenibilitat i cura del mar).
- Innovació amb arrel: la cobla dins la sinfònica demostra que la tradició pot conviure amb formats contemporanis.
- Polítiques públiques: el nou marc del servei domèstic corregeix un buit històric i professionalitza cures i tasques a la llar.
Seccions de l'episodi

Obrim la veda

‘Mare mundi’ de la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya
Parlem amb Francesc Cassú, director de la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya, sobre la nova proposta ‘Mare Mundi’

Actualitat: Nova regulació del servei domèstic
Parlem amb Albert Lleal, de Lleal Tulsà Assessors, sobre la nova regulació de les condicions del servei domèstic aprobada i que entra en vigor aquest mes de novembre

Temps de música: Fortuu
Parlem amb el jove cantant gironí sobre els seus inicis i com és tirar endavant un projecte musical des de Girona
Els Quatre Rius, a Girona FM, amb Saïd Svai. Dimarts, 16 de setembre de 2025. Ahir ho parlàvem amb el bo del Dario Rahola sobre el llegat del seu avi. De com la història, a vegades, no és del tot justa amb tothom. Sobre memòria vam parlar, però també sobre periodisme, sobre ràdios, sobre llibres, amb el vòrtex del Francesc Buch i els amics de Cap de Brot. Ahir ho deia, no sé si com sempre, ni tampoc si és com mai, però aquesta setmana ens serveix per anar obrint la veda del nostre dia a dia i recuperar també el pols d'aquest petit estudi de ràdio. Avui és el torn de la música, que no ens ha acabat d'abandonar mai ni ho deixarà de fer. Avui dimarts tornem a començar, però no des de zero. I no sé si té tres gats, t'ho dic perquè ahir ja li va menjar un la llengua, avui potser el segon s'ha encarregat de menjar-se-la una altra vegada, tot i que Arnau Vila, bon dia i bona hora, almenys saluda, ens saluda a tothom des d'aquest petit estudi de ràdio. És fomut això de treballar en ràdio i estar fònic? És fomut, va fent que sí amb el cap. No t'atreviràs a dir ni bon dia encara? No, no? Tu o tot o res, o tot o res. Has vist que maco que és anar aguantant el micròfon una persona sola que va parlant, preguntant-se i de com es va contestant? Ai, senyor, tu creus que demà ja estaràs allò com per... Sí? Sí, vas fent que sí, eh? Vull dir, escolta, aquí els compromisos s'han de complir, eh? Només faltaria Arnau Vila. Et va agradar allò del Darius Rahola ahir a la tarda? Ahir al matí? Sí, no? Aniràs a l'homenatge aquest pròxim 18 de setembre? Allà a la plaça del Mercadal, a Santa Susana? Sí, no? Vull dir, ho hem comentat abans amb els companys de l'arxiu. Què faria jo sense tu, Arnau Vila i Elvira? En qualsevol cas. Ahir, com deia, vam començar a parlar de periodisme, com no podia ser d'altra manera per obrir la veda aquí a Girona FM, als Quatre Rius. Vam seguir parlant de més periodisme, aquella taula rodona, amb periodistes que escriuen, que de fet va poder moderar el gran Jordi Grau, només faltaria, i també vam acabar parlant de llibres. Doncs avui és el moment d'obrir la veda amb la música. Ahir és que ho farem parlant de la sinfònica de Copla i Corda de Catalunya, en veu de Francesc Casú. També acabarem de parlar avui amb els companys de Lleal Tulsà sobre una nova normativa barra llei que tindrem sobre el servei domèstic, també actualitat com sempre. I, a més, acabarem de descobrir el Roger Fortuny, el Fortu, que ja el vam poder entrevistar a, si no m'equivoco, Arnau Vila, va ser allà la cosa aquesta que fèiem, el pregó. El pregó de fires de l'any passat, i és molt graciós perquè vaig agafar... Estàvem allà i era complicat a dir «Bueno, tu, ja vindràs, eh?, un dia d'aquests a la ràdio». I vam dir «Sí, sí, cap problema». I hem anat parlant durant no sé quant de temps, i mira, al final ve un any després. En qualsevol cas, Arnau Vila, si et sembla, comencem amb música. I ja ho hem comentat. La sinfònica de coble i corda de Catalunya estrena Maremundi, un espectacle amb una cinquantena de cançons que giren al voltant del mar i també de l'aigua. No vull escombrar cap a casa, però sonarà l'himne de Maricel, i també clàssics com «My Heart Will Go On», de la gran Celine Dion, a la cartell, vaja, hi trobem veus tan conegudes com la de Bet, Samantha o el grup de veneres Arjau. Ens en dona tots els detalls el director de la sinfònica. Francesc Casubo, bon dia i bona hora. Bon dia, què tal? Primer de tot, tu, ja sé que aquestes coses sempre es fan amb molt de temps, però entenc que moltíssims malabars per intentar coordinar tantíssima gent en un projecte tan i tan gros. Sí, clar, tenim un equip un equip molt trempat, un equip molt potent, que fa que totes aquesta quantitat de persones caminin amb el mateix pas i actuïn de la manera correcta, en positiu, per tal que el projecte tirin endavant. En aquest cas, vull dir, la seva essència, el mar i mundi, d'on surt la idea inicial de dedicar-li al mar? Doncs d'una pluja d'idees que fem amb aquest equip. És democràcia, per tant, s'escull i a partir d'escollir la temàtica doncs comencem una altra pluja d'idees amb aquesta inspiració, per entendre'ns. Em sembla que vau començar amb una llista, buah, 200 cançons. 200 perquè ens vam aturar, sí. Clar, al final ja ho has dit bé, no sé si ho vau triar tot de forma democràtica i és allò que dius ostres, i hem de deixar aquesta fora, també? Sí, sí, sí, sempre. I et vindrà algú el dia del concert i et dirà com és possible que dedicant al mar no hàgiu fet tal, no? És molt català, això, eh? De buscar més el que falta que no pas el que tenim. Però, en fi, és el que nosaltres decidim, el que nosaltres dissenyem i el que nosaltres oferirem ara a finals de novembre en els tradicionals concerts de la Sinfònica. Hi ha alguna peça que t'hagi costat més especialment deixar fora? A parer teu, eh? Vull dir... Bueno, hi havia una sèrie de temàtiques, no? Hi havia una sèrie de temàtiques que, clar, el projecte pot ser molt seriós, extraordinàriament seriós, però també pot tenir algun toc. Jo crec que era imprescindible. Per exemple, la peça que més m'ha costat de posar, però que al final crec que és un encert, és que farem el tiburon. Ah, clar. Aleshores, això, ho poses enmig del mar i cel o de les cançons de llac dedicades al mar o aquests grans clàssics i dius, calia el tiburon? Bueno, doncs hem de donar toc, hem de donar espurna, també hem de donar obertura a la diversitat de públic que tenim, no? I, per tant, en fi, era una cosa. Però sí que hi havia algunes, sobretot algunes àrees, perquè, esclar, mar i munt dins va molt bé, perquè el mar, per bé, per bé, està pertot arreu. I, per tant, podem trobar mar a qualsevol lloc del món, no?, com aquell que diu, i això ens permetia, doncs, que el ventall fos molt ample. És que això m'agrada molt, perquè et carregues directament aquesta paraula que no ens agrada tant, que és arcaic, que a vegades t'aboca aquesta sensació de, bueno, de viure pràcticament en un altre segle de forma pejorativa. Sí, sí, sí. Jo crec que hi ha d'haver-hi una mica de tot, no? És aquell concepte del viajuno, que diguem de vegades, no? Que hi ha d'haver-hi una mica de tot. Per exemple, començarem el concert i comencem el disc amb Tuldrà, que té unes vistes al mar, una obra absolutament extraordinària, no? No la tocarem tot, evidentment, perquè no es tracta d'un concert de música clàssica, però ens venia molt de gust que aquesta fos la primera música que sonés, perquè segurament no hi ha compositor català més important ni obra dedicada al mar més important que aquesta, no? I, en fi, a partir d'aquí és anar confeccionant el sudoku d'aquesta tria, no? Parlar d'aquest sudoku, clar, com decidiu quin artista interpreta cada cançó? Doncs perquè som molt trempats. Bé, i parlem amb ells, eh? Parlem amb ells i els oferim un parell d'alternatives, tampoc masses, perquè, clar, s'ha d'acotar una mica, no? I tenim clar, per exemple, quin tema ha de ser suficientment potent com perquè s'interpreti sol, sense estar inclòs dintre d'alguna selecció, i un cop tenim clar això, ho relacionem amb algun dels solistes que tenim. O, de vegades, fins i tot, potser al revés, per la tipologia de solistes que tenim, potser li trobem un tema més adequat. De vegades tenim sorpreses i el tema que trobàvem més adequat per un solista resulta que el tria un altre. Clar. I dius, mmm, val, doncs, ja està, ho acceptem i aleshores la feina de l'arranjador és la feina que adapta aquest tema a la veu adequada. En aquest sentit, vull dir, com definiries la química que es genera entre tot el col·lectiu? T'ho dic perquè, a vegades, és allò que cada any o cada projecte entenc que és obrir un meló. Sí. Més enllà de la predisposició de tothom, entén-me, però després, al final, hi ha intangibles que entenc que tu també, al capdavant, simplement t'hi trobes. Sí. I a més, aquesta orquestra és una orquestra nova, una orquestra que no pot anar a una biblioteca de partitures que estigui penjada d'aquestes d'internet i baixar-se a tal partitura perquè la nostra orquestra és una orquestra d'unes característiques molt peculiars, una orquestra intrínsecament catalana, com sempre dient, i que, per tant, cada vegada que vols interpretar una cosa l'has d'escriure. No? La combinatòria d'elements és bonica, jo crec, perquè és el que sempre, la filosofia sempre ha sigut una mica el sènior i el júnior, no? L'orquestra jove de les comarques gironines és la que configura la corda i la percussió. La principal de l'abisbal és la que configura la part més sènior, per entendre'ns, però bé que és una principal de l'abisbal molt jove en aquests moments i que dona una mica aquesta part més sènior, no? Els solistes, cadascú dintre de la seva branca, poden ser gent més o menys experimentada, però són gent que ja tenen un cartell important. La polifònica de Porreig és un altre element imprescindible, no? Una massa de gent que aporta un color i una trempera fenomenal. En fi, els arrenjadors, els tècnics, els dissenyadors de llums, l'equip directiu, el director tècnic, molta gent. Com és treballar amb veus com la de Bet, com la de Samantha? és un luxe, com la Mariona Escoda, sí, sí, és un luxe. És un luxe perquè, a més a més, són veus molt diferents entre si, també ho busquem això, són veus que tenen una màgia especial i que els hem de saber trobar el seu encaix i el seu encant també dintre del projecte, però és un luxe. també l'espectacle té una part clarament reivindicativa sobre sostenibilitat, sobre posar en valor també la cura del mar. Clar, del moment en què parlem del mar i que parlem de l'aigua, bàsicament era un moment en què el projecte que es va dissenyar l'any passat venia d'aquesta saquera amb la qual havíem conviscut. És veritat que en el moment en què presentàvem el projecte estava aquí en una tromba d'aigua impressionant a Girona però en fi no deixa que és un homenatge al mar que desgraciadament ens l'estem carregant. Al final tu després de tota una vida també dedicada a la música com d'important és també la música com a canal per enviar un missatge més enllà de la sonoritat. Total, total. És un canal que dius tu a més a més un canal és una paraula també aquàtica i a la vegada també és un una manera de fer feliç a la gent no? És a dir el que pretenem per damunt de tot és que la gent quan surti del concert surti més feliç de com hi ha entrat i en certa manera jo crec que ho aconseguim com a mínim és la sensació que palpem quan acabem els concerts. En una part més tècnica vull dir tu com a persona que ha demanat sobre dos aspectes molt clars que són un per una banda l'orquestra sinfònica i l'altre la cobla vull dir clar com com aconseguiu aquest diàleg? No, la cobla està integrada està integrada dintre de l'orquestra i en conseqüència no és no és un agent externa un cigró allà posat la cobla està integrada amb la gràcia diguéssim que la cobla ha substituït els instruments sinfònics de fusta i de metall que estarien que formarien part d'una orquestra sinfònica normal el que sí que és evident és que hi ha molta gent hi ha molts de colors molta paleta tímbrica hi ha la polifònica que són 50 persones que estan allà davant mirant-te hi ha els solistes que estan al costat que vulguis que no són coses que canten per primera vegada segurament en la seva vida i que també tenen el seu moment de dir ara entro ara callo ara això i tot plegat tu has d'anar mantenint no? evidentment hi ha hagut un previ que és que el concert ja està enregistrat i això ha provocat doncs uns assajos una gravació unes repeticions un treball amb els cantants a l'estudi un treball amb la polifònica també a l'estudi i ara estem en aquell procés tan sensacional que és agafar les crec que són 150 pistes i fer play i a veure què sona i començar a posar les coses a lloc ara estem en aquest procés jo em quedo a mi m'ha encantat aquesta anècdota que m'acabes de dir perquè em sembla que és molt reveladora també una miqueta de la teva figura i és que de cop i volta tens 50 persones allà dalt tens 4 o 5 a banda i banda i de cop tothom t'està mirant a tu tothom te mira i tu estàs ensenyant el cul a la gent però et miren a part amb aquells ullets de i ara què faig tu diràs no, no a veure la gent la gent sap perfectament el que ha de fer però clar necessita la senyal necessita el moment i a més a més ens hem de conjurar perquè hi hagi una complicitat i que tot plegat traspassi i caigui la platea i això arribi arribi la bona música però també la complicitat és important és a dir veure que hi ha una comunió de que la gent capti que hi ha un bon rotllo no que no és una cosa difícil i que no estem patint tu notes això d'esquenes al públic no sé si per atmosfera i tant i tant es nota moltíssim per sensacions el tipus d'aplaudiment també és molt és molt simptomàtic es nota sí veus jo no perquè no em puc girar bueno queda lleig però veus els músics que tenen temps per mirar el públic i veus que estan contents veus que el públic per tant està receptiu i a vegades toca remuntar suposo de vegades sí i de vegades els concerts fan peixons però són peixons previstos de vegades tens subidons espectaculars que dius bueno poquet a poquet etc la qüestió és arribar a bon port al final quina és la sorpresa més gran que t'has emportat de moment amb el que portem de projecte amb aquest projecte bé és clar combinem combinem coses molt heterodoxes no és a dir d'entrada l'orquestra en si ja ho és és a dir la cobla fa que la combinatòria ja sigui allò que dius això és una orquestra sinfònica sí perquè sinfonia vol dir unió de sons i és una unió de sons està clar però se surt de lo normal després tens una diversitat de de tipologia de veus solistes que també fa que que surti de lo normal el cor la polifònica ens dona uns coixins i ens dona uns un no sabria què dir un resort per exemple sí ens dona tot plegat no sabria triar no sabria triar exactament el que en aquest sentit Mare Bundi si no m'equivoco s'estrena aquí a Girona finals de novembre diria l'auditori de Girona vaja te'l coneixes bastant bé l'auditori sí entenc que al final en aquest sentit és com jugar a casa com aquell que diu absolutament absolutament aquest concert va començar siguent bàsicament inicialment perquè és la 13a edició és el projecte número 13 i va començar siguent un acte social bàsicament de metalquímia que és l'empresa que ens patrocina el que passa que això es va escapar de les mans absolutament i de passar a ser un concert van passar a ser dos i ara ja en fem tres amb la gent absolutament indignada perquè no troba entrades ja és a dir ha ultrapassat l'espai Girona per descomptat això sí ja tenim gent de pertot arreu i moltíssima gent que se'n va a metalquímia absolutament indignada per dir però no hi ha entrades com pot ser doneu-me entrades carai sí sí esclar és important això vol dir que són 1200 persones per concert són moltes persones per ser aquesta per ser aquesta tipologia d'història jo ara portant-ho jo faré de cunyat ara val però això és com els concerts del Hans Zimmer de les bandes sonores del Hans Zimmer no creus que hi ha hagut com un augment també de l'interès de la gent d'escoltar instrumentals en directe sí sobretot perquè fa perquè són instrumentals que són llaminers val és a dir si tu muntes la novena de Beethoven bé potser sí però no tindrà l'èxit Pirates del Carip sí no tindrà l'èxit que el que fan ara les orquestres sinfòniques que és de tant en tant muntar un projecte davant de sonores sí això seria és a dir nosaltres sempre hem tingut clar que és un projecte que vol acostar-se i agradar al públic està claríssim clar i per tant sempre hem tingut aquest element com a com a intenció com a com a objectiu és que fins i tot la sinfònica s'ha hagut d'adaptar o reinventar també els temps moderns per poder arribar precisament a més gent evidentment evidentment les orquestres sinfòniques són són entitats musicals entitats sonores que que han de servir per tot és una segurament la unitat sonora més rica que tenim no? i ara que hi ha tantes coses digitals i tantes intel·ligències i tantes coses aquestes s'han de reinventar evidentment un amic meu em pregunta si queden entrades doncs no en tinc idea no en tinc ni idea que vagi a la web provar de mirar la web de l'auditori i que ho miri i que tingui sort perquè em sembla que sí estàvem tentats d'obrir un quart concert però de moment aguantem bueno ja es veurà això si els Rolling Stones poden anunciar una setmana abans vosaltres també però és evident que clar no deixa que la gràcia és també la sensació aquella que entres i et trobes l'auditori ple ple a vessar ple a vessar vol dir tot l'auditori ple i això sempre és un element més que contribueix a que la trilogia aquesta de concert sigui especial segur que l'auditori serà ple només faltaria Francesc moltíssimes gràcies i a més a més perdó tenim present que tenim un altre objectiu que és un palau de la música al mes de juny que no és la primera vegada que hi anem ni la segona ni la tercera però que sempre també l'omplim i allà ja és la música en estat excel és molt xulo també us anirem a seguir Francesc moltíssimes gràcies per aquesta estoneta gràcies a vosaltres a les 10 de la nit al 92.7 de la FM i en podcast a gironafm.cat La Càpsula el programa dedicat a la música sul amb Oriol Mas L'actualitat en 180 segons cada hora en punt arriba l'actualitat concreta i directa de la ciutat i del país tot el que passa a Girona i Catalunya concentrat en 3 minuts als botlletins informatius horaris a Girona FM La Gironina Cocodril Club Si t'agrada la bona música dels anys 60 70 80 Escolta Girona FM els matins de diumenges de 10 a 12 i els dissabtes també de 10 a 12 però de la nit és el temps del Cocodril Club tot un clàssic de la ràdio programa divulgatiu de la cultura musical pop rock recorda diumenges de 10 a 12 del matí dissabtes de 10 a 12 de la nit aquí a Girona FM 92.7 FM Cocodril Club el programa revival de l'Albert Malla Hasta luego cocodrilo No pasaste de caimà Hasta luego cocodrilo Entra el Jardí de l'ànima el programa sobre benestar consciència i transformació personal de Girona FM amb Bim Magarolera Afra Quintanes i la Vínia Martorano Cada dues setmanes els dimecres de 3 a 4 de la tarda i quan vulguis en podcast a Girona FIMA FIMA ADN Gironí ADN 92.7 La ràdio de Girona L'olor de cafè dels matins quan em llevo amb tu els plats els plats del sopar que ningú té el valor de rentar i penso en tu a cada moment des que el sol treu el cap pel tagamenent i va il·luminant els somriures de la meva gent el parell el parell de mitjons de colors oblidats dins el llit els veïns del tercer que se'm queixen dels teus crits d'ahir i quan dius que tens pressa però encara tens temps d'enganxar-te als llençols durant 5 minuts més fent el goix fent l'amor esbolsant-los la mandra molt lentament i és que per mi els teus defectes som tan espectaculars ningú podrà fer-me dubtar que vull estar amb tu jo vull estar amb tu vull estar amb tu jo vull estar amb tu quan m'enfado i esclates a riure per sota el nas quan et dono peixet en els jocs que t'agrada guanyar la vida tranquil·la dels dies d'estiu les nits en la fresca banyant-nos al riu petons i cançons a la platja de Tamariu i és que per mi els teus defectes són tan espectaculars ningú podrà fer-me dubtar que vull estar amb tu jo vull estar amb tu vull estar amb tu jo vull estar amb tu la teva veu comença el dia la promesa d'una alegria que viu entre els teus gestos quotidians em quedaré amb tu per sempre a la vora de la primavera que desplegues generosa cada pas i és que per mi els teus defectes són tan espectaculars ningú podrà fer-me dubtar que vull estar amb tu jo vull estar amb tu vull estar amb tu jo vull estar amb tu vull estar amb tu jo vull estar amb tu per l'olor de café dels matins quan em llevo amb tu adn gironí adn92.7 la ràdio de Girona i passa un minut dos quarts de dotze del matí seguim en directe els quatre rius a Girona FM obrint bloc d'actualitat i és que avui parlem d'un canvi important en el servei domèstic la reial decret 893 barra 2024 estableix que les famílies que contracten personal de la llar hauran de garantir la seguretat i salut laboral igual que qualsevol empresa per explicar què implica i com complir la normativa ens acompanya Albert Lleal responsable de Lleal Tolsà Assessors bon dia bona hora molt bon dia primer de tot què canvia amb aquest nou decret i a qui afecta principalment bueno doncs principalment el que s'ha volgut amb aquest real decret és equiparar diguem-ne l'ampleat domèstic amb un altre empleat d'Hem de comptaliar i per tant tot el personal contractat per un empleador domèstic doncs tenen dret a aquesta protecció eficaç que diuen en matèria de salut i sort de tant el treball Clar quines són les obligacions bàsiques per exemple que han de complir ara les famílies ocupadores doncs els cartes de família el que hauran de fer és fer una evolució inicial dels riscos que tenen a casa seu i anar d'actualitzant periòdicament adoptar les mesures preventives necessàries perquè es compleixin els requisits i proporcionar l'equipament de treball adequat el que és el conegut pels EPIs per posar-te un exemple si una persona que cuida el jardí de casa i fa anar l'esborçadora que tingui la màscara els guants les sabates etc. entenc que això era una reivindicació força accentuada des de fa molts anys aquesta regulació exacte bàsicament ens trobem un col·lectiu ajutariament en aquest cas de dones que ja siguin familiars dels cap de família o de la casa i que hi havia un buit legal en aquest sentit i que gràcies a aquest real s'ha ficat fil a l'agulla En quin termini vull dir s'està jugant ara mateix? Això entra en vigor a partir del 14 de novembre és a dir el passat 14 de maig va sortir una eina a una plataforma que està penjada a la pàgina prevencion10.es que allà donava un termini a sis mesos d'ençac del 14 de maig per tant ens n'anem el 14 de novembre en el qual totes les famílies d'empleadores van de tenir aquesta prevenció realitzada No sé si vosaltres ja heu començat a rebre consultes en aquest sentit Sí és un tema que l'estar aquí i el caure molts emperts caps de família ens han quedat en contacte amb nosaltres i principalment tenen tres dies per complir això o bé ho fan ells directament a través d'aquesta plataforma que t'he comentat o bé ho deleguen a un familiar si ells no són capaços o un treballador que ho realitzi o bé als serveis de prevenció hi ha empreses que són que es diguin directament en aquest tipus de serveis I ara entrem al tema gros que sempre ens agrada comentar les multes de quan són? Bueno aquí una mica veurem quin nivell de grau aplicaran jo suposo que inicialment inspecció de treball en aquest sentit serà benèvol o esperem així perquè realment no són empreses no? període de transició no? Sí que estem en una situació que és complicada per tothom i una mica el que s'intenta és que tots tinguin mateixos drets però sí que no estem parlant d'una empresa propiament dita al final és una persona que necessita una ajuda moltes vegades per poder portar el seu dia a dia i en aquest sentit esperem que dins d'inspecció siguin més benèvols del que són les empreses Albert Lleal moltíssimes gràcies per aquesta estoneta i bueno estarem atents aviam si hi ha alguna novetat vull dir ja et farem un truc perfecte doncs qualsevol cosa estem en contacte moltes gràcies a vosaltres Gràcia i Terribes Associats el programa que et convida a explorar la realitat cultural de Girona amb Pere García i Guillem Terribes explorem el món del cinema la música el teatre i els llibres un viatge apassionant pel teixit cultural gironí cada divendres a les 3 de la tarda i dissabtes a les 11 del matí obre la finestra cultural de la nostra ciutat Girona FM la teva ràdio la gironina descobreix Girona com mai abans ho havies fet els quatre rius amb Saïd Esvall entrevistes gent cultura històries Girona pren la veu al 92.7 FM a les plataformes i a les nostres xarxes socials Girona FM la teva ràdio la gironina Més que la meva sang Més que tot l'or d'un banc Més que poder cridar Més que poder plorar Tu ets molt més important Més que poder somiar Més que fer Més que saber oblidar Més que saber oblidar No et canviaria res Per poder despartar I que m'estiguis mirant No, no, no tinguis por Desitjar-me no és dolent No cal que diguis res Que el que vulguis ja ho faré Jo ho sé Més que la meva sanglès Que poder saber el que hi ha més enllà Doncs no m'importa gens El que passi demà si et dic al meu davant Res no m'importarà I és que la veritat Que mai no existirà No m'importa ja tant Com tenir-te al costat Mai vaig haver esperat I és que no em sé aguantar Si tu vols i jo vull No has de fer-me patir No ho deixem refredar No, no, no tinguis por Desitjar-me no és dolent No cal que diguis res Que el que vulguis ja ho faré Jo ho sé Més que tot l'or d'un banc Més que mai fer-me gran Més que poder saber qui seré d'aquí uns anys Més que no saber el dia Perquè com estimar tu ja ho has ensenyat Més que la meva sanglès Que poder saber el que hi ha més enllà No m'importa gens No m'importa gens El que faci demà Si et tinc el meu rabat Més que la meva sanglès no m'importarà No, no, no tinguis por Desitjar-me no és dolent No cal que diguis res Que el que vulguis ja ho faré Ja ho sé Més que la meva sanglès Que poder saber el que hi ha més enllà Doncs no m'importa gens El que passi demà Si et tinc el meu davant Res no m'importarà Més que tot l'or d'un banclès Que mai fer-me gran Més que poder saber qui seré d'aquí uns anys És que no sabeu dir-hi per què Com estimat-ho Ja m'ho has ensenyat L'actualitat en 180 segons Cada hora en punt arriba l'actualitat Concreta i directa de la ciutat i del país Tot el que passa a Girona i Catalunya Concentrat en 3 minuts Als botlletins informatius horaris A Girona FM La Gironina Entra al Jardí de l'ànima El programa sobre benestar, consciència I transformació personal De Girona FM Amb Imma Garolera Afra Quintanes i Lavinia Martorano Cada dues setmanes Els dimecres de 3 a 4 de la tarda I quan vulguis en podcast A Girona FM Descobreix Girona com mai abans ho havies fet Als Quatre Rius Amb Saïd Esvall Entrevistes Gent Cultura Històries Girona pren la veu Al 92.7 FM A les plataformes I a les nostres xarxes socials Girona FM La teva ràdio La Gironina And travel between stars Ara el meu somnist Anar cap a dalt Viure entre estrelles I no ser fugaz Ser dos més grans Del sistema solar Treure sistemes I sempre sonar Donar-li a la sequitza a volar Només arriba qui vol arribar Sempre endavant com l'estrella polar Això ja enlaire Dic que ara vinc Si demanes que m'enlairi I a vegades ens queden coses al calaix I a vegades toca fer memòria T'ho dic perquè el pregó de l'any passat, crec Vam parlar amb el bo del Fortu I vam dir Sí, sí, ja vindràs un dia, eh, d'aquests, vale, vale I així va quedar la cosa Doncs mira, ha tocat avui Roger Fortuny, Fortu I de fons sona entre estrelles Bon dia i bona hora Molt bon dia Què tal? I gràcies per venir, eh, que et vaig avisar ahir Sí, sí, bueno, mira Tenia un forat avui i m'ha anat perfecte Tu, escolta'm una cosa És que, clar, l'última vegada que vam parlar Va ser pel pregó de fires de l'any passat Crec que era just abans Que actuessis a Barraques Ja sé que és tirar una miqueta molt enrere Però com va anar aquell dia que jugaves a casa? Doncs entre bé i malament una mica Ui, aviam Perquè per la part bona, doncs, estava complint un somni Tocar a Barraques, doncs, és el que havia somiat sempre Però després, mig concert Vaig haver de parar per pluja I va ploure I, bé, per sort vam poder-lo acabar Al cap d'una estona vam poder tornar a fer-lo I va donar temps d'acabar Però, mira, això una mica sabor A Marc, aquest, sí, a Gradol Però, bé, bé, bé Però molt content, eh? Sí, no? T'agrada a dir allà la copa I tot el quisqui Sí, sí Devia ser Bé, això, escolta Dóna una excusa per dir Bé, ja que la primera va anar Com va anar Doncs parles amb l'Ajuntament I els dius Escolta, què et sembla si Quan no hi hagi previsió de pluja Escolta'm una cosa Estem escoltant ja l'entre estrelles De fons Vaja, vull dir Ets un trap català Allò Made in, eh? Sí, sí Bé, a mi jo estic més M'he estirat cap a aquest estil Ara Encara m'hi vull desmarcar més Diguéssim que una mica Tirar menys menys De lo comercial que hi ha ara I fer Una mica més aquest trap Així americà I lo nou que està sortint Per tant A veure A veure què li sembla al públic Com vas començar amb tot això de la música? Doncs Jo Amb els meus amics Que quan quedàvem Doncs fèiem improvisacions així de rap Fèiem freestyle Amells i tot I res M'agrada molt El món d'improvisar Rapejar i tal I el meu germà Doncs Va ser el que va començar a casa Fent Publicant cançons Amb Ell de Rapejant i tal I va ser a la pandèmia Que tenia molt de temps lliure Com tothom suposo I Dic va Doncs vaig a buscar vídeos A veure com Com em gravo Com Com puc Gravar-me a casa I fer cançons I amb l'ajuda d'en Quimo Que hem fet una mica Hem fet cançons junts i tal Em va donar com Entre el programa I la forma de fer-ho Doncs em vaig posar a fer cançons I a la que vaig veure Que m'agradaven suficient Com per poder penjar Doncs vaig tirar endavant I quan agafes i les penges Quin és el següent pas? O sigui Tu ara agafes i dius Ostres, vale, jo vull fer això Com ho fas? Doncs mira Vaig tenir la sort Que els meus pares Tenen una discogràfica Que és ara SRGB Ah, clar Sí, sí I jo ho volia fer Pel meu compte Ah No volia Posar-me allà ni res Tampoc volia ara Però ells m'han dit No, no Ja que ho tenim Les aines i tot Doncs Ho publiquem per aquí Així és més fàcil Tens menys embolics I tal I vaig començar Això el 2022 I mira Anar traient coses I no sé, molt bé Escolta, i aquest any Jo t'he vist actuant encara Crec que ho feies Amb els, com es diu Els fans 11 Al Girona Per exemple Vull dir Sí, sí Sí, amb el Foment Vam fer ara abans Sí, del bàsquet Girona Vaig fer un concert allà A Fontajau Que va estar molt bé També alguna festa major Ara l'última que hem fet Va ser a Llagostera Que també va estar molt guai I res En aquest estiu S'han anat fent coses I a veure si De cara a l'any que ve També podem tocar Algun lloc més Això per poder-ho fer És el que a vegades diuen Vull dir que més val tenir un disc O algun EP fet No sé si ja estàs treballant Amb això Doncs ara sí A llarg termini Tinc pensat de fer un àlbum llarg Perquè sí que ara tinc He publicat un àlbum Però que era Només 8 cançons El de 42 I ara a l'abril Vaig publicar un EP De 6 cançons Però sempre he tingut la idea De fer un àlbum llarg Més de 12 cançons O així I ja hem estat treballant Aquest estiu Juntament amb en Mateu El productor I ja tenim unes quantes cançons Que anirem penjant Durant aquest any I a veure si l'any que ve Doncs es fa un àlbum Així com a concepte Amb algun fil temàtic Algun... No, la veritat és que no Un calaix de sastre És... No, vam anar fent El que ens sortia en aquell moment Sí que hem fet estils Bastant diferents Ons hem fet Jo què sé 6 cançons Només de trap Hem anat variant Hem fet Funk Així Brasile Que es fa més ara El dancehall Coses així Noves I jo crec que Ha quedat un bon resultat Encara t'estàs trobant A nivell d'identitat Per exemple Creus? Jo crec que sí Perquè ara Fins ara M'agradava El que feia M'agradava molt Però també pensava molt En què agradaria més a la gent I ara m'estic obsessionat més En fer el que realment m'agrada a mi El que m'assento més còmode I és el que jo crec Que ara hem fet amb en Mateu En aquestes De moment tenim unes 5 cançons Pràcticament acabades I altres que Encara queden Acabar-les del tot De pulir Bueno, al final estem parlant D'això del 26 Més o menys Sí, sí És bastant a llarg termini Jo crec que Passat l'estiu Potser allò de Si es penja un àlbum Finalment Serà Després de l'estiu De l'any que ve Suposo És Just for fun O realment és allò Que agafes i dius Hosti, a veure què passa Doncs És totalment Com hobby Però és el que dius tu Si surt bé Doncs Encantat Perquè és una cosa Que m'agrada M'agrada tocar escenaris M'agrada Tancar-me l'estudi Amb amics Amb productors I crear coses Però ara mateix Ho faig Perquè m'ho passo bé I Mentre ho pugui Anar fent I la gent Em recolzi Doncs millor I a més Tot això Des de Girona Que això a vegades Ja sé que Els gironins Són molts gironins Però a vegades També això és un hàndicap T'ho dic Perquè al final Vull dir Barcelona és Barcelona I fer les coses Des d'algun lloc Que no sigui aquell A vegades sembla Que sigui una miqueta Més complicat Doncs No sé si ho has notat Tu De fet ara En aquest últim EP Van fer una cançó Amb en Quimo Precisament Que es diu Des de Girona pel món I és una mica Reivindicar Que aquí a Girona Doncs hi ha bona música Hi ha molts artistes D'aquí a Girona Que potser no No tenen tant de bombo Com si estàs a Barcelona Ales per fer coses O diferents vies Per donar-te més a conèixer I ara doncs Aquí a Girona Volem crear com una mica D'escena D'ajudar-nos una mica Mútament entre tots Per això vam fer La cançó de Flow Mediterrani Que és la De les últimes que he tret Que va ser ajuntament També amb en Quimo Amb en Quillocat I en Kit Campi I tots som gent d'aquí De Girona A la província I ens vam ajuntar Amb en McEnroe El productor I ell també Doncs ara té aquesta visió D'ajuntar una mica Tota aquesta escena gironina Per agafar la força Que potser Falta una mica a Girona I que hi ha allà a Barcelona Les xarxes Creus que Ajuden o es canyen? O les dues? Jo crec que ara mateix És Si no hi ha xarxes Hi ha poca música Estàs fora Estàs bastant fora Perquè O sigui Ara hi ha la gent No ha de fer la música I ja està Sinó que ha de fer la música I vendre-la I jo crec que això potser és El que complicat O el que potser La gent fa bandra Que potser acaba triomfant més El que sap Vendre més bé la seva música Que no pas La música en si Però bueno Suposo que és els temps Que corren ara I és el que toca I dic és canya T'ho dic perquè a vegades Quan Vull dir He parlat amb vosaltres Alguna vegada És allò que dius Hòstia A vegades per tancar bolos Sembla que si no tens 13.000 seguidors A Instagram Vull dir No sigui bona la música No, no Totalment I ara també Amb tot el tema de festivals Que ara Veus que Tots els festivals És quasi el mateix Els tops de Catalunya Tots els festivals Quasi sembla el mateix cartell I jo crec que faltaria Una mica més De donar espai A propostes Més emergents O que potser no són Els tops D'aquí a Catalunya Encara que sigui No sé Posar-los en el mateix festival A hores menys concorregudes Òbviament Però Ja que la gent Vagi veient Ostres, i qui és aquest? I després t'ho escoltes a casa O Com vam fer l'any passat Aquí a Barraques Que és el que vam parlar Allà en el balcó Que ells dius Doncs agraïm molt això De l'Ajuntament Perquè Dones un dia Perquè cinc propostes D'aquí De Girona Puguin Tocar aquí A la seva ciutat I que la gent Que potser no els conegui Digui Ostres, i qui són aquests? I mira Ja que falta una mica Això Però bueno És que al final Al final el que estem veient Sempre és Que s'ha encarregat La classe mitja D'artistes Que hi havia abans Perquè abans sí que tenies Un o dos caps de cartell I després tot per sota Tenies una classe mitja Que era molt mòbil I a partir d'aquí Doncs bueno Algú no podia petar més I passar cap de cartell Etc Però ara sembla Que tota aquella classe mitja Ens l'hem carregada I la gent prefereix tenir Dos caps de cartell M'entens? I ja està No agafen res més Clar, és el que dius Que hi havia Aquell mig Diguéssim Que dius Ostres, doncs Aquest sí El vaig sentir allà I sonava prou bé I la gent ja sonava prou bé Sonava prou bé I al final Doncs acaben siguent Caps de cartell Algun dia Però ara ja no hi ha aquest punt mig És a dir Qui són aquests Ara ja els veus Ja no saps qui són No apareixen A tres o quatre De festes O el que sigui Has dit que de Girona pel món Que aquesta cançó Amb en Quimo Amb en Quimo Amb en Quimo Amb en Quimo També era aquesta No, és la de Flo Mediterrani Doncs escolta'm una cosa Amb aquesta de Girona pel món Cap al món No, com és? Des de Girona pel món Des de Girona pel món Ara, exacte És que jo sóc de Figueres Que clar Fortu, doncs tu Moltíssimes gràcies Per aquesta estoneta Fem una cosa Quan treguis EP Dís qualsevol cosa Et tornes a venir cap aquí Perfecte Ja ho parlem I passem el matí tranquil·lament Per mi, perfecte Doncs marxem escoltant-te a tu Però en aquest cas Cantant Moltíssimes gràcies Per aquesta estona Moltes gràcies a tu Va ser ben Des de Girona pel món Des de Girona pel món Yeah Des de Girona Estem a primera Venim de Segona Vol la xinena I passe de Rabona Tenim un dimoni De tia persona El combo perfecte Fuciona Ara tenim la pilota d'or Però pas nos tiraven Pilotes de goma Jo parlo un fax Això no és una broma El més real Que veuràs a la zona El més real Tienes grà Tienes grà Tienes grà Tienes grà Tienes grà Tienes grà Tienes grà Tienes grà Tienes grà Tienes grà Dom € Tienes grà Tienes grà Tienes grà Quina ballot M'anima a portar-nos la copa Hemos arribat amb les ganes Y to'n enganos de posar-nos las botas Aquí no existe la derrota M'anima a portar-nos la copa Hemos arribat amb les ganes Y to'n enganos de posar-nos las botas