Els 4 Rius
El magazín diari que escolta els protagonistes de la ciutat de Girona
Subscriu-te al podcast
La Dama Espanyola, Premis Fundació Balbi i el retorn del Grau de Relacions Laborals a la UdG
Panorama de l'episodi
- Data: Dimecres 11 de juny de 2025.
- Presentació i sumari amb to distès (Saïd i Arnau Vila).
- Avanç: demà arrenca un festival de cinema independent a Girona amb programa especial des d’El Modern.
- Temes del dia: novel·la negra “La Dama Espanyola”, Premis Fundació Balbi i reclam per recuperar el Grau de Relacions Laborals a la UdG.
Tema 1 — Entrevista a Cristina Guig de Jaime: “La Dama Espanyola” (continuació de “La Jefa”)
Trama i personatges
- Segona entrega d’una trilogia negra: Eva passa de víctima a cap criminal; a Mèxic és coneguda com “la dama espanyola”.
- El marit, Ricardo (a Girona), pren el protagonisme de la recerca: es desespera amb la via oficial i recorre a un hacker per rastrejar pistes després d’una trucada amenaçadora des de la presó.
- Evolució de Ricardo: de persona submisa a líder temible, s’autoanomena “el dragón de Komodo” — imposa respecte sense deixar rastre directe.
- Arc geogràfic i moral: presons a Colòmbia (model salvatge, llei del més fort) i narcos a Mèxic (finca sense barrots però amb regles pròpies).
"Queríais un lobo, tenéis un lobo."
Documentació i temes
- Autora jurista, fascinada per la criminologia i els sistemes penitenciaris com a mirall cultural.
- Documentació intensa: documentals i entrevistes de presons, llibres sobre narcos i història de Mèxic.
- Contrast penitenciari: model rehabilitador (aquí) vs model castigador/salvatge (context llatinoamericà descrit a la ficció).
- Reflexió ètica: incomprensió davant la lògica del narcotràfic i les seves conseqüències socials.
Estil narratiu i ritme
- Prosa d’alt ritme, girs constants i dosificació d’acció vs descripció (influència del consell de Stephen King: prioritzar el que passa al cap dels personatges).
- To amb lleus tocs de telenovel·la en el tram mexicà per respondre al context cultural.
- Lectura “sense salts”: cada capítol aporta peça clau a la trama.
Procés creatiu i el que vindrà
- Bloquejos resolts caminant i parlant la trama a l’aire lliure; revisió minuciosa fins al lliurament a l’editor.
- Trilogia prevista: tercer i últim llibre en 1-2 anys (amb nous escenaris, part important encara a Mèxic, amb l’objectiu que Eva “torni a casa”).
- Futur literari: interès a provar cosy crime (negre amb to de comèdia), i recuperar novel·les antigues gairebé acabades.
Tema 2 — Agenda i cultura: Premis Fundació Balbi (amb Magui Noguer)
Guardons i reconeixements
- Salvador Sunyer (fill) — trajectòria cultural (Temporada Alta) i defensa de la cultura com a eix de cohesió.
- Fundació Girona Est — acció social i educativa als barris Font de la Pólvora i Vilaroja: igualtat d’oportunitats a través d’activitats culturals i esportives.
- Amics del Castell de Montsoriu — premi Joaquim Codina i Vinyes a la preservació del patrimoni paisatgístic i ambiental; activisme cívic per restaurar i obrir el castell al país.
"La cultura cohesiona."
"El nostre país només té la salvació si aconseguim una llengua catalana forta, sense menystenir cap altra llengua present."
Testimoni que trenca prejudicis
- Emociona la veu de Dulce Fernández (mare jove de Girona Est): defensa el barri i convida a conèixer-lo, desmuntant tòpics i obertament orgullosa de la seva identitat.
Exposicions i programació
- Exposició de Jaume Feixó (abstracció geomètrica) amb aval crític estatal; recorregut anys 70-90.
- Avanç juliol: retrospectiva d’Antonio Federico (instal·lacions en esglésies en desús; escultura, ceràmica, grans formats).
- Estiu a la Fundació: dilluns concerts de clàssica, dijous Festival de Guitarra, i també jazz; obertura de tardes i dissabtes.
Tema 3 — Economia i educació: recuperar el Grau de Relacions Laborals (UdG)
Necessitat del territori
- El Col·legi de Graduats Socials (Montserrat Cerqueda, degana) alinea patronals i sindicats: manca de professionals a Girona per absència del grau.
- Efecte expulsió: qui marxa a estudiar a altres províncies (o ho fa només online) pot no tornar, debilitant l’arrelament i l’ecosistema local.
Què fa un/a Graduat/da Social?
- És una de les tres professions jurídiques (amb advocacia i procuradoria) especialitzada en dret del treball i seguretat social.
- Sortides: RRHH, prevenció de riscos, plans d’igualtat, assessorament en contractació, nòmines i acomiadaments, i representació als jutjats socials.
- Acompanyament al llarg de la vida laboral: de prestacions per naixement a jubilacions i viudetats/orfeneses.
Acció institucional
- Contactes amb UdG, Conseller de Treball i Presidència per evidenciar la desigualtat territorial (Girona, única província sense el grau) i la necessitat empresarial i social.
- Objectiu: retorn del grau a Girona per cobrir demanda i consolidar talent local.
Altres apunts
- Demà, programa especial des d’El Modern coincidint amb l’estrena d’un festival de cinema independent a Girona.
- Intervencions musical/promocionals al llarg del programa (falques de servei i sintonies) entre els blocs principals.
Seccions de l'episodi

Demà, cinema

De dimecres

Entrevista amb Cristina Gich de Jaime
Cristina Gich de Jaime ens presenta la seva segona novel·la, ‘La dama española’

Agenda: Premis de la Fundació Valvi
Parlem amb Maguí Noguer sobre els premis de la Fundació Valvi que han reconegut Salvador Sunyer, Fundació Girona Est i l’Associació d’Amics del Castell de Montsoriu

Estudis: Grau en relacions laborals
Parlem amb Montserrat Cerqueda, degana del Col·legi de Graduats Socials de Barcelona, Girona i Lleida, després que el teixit econòmic gironí reclami recuperar el grau
o a codidigital.ddgi.cat Digitalitza la teva empresa, no et quedis enrere. Codigital és un servei gratuït de la Diputació de Girona. Escolta el que diu Girona, sent el que passa a la ciutat. Els quatre rius, amb saïdes bai. Una finestra a tot el que passa per sobre al Güell, l'Unyà, el Galligans i el Ter. Sintonitza el 92.7. Disponible a totes les plataformes i a les nostres xarxes socials. Girona FM, la teva ràdio, la gironina. 11 i 5, benvinguts als Quatre Rius. Dimecres 11 de juny de 2025. Demà comença el Festival d'Assinament Independent de Girona. Dic comença perquè serà la seva flamant posada de llarg amb una primera edició de luxe. Nosaltres, que últimament li hem agafat el gust a sortir d'excursió, agafarem les Andròmines i ens n'anem al Modern a fer el programa en directe des d'allà. Per parlar de cinema, de pel·lícules, no de les nostres, sinó de les que es podran veure en aquest festival que dona el tret de sortida demà. Girona, una altra cosa no ho sé, però de cinema en tenim un bon munt, sigui pel trofó, pel museu, el col·lectiu de crítics o totes les sales que ens fan distreure una estona de la realitat per mostrar-nos aquella petita gran finestra d'imaginació. I qui en té moltíssimes de pel·lícules dintre del seu cap, això sí, sempre com a protagonista absolut només faltaria Arnau Vila, bon dia i bona hora. Molt bon dia. Home, més que protagonista d'allò m'agrada que la sorpresa m'impregni, eh? Actor secundari no ets tu, a mi no m'enganyes. Bueno, podríem ser actors d'aquells així de doblatge, diguem-ne, eh? Tu tens... Que faig totes escenes perilloses. Jo sé que tens molts premis, tu. Ha arribat algun goi, algun Òscar, encara no? No, encara no, encara no. Que per cert, l'any que ve, o sigui, es fan a Barcelona els premis goi. És una picada d'ullet perquè te'l puguin donar tu? O tu, depèn. O els dos. A mi no crec, ja t'ho dic ara. En tot cas, a mi em donarien aquells els anti-Òscars que fan un centenar abans. Saps allò que... Sí, fan uns premis que és per la pitjor pel·lícula, el pitjor... Com les mosques aquí, Girona, sí. Tots som actors en aquesta vida, que deia Shakespeare. En qualsevol cas, Arnau Vila, avui toca parlar de llibres. Parlarem de la dama espanyola. No sé si hi ha amb la dama espanyola, que és Cristina Guits de Jaime, en aquesta continuació de la jefa, en aquesta segona novel·la de l'autora. També parlarem dels premis de la Fundació Balbi, que es van celebrar ahir al vespre. Premis, no t'ho perdis, eh? A Salvador Sunyer, també a la Fundació Girona Est i alguna sorpresa més. Arnau Vila, això que ens ho expliqui l'home aquí d'aquí una estona. Guillem Terribas, amb les seves recomanacions literàries, que no podia ser d'altra manera. Mai falla aquest home. I, a més a més, també parlarem amb el Col·legi de Graduats Socials de Barcelona, Girona i Lleida, també per tot el que ha passat amb el grau de relacions laborals que hem comentat al Primer Cafè, d'avui, aquí a Girona FM. En qualsevol cas, Arnau Vila, si et sembla... Doncs, comencem. I deien que segones parts mai serien bones, però venim precisament a trencar-ho, només faltaria... Avui parlem de La Dama Espanyola, la segona novel·la de Cristina Guig de Jaime, també continuació de la seva primera novel·la, La Jefa. Cristina, bon dia i bona hora. Bon dia, Saïd. I ben tornada. Gràcies. Sembla que ens vam creuar l'última... Ah, sí, el dia de la pagada, me'n recordo. Sí, sí. Aquí a la porta que estàvem. Estàvem tots esvalutats aquell dia. Vas anar cap a casa, no, tu, tu que podies? Sí, sí, sí. Ja t'anava bé. Us va tornar gaire tard la llum. Ens va tornar a quarts de deu del vespre. A quarts de deu. Sí. No ho veus. És que tu vas mostrar una miqueta el poder de la ràdio, me'n recordo, perquè Arnau Vila estàvem aquí fora, no sabíem què havia passat, i ella va arribar amb cotxe, just aquí davant de l'emissora, amb la ràdio posada. Sí. I dient, mira, seria bona idea anar a buscar una ràdio. Sí, estava escoltant Catalunya Ràdio. En qualsevol cas, segona novel·la, continuació de la jefa. Vaja, vull dir una miqueta amb aquest estil teu, vull dir, sobretot, tenebres, foscor, vull dir una cosa allò potent, ja per començar. Sí, i el que més espanta és que, pesada que la història sigui de ficció, l'ambientació, no. L'entorn, la realitat que jo plasmo, no és ficció. I això sí que espanta. Clar, com documentes, això? Amb la jefa me vaig documentar, com ja vaig comentar, mirant molts documentals de presons, entrevistes a presoners, llibres, etcètera. I amb la dama espanyola, que com que s'està ambientada a Mèxic, igual, he llegit molts llibres de narcos, històries, històries de Mèxic, etcètera. Però, sobretot, entrevistes i llibres, sobretot. Jo crec que ara que ha passat un any i escaig des de l'última vegada que vam parlar, podem desvalar una miqueta com va acabar la jefa per saber el punt de partida de la dama espanyola. Clar, la jefa parteix de la base que hi ha un noi, en Ricardo, que li roben una tonelada de cocaïna i li diuen per equilibrar el deute per saldar-lo has de raptar una noia i portar-la a una presó de Colòmbia. Que la presó, jo l'he ficat a Colòmbia, però és real i és una presó real d'Honduras. Vull dir que l'entorn, és el que et dic, la història és ficció, però l'entorn no. I ella s'acabarà convertint en la jefa. Però què passa? Que aquest noi s'ha equivocat de noia i ha de corregir el seu error de pressa i corrents, per dir-ho així. Però què passa? Que aquesta noia, la Eva, com que s'acaba convertint en la jefa, els mexicans, que són també els narcotraficants molt forts, molt potents, s'afixen en ella i diuen aquesta noia a pa cá, cap aquí. I després ella s'acabarà convertint en la dama espanyola. És com l'anomenaran a Mèxic. I en aquest sentit seguim amb la seva cerca, amb la seva búsqueda, intentant localitzar-la. Exactament, perquè en aquest segon llibre té més protagonista el seu marit, perquè ella està casada a Girona, nada menys està casada, i el seu marit està fart d'esperar que els Mossos d'Esquadra o que la Justícia o qui sigui, els Mossos de Força de Seguretat, l'ajudin i diu, mira, té un amic jutge i un amic fiscal, perquè ell és procurador, clar, té amics en aquest món, li diuen, escolta, que els artistes quan estan fals d'inspiració van als museus, tu per què no véns al jutjat una mica perquè ell està de baixa. I li diuen, mira, tal dia, tal hora, hi ha un hacker, no sé, vine. I després ell s'adona compte que aquest hacker s'ha ficat en mòbils, s'ha ficat en ordinadors, ha fet no sé què, i diu, pam, se li incert la llumeta d'aquest m'ajudarà a entrar en telèfons, en mòbils, perquè en el primer llibre, en Giancarlo, que és un personatge de la presó d'allà de Colòmbia, el truca a ell i li diu que no busqui la seva dona, que se n'oblidi, que si truca la policia és com si estigués morta, no sé què, no sé quantos. I clar, ell té aquesta trucada i gràcies a aquesta trucada contacta amb el hacker no sé què i la localitza a Colòmbia, però clar, allà ja no hi és. Clar, jo t'ho volia preguntar, per què t'han atret sempre aquests ambients tan tènues, tan foscos, tan clandestins, podríem dir? Mira, no fa gaire vaig anar a Lloret, que van fer Lloret de Mar, van fer el Festival Lloret Negre i feien una pregunta similar i deien tota aquella gent que li agrada el gènere negre algun trauma té? Doncs la veritat és que no ho sé, jo soc jurista, m'agrada molt el món del dret, però sempre m'ha agradat molt el món de la criminologia, sempre, i sobretot el tema presons m'ha cridat molt l'atenció, perquè allà es veu molt la cultura d'un país, molt, i cada país ho fa a la seva manera, per això hi ha presons tan diferents per tot el món, i no sé, m'atira, m'atrau, perquè escriure m'ha permet ficar-me en les sabates dels personatges, m'ha permet empatitzar millor, i quan hi ha quelcom que jo no acabo d'entendre, si escric sobre allò, m'obligo a empatitzar amb els personatges, i d'aquesta manera entenc més bé les coses, perquè si hi ha alguna cosa que jo no entenc ni per activa ni per passiva és el món del narcotràfic, és a dir, no entenc com és possible que l'ésser humà hagi arribat al punt de realitzar, inventar i crear unes drogues tan perilloses i les vengui per ànim lucratiu, per res més que per fer diners, i dius, però aviam, no podem posar aquestes ments fent altres coses per a la societat, doncs m'acosta molt d'entendre, però si ho estudies, ho investigues, et documentes i ho escrius, entens per què els personatges fan això, i això també ajuda, també és terapèutic. Clar, i a vegades és un sistema penitenciari també que dista molt del que tenim aquí, o sigui, aquí sí que és veritat que aquí es creu en la reinserció, però el que tu planteges, vull dir, es tracta d'un sistema penitenciari completament salvatge, és la jungla. Exacte, perquè hi ha moltes maneres d'enfocar el sistema penitenciari, tenim el de rehabilitació, com tu més dius, però també tenim el castigador, que el castigador era el que hi havia aquí abans, a l'època de Franco i companyia, te tancaven a la presó perquè ets dolent. Ara, l'objectiu de la presó no és et tenco perquè ets dolent, et tenco perquè tens una actitud que fa mal a la resta de ciutadans i d'aquesta manera tu puguis reinsertar-te, puguis tindre una nova filosofia de vida, se'ls hi dona uns hàbits, unes pautes en el sistema penitenciari perquè puguin tindre un altre tarannà. No és perquè ets dolent, és perquè ha passat alguna cosa que no funciona com a societat, doncs com a societat tots junts arreglem-ho. Allà no, allà és tapillo perquè és delinquit i segueixen delinquint entre les parets allà a la presó. T'anava a dir, o sigui, la teva novel·la gaire contemplativa no és des del punt de vista que girs de guió constants, ja sé que està ambientada a Mèxic però a vegades fins i tot amb tocs de telenovel·la podríem dir. Aquesta de Mèxic m'he permès ficar una mica de telenovel·la, una miqueta, però sí que és veritat. Però parlo més que rep el ritme, és allò de gir constant, aviam què passa ara a la següent pàgina. Sí, jo sóc una escriptora que a mi m'han dit és que si te saltes un capítol ja t'has perdut alguna cosa. S'ha de llegir tot, perquè alguna cosa ja... El següent ja no saps d'aquesta baixa, perquè jo em sembla que d'aquí ve perquè sóc una noia que m'avorreixo molt fàcilment. I clar, quan estic escrivint els meus llibres i també quan els estic corregint, si m'avorreixo jo, malament anem. I clar, per això potser m'agrada que el ritme sigui més o menys ràpid. Ja sí que faig un ritme equilibrat d'ara, toca més acció, anem més de pressa, ara no, ara estem fent descripcions, anem més a poc a poc. Però no m'agraden aquelles novel·les que són molt gruixudes i tot és descriptiu i tot no sé què. En aquest aspecte sóc molt com l'Stifan King, que ell també ho diu en les seves obres. Té un llibre que és escriure l'art de ser escriptor o l'ofici de ser escriptor. Mentre escric. Sí, o alguna cosa així d'escriure. Mentre escribo. Sí, que dona consells i diu això, diu, què més dona, com va vestit? El que importa és què té al seu cap i quines són o si, a no ser que sigui algo molt especial pel personatge, hi ha coses que dius què més dona de quin color era la ràdio, no? Què més dona de quin color era? El que importa és què s'estava dient a la ràdio en aquell moment. Clar, en aquest sentit també t'anava a dir sobre el desenvolupament de l'obra i la construcció dels personatges també, vull dir, com han evolucionat respecte a la primera novel·la. Exacte, la primera novel·la allà hi ha les bases. Els personatges venen d'Espanya, en Ricardo ve de Madrid, l'Eva ve de Girona, venen d'aquest entorn, amb aquesta democràcia, amb aquesta cultura, amb les nostres diferències, però clar, quan arriben a Colòmbia se troben allà, perdona, això és una presó mixta, tercer mundista, superpoblada, homes i dones a la mateixa cel·la, no en mòduls diferents, no, no, allà mateix, en les mateixes quatre parets visquent i allà hi ha unes normes que manen els narcotraficants detinguts i el més fort és la llei de Talió, el més fort guanya. Quan ella se'n va a Mèxic, no està en una presó, però bueno, està a la finca del narcotraficant que l'ha agafada, d'en Rafael Vázquez, i és una presó entre cometes, sense barroig, però també ho és, i allà hi ha unes altres normes que són les dels narcotraficants mexicans, i en Ricardo, sobretot la seva evolució és la més interessant, perquè ell se troba que quan arriba ell té un caràcter més passota i que el que manin els altres a mi no m'emprenyis, però a mesura que va evolucionant la jefe, se torna ell el jefe i el mandón d'allà, ell treu el llop que té dintre com acaba la jefe, la frase és aquesta, queríais un lobo, tenéis un lobo, si s'acaba. Clar, quan ell arriba a l'adam espanyola, el primer que fa és canviar de presó, perquè necessita buscar on està la Eva, canvia de presó i allà hi ha el mateix, unes normes, però ja no és un submís, com en el primer, ja és, mira, escolta, pam, jo sóc en Ricardo, sóc l'espanyol, punto, i es fa dir el dragón de Comodo, ell per si mateix, el dragón de Comodo, per què? perquè el dragón de Comodo tothom li diu el espanyol, però ell no, ell a si mateix s'autodomina el dragón de Comodo, per què? perquè el dragón de Comodo si et fa una petita xuclada, llapada, ja estàs perdut, perquè la saliva és superverinosa i ja te moriràs, jo ja vinc, ell va allà amb una patxorra, va caminant, jo ja vinc, però la que t'ha pillat una mica de saliva ja estàs mort, doncs ell és igual, té maneres d'imposar-se de tal manera que no li puguis acusar a ell, que ha sigut, ah, no sé, amor, fa una setmana des que jo m'hi vaig enfadar, jo què sé. Clar, és un viatge constant entre diferents llocs amb les seves pròpies normes i les seves pròpies limitacions. Ahà, i en Ricardo, bueno, quan acaba el llibre és que ell ja ha arribat a Mèxic i a Mèxic hi ha un altre, unes altres normes i allà ell també s'adaptarà però amb aquest taranada m'adona igual que tu siguis el narco més perillós de Mèxic o el que sigui, jo soc en Ricardo, jo mano aquí i faré el que jo vulgui. Podrà? A veure. Amb una trama tan complexa? Hi ha hagut moments de bloqueig per part de jo? Sí. Sí, hi ha moments que dius ara jo què faig? Com ho soluciono això? I jo normalment quan ho soluciono jo me'n vaig a caminar. Per què? Perquè quan me bloquejo me bloquejo a casa amb l'ordinador, amb les parets de davant meu, amb tots els objectes de casa. Si jo me'n vaig a caminar solucionar a la natura, solucionar al bosc, al riu, allà tinc uns altres elements per la qual cosa a la meva ment va diferent i me va molt bé caminar perquè sobretot quan vaig acompanyada ho comento amb qui m'acompanya, amb algun amic, amb la meva parella o qui sigui, li dic mira, estic aquí, estic fent això, estic fent allò i parlant també es van desbloquejant coses. Però sí, si te bloqueges el primer que has de fer és acceptar-ho, no enfadar-t'hi, sortir a passejar o fer una altra activitat perquè el cervell descansi. I quantes vegades s'has barallat amb el manuscrit a l'hora de llegir, rellegir i corregir? Jo m'hi barallo molt, la veritat és que sí. Sí, perquè soc molt puntillosa, quisquillosa, soc molt la coma, la no sé què, molt, però bé, hi ha un moment que has de parar i entregar-lo a l'editor i dir, té, corregeix-lo tu ara, ja m'ho diràs tu i l'editor me diu tot perfecte, tot ok, endavant. Jo, si l'editor me diu tot ok, ja estic tranquil·la. Però tu has de, és l'editor, eh, qui ha de posar el termini perquè si no, potser encara hi seríem, no? Sí, bueno, l'editor no m'apreta gaire, eh, amb el tema terminis, no ho fa el lector, és el lector que s'acaba de llegir el llibre i m'ha dit quan tindrem el segon i jo, acabo de publicar el primer i aquest igual, com el vaig treure, res, unes lectores se'l van llegir, res, un cap de setmana i el tercer quan surt i jo, per l'amor de Déu, si acaba de sortir el segon un moment, o sigui, és també la gent la gent m'apreta més que l'editor. T'anava a dir? I el tercer per quan? Perquè de fet ja ens surt per aquí que hi haurà una continuació de tot plat. Sí, sí, en principi, el tercer és l'última ja, acabem aquí, serà una trilogia en principi, i se preveu que surti l'any que ve jo crec l'altre, jo crec que serà dintre d'un parell d'anys, més o menys, per poder documentar-me bé i tot, vull dir, sí, sí. nous escenaris o també el back forward? Gran part de la novel·la estarà pensada en Mèxic, però després hi ha un escenari nou. A Girona i fa Eva, no? No, a la ràdio no crec que vinguin, no crec que vinguin, a no ser que se m'ho correixi, mira, faré que ens ha dit entrevistir l'Eva després del seu periple, a no ser que se m'ho correixi, però sí que hi ha un escenari nou perquè la meva idea és que l'Eva torni a casa, no? A veure si ho aconsegueixo. Creus que després d'aquesta trilogia agafaràs també i diràs, ostres, potser provar altres coses o seguirem també amb aquest ambient tènua? La veritat és que estic descobrint el que se diu el cos i crime, que és un tipus de gènere negre però de comèdia. Val. I me n'he llegit alguna i me fan molta gràcia perquè no deixa de ser novel·la negra però te fa riure. Val. I dius, m'agradaria experimentar per aquí també. Provar-ho, no? Sí, m'agradaria provar-ho. A pesar que tinc altres novel·les que estan o acabades o quasi per acabar que són antigues que també els vull treure. Són de quan era més joveneta i els vull treure també. Doncs abans de provar qualsevol cosa, si de cas, la dama espanyola, a continuació de la jefa, Cristina Guig de Jaime, moltíssimes gràcies per conèixer. Gràcies a vosaltres. Gràcies, Seid. Recupera els millors moments de la nostra programació a GironaFM.cat. La web on trobaràs tots els continguts propis que fem perquè estiguis informat del que passa a Girona. Els quatre rius, les entrevistes, els informatius i tots els programes esportius, culturals i musicals a GironaFM.cat. Escolta'ns on vulguis i quan vulguis. Som la teva ràdio. Som la Gironina. La Ràdio de Girona I em t'he llevat fins altres hores atrapat dins d'un xat en plena nit sóc com un gat i si vols atrapar-me potser el moment està a punt d'arribar si vols atrapar-me potser m'hauràs de deixar anar i si ens tornem a liar quina liada més gran tota la vida canviant és l'únic que es manté constant vaig sortir de casa preparar pensant que avui no dormiríem junts però la veritat és que anava vestit amb la roba interior a conjunt i quin error si penses que podem actuar com si no hagués passat entre els dos carregant una bolsa emocionable en plena edat de penes i pus si penses que el nostre és un cercle que sempre torna a començar però hem canviat no estem al mateix lloc és un espiral i em tenen fins altres hores atrapat dins d'un chat en plena nit sóc com un gat i tu vols atrapar-me potser el moment està a punt d'arribar tu vols atrapar-me potser m'hauràs de deixar anar i jo no vull ser el teu superman tremolant com un flam em vull deixar portar endavant però ja m'han fet mal molt abans però sé que si hem d'estar més ens trobem en un lloc on poder anar anem a trobar-nos on ningú mira tira el mòbil ja Déu i do quan ens trobem i no hi ha por tant trobem un lloc que ens fa bé els dos i per favor tira de la corda quan em busquis que només et vull trobar mira anem a fer-ho ja jo només vull confiar prontellat fins a altres hores atrapat dins d'un chat en plena nit sóc com un gat i vols atrapar-me potser el moment està a punt d'arribar i vols atrapar-me potser m'hauràs de deixar anar i de un i do i de un i do me das de tu men's las post i de un i do i de un i do me das de tu men's las post i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do i de un i do fins a altres hores atrapat dins d'un chat en plena nit sóc com un gat i vols atrapar-me potser el moment està a punt d'arribar potser m'hauràs de deixar anar oi oi no girona fm Girona FM 92.7 FM La ràdio de Girona Girona FM Tens un negoci i no domines la tecnologia? T'ajudem a formar-te en l'ús d'eines digitals a implementar-les i a sol·licitar el kit digital Contacta amb nosaltres al 972 143 061 o a codidigital arroba ddgi.cat Digitalitza la teva empresa, no et quedis enrere Codigital és un servei gratuït de la Diputació de Girona Jo que tinc la raó més alta que la paret He apuntat ben amunt, m'ha apostat la lluna amb el gallet Una bala brillant travessant la pols de l'infinit Més llunyat, més enllà del que pot assenyalar cap dit Ara peso el temps a una balança i t'enyoro a ritme constant Hi ha minuts que ens duen l'equipatge i d'altres un instant Els motius serveixen com a plantar i jo rego cada matí Interiors i plecs en una manta versus el coixí Ara aquí present, ara aquí present, no diria res que no puguis sentir Ara jo aquí, ara jo aquí, ja no sento res del que no pugui dir Una línia de fum surant per darrere el tret Resseguir-la amb els ulls com qui busc un record incert De matralla vaig fer aquest somriure que m'aguanta el cap De badalls la saviesa que decora tanta realitat Ara peso el temps a una balança T'enyoro a ritme constant Hi ha minuts que ens duen l'equipatge i d'altres un instant Els motius serveixen com a plantar i jo rego cada matí Interiors i plecs en una manta versus el coixí Ara aquí present, ara aquí present, no diria res que no puguis sentir Ara jo aquí, ara jo aquí, ja no sento res del que no pugui dir Jo no puc escoltar-vos, ja no puc sentir el olor D'una bala perduda cada cop través el cor No hi ha crit ni bandera, no hi ha vent que bufi tan, tan fort Ara aquí present, ara aquí present, no diria res que no puguis sentir Ara jo aquí, ara jo aquí, ja no sento res del que no pugui dir Ara aquí present, ara aquí present, ara aquí present, no diria res que no puguis sentir Ara jo aquí, ara jo aquí, ja no sento res del que no pugui dir Recupera els millors moments de la nostra programació a GironaFM.cat La web on trobaràs tots els continguts propis que fem perquè estiguis informat del que passa a Girona Els quatre rius, les entrevistes, els informatius i tots els programes esportius, culturals i musicals a GironaFM.cat Escolta'ns on vulguis i quan vulguis Som la teva ràdio, som la Gironina L'olor de cafè dels matins quan em llevo amb tu Els plats del sopar que ningú té el valor de rentar I penso en tu a cada moment Des que el sol treu el cap pel tagamanent I va il·luminant els somriures de la meva gent El parell de mitjons de colors oblidats dins el llit Els veïns del tercer que se'm queixen dels teus crits d'ahir I quan dius que tens pressa però encara tens temps D'enganxar-te als llençols durant cinc minuts més Fent el gos, fent l'amor, expulsant-los la mandra molt lentament I és que per mi els teus defectes són tan espectaculars Ningú podrà fer-me dubtar Que vull estar amb tu Jo vull estar amb tu Vull estar amb tu Jo vull estar amb tu Quando me enfado i esclates a riure per sota el nas Quan et dono peixet en els jocs que t'agrada guanyar La vida tranquil·la dels dies d'estiu Les nits en la fresca banyant-nos al riu Petons i cançons a la platja de Tamariu I és que per mi els teus defectes són tan espectaculars Ningú podrà fer-me dubtar Que vull estar amb tu Jo vull estar amb tu La teva veu comença el dia La promesa d'una alegria Que viu entre els teus gestos quotidians Passen 3 minuts del punt de 2 quarts de 12 del matí Quan seguim en directe als 4 rius de Girona FM Obrim l'apartat d'agenda I vaja, hem de veure com, com sempre, a la Fundació Balbi Hi passen coses Hi passen moltes coses I de fet ahir vam tenir l'entrega de premis De la Fundació Balbi, tot això amb el paraigua De l'exposició del Jaume Faixó Que teníem també en marxa a la Fundació Per poder comentar la jugada Qui més en sap de la Fundació Balbi Probablement és Magui Noguer Bon dia i bona hora Bon dia, bon dia, Seït Jo és el que et dic, eh? No sé què feu a la Fundació Balbi Que sempre teniu coses Sí, no perem, no perem Però això ens agrada molt Perquè així es omplim de gent Que està interessada per la cultura I per el nostre país Qualsevol escolta és bona, eh? També et diré Amb vosaltres Ahir els premis Escolta, vull dir Van anar, em sembla, molt i molt bé Perquè vau donar premis A Salvador Sunyer, fill A la Fundació Girona Est I també a l'Associació d'Amics Del Castell de Montseriu Sí, senyor Sí, sí Aquests premis que ja portem Una colla d'anys donant Són de reconeixement A entitats o a persones Que han preservat El nostre patrimoni Sigui cultural En el cas de Salvador Sunyer De temporada alta Ens ho entenem Sigui el cas Del premi De la preservació De, bueno De la solidaritat Que porta el nom Del pare de Salvador Sunyer De temporada alta Salvador Sunyer Imerich Que ell va ser un gran activista Per al català I que durant molts anys Ell entregava el premi Ell mateix Era molt bonic Perquè el mateix Portava el nom De Soba de Sunyer Entregava el premi Soba de Sunyer I després tenim L'altre premi Que és el patrimoni Més paisagístic Diguem-ne Que aquest any Que porta el nom De Joaquim Codina Que va ser un gran Micòleg I aquest any Va ser Per l'associació Aquesta Del Castell De Montsorriu Els amics Del Castell De Montsorriu I bé Aquesta vetllada Va servir Com t'ho diria jo Tothom va sortir Esperançat Esperançat En el sentit Que hi ha Molta gent Que fa moltes coses bones Pel país Saps I en el sentit També Que van donar Molta esperança Molta Molta De fet ja m'ho vas comentar Especialment Girona Est Sí Mira El primer que vam parlar Van ser Els de Girona Est I de veritat Que em hauria agradat Que tots haguessin escoltat Girona Est Perdona Que t'ho explico-te una mica Girona Est És una fundació Privada On hi ha Tot una colla D'empresaris Que han volgut Fer una fundació Perquè tots els nens i nenes Tinguin les mateixes oportunitats En aquests barris més Desfavorits A Girona Est Doncs estem parlant De Font de la Pòvola De Vilaroja I el testimoni va ser D'una mare molt jove La Dulce La Dulce Fernández Ens va emocionar a tots Perquè ella Ens va fer caure Tots els prejudicis Que tenim Sobre aquest barri I ens va convidar A anar a visitar I de veritat Que molta gent va dir Doncs hi anirem Al Font de la Pòlvola A visitar En aquests veïns I en aquests nens Que ella va dir Diu És que som Amb un català perfecte Doncs al final Ella va dir Jo soc gitana I m'honra molt ser gitana Va dir Jo tota la vida he crescut aquí Tinc tres fills Que tenen la sort D'entrar en aquest En això En les activitats Que fan de cultura I esport Girona és La fundació Els extraescolars Diguéssim I aquesta noia Va dir això Que els seus amics De feina No ho sabien I un dia Els ja va dir Veniu Veniu al meu barri I llavors van quedar parats Que és un barri normal Ella deia Com consola el barri Consola la ciutat del món Llavors és bonic això D'integrar Integrar-nos a tots Això va ser Va ser preciós De fet aquí coneixem molt També la fundació Girona Est I vaja Quan vam veure el tema El premi també Saltem un altre premi Que és el Si no m'equivoco 17è premi Joaquim Codina i Vinyes Preservació del patrimoni Medioambiental I paisatgístic gironí Que en aquest cas Els hi vau donar Els amics del castell De Montserriu Aquest castell Ens va explicar El president De l'associació d'amics Que vàrem fer Quan vàrem fer L'associació d'amics No? Amb cuotres i tot això Eren els moments Fa molt d'anys Era de l'any 92 I llavors encara La democràcia Va explicar Manuel Roeda Va ser abusador Va explicar Que en aquells moments A més a més De defensar el castell Per què es reconstruïs Per què es desenterràs És clar Va explicar Que estava tot enterrat De manera que S'ha preservat aquest castell Que és el més important Gòtic De Catalunya I que s'ha preservat Com una pompeia Com la pompeia De Nàpol Saps? I llavors Però deia això No és només L'estimació Per les pedres Sinó és que Allò va ser Com un activisme També polític Saps? Perquè la democràcia Encara era molt feble I llavors Reivindicar Un castell català I que tothom Hi posés diners Que és el que vàrem aconseguir I un patronat Que sigués públic I que es restaurés tot Que es desenterreix tot Al cap dels anys Doncs bé També ens va animar A anar tots A visitar el castell I fa molts anys Que no hi anem Perquè ara es veu Que està En perfect estat I que és molt I molt interessant Esclar Tot això Magui Amb el paraigua artístic De la Fundació Amb l'exposició Que em comentaves abans Que feia molts i molts anys De fet Que no s'exposava res Aquí a Girona De Jaume Feixó Sí, sí Doncs l'exposició En Feixó També us han animat A passar per la Fundació A qualsevol estona Ja sabeu que tenim obert Totes les tardes També els dilluns També De 5 a 8 I els dissabtes Dilluns matí i tarda Doncs perquè aquesta exposició És d'alt nivell Diguem Jaume Feixó Va ser un artista Que dins el seu corrent Que és el corrent geomètric Doncs abstracte geomètric És un artista molt rellevant Que el tenen en compte A nivell estatal No de l'estat Bé de Catalunya Sinó també de l'estat espanyol I en el catàleg que tenim Ha escrit L'autoritat màxima Que hi ha En geomètric A Espanya De la Fundació Palazuelo Alfonso de la Torre Vull dir que Ve avalat I està dintre D'un arxiu Dels artistes abstractes espanyols De la Fundació Joan Marc Poca broma Llavors hi ha molt de nivell És una persona molt estimada Vam fer una tortulí molt maca I van venir tots els artistes Que havien començat amb ell Als anys 70 I a l'exposició Hi podeu veure les tres sales Doncs als anys 70 Als anys 80 I als anys 90 Ell va morir l'any 98 Per tant és un passeig Que ens convida a entrar Dins el regne És el títol El regne de fer això Magui T'anava a dir Vosaltres Per molt que Estiguem a prop de l'estiu Em sembla que Seguiu encara en programació Uns dies més Sí, sí Seguirem en programació Ja estem preparant El del juliol El del juliol També és una retrospectiva Se'n s'ho pega així Dos de seguida Però d'un artista Que està en actiu I molt actiu A la vord de la Junquera Federico Antonio Federico Doncs Antoni Bé És un artista Que us sorprendrà Perquè ell Últimament El que fa és Demanar una eglésia D'aquestes Que ja no Que no fan culte I que a més a més Està Doncs diguem-ne Molt Molt deteriorada O no sé com dir-ho I llavors Ell l'agafa I I I I fa tota una instal·lació En tota la seva obra Escultura Ceràmica Pintures de gran format Instal·lacions És com un univers Una mica còsmic És molt especial Federico Ah I una cosa Que no he dit En Sonyer En Solva de Sonyer Sí Ens va agradar molt A tot el públic Perquè Ell va dir Una frase Que tots sabem Però qui va posar més èmfasi Que la cultura cohesiona I tots ho diguem Oh sí La cultura cohesiona Però ell va anar més enllà I va dir La cultura Ell que toca el teatre Però ha tocat molt les arts Abans era director De les salles municipals d'art Als anys 90 Doncs L'art La pintura La música Bueno També podríem posar una mica L'esport En el sentit Que havia d'arribar A totes les classes I perquè tinguéssim una cosa comuna Sota el paraigua Del seu pare El paraigua de la llengua catalana Deia que el nostre país Va acabar dient Només té la salvació Si aconseguim Una llengua catalana forta Sense despreciar Cap de les altres llengües Que estan en el nostre país Que n'hi ha mils Però una llengua forta Però després Una cultura Que tothom s'hi sempre ha implicat Un li agradarà Doncs la música Aquesta de Com se diu L'urbana L'altre la música Però hi ha d'haver festivals Hi ha d'haver connexió amb tot I a totes les classes socials Per això Temporada Alta Es veu que també està A dintre Tota la feina La bona feina Que estan fent els de Girona Est Perquè allà tenen també Una mica el teu posat En aquest territori de Girona Est Magui El que sí que n'estic segur també És que abans que marxem nosaltres De vacances Un dia has de passar per aquí Oh sí, sí Perquè a l'estiu Jo t'ho dic La fundació podeu passar Els dilluns trobareu concerts de clàssica Mira Els dijous trobareu el festival de guitarra Que allà va fer la roda de premsa Correcte I la inauguració Un altre festival de jazz també I tot el mes Tot el mes de l'1 El 31 És a dir Inaugurem l'1 Ara ho estem preparant tot En Federico Que és espectacular Que és la segona exposició que fa a Balbi La va fer fa 20 anys Però en aquest moment Preparem una retrospectiva Que encara és més interessant Per seguir el fil De tota la seva trajectòria De 50 anys Jo què sé Com ens en fa Que pinta Fem una cosa T'ho tornaré a preguntar Abans del 27 de juny Que et convidaré Perquè vinguis aquí Magui Noguer De la Fundació Balbi Moltíssimes gràcies Encantada Gràcies! Gràcies! Actanja! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Girona FM 92.7 FM La Ràdio de Girona Girona FM Tens un negoci i no domines la tecnologia? T'ajudem a formar-te en l'ús d'eines digitals, a implementar-les i a sol·licitar el kit digital. Contacta amb nosaltres al 972 143 061 o a codidigital arroba ddgi.cat Digitalitza la teva empresa, no et quedis enrere. Codigital és un servei gratuït de la Diputació de Girona. Recupera els millors moments de la nostra programació a GironaFM.cat La web on trobaràs tots els continguts propis que fem perquè estiguis informat del que passa a Girona. Els quatre rius, les entrevistes, els informatius i tots els programes esportius, culturals i musicals a GironaFM.cat Escolta'ns on vulguis i quan vulguis. Som la teva ràdio. Som la Gironina. El més clàssic i el més actual del soul cada dos divendres a les 10 de la nit al 92.7 de la FM i en podcast a GironaFM.cat La Càpsula, el programa dedicat a la música sul amb Oriol Mas L'Alternativa, el programa de rock que et porta també l'agenda musical i el més destacat de la cultura gironina en llengua anglesa els divendres, cada 15 dies a les 9 de la nit Presentat per Ryan Martin Welcome to L'Alternativa a Girona FM La Gironina Girona Entre Vestidors Vols descobrir que es cou a Fira de Girona? Els dijous, un cop al mes Alexandra Cantos et posa el dia de les activitats Fòrums, concerts i tots els esdeveniments que t'ofereix la Fira amb totes les anècdotes i curiositats a Girona FM i també en podcast Som la teva veu Som la gironina I encara en recte final d'aquests quatre rius d'avui dimecres, dia 11 de juny de 2025 en aquesta recte final també tornem a mirar l'agenda i és que, ho hem comentat ja el primer que fa d'avui, el teixit econòmic gironí reclama recuperar el grau de relacions laborals de la Universitat de Girona perquè és una necessitat Per poder identificar aquesta necessitat i com podem solventar-la parlem amb Montserrat Cerqueda de gana del Col·legi de Graduats Socials de Barcelona, Girona i Lleida a qui ja aprofito per donar la benvinguda Bon dia i bona hora Bon dia, moltes gràcies Només faltaria, Montserrat, primer de tot Entenem que si hi ha aquesta denúncia barra queixa barra reclamació és que existeix una necessitat real Evidentment, sí, sí vam parlar amb tota la societat civil gironina des de les patronals fins als sindicats perquè denotem aquesta manca de professionals que puguin estudiar a les contrades de Girona També primer vam començar a valorar nosaltres com a col·legi la manca de professionals tant als despatxos com per a les empreses però no vam voler que fos només un caprici nostre sinó que vam voler constatar el territori si aquesta necessitat existia i la veritat és que quan vam anar convocant els agents socials vam veure que sí Per definir una miqueta a la plaça les competències un noi o noia que estudia grau de relacions laborals Quines sortides laborals té? D'entrada us explicaré que el graduat social és una de les tres professions jurídiques que existeixen al nostre ordenament jurídic espanyol juntament amb els advocats i els procuradors La nostra diferència és que tenim uns estudis universitaris dedicats única i exclusivament al dret del treball i a la seguretat social Per tant, les persones que estudien aquestes que decideixen cursar el grau de relacions laborals i recursos humans estan especialitzats en tot el que fa referència al món del treball i la seguretat social des de departaments de recursos humans d'empreses passant per responsables de prevenció de riscos per treballar plats d'igualtat per assessorar a les empreses amb contractació, amb nòmines, amb acomiadaments i fins i tot amb representació davant del jutjat de lo social quan hi ha alguna divergència Però no només amb les empreses i els treballadors En els graduats socials acompanyem les persones des que neixen fins que acaba la seva vida fins i tot natural perquè comencem fent prestacions per neixement de fill i acabem fent jubilacions i prestacions de mort i supervivència com a viudetats i orfaneses Per tant, és una professió viva que acompanya les persones durant tota la seva vida Noi, jo t'he de dir una cosa és a dir, això ha portat al terreny més general vull dir, no només en l'específic al final parla molt també sobre el tipus d'oferta que poden donar les universitats Si faig el paral·lelisme, per exemple amb casos com farmàcia que aquí a Girona no n'hi ha també és allò, no? Vull dir, és normal que en un territori hi hagi un dèficit de professionals d'una especialitat si en aquell territori no es donen aquests estudis Clar, i és que a més a més no només és per les empreses és que també les persones treballadores i les persones fins i tot pensionistes o persones que estan malalts necessiten assessorament per com anirà la seva vida professional en endavant, no? Llavors això és molt important Clar Més enllà de tot això vaja, el que reclama és precisament que tornin aquests estudis a la Universitat de Girona en aquest sentit més enllà del que vam poder escoltar ahir en roda de premsa també una mica quina és ara la línia d'acció a seguir? No sé si a la universitat s'hi ha posat bé si això depèn d'un altre òrgan Bé, no nosaltres hem anat a parlar amb la universitat els hem explicat que hi ha aquesta necessitat perquè també n'hem parlat amb el conseller de treball i amb el president de la Generalitat per fer-los veure també que és una necessitat de territori a part de que és l'única província catalana que no té aquests estudis i això ja parteix d'una desigualtat territorial també el fet que no estiguin els estudis aquí fa que els estudiants que vulguin fer-ho o bé ho hagin de fer online amb el que suposa que no és el mateix que escoltar depèn de quines classes en directe que hi ha persones que ho prefereixen sinó que a més a més les persones que ho volen fer en directe han de traslladar-se fora de Girona a les altres tres províncies catalanes que sí que hi tenim els estudis i això va una mica en contra de l'arrelament als professionals després doncs a la província de Girona una província per altra banda que té moltíssim turisme moltíssima indústria en la que requereix aquesta especialitat llavors què passa que aquestes persones que es traslladen a estudiar Barcelona Girona perdó Barcelona Lleida o Tarragona hi ha risc que es quedin a treballar al territori i llavors és molt difícil trobar professionals a Girona que puguin omplir els llocs de treball que es necessiten en aquest sentit Montserrat Cerqueda de gana del Col·legi de Graduats Socials de Barcelona Girona i Lleida moltíssimes gràcies i aviam si hi ha novetats que això voldrí que... Vinga tant de bo tant de bo us puguem trucar per dir que ho hem de celebrar exacte nosaltres eh nosaltres per celebrar ja et dic vull dir càrata blanca portes obertes i una disponibilitat horària completa només faltaria doncs intentarem que pugui ser així Montserrat moltíssimes gràcies per tot una abraçada igualment Gràcies Gràcies Un viatge apassionant pel teixit cultural gironí Cada divendres a les 3 de la tarda i disseptes a les 11 del matí obre la finestra cultural de la nostra ciutat Girona FM La teva ràdio La gironina Girona Girona entre vestidors Vols descobrir que es cou a Fira de Girona? Els dijous un cop al mes Alexandra Cantos et posa el dia de les activitats fòrums concerts i tots els esdeveniments que t'ofereix la Fira amb totes les anècdotes i curiositats a Girona FM i també en podcast Som la teva veu Som la gironina La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona La ràdio de Girona Fins demà! Fins demà! Fins demà! Fins demà! Girona FM Els titulars de GironaFM.cat arriben també a la teva ràdio.